Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Post by TVH »

Image

Kiitokset Volkkarijermulle!
Last edited by TVH on Sat Jul 15, 2006 14:34, edited 2 times in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Tarkensin hiukkasen kuvaa 14.07.2006 että varmasti kuva käsitetään oikein ;)

Lisään vielä sen että tuo led-lähtöjen 1k-vastus voi olla liian suuri joissakin tapauksissa. Ilmeisesti 200/204-sytkien kanssa puolan virta ei kilosella ylösvetovastuksella yllä riittäviin lukemiin että puola saatais ladattua kunnolla.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
tonnor
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Feb 08, 2006 21:44
Location: Kouvola

Post by tonnor »

toimiikos tää systeemi kaks nastasella triggeröinnillä ja mitenkä asetukset muuttuu
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Miten paljon pienemmät vastukset sinne ledeille sitte pitäis laittaa että toimis kunnolla 200-yksikön ja tuon 407-loppuisen puolan kanssa?
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Nimimerkki "harrastaja" päätyi mittauksissaan sellasiin tuloksiin että 100 ohmia olis hyvä ylösvetovastus.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
HTR
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2007 1:01
Location: Lahti
Contact:

Post by HTR »

Muutama kysymys tän topikin erinomaisen kuvan kytkennästä.

Mulle on tulossa tän mallin mukanen suorasytytys pienin poikkeuksin.

Mun projekti on:
-BMW E21 ja kone m20b25 (2,5l 6 syl.)
-EDIS6 puola (ei edis modulia, ei löydy suomesta ja foordilta tilaamalla sika kalliita)
-Bosch 203 loppuinen sytkä moduli (kolme puolan lähtöä ja ecun ohjaama)
-Hall anturi Honeywell 1GT101DC
-Koodi 029v
-Triggeripyörä 12-1 tai 6-1

Hall anturin kytkentä:
-kytketäänkö +12v (punainen johto) megan DB37 liittimen pinniin 24?
-kytetäänkö maa (musta johto) megan DB37 liittimen pinniin 7?

Optoerottimelle 4N25 menevät johdot:
-juotetaanko hall anturin valkoinen (keskimmäinen) johto optoerottimen jalkaan 1 (levyn alapuolelle)? Miten johto hall anturilta tuodaan megan boksiin sisälle?
-juotetaanko toi 1nf optoerottimen jalan 1 ja 2 väliin? (mikä on toi 1nf, tosin kertovat ton varmaan mulle Bebekissä kun meen sitä ostamaan)
-onko toi optoerottimen jalka 2 jo valmiiksi maassa, vai täytyykö juottaa siihen johto jonka vedän DB37 liittimen maa pinniin (7,8,9,10,11 ja 15)?
-mihin tulee tosta hall anturin valkosesta (keskimmäisestä) johdosta lähtevä 1k vastus kiinni? (mitä siis tarkoittaa toi merkintä VCC?)

Sytkän ulostulot 3 kpl (6 syliterinen kone) led17,18,19:
-tarkoittaako toi kytkentä tossa megan boksin alla, että
led17 (18,19) -jalan ja R23 (24, 27) oikean puolen väliin tulee 1k vastus?
led17 (18,19) -jalasta piuha sytkän ulostuloon (spark A,B,C)

Liitin DB15 (spark output plug):
-tarviiko toi liitin tehdä sytkän ulostuloja varten (spark A,B,C), vai voiko ulostulot toteuttaa muuten?
-jossain ohjeessa on mainittu, että spark output plug pin 9 ja 10 tarvii hyvän maa kontaktin, mutta miten/mihin maa kyketään megan boksin puolella?

Triggeripyörä:
Toimiiko tolla kykennällä 6-1 tiggeri vai tarviiko olla toi 12-1?

Tarviiko piirilevylle tehdä muita muutoksia vai pärjääkö näillä?


Tos oli paljon kysymyksiä ja osa saatto olla tyhmiäkin, mut koittakaa kestää. :roll:
Näihin kysymyksiin kun sais vastauksia, niin alkais oma projekti oleen voiton puolella. 8) Mua auttaa paljon jos löytyy vastauksia edes joihinkin kysymyksiin, arvailen ite sit loput. :shock:
Kiitos jo etukäteen kaikille vastauksista.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Yritetään selvittää vähän, vaikka yleensä mun selvityksistä ei sikakaan ota selvää :oops:
Oletuksena et sulla on 2.2 levy?
-Hallin punanen kytketään +12v, pinni24 menee optoerottimen sisäänmenoon siinä ei oo 12v.
-musta (maa) voidaan kytkeä megaan (pinnit 1-19 kaikki maita)tai sitten samaan maattopisteeseen mihin mega, kunhan ei tule häiriöitä laturilta tai muilta laitteilta.

Opto:
-Hallin valkonen tuodaan siihen pinniin 24 (jos käytetään kuvan kytkentää ja osia). D5,R10 ja D8 paikalle juotetaan hyppylangat ja jonkun hypyn toiseen päähän juotetaan 1kohm vastus ja vastuksen toinen pää +5v (Vcc) linjaan.Mittaa vaan yleismittarilla missä on sopiva/lähin. XG1(eli opton jalka 2) ja XG2(maa) väliin juotetaan hyppy. Toi 1nf tarkottaa sitä c12 konkkaa, joka siis voi olla siinä paikallaan. Se on merkitty "102".
Ulostulot:
-toi 1k on tosiaan ylösveto, eli jostain sopivasta kohti +5v vastuksen toiselle puolelle ja toinen puoli sitten tuon ledin ja trankun väliin.
-samasta pisteestä hyppyjohto sytkäulostuloon. Ite oon käyttäny noita x11 (db37 pinni 25),x12(pinni 27),x13(pinni29) ja x14(pinni31) pisteitä.
-tuo ylimääräisen db15 liittimen käyttö liittynee tilanteeseen jossa käytetään noita vb921-sytkäkiviä, jolloin nuo x-hyppypisteistä lähtevät foliot ei kestä sitä virtaa. jos sulla on ulkoinen erillinen sytytysyksikkö, niin virtaa ei juurikaan tarvita ja nuo levyllä olevat hyppylankojen kytkentäpisteet kelpaa.

Mulla on huonoja kuvia omista virityksistä kuvablogissa omalla nimimerkillä.
Näin siis raudan osalta. Lisäksi softapuolella pitää selvittää käytettävän hammaspyörän mukaan nuo hammasasetukset megatunen wheel decoder settings-kohtaan. Joku kutoskoneen kanssa pelannut osais selvittää paremmin. mulla nyrjähtää aivot jo neloskoneen kanssa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
HTR
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2007 1:01
Location: Lahti
Contact:

Post by HTR »

Kiitos vastauksesta, joo tosiaan toi levy on 2.2.

Näillä neuvoilla mä taidan saada ton systeemin toimiin.

Levyltä puutuu enää yks ylösveto vastus ja sit pääsen testaan et toimiiko. Taidanpa täst sit lähtee tallille.

Niin ja noist sun selityksist sai ihan hyvin selvää. :D
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Post by petski3 »

Mikä mahtaa olla vikana tässä tapauksessa:
Mega on kytketty yllä olevan kuvan mukaisesti ja ylösvetovastukset on vaihdettu 100ohmiseen vaan kipinää ei näy eikä kuulu. Megassa vilkkuu ledit ihan asianmukaisesti. Puolana tuommoinen 2x2 puola ja syttykivenä on bosch 200 kopio, merkiltään blueline (vpv motorracingilta tilattu)

Kokeilin laittaa puolalle suoraan virtaa myös (yleismittarin testijohdot suoraan puolaan ja hipeöimään akkua) mutta tälläkään metodilla ei kipinää tulpista saatu, mittausjohtimien päässä sensijaan kipinöintiä tapahtui joten puolan kelakaan ei varmaan rikki ole.

Kokeilin myös ottaa käyttö ooppelista puolaa lainaksi ja tällä puolalla sain kipinän tulemaan ylläolevalla johtokikalla, tosin kun kytkin tuon yksireikäisen puolan megan perään (sytytys moduulin kautta) kipinää ei siittäkään tullut.

Eniten itseä ihmetyttää miksei tuo 2x2 puola kipinöinyt kun annoin siihen suoraan virtaa ja miksei tuo ooppelin puola kipinöinyt kun laitoin sen tuon 2x2 puolan tilalle :?:

Tuskin nyt sentään pränikkä puola ja sytkävahvistin on kummatkin rikki paketista tullessaan...

Edit:

Selvisihän sekin vika.. olin kytkenyt sytkäyksikön peilikuvana, vaihdoin piuhojen paikat ja johan alkoi säkenöimään :D
mikko80
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Fri Jul 08, 2005 17:37
Location: Hämeenkyrö

Post by mikko80 »

Minkähänlaisen jäähdytyslevyn tuo sytytysmoduli tarvitsee ettei kuumia liikaa?

Miten ootte kiinnittäneet noi puolat autoo/koneeseen? Tarvii varmaan rakentaa jonkinlaiset "jalat" että saa pari puolaa asennettua fiksusti.
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

mikko80 wrote:Minkähänlaisen jäähdytyslevyn tuo sytytysmoduli tarvitsee ettei kuumia liikaa?
Ittellä 60x80x8mm alumiinilevy eikä lämpiämisongelmaa.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
mista
Megasquirttaaja
Posts: 82
Joined: Thu Jun 29, 2006 6:36
Location: TRE
Contact:

Post by mista »

Onkos tuo 60 astetta tuossa juuri se väli, joka on puuttuvan hampaan ja ekan hampaan väli?

Eli oliskos mulla trigger angle 120, koska mulla on 6-1 pyörä eli yhden hampaan väli 60 astetta ja puuttuvan hampaan ennen ja jälkeen on 120 astetta..
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Päivitin hiukan kuvaa. Lisäsin toisen pyörän kanssa siihen että paremmin ymmärrettäis se koneen, pyörän ja anturin asennon suhde toisiinsa.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
mista
Megasquirttaaja
Posts: 82
Joined: Thu Jun 29, 2006 6:36
Location: TRE
Contact:

Post by mista »

eli siis vastaus on 120 astetta?
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Sä voit käyttää vaikka seuraavanlaista:
Image


Tässä tapauksessa trigger angle 60-astetta 6-1 pyörällä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
mista
Megasquirttaaja
Posts: 82
Joined: Thu Jun 29, 2006 6:36
Location: TRE
Contact:

Post by mista »

Mulla anturin on 2 hampaan kohdalla, kun mäntä on YKK:ssa. Eli ensimmäinen hammas on 60 astetta EYKK

http://s23.photobucket.com/albums/b362/ ... nitys2.jpg

Noin kun kuvassa on..
4A-GTE
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Sat Aug 11, 2007 12:38

Post by 4A-GTE »

mista wrote:Mulla anturin on 2 hampaan kohdalla, kun mäntä on YKK:ssa. Eli ensimmäinen hammas on 60 astetta EYKK

http://s23.photobucket.com/albums/b362/ ... nitys2.jpg

Noin kun kuvassa on..


mikäs olis sitte toimiva asento edis4 36-1 trikkeripyörälle ja vr-anturille??
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Vr-anturi on 90 astetta.
Eli kone tdc kohdassa ja anturi samassa kohtaa, niin puuttuva hammas 90astetta oikealla eli ennen tdc. Kone pyörii tällöin myötäpäivään.
Pääasia että kone on tdc ja anturi sen 90 astetta jälkeen kolon.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Kyseessä on MS2 ja piirilevynä v3.57.

Koneena 4-pyttyinen, hukkakipinäpuola ja sytytysvahvistin sekä kampiakselilla esim. 36-1 pyörää haistelemassa HALL-anturi.

Megamanuaalissa kerrotaan näin
"Also, since the LED drivers are often used for alternative output
applications with the spare outputs, there is a new 1K Ohm pull-up
resistor connected to the driver transistors, and this connection is
available on the PAD1, PAD2, and PAD3 PCB terminals
(see schematic for details)."

Eli onko siis niin että levyllä on jo valmiina nuo 1k Ohm ylösvetovastukset, eli riittää kun vetää pad1 ja pad2 piuhan sopivaan
pinniin? (esim tuohon 15napaiseen liittimeen)? Jumpperit J1 ja JP1 oikealla tavalla kun kyseessä HALL anturi. Kytketäänkö hall muuten normaalisti megan pinneihin? Ja tarvitseeko hall anturille tehdä jotain muutoksia/lisäyksiä levylle tässä v3.57 (ja v3.0)?

ISO kiitos jos joku selventää asiaa.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

No ilmeisesti ei kaipaa muita modeja kuin vetää led17 ja led19 miinus jaloista piuha esim. pad6 ja pad8 kohtiin (db-15 liittimen pinnit 14 ja 15). Normi v3 vaatii jotain jumppereita ym laittoa, mutta tässä 3.57 on kai korvattu nuo juotettavat jumpperit helpommilla siirettävillä jumppereilla. Jos joku vois vahvistaa tämän, ei viittis tuhotakkaan tuota levyä tai jos sytty ei toimikkaan. yms.
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

Post by jakonen »

edellä selostetut kytkennät on tehty. ecun ledit ei pala enää vaikka miten potikkaa ruuvais, sen sijaan stimulaattorissa palaa aivan normaalisti ja megatune näyttää kanssa ihan normaalia toimintaa. onko kaikki siis kunnossa? voinko testata tuota sytkäpuolta muuten kuin asentamalla värkin autoon ja starttailemaan?!? laitoin siitä ledin ja trankun välistä 0.22 neliöista piuhaa x11 ja x13? ja laitoin d5 1k vastuksen jp1 alimmasta nastasta, onko OK?

edit:V2.2
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Sultzi wrote:No ilmeisesti ei kaipaa muita modeja kuin vetää led17 ja led19 miinus jaloista piuha esim. pad6 ja pad8 kohtiin (db-15 liittimen pinnit 14 ja 15). Normi v3 vaatii jotain jumppereita ym laittoa, mutta tässä 3.57 on kai korvattu nuo juotettavat jumpperit helpommilla siirettävillä jumppereilla. Jos joku vois vahvistaa tämän, ei viittis tuhotakkaan tuota levyä tai jos sytty ei toimikkaan. yms.
The three front-panel LEDs - D14, D15, D16 - have been converted to surface mount devices. These cannot be easily viewed through the standard LED end-panel holes, but are easily visible with the case lid off. If front-panel LEDs are desired then the surface mount units should be removed and jumper wires installed in their place. Also, since the LED drivers are often used for alternative output applications with the spare outputs, there is a new 5 Volt pull-up with a 1K Ohm resistor (limits the current to ~5 milliamps) connected to each of the driver transistors. The added resistors are:
R58 for D14,
R59 for D15,
R60 for D16
and the connection to the LED driver transistor is available on:
PAD1 for D14,
PAD2 for D15, and
PAD3 for D16

The DB-15 pins are:
Pin Pad
1 Dedicated Ground (no pad)
2 Dedicated Ground (no pad)
3 Pad 15
4 Pad 13
5 Pad 11
6 Pad 9
7 Pad 7
8 VCC (no pad)
9 Pad 17
10 Pad 16
11 Pad 14
12 Pad 12
13 Pad 10
14 Pad 8
15 Pad 6


Ymmärsikös oikein vai menikö metsään
Eli nuo ledien lähdot olisi jo tuotu tuohon db-15 liittimeen valmiiksi. Eli noista saisi otettua suoraan sytkälle kaksi lähtöä 0 227 100 200 käyttöä varten.
paw
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Thu Jul 28, 2005 14:58

Post by paw »

Tässä hukkakipinäsytkylle toinen variaatio kytkennästä, 4-8 cyl koneille. Toimii moitteettomasti myös 36-1 triggeripyörällä.

Syy ylempänä olevan kytkennän ongelmiin 36-1 pyörällä on liian suuri ylösvetovastus optoerottimelle. Tämä yhdistettynä 36-1 triggeripyörän pulssitaajuuteen aiheuttaa signaalin sekoamisen noin 2500rpm jälkeen koska opton ledvirta on kilon ylösvedolla liian pieni. Ne jotka ovat saaneet kys. kytkennän toimimaan 12-1 pyörällä ovat itseasiassa vaan harventaneet pulssitaajuutta, joka on nostanut sekoamispisteen 3x korkeammalle kierrokselle (noin 7500rpm:ään)

Allaoleva kytkentä on testattu 6cyl koneessa 36-1 triggerillä ilman ongelmia. Kytkennässä olevalla 166ohm ylösvetovastuksella saadaan 30mA virta optoerottimelle joka korjaa ongelmat ylempään kytkentään verrattuna.
Kys. 30mA optovirrassa on pelivaraa ja se ei ole liikaa Honeywellin triggerin opencollector trankkuun (jonka max speksi on 40mA)

Testauksen eri vaiheissa huomasi selkeästi, kuinka max kierrosalue 36-1 triggerillä nousi sen mukaan kun pienensi ylösvetovastusta ylempänä olevan kuvan 1kohm arvosta 500ohm arvon kautta lopulliseen 166ohmiin.

Image
rally_racer
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45

Post by rally_racer »

Modet siirtää jos näkevät tarpeelliseksi..

Eli siis käytössä 4 sytkälähtöä ja tarkoituksena tehä COP sytkä toyotan 4A-GE koneeseen.
Olisikos mahdollista että joku enempi asioista tietävä vääntäis "rautalangasta" mallin kuinka toteuttaa kyseinen operaatio ja vieläpä niin että se toimii?

Boxina on Spectre eMS-PRO joka siis perustuu MS1:een...
Virallisestihan kyseinen boxi ei tue COP suorasytkää vaan ainoastaan COP puolien ajoa hukkakipinätyyliin... tosin en näe mitään syytä miksi tämä ei onnistuisi.
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ja riippuen vähä häiriöistä ja muista niin toi opton konkka joka on 1nF, niin sen kokoa voi tai täytyy kasvattaa. Riippuu tietenkin onko niitä häiriöitä...
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kuvassa on myös virheellinen ylösvetovastus tuolle honeywellille. Noin suurella ei välttämättä yli 6-1 pyörät toimi. n. 200 ohmia on lähempänä oikeata.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ne komponenttien arvot juurikin riippuvat setupista. Ittellä oli MS1-aikana kilonen vastus 12-1 pyörällä. Ei ollu ongelmia. Ny MS2-levylle on tullu toinen konkka lisää ja ylösvetoa pienennetty. Eiku skooppi käteen ja tutkimaan mikä näyttää parhaimmalta.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ylösveto pitää olla pienempi tuolla anturilla.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mutta turha virtojen lorottelu ei tietenkään oo hyvästä. Toi vastus kannattaa ihan setupin mukaan mitottaa. Esimerkiks COP-puolan ylösveto 5 volttiin on ittellä 270ohm ja se lämpenee aika hyvin. Ittellä pintaliitosvastukset, varmaan langalliset haihduttanee lämpöö paremmin ku pinta-alaa on enemmän... Nii ja toi kuva on siis esimerkki kytkennästä.

Ja se vielä että toi toisen kuvan 330ohm ylösveto noille boschin sytkäyksiköille on turhan suuri. 100 ohm on lähempänä totuutta. 330ohmilla itse sytkäyksikkö alkaa aiheuttaan häviötä. Tällaseen tulokseen päätyi harrastaja kun tutki noita boschin tekeleitä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
paw
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Thu Jul 28, 2005 14:58

Post by paw »

Volkkarijermu wrote:Mutta turha virtojen lorottelu ei tietenkään oo hyvästä. Toi vastus kannattaa ihan setupin mukaan mitottaa. Esimerkiks COP-puolan ylösveto 5 volttiin on ittellä 270ohm ja se lämpenee aika hyvin. Ittellä pintaliitosvastukset, varmaan langalliset haihduttanee lämpöö paremmin ku pinta-alaa on enemmän... Nii ja toi kuva on siis esimerkki kytkennästä.

Ja se vielä että toi toisen kuvan 330ohm ylösveto noille boschin sytkäyksiköille on turhan suuri. 100 ohm on lähempänä totuutta. 330ohmilla itse sytkäyksikkö alkaa aiheuttaan häviötä. Tällaseen tulokseen päätyi harrastaja kun tutki noita boschin tekeleitä.
Aika erikoista että speksien noudattaminen on sun mielestä "turhaa virtojen lorottelua". Et nähtävästi ole kuullut mitä tapahtuu optoerottimille kun ne tikittävät pulssia riittävän kauan. Niiden hyötysuhde laskee joka tarkoittaa että ne vaativat enemmän led- virtaa kytkeytyäkseen. Tulee yllätyksenä niille joilla on alakanttiin led-virta ja boxi ollut pari vuotta kiinni. Tähän vielä päälle lämpötilan vaikutus.

Ja jos ei tuo sun "turhan suuri"vastus perustu mitattuun tietoon, niin ei kannata mainita.

330ohmin LED- lähtöjen ylösvetuvastuksilla saadaan 10mA kantavirta sytkämodulille. Tämä ei aiheuta Boschin speksejä suurempia häviöitä, itseasiassa häviöt ovat olemattomat.

Mutta sun mainitsemalla sytkälähdön 100ohmin ylösvetovastuksella saadaan 33mA kantavirta modulille, joka on reilusti yli Boschin speksin 22mA max kantavirta.

Tässä sulle mielenkiinnoksi 330ohm ylösvetovastuksilla eilen mitattu Boschin modulin saturaatiojännite. (Auto käynnissä, Boschin 3x2 wasted spark puola)
Boschin speksi 5A latausvirralla on alle 3V saturaatiojännite ja maksimilatausvirralla alle 9V saturaatiojännite.
Mitattu tulos on maksimissaan 2,2V saturaatiojännite 4ms dwellillä, joka vastaa n. 8A latausvirtaa.
Ja yllätysyllätys, kyseinen moduli ei edes lämmennyt.

Image
Post Reply