Koitas nyt ymmärtää, että HONEYWELLIN anturille tuon vastuksen PITÄÄ olla pienempi. Mitää turhaa "lorottelua" se ei ole. Lue sen anturin speksit, lasket vähän R=U/I, niin kyllä se siitä aukeaa.Volkkarijermu wrote:Mutta turha virtojen lorottelu ei tietenkään oo hyvästä. Toi vastus kannattaa ihan setupin mukaan mitottaa.
Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä
Moderator: Masi_K
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Kyllä mää rui:t ja muut kaavat osaan turha niitä mulle on tuputtaa
Eikä välttämättä tartte olla pienempi. Jossakin setupissa ehkä. Itte en rupee toimivaa ruuttaani muuttamaan eikä moni muukaan. Kyllä se siittä aukeaa.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
mistäköhän mahtaa johtua kun megatune näyttää startatessa n.1600rpm,kone ei lähde käyntiin ja potkii miten sattuu,
kokoonpano topicin ekan viestin mukaan tehty,turtanan levy,12-1 triggeripyörä,honeywell hall-anturi, koodi joku 025......ja valikot pitäisi olla oikein asetettu
pitäisikö suorittaa koodin päivitys vai mistä tuo kierrosluku ongelma johtuu??
sama aivolaatikko ohjannu ennen "tyhjän"jakajan kautta syttyä,kaks nastaisella triggeröinnilla,samalla hall-anturilla
Kiitos jo etukäteen
kokoonpano topicin ekan viestin mukaan tehty,turtanan levy,12-1 triggeripyörä,honeywell hall-anturi, koodi joku 025......ja valikot pitäisi olla oikein asetettu
pitäisikö suorittaa koodin päivitys vai mistä tuo kierrosluku ongelma johtuu??
sama aivolaatikko ohjannu ennen "tyhjän"jakajan kautta syttyä,kaks nastaisella triggeröinnilla,samalla hall-anturilla
Kiitos jo etukäteen
-
harrastaja
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Onko tuo 8A arvo mitattu vai "oletettu"?paw wrote: Ja jos ei tuo sun "turhan suuri"vastus perustu mitattuun tietoon, niin ei kannata mainita.
330ohmin LED- lähtöjen ylösvetuvastuksilla saadaan 10mA kantavirta sytkämodulille. Tämä ei aiheuta Boschin speksejä suurempia häviöitä, itseasiassa häviöt ovat olemattomat.
Mutta sun mainitsemalla sytkälähdön 100ohmin ylösvetovastuksella saadaan 33mA kantavirta modulille, joka on reilusti yli Boschin speksin 22mA max kantavirta.
Tässä sulle mielenkiinnoksi 330ohm ylösvetovastuksilla eilen mitattu Boschin modulin saturaatiojännite. (Auto käynnissä, Boschin 3x2 wasted spark puola)
Boschin speksi 5A latausvirralla on alle 3V saturaatiojännite ja maksimilatausvirralla alle 9V saturaatiojännite.
Mitattu tulos on maksimissaan 2,2V saturaatiojännite 4ms dwellillä, joka vastaa n. 8A latausvirtaa.
Ja yllätysyllätys, kyseinen moduli ei edes lämmennyt.
Löytyykö Bosch:in speksit jostain? Mistä mahdollisesti?
Kuvissa seuraavaa...
Ch2 (vihreä) = toisiovirta 50mA/ruutu
Ch1 (kelt) = ensiövirta 5A/ruutu
Ch3 (sin) = toisiojännite 500V/ruutu (energianmittauskuorma 1000V)
Ch4 (pun) = puolan miinus 5V/ruutu (siis modulin "häviö")
Puola oli Rellun suorasytytysmalli.
330ohm/5V
100ohm/5V
33ohm/5V
edit... Kuvathan on siis peräkkäin tuolla Picasassa....
-
JaniM
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
http://www.elensrl.it/english/sensori-low-cost.pdf
Mikäs tälle pitäis olla sen ylösvedon 5v? Näitäkin kun on käytössä monella.
Vai kannattaako laittaa 12v?
Mikäs tälle pitäis olla sen ylösvedon 5v? Näitäkin kun on käytössä monella.
Vai kannattaako laittaa 12v?
vastukset
Mitkä ne nyt oli lopputulokset ja "oikeat" arvot spark out ja hall-input ylösvetovastuksille?
Kuvissa on hallille 166ohm ja 390ohm
Ja spark outiin 330ohm ja 100ohm
Minkälaisia ostellaan?
4cyl kone, boschin puola ja mega-efin moduuli olisko ollu se -200 päätteinen.
Kuvissa on hallille 166ohm ja 390ohm
Ja spark outiin 330ohm ja 100ohm
Minkälaisia ostellaan?
4cyl kone, boschin puola ja mega-efin moduuli olisko ollu se -200 päätteinen.
Volvo B200MS turbo prokkis..
Eli olisiko nuo oikeat komponentit ko. kytkentään?paw wrote:Tässä hukkakipinäsytkylle toinen variaatio kytkennästä, 4-8 cyl koneille. Toimii moitteettomasti myös 36-1 triggeripyörällä.
Syy ylempänä olevan kytkennän ongelmiin 36-1 pyörällä on liian suuri ylösvetovastus optoerottimelle. Tämä yhdistettynä 36-1 triggeripyörän pulssitaajuuteen aiheuttaa signaalin sekoamisen noin 2500rpm jälkeen koska opton ledvirta on kilon ylösvedolla liian pieni. Ne jotka ovat saaneet kys. kytkennän toimimaan 12-1 pyörällä ovat itseasiassa vaan harventaneet pulssitaajuutta, joka on nostanut sekoamispisteen 3x korkeammalle kierrokselle (noin 7500rpm:ään)
Allaoleva kytkentä on testattu 6cyl koneessa 36-1 triggerillä ilman ongelmia. Kytkennässä olevalla 166ohm ylösvetovastuksella saadaan 30mA virta optoerottimelle joka korjaa ongelmat ylempään kytkentään verrattuna.
Kys. 30mA optovirrassa on pelivaraa ja se ei ole liikaa Honeywellin triggerin opencollector trankkuun (jonka max speksi on 40mA)
Testauksen eri vaiheissa huomasi selkeästi, kuinka max kierrosalue 36-1 triggerillä nousi sen mukaan kun pienensi ylösvetovastusta ylempänä olevan kuvan 1kohm arvosta 500ohm arvon kautta lopulliseen 166ohmiin.]

Projekti: -94 Fiat Uno 1.1 i.e -> 1.3/1.4 T.i.e
Joo mutta et tarvitse kuin nuo vastukset koska megassa on jo itsessään nuo kaikki muut, oliko tuo elko tarkoitettu tuohon puolan virtajohtoon? Sen tarvitset myös jos aiot sen siihen laittaa.tapi0 wrote:Eli olisiko nuo oikeat komponentit ko. kytkentään?paw wrote:Tässä hukkakipinäsytkylle toinen variaatio kytkennästä, 4-8 cyl koneille. Toimii moitteettomasti myös 36-1 triggeripyörällä.
Syy ylempänä olevan kytkennän ongelmiin 36-1 pyörällä on liian suuri ylösvetovastus optoerottimelle. Tämä yhdistettynä 36-1 triggeripyörän pulssitaajuuteen aiheuttaa signaalin sekoamisen noin 2500rpm jälkeen koska opton ledvirta on kilon ylösvedolla liian pieni. Ne jotka ovat saaneet kys. kytkennän toimimaan 12-1 pyörällä ovat itseasiassa vaan harventaneet pulssitaajuutta, joka on nostanut sekoamispisteen 3x korkeammalle kierrokselle (noin 7500rpm:ään)
Allaoleva kytkentä on testattu 6cyl koneessa 36-1 triggerillä ilman ongelmia. Kytkennässä olevalla 166ohm ylösvetovastuksella saadaan 30mA virta optoerottimelle joka korjaa ongelmat ylempään kytkentään verrattuna.
Kys. 30mA optovirrassa on pelivaraa ja se ei ole liikaa Honeywellin triggerin opencollector trankkuun (jonka max speksi on 40mA)
Testauksen eri vaiheissa huomasi selkeästi, kuinka max kierrosalue 36-1 triggerillä nousi sen mukaan kun pienensi ylösvetovastusta ylempänä olevan kuvan 1kohm arvosta 500ohm arvon kautta lopulliseen 166ohmiin.]
[url=http://tapi0.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/huk ... t.jpg/full][img]http://tapi0.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/huk ... _small.jpg[/img[/url
Partcolta en nuita tilaisi, hölmöt eivät osaa myydä kirjekuoressa pienillä postimaksuilla vaan ottavat sen mitä.. kympin verran?
Volvo B200MS turbo prokkis..
Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä
Hakua käytetty ja lähes kaikki missä käsitellään wheel decoderia yms. niin luettu läpi ja tuon eka postissa olevan kuvan olen ymmärtänyt mutta sitä en että mitä noihin Trig pos ja Trig Return arvoihin laitetaan? Eli mitkä on vaikkapa esim. kuvan Trig pos A, Trig return pos A, Trig return B ja Trig return pos B arvot?
Käsittääkseni 12-1 trikkeri pyörällä ei voi käyttää startatessa trigger return asetutusta kun ei riitä hampaat laskemiseen vai? Jolloinka nuo pos arvoihin voi laittaa nolliksi?
Olen ladannut koneelle sen wheel decoder:n excelin laskuohjelman mutta mitä niihin arvoihin tarttee syöttää? Nämä arvot on siis epäselviä mitä laitetaan?
- Tooth number aligned with sensor at TDC? Hammasnumero hall-sensorin kohalla kun kone YKK?
- Crank angle when missing tooth at sensor? Kampuran asteet puuttuvan hampaan kohalla.?
- Angle between events?
- Desired trigger return (Cranking angle)? ilmeisesti starttaus ennakko?
- Crank angle when missing tooth aligns with sensor?
Megamanuaaliakin olen lukenut mutta on englannin kielinen joten en siitä ymmärrä hölkäsen pöläystä
Trikkeri pyörää mulla ei vielä ole kun se on keskitettävänä hihnapyörään mutta ois hyvä jo etukäteen selvitellä tarvittavat arvot
Aikaisemmin olevalla 12-1 trikkeripyörällä kone ollut jo käynnissä jolloinka oli megan kasaajan asettamat arvot siellä ja toimihan tuo mutta kiinnostais tietää miten nuo arvot lasketaan
Jos joku viittisi amatööriä auttaa

Käsittääkseni 12-1 trikkeri pyörällä ei voi käyttää startatessa trigger return asetutusta kun ei riitä hampaat laskemiseen vai? Jolloinka nuo pos arvoihin voi laittaa nolliksi?
Olen ladannut koneelle sen wheel decoder:n excelin laskuohjelman mutta mitä niihin arvoihin tarttee syöttää? Nämä arvot on siis epäselviä mitä laitetaan?
- Tooth number aligned with sensor at TDC? Hammasnumero hall-sensorin kohalla kun kone YKK?
- Crank angle when missing tooth at sensor? Kampuran asteet puuttuvan hampaan kohalla.?
- Angle between events?
- Desired trigger return (Cranking angle)? ilmeisesti starttaus ennakko?
- Crank angle when missing tooth aligns with sensor?
Megamanuaaliakin olen lukenut mutta on englannin kielinen joten en siitä ymmärrä hölkäsen pöläystä
Trikkeri pyörää mulla ei vielä ole kun se on keskitettävänä hihnapyörään mutta ois hyvä jo etukäteen selvitellä tarvittavat arvot
Aikaisemmin olevalla 12-1 trikkeripyörällä kone ollut jo käynnissä jolloinka oli megan kasaajan asettamat arvot siellä ja toimihan tuo mutta kiinnostais tietää miten nuo arvot lasketaan
Jos joku viittisi amatööriä auttaa
Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä
Angle between events = nelitahtisissa tasavälein sytyttävissä (even fire) moottoreissa 720 / sylinteriluku eli esim 4 sylinterisessä 180 astetta.
Crank angle when missing tooth aligns with sensor -> mitattava kulma-asteet tai laskettava montako hammasta on yläkuolokohtaan, kerrottava yhden hampaan kulmapituus hammasmäärällä** ja lopuksi ajoituslampulla hienosäätö.
** esim. 360/12 = 30 ja jos YKK:hon on 2 hammasta - huom. myös puuttuva(t) hampaat lasketaan - niin kulma olisi 60 astetta.
Kts. linkin kuvaa ajatuksella...
viewtopic.php?p=45451#p45451
Crank angle when missing tooth aligns with sensor -> mitattava kulma-asteet tai laskettava montako hammasta on yläkuolokohtaan, kerrottava yhden hampaan kulmapituus hammasmäärällä** ja lopuksi ajoituslampulla hienosäätö.
** esim. 360/12 = 30 ja jos YKK:hon on 2 hammasta - huom. myös puuttuva(t) hampaat lasketaan - niin kulma olisi 60 astetta.
Kts. linkin kuvaa ajatuksella...
viewtopic.php?p=45451#p45451
Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä
Joo täytyy vielä illallla katsoa, nyt vasta heränneenä ei viiti alkaa tihrustaan
Joo ajotuslampulla trigger anglen tarkistushomma onkin hallussa, sentään
Kiitos, enköhän mä nyt osaa tuota laskenta taulukkoa käyttää tai ainakin luulisin osaavani
Kiitos, enköhän mä nyt osaa tuota laskenta taulukkoa käyttää tai ainakin luulisin osaavani
Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä
Jos ja kun ms1 wheeldecoder asetukset tuntuvat atsteekkien kuvakirjoituksilta. Niin käyttäkää tätä excel taulukkoa. Se kertoo normaaleille ihmisille oikeat arvot. Tuo on suoraan msextran ohjeesta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä
Dodii. viittiskö joku tarkastaa kalkuloinnin.
6sylinterinen kone. Kun kone YKKssa niin Halli Triggerillä tasan toisen ja kolmannen hampaan välissä(laskettuna hampaita, puuttuvalta hampaalta vastapäivään).

http://i118.photobucket.com/albums/o84/ ... 9fc382.jpg
6sylinterinen kone. Kun kone YKKssa niin Halli Triggerillä tasan toisen ja kolmannen hampaan välissä(laskettuna hampaita, puuttuvalta hampaalta vastapäivään).

http://i118.photobucket.com/albums/o84/ ... 9fc382.jpg