pakosarja punottaa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

taas hiukan testattiin...
nokan ajotus ok.sytkäennakko ajossa 35 luokkaa,seokset 14,7 silti peltisarjan kollektori punottaa :( ei nyt oikeen tajua mikä sitä vaivaa.peltisetin päällä on thermoteippi,mut ei senkää nyt kait pitäs tuohon vaikuttaa.syy miksi sen punotuksen nään on se et teippi loppu hiukan kesken tuolta kollektorin kohalta.
lisää vinkkejä tarvittais :roll:
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

turbiinirieska wrote:peltisetin päällä on thermoteippi,mut ei senkää nyt kait pitäs tuohon vaikuttaa.syy miksi sen punotuksen nään on se et teippi loppu hiukan kesken tuolta kollektorin kohalta.
lisää vinkkejä tarvittais :roll:
No aivan varmasti vaikuttaa. Jos vielä peltisatsi on oikeasti peltiä, eli ohuet seinämät. Mikä pöhisijä sulla on tuossa satsin jälkeen, ei kai vaan joku niin pieni että ahdistaa?
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

switcher s2 pienemmällä pakopesällä>kokoluokkaa garret 3 ja tuolla samalla ahtimella ennen squittia ei punotellu.silloin ei ollu tota teippiäkään kyllä.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Kauhean moni ei kyllä uskalla turbopakosarjaa "teippailla" liiallisen kuumenemisen takia.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Omassa ohariturbossa meni vesijohtokäyristä tehty pakosarja ihan kieroksi kun kokeilin termotekkiä. Piti tehdä uusiksi kokonaan.
Riksa
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon Sep 05, 2005 19:09
Location: Järvenpää

Post by Riksa »

kynsi wrote:Omassa ohariturbossa meni vesijohtokäyristä tehty pakosarja ihan kieroksi kun kokeilin termotekkiä. Piti tehdä uusiksi kokonaan.
Millä tavalla meni kieroksi? Minulla menossa kohta kiinni volvoon erään volvofoorumilla MASS nimimerkillä tunnetun sällin tekemä sarja ja siihen olen laittanut thermotekit ympärille. Meinaan vaan että ei viitsisi tuhota siistiä ja hyvin tehtyä sarjaa ehdointahdoin.
Kylläkin luulisi että liika lämpeneminen olisi enemmänkin vääristä ennakoista ja seoksista kiinni, jos thermoteippi aiheuttaisi pakosarjojen tuhoutumisia niin luulisi ettei sitä sitten käytettäisi/myytäisi missään????
Itse sain eilen mega ruutatun volvoni ensimmäistä kertaa ajoon ja jo rauhallisella ajolla vakio sarja oli kirsikkana, mutta tänään kirjoiteltiin uusiksi syttykarttoja ystäväni kanssa ja kas kun ennakot tuli kohdilleen niin loppui kirsikanpuna sarjasta.
iiro
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:52
Location: Karjaa

Post by iiro »

Mulla on ollut useamman vuoden erilaisia vesijohtomutkista kasattuja pakosarjoja omassa Fordin ohc turbo moottorissa ja kaikki on aina olleet "termoteipillä" käärittyjä.
Minkään sarjan kassa ei koskaan ole ongelmia ollut, joskin joskus on sarja punottanut, kun ennakkoa ei ole ollut riittävästi.

Tukevat laipat kun on, niin ei mene kieroksikaan.

Suurin pelko on itsellä ollut siitä, että melko pitkillä putkilla oleva pakosarja ei kestä turbon painoa, mutta siitäkin murheesta on päässyt tekemäälä tuen, esim moottorin korvasta pakosarjaan.

Yleisesti ottaen, jos pakosarja punottaa, on nokka liian aikaisella, tai sytkä myöhäisellä.
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Jos pelkää tuon thermotecin olevan turhan raaka toimenpide, niin keraamin ruiskuttaminen on astetta miedompi toimenpide ja sarjan värin näkee vielä.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

itte olen joka satsiin kans termoa laittanu eikä brobleemia ole ollu päin vastoin konehuoneen lämpöjä saanut tippumaan ,voi ollakkin että jos kovin ohuttaputkea että ei kestäisikään ,omat on ollu sitä vesijohto käppyrää.noista ennakoista ittellä n7.8 purkkasuhteella ja n.kilon ahdoilla 32 maxennakkoa eikä tietoakaan nakutuksesta tietysti pitää olla hyvä välijäähy.imuilma lämmöt n.7-13ast.kesällä 20n ast.luokkaa
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Riksa wrote:
kynsi wrote:Omassa ohariturbossa meni vesijohtokäyristä tehty pakosarja ihan kieroksi kun kokeilin termotekkiä. Piti tehdä uusiksi kokonaan.
Millä tavalla meni kieroksi? Minulla menossa kohta kiinni volvoon erään volvofoorumilla MASS nimimerkillä tunnetun sällin tekemä sarja ja siihen olen laittanut thermotekit ympärille. Meinaan vaan että ei viitsisi tuhota siistiä ja hyvin tehtyä sarjaa ehdointahdoin.
Kylläkin luulisi että liika lämpeneminen olisi enemmänkin vääristä ennakoista ja seoksista kiinni, jos thermoteippi aiheuttaisi pakosarjojen tuhoutumisia niin luulisi ettei sitä sitten käytettäisi/myytäisi missään????
Itse sain eilen mega ruutatun volvoni ensimmäistä kertaa ajoon ja jo rauhallisella ajolla vakio sarja oli kirsikkana, mutta tänään kirjoiteltiin uusiksi syttykarttoja ystäväni kanssa ja kas kun ennakot tuli kohdilleen niin loppui kirsikanpuna sarjasta.
Aivan kuten yllä jo arvattinkin.
Lähtörajoitin, iso ahdin ilman tukea, epätasapaino ja laiha seos. Nämä tekijät hajottivat sen vanhan pakosarjan, jonka kylläkin korjasin, ja lisäsin tuen.

Nyt valmistunut jo uusi 420mm putkilla, toivon mukaan kaasut poistuvat ilman punoitusta. Josko tuohon uskaltaisi TT:t kiärästä. :)
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Pakko kysyä mihin tuota lähtörajoittajaa tarvitsee ?
Vaikka itsellä on kohtuulisen kokoinen puhallin tuolla pellin alla niin paikaltaan lähto ilman mitään kierros rajoittajaakin on käytössä liikaakin tehoja.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jos alusta on tarpeeksi hyvä, niin täysien tehojen saamikseksi heti startissa lähtörajoitin on mainio apuväline. Mikäli alusta ei ole riittävä, niin silloin on turha yrittääkkään saada täysiä tehoja.
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Ilmeisesti edellisen auton(sierra) alusta oli viellä huono kun sillä ei päässyt alle 5sek 0-100km/h.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jos käytät alustan mittarina aikaa, niin sehän oli naurettavan huono verrattuna esim. Calibralla ajettuun 1.3s 0-100 km/h (matkaa siihen kului 18 metriä).
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

teg wrote:Jos käytät alustan mittarina aikaa, niin sehän oli naurettavan huono verrattuna esim. Calibralla ajettuun 1.3s 0-100 km/h (matkaa siihen kului 18 metriä).
Just,ja kyseessä ihan joka päiväisessä ajossa oleva 2-vetoinen siviiliauto.
Vastineeksi vanhat b-ryhmäläiset 4vetoisetkaan eivät päässeet noihin arvoihin.
Ja laillisesti kun tuota sierran takäpäätä ei saa muokattua kovinkaan paljoa.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Kyllä sierrankin saa alle 3s 0-60mph menemään ainakin? Ainakin yhdellä videolla tauluun tuli 2.88s. Pahaa MUTUa, mutta olkoon.
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

koskar wrote:Kyllä sierrankin saa alle 3s 0-60mph menemään ainakin? Ainakin yhdellä videolla tauluun tuli 2.88s. Pahaa MUTUa, mutta olkoon.
On siellä riteissä kellotettu alle 3sek mutta tietääkeen 4wd.No ihan sama, itse herätän sen perineisin konsein ilman "paukkua" jos tarvitseen paikoiltaan kiusata.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Joo, eipä tää nykyinen ahdin enää tuota lähtörajoitinta kaipaa. Vanha TO4 sen sijaan ei millään paikaltaan. Nykyisin GT40 60/65 pesillä, pakopesä hieman sporttisempi versio.
Pluto
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Wed Feb 01, 2006 13:54

Post by Pluto »

Itsellä hieman sama ongelma bmw m10 1,8 koneen kanssa.. pakosarjan saa punoittamaan paikallaan kun pitää kierroksia josain 4000rpm:ssä minuutin pari.
Ennakkoa tuossakohtaa nyt 40astetta ja afr ~14,7. Nokka on tarkistettu että on oikeassa kohtaa.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

heitäs noita ennakkoja suosiolla alemmas noin 20 pintaan.Mikähän ihme noissa vehkeissä on että pakosarjat punottaa kun omaa en saa millään hehkumaan vaikka kuin rankaisee. Seokset on täys vedossa afr 11.5 ja pinta kaasu ajossa noin afr 15. ennakott pyörii tyhjäkäynnillä 16 astetta ja täysillä paineilla 8 astetta. Tietenkin noi seokset riippuu ihan koneen puristuksista . Omassa on puristus suhde 8.3 ja soppaa saa laitaa ihan huolella menee ahdoilla suuttimina on 360 ja polttoaineen paine on ahdoilla noin 4 kiloa. Mitatkaapa ahdetuissa noita pakopaineita se kertoo miten pakopuoli hengittää.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

joo pakopaineista löyty tuosta mun ex autosta vika,oli liian pieni downpipe siinä ja sen takia punotteli.
iiro
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:52
Location: Karjaa

Post by iiro »

Nyt on pakko kysäistä, kun ei tuo Janin logiikka oikeen mulle aukea, eli miten ennakkoa vähentämällä se pakosarjan punoitus vähenee ??

Mitä kauemman aikaa bensa saa sylinterissä palaa (=enemmän ennakkoa), sitä kylmempänä se pakosarjaan menee, jos siis ei ole muita muuttujia kuin ennakko.

Jos ennakkoa on älyttömästi liikaa, että kone ikään kuin "lyö vastaan", niin moottorin lämmöt siitä kyllä nousevat, mutta matalapuristeisella turbomoottorilla ja osakaasulla saa varmaan olla silloin ennakkoa 60 astetta tai jotain.....

Liian pienellä pakopesällä tai pakoputkella saa kyllä kaikki paikat punaisiksi.
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

Tuossa kokeilin ennakkoja laittaa osakaasulla liikaa niin pätkimään rupeaa. Tietenkin jos saa alkuperäiset koneen sytkäkartat niin sillä pääsee alkuun ainakin. Saabin ahdetunkoneen ennakot on maksimisaan 28-30 astetta osakaasulla ja ahdoilla on 10 astetta. Näitä arvoja ei tule yleistää ja kokemukseni perustuu näihin saabin ahdettuihin ja muutamiin tee se itse turboihin joihin on pers dynolla säädetty toimivaksi. Tienkin sarja mallit on tehty päästöjen takia semmoisiksi että ne ei toimi ollenkaan ns. viripannuissa. Tässä topiikissahan oli juuri toi sarjojen punottelu aiheena ja sen olen saanut aikaan nuilla pienillä turboilla mutta en ennakoiden säädöillä .

Tässä jotain netti juttua
http://www.innovatemotorsports.com/resources/myths.php.
jos on hyviä linkkejä tuosta sytkästä niin tänne vain niin saadaan punoitus muuttumaan voiman hehkuksi :D :D
Post Reply