Peugeot 1.6 GTi:hin sytytystä
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Peugeot 1.6 GTi:hin sytytystä
Miten olis hlpeoin tapa rakentaa sytytys kyseiseen autoon: kärjetön jakaja sytytys vakiona. En oikein tajunnut tuolta lontoonkielisiltä sivuilta mitään.... JOs joku viittis auttaa miten hoidan sytkän ms:än kanssa...
Käyppä vilkaisemassa sivujani sieltä löytyy mm. valmiit kytkikset
http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Index.html
http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Index.html
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Pösön jakajasta saa suht helpolla tehtyä kiinteän, poistetaan keskipakosäätimet ja hitsataan akseli kiinteäksi. poistetaan alipaine kello jonka tilalle rakennetaan säädettävä tanko jonka avulla saadaan trigeri kulmaa rukattua ( täytyisi saada noin 60" ennen yläkulokohtaa)
sitten käytetään vr anturimuunninta megasquirtin kanssa ( 160-103 levyssä valmiina)
esivastusta voi joutua kokeilemaan vr anturin antamasta tasosta riippuen yleensä hyvä on siinä 1k -300 ohm. hyvä tapa kokeilla on laittamalla 200 ohmin vastus 1k potikan kanssa sarjaan ja se anturin rinnalle.
sitten vaan boshin sytkäpääte ja jos on gti malli niin alkuperäistä päätettä voi käyttää mutta täytyy laittaa softasta dwell säätö päälle (useasti 124 loppuinen moduli "tyhmä")
sitten käytetään vr anturimuunninta megasquirtin kanssa ( 160-103 levyssä valmiina)
esivastusta voi joutua kokeilemaan vr anturin antamasta tasosta riippuen yleensä hyvä on siinä 1k -300 ohm. hyvä tapa kokeilla on laittamalla 200 ohmin vastus 1k potikan kanssa sarjaan ja se anturin rinnalle.
sitten vaan boshin sytkäpääte ja jos on gti malli niin alkuperäistä päätettä voi käyttää mutta täytyy laittaa softasta dwell säätö päälle (useasti 124 loppuinen moduli "tyhmä")
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Noin 6 kertaa manuaalin luettuani ja tietoa etsimälläni olen kyllä saanut koko ruiskutus homman selväksi mutta joku tossa kusee tossa sytkän kanssa. Oliskos jossain ns. junttimallin kuvaa (sytkästä) niin ehkä alkaisin tajuamaan sitten kykentä kaavioita ja muita jutskia enemmänkin? Älkää repikö pelihousujanne...
Koko homman tarkotus on valmistella auto ahdettavaksi... Eli kuva jossa on kaikki osat piirretty sellaisenaan ja johdot niiden välissä tai jtn. sellasta, olisin hvin kiitollinen eikä joutuisi laittamaan ahtimen ja välijäähdyttimen hintaa siihen "kaupalliseen"ruiskuun...

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
http://www.megasquirt.info/ms2/Bosch_124.htm
Eiku perkule totako tarkotit? Eikö tuu muuta ku noi 4 johtoo? Löytyhän se vähän ku alko potkiin.... Ja pari kyssäriä vielä: mikä on vr anturimuunnin? JA jos oikein tajusin niin otan kaikki johdot pois sytkä päätteestä ja liitän vaan noi 1,2,4,5 pinneihin johdot? vai otan vaan noista kyseisistä pinneistä johdot pois ja laitan kuvan mukaisesti?
Eiku perkule totako tarkotit? Eikö tuu muuta ku noi 4 johtoo? Löytyhän se vähän ku alko potkiin.... Ja pari kyssäriä vielä: mikä on vr anturimuunnin? JA jos oikein tajusin niin otan kaikki johdot pois sytkä päätteestä ja liitän vaan noi 1,2,4,5 pinneihin johdot? vai otan vaan noista kyseisistä pinneistä johdot pois ja laitan kuvan mukaisesti?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
GM HEI palikalla pystyy muuntamaan myös VR-signaalin megalle sopivaks. Mutta myös Turtanan levyltä löytyy signaalimuunnin, eli kyseisen levyn kanssa pystyy käyttämään VR-anturia ja vaikka sitä Boschin päätettä. Jos käyttää vaikka megan v2.2 levyä niin silloin HEI palikka käy kätevästi myös singaalimuuntimesta.Veskunderi wrote:Hmm... 205 ehdotti tota gm hei päätettä, siellähän lukee että kannattaa käyttään sitä vr jutskan kaa... Mutta onko jotain huonoa käyttää sitten tota vakio päätettä sen vr jutun kaa? Vieläkin vähän kahveella tästä hommasta mutta pikkuhiljaa pääsen kärryille
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Multa saa ostaa orggis HEI4-moduulin (pelastettu VR-jakajan sisältä). Varmasti toimiva, käytössä megalla nyttenkin mutta vapautuu vaikka heti (uusi megalauta työn alla johon tulee suoraan inputit). Moduliin juotettu ylösvetovastus valmiiksi ja johdot +12 ja impulssijohto megalle. VR-signaalille tulee moduulin oma kaksnapanen liitin. Maadoitus pitää ottaa modulin rungosta.
Tolla hintana 15e, löytyy myös yksi BMW:n VR-sytkämoduli mallia Biltema, tälläki voi triggata VR-signaalia, testattu VR:n kaa toimivaksi, hinta 7e
(megalla puolan ohjaamiseen löytyy myös pari Ibizan ei VR-tyyppistä modulia, toinen ainakin Huco:n saksalainen, käytössä nyttenki mulla eli toimiva, 10e, toisesta ei hajuakaan)
Tolla hintana 15e, löytyy myös yksi BMW:n VR-sytkämoduli mallia Biltema, tälläki voi triggata VR-signaalia, testattu VR:n kaa toimivaksi, hinta 7e

(megalla puolan ohjaamiseen löytyy myös pari Ibizan ei VR-tyyppistä modulia, toinen ainakin Huco:n saksalainen, käytössä nyttenki mulla eli toimiva, 10e, toisesta ei hajuakaan)
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Joo on 4-napanen. Se mun on hieman erilainen muodoltaan kuin se perinteinen mikä noissa kuvissa (nastat lähtee alaspäin) mutta muuten vastaava.
Se mitä ne meinaa ehkä tuolla extran tms sivuilla tosta ohjattavuudesta on että ton Hei4:sen lisäksi tarvitaan myös toinen moduli ohjaamaan vielä puolaa (tai toinen Hei4-moduli) kun Hei7:lla toi homma hoituu yhellä moduulilla.
Jos haluaa käyttää päätteenä puolalle niin käyttää vain toisen puolen tosta kytkiksestä mikä netissä pyörii noille moduleille, samaten jos haluu vaan VR-muuntimena ni käyttää toisen.
Mulla on itelläkin nyt sekakytkettynä noi, eli Hei4 triggaa VR-jakajaa ja toi Hucon (bosch-tyyppinen) pääte ohjaa puolaa.
Tolle mun Hei-mokkulalle on ilmastu jo kiinnostusta joten pidän sen varattuna ainakin siihen asti kunnes asianomainen ilmottaa ottaako sen vai ei.
Se mitä ne meinaa ehkä tuolla extran tms sivuilla tosta ohjattavuudesta on että ton Hei4:sen lisäksi tarvitaan myös toinen moduli ohjaamaan vielä puolaa (tai toinen Hei4-moduli) kun Hei7:lla toi homma hoituu yhellä moduulilla.
Jos haluaa käyttää päätteenä puolalle niin käyttää vain toisen puolen tosta kytkiksestä mikä netissä pyörii noille moduleille, samaten jos haluu vaan VR-muuntimena ni käyttää toisen.
Mulla on itelläkin nyt sekakytkettynä noi, eli Hei4 triggaa VR-jakajaa ja toi Hucon (bosch-tyyppinen) pääte ohjaa puolaa.
Tolle mun Hei-mokkulalle on ilmastu jo kiinnostusta joten pidän sen varattuna ainakin siihen asti kunnes asianomainen ilmottaa ottaako sen vai ei.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Se että miks käytän tuota HEI-8 palikkaa omassa projektissa on
sen "helppous" mahtuu samaan paikkaan missä on alkuperäinen palikka ja ei tarvitse kuin yhden palikan koko sytkä hommalle,
ei tarvitse mitää erillisiä muunnos piirejä kun tosta palikasta saa kaikki ohjaukset:
- megalle triggeri pulssi
- megalta palikalle tulee kipinä pulssi ja (ohitus tieto mitä ei välttämättä tarvitse).
STMLX340 HEI-8 palikka 38 €
sen "helppous" mahtuu samaan paikkaan missä on alkuperäinen palikka ja ei tarvitse kuin yhden palikan koko sytkä hommalle,
ei tarvitse mitää erillisiä muunnos piirejä kun tosta palikasta saa kaikki ohjaukset:
- megalle triggeri pulssi
- megalta palikalle tulee kipinä pulssi ja (ohitus tieto mitä ei välttämättä tarvitse).
STMLX340 HEI-8 palikka 38 €
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
juu kai se HEI8/7 täytyy hankkia niin pääsen kait helpommalla. Mikä tossa sun kytkentäkaaviossa on toi variable reluct? Siis heiltähän menee sinne 2 piuhaa? muuten homma alkaa oleen aika selvä.... oikeestaan ainoo epäselvä juttu on "triggaus"? Oonkohan jättäny lukematta jotain... Oisittepa nähny mun ilmeen ku luin risun viestin ekaa kertaa
Monttu aukes aika lailla
Ja muuten meinaakko hankkia laajakaista lambdan tohon sun pösöön?


Sori ei ollu tarkotus sekottaa
Triggauksella yleensä tarkotetaan jonkun impulssin "liipaisua". Eli sytkän tapauksessa kun jännite menee megan prossulle asti niin se huomioidaan aina kun se menee kohti 0V, tapahtuu liipaisu laskevalla reunalla. Se miten käyttäjälle taas homma näkyy, riippuu siitä millä tavalla anturit ja moduulit on pultattu sytkäsisäänmenoon ja optoisolaattoriin.
Tarkoitin aiemmalla että mulla Hei4-moduuli, joka haistelee tota VR-signaalia ja sillä liipaistaan megan sytkäsisäänmenoon pulssi aina kun VR-jakajalta saapuu uusi AC-pulssi.

Tarkoitin aiemmalla että mulla Hei4-moduuli, joka haistelee tota VR-signaalia ja sillä liipaistaan megan sytkäsisäänmenoon pulssi aina kun VR-jakajalta saapuu uusi AC-pulssi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
GM HEI-8
Toi "variable reluctor (VR)" on ton pösön jakajan oma pulssi anturi,
eli jakajasta tulevan johdon suoja kiinnitetään sytkäpalikan ruuvin alle
tämä suojaa häiriöiltä ja kaksi johdinta tinataan HEI palikan tappeihin.

Eli kytkentä on näin:
Tinattavat:
VR Sensor
P - jakajalta tuleva punainen johdin
N - jakajalta tuleva musta johdin
Liittimillä:
Megasquirt
E - MS:n Nastaan 31 X14 (SPARK OUT) MS:ltä sytytys pulssi *
R - MS:n Nastaan 24 COIL (TRIGGER IN) ohjaus pulssi MS:lle
B - MS:n Nastaan 25 X11 (BYPASS) starttauksen aikana palikka hoitaa sytyksen ohjauksen *
G - miinukseen
Coil
+ - päävirta releen kautta 12V
C - puolan miinukseen
* nämä vaatii muutoksen ms:n kytkentään ohje sivulla
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html
HUOM omassani on X12 johdotus muutettu X14 paikkaan.
eli jakajasta tulevan johdon suoja kiinnitetään sytkäpalikan ruuvin alle
tämä suojaa häiriöiltä ja kaksi johdinta tinataan HEI palikan tappeihin.

Eli kytkentä on näin:
Tinattavat:
VR Sensor
P - jakajalta tuleva punainen johdin
N - jakajalta tuleva musta johdin
Liittimillä:
Megasquirt
E - MS:n Nastaan 31 X14 (SPARK OUT) MS:ltä sytytys pulssi *
R - MS:n Nastaan 24 COIL (TRIGGER IN) ohjaus pulssi MS:lle
B - MS:n Nastaan 25 X11 (BYPASS) starttauksen aikana palikka hoitaa sytyksen ohjauksen *
G - miinukseen
Coil
+ - päävirta releen kautta 12V
C - puolan miinukseen
* nämä vaatii muutoksen ms:n kytkentään ohje sivulla
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html
HUOM omassani on X12 johdotus muutettu X14 paikkaan.
Siis nämä kaikkiko muutokset on tehtävä?
V2.2 Board mods
New wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)
Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
V2.2 Board mods
New wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)
Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
ei taida olla listaa missään, missä kerrotaan autot joissa tuota HEI 8-pin moduulia on käytetty. Boschin osista näyttää luetteloja olevan kyllä! Meinasin että josko löytyis tuo HEI8 romikselta edullisesti.
Itellekkin nousi innostus tuon sytkän ohjauksen toteutukseen kun tämä topikki selvensi itsellenikin paljon asioita.
Itellekkin nousi innostus tuon sytkän ohjauksen toteutukseen kun tämä topikki selvensi itsellenikin paljon asioita.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
eli pirusti tinausta ms:än sisään normaalin lisäksi... Eli mites se triggaus ny tapahtuu tässä? En oikein tajunnu sitä vieläkään(lue: liian pitkät piuhat) Ja sitten"G-miinukseen" eli maihinko? Mutta tämähän on siis halvin tapa toteuttaa sytytys pösössä. mutta mikä helpoin? Joku suorasytytys? Ei kyllä huvittais paljoo enää noihin hintoihin lisäillä alkaa meinaan koko homma jo hipoilla haltekin hintaa..... Meinaan taitaa se laajakaistakin olla aikas pakollinen ja hinta taisi olla lähemmäs 300...
Eli tuo triggaus tapahtuu tuon HEI palikan läpi eli:
Jakajasta tulee pulssi palikan P ja N nastoihin jonka palikka "muokkaa"
megalle sopivaksi pulssiksi megan 24 pinniin.
HEI sytkä pelaa ns. "next cylinder moodissa"

G - nasta maihin n. 100 ohmin vastuksen läpi KONEEN RUNKOON samaan pisteeseen mihin megan
miinukset on kerätty, EI AUTON RUNKOON ruiskun maat pitää olla
samassa pisteessä koneen rungossa näin on sarjavalmisteisissa.
Tämä sen vuoksi jos maita on ripoteltu ruiskussa sinne tänne niin,
jos koneen ja rungonvälinen maa pettää niin starttaus ja lataus virrat
kulkee ruiskulootan läpi ja loput arvaakin "savun muodostusta"
Ite oon ajellu kapeekaista lambdalla ja ei oo ollu valittamista sen toiminnassa perus koneella
LC-1 laajakaista lambda tuli ostettua tuota ahdin projektia varten mikä näyttää venyvän tulevaisuuteen
Jakajasta tulee pulssi palikan P ja N nastoihin jonka palikka "muokkaa"
megalle sopivaksi pulssiksi megan 24 pinniin.
HEI sytkä pelaa ns. "next cylinder moodissa"


G - nasta maihin n. 100 ohmin vastuksen läpi KONEEN RUNKOON samaan pisteeseen mihin megan
miinukset on kerätty, EI AUTON RUNKOON ruiskun maat pitää olla
samassa pisteessä koneen rungossa näin on sarjavalmisteisissa.
Tämä sen vuoksi jos maita on ripoteltu ruiskussa sinne tänne niin,
jos koneen ja rungonvälinen maa pettää niin starttaus ja lataus virrat
kulkee ruiskulootan läpi ja loput arvaakin "savun muodostusta"
Ite oon ajellu kapeekaista lambdalla ja ei oo ollu valittamista sen toiminnassa perus koneella

LC-1 laajakaista lambda tuli ostettua tuota ahdin projektia varten mikä näyttää venyvän tulevaisuuteen

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Tuli ja Leimaus !
Testasin tota 60" ennakkoa niin meinas lähtee koko imusarja lentoon
rykäs nimittäin ihan kunnolla takaisin, joten muutin takaisin n 10" asteeseen,
selvis tuolta usan sivuilta tuo "next cylinder" moodi eli
mitä ite ymmärsin niin kipinä tulee yhden sylinterin myöhässä kun kattoo
tota kuvaa. Eli megalle jää reippaasti aikaa laskeskella ennakot.
Joutui ton testauksen kannassa puljaamaan ton jakajan kanssa ihan
kunnolla, ja tuli vähän sählättyä eikä tullu kunnolla tarkastettuu ajotuksia
onneks oli kuristus ennen alipaine mittausta muuten olisi entinen anturi.
rykäs nimittäin ihan kunnolla takaisin, joten muutin takaisin n 10" asteeseen,
selvis tuolta usan sivuilta tuo "next cylinder" moodi eli
mitä ite ymmärsin niin kipinä tulee yhden sylinterin myöhässä kun kattoo
tota kuvaa. Eli megalle jää reippaasti aikaa laskeskella ennakot.
Joutui ton testauksen kannassa puljaamaan ton jakajan kanssa ihan
kunnolla, ja tuli vähän sählättyä eikä tullu kunnolla tarkastettuu ajotuksia
onneks oli kuristus ennen alipaine mittausta muuten olisi entinen anturi.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26