Peugeot 1.6 GTi:hin sytytystä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Peugeot 1.6 GTi:hin sytytystä

Post by Veskunderi »

Miten olis hlpeoin tapa rakentaa sytytys kyseiseen autoon: kärjetön jakaja sytytys vakiona. En oikein tajunnut tuolta lontoonkielisiltä sivuilta mitään.... JOs joku viittis auttaa miten hoidan sytkän ms:än kanssa...
205

Post by 205 »

Käyppä vilkaisemassa sivujani sieltä löytyy mm. valmiit kytkikset

http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Index.html
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Ei millään pahalla mutta onpas sekavat sivut selata... Siis en oikeestaan saanu mitään selkoo... Oiskos nyt aluksi vaikka jotain yksin kertasta selvitystä asialle esim. mitä nyt tarvii hankkia sitä varten?
205

Post by 205 »

Tarttet esim.GM:n 8-pinnisen HEI jakajan sytkäpalikan mistä
saat liipasu tiedon MS:lle ja MS:ltä tulee sytkä ohjaus pulssi
takaisin palikalle. Saa mahtumaan samaan paikkaan missä on
alkuperäinen sytkäpalikka.
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Ja varmaankin hall anturin vauhtipyörän viereen?
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Pösön jakajasta saa suht helpolla tehtyä kiinteän, poistetaan keskipakosäätimet ja hitsataan akseli kiinteäksi. poistetaan alipaine kello jonka tilalle rakennetaan säädettävä tanko jonka avulla saadaan trigeri kulmaa rukattua ( täytyisi saada noin 60" ennen yläkulokohtaa)

sitten käytetään vr anturimuunninta megasquirtin kanssa ( 160-103 levyssä valmiina)

esivastusta voi joutua kokeilemaan vr anturin antamasta tasosta riippuen yleensä hyvä on siinä 1k -300 ohm. hyvä tapa kokeilla on laittamalla 200 ohmin vastus 1k potikan kanssa sarjaan ja se anturin rinnalle.

sitten vaan boshin sytkäpääte ja jos on gti malli niin alkuperäistä päätettä voi käyttää mutta täytyy laittaa softasta dwell säätö päälle (useasti 124 loppuinen moduli "tyhmä")
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Noin 6 kertaa manuaalin luettuani ja tietoa etsimälläni olen kyllä saanut koko ruiskutus homman selväksi mutta joku tossa kusee tossa sytkän kanssa. Oliskos jossain ns. junttimallin kuvaa (sytkästä) niin ehkä alkaisin tajuamaan sitten kykentä kaavioita ja muita jutskia enemmänkin? Älkää repikö pelihousujanne... :P Koko homman tarkotus on valmistella auto ahdettavaksi... Eli kuva jossa on kaikki osat piirretty sellaisenaan ja johdot niiden välissä tai jtn. sellasta, olisin hvin kiitollinen eikä joutuisi laittamaan ahtimen ja välijäähdyttimen hintaa siihen "kaupalliseen"ruiskuun...
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

http://www.megasquirt.info/ms2/Bosch_124.htm

Eiku perkule totako tarkotit? Eikö tuu muuta ku noi 4 johtoo? Löytyhän se vähän ku alko potkiin.... Ja pari kyssäriä vielä: mikä on vr anturimuunnin? JA jos oikein tajusin niin otan kaikki johdot pois sytkä päätteestä ja liitän vaan noi 1,2,4,5 pinneihin johdot? vai otan vaan noista kyseisistä pinneistä johdot pois ja laitan kuvan mukaisesti?
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Hmm... 205 ehdotti tota gm hei päätettä, siellähän lukee että kannattaa käyttään sitä vr jutskan kaa... Mutta onko jotain huonoa käyttää sitten tota vakio päätettä sen vr jutun kaa? Vieläkin vähän kahveella tästä hommasta mutta pikkuhiljaa pääsen kärryille :lol:
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Veskunderi wrote:Hmm... 205 ehdotti tota gm hei päätettä, siellähän lukee että kannattaa käyttään sitä vr jutskan kaa... Mutta onko jotain huonoa käyttää sitten tota vakio päätettä sen vr jutun kaa? Vieläkin vähän kahveella tästä hommasta mutta pikkuhiljaa pääsen kärryille :lol:
GM HEI palikalla pystyy muuntamaan myös VR-signaalin megalle sopivaks. Mutta myös Turtanan levyltä löytyy signaalimuunnin, eli kyseisen levyn kanssa pystyy käyttämään VR-anturia ja vaikka sitä Boschin päätettä. Jos käyttää vaikka megan v2.2 levyä niin silloin HEI palikka käy kätevästi myös singaalimuuntimesta.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Miksi ko. moottorin sytytysjärjestelmään pitäisi GM HEI ohjainta 'sotkea', kustannukset vain kasvavat tarpeettomasti ?

Laitteessa vakiona jo kärjetön jakaja/sytytyspuolan ohjain moduuli, jota megallakin lienee pystyy ohjaamaan.
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

"sitten käytetään vr anturimuunninta megasquirtin kanssa ( 160-103 levyssä valmiina)"

No löytyykö kyseiset jutut partcon levystä vakiona? Jos ei niin voisi olla helpompaa GM HEI palikalla?
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Taisin kirjoittaa edellisen vähän epäselvästi. Partcon levyyn ei voi suoraan heittää vr-anturia, mutta HEI palikan läpi toimii. Tosta pelkän alkuperäisen sytkämoduulin käytöstä en osaa sanoo kun en tiedä pystyykö sillä muuntamaan vr-signaalin kantiksi.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Eli pääsen paljone helpommalla HEI palikalla? mitähän sellanen maksaa? Tai no johtoja tulee HEI palikalla paljon enemmän? ainakin niin ymmärsin, taas toisaalta ne johdot voi tulla lisää kun muuttaa vakion päätteen singaalin kantiksi?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Multa saa ostaa orggis HEI4-moduulin (pelastettu VR-jakajan sisältä). Varmasti toimiva, käytössä megalla nyttenkin mutta vapautuu vaikka heti (uusi megalauta työn alla johon tulee suoraan inputit). Moduliin juotettu ylösvetovastus valmiiksi ja johdot +12 ja impulssijohto megalle. VR-signaalille tulee moduulin oma kaksnapanen liitin. Maadoitus pitää ottaa modulin rungosta.

Tolla hintana 15e, löytyy myös yksi BMW:n VR-sytkämoduli mallia Biltema, tälläki voi triggata VR-signaalia, testattu VR:n kaa toimivaksi, hinta 7e :)

(megalla puolan ohjaamiseen löytyy myös pari Ibizan ei VR-tyyppistä modulia, toinen ainakin Huco:n saksalainen, käytössä nyttenki mulla eli toimiva, 10e, toisesta ei hajuakaan)
Tiara Kit Car - MsnS-E
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

siis on HEI4 toi 4 napanen pääte? tuolla luki että siinä ei oo jtn. ohjattua sytytystä? voe helevatta että oon taas pihalla....
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Joo on 4-napanen. Se mun on hieman erilainen muodoltaan kuin se perinteinen mikä noissa kuvissa (nastat lähtee alaspäin) mutta muuten vastaava.

Se mitä ne meinaa ehkä tuolla extran tms sivuilla tosta ohjattavuudesta on että ton Hei4:sen lisäksi tarvitaan myös toinen moduli ohjaamaan vielä puolaa (tai toinen Hei4-moduli) kun Hei7:lla toi homma hoituu yhellä moduulilla.

Jos haluaa käyttää päätteenä puolalle niin käyttää vain toisen puolen tosta kytkiksestä mikä netissä pyörii noille moduleille, samaten jos haluu vaan VR-muuntimena ni käyttää toisen.

Mulla on itelläkin nyt sekakytkettynä noi, eli Hei4 triggaa VR-jakajaa ja toi Hucon (bosch-tyyppinen) pääte ohjaa puolaa.

Tolle mun Hei-mokkulalle on ilmastu jo kiinnostusta joten pidän sen varattuna ainakin siihen asti kunnes asianomainen ilmottaa ottaako sen vai ei.
Tiara Kit Car - MsnS-E
205

Post by 205 »

Se että miks käytän tuota HEI-8 palikkaa omassa projektissa on
sen "helppous" mahtuu samaan paikkaan missä on alkuperäinen palikka ja ei tarvitse kuin yhden palikan koko sytkä hommalle,
ei tarvitse mitää erillisiä muunnos piirejä kun tosta palikasta saa kaikki ohjaukset:
- megalle triggeri pulssi
- megalta palikalle tulee kipinä pulssi ja (ohitus tieto mitä ei välttämättä tarvitse).


STMLX340 HEI-8 palikka 38 €
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

juu kai se HEI8/7 täytyy hankkia niin pääsen kait helpommalla. Mikä tossa sun kytkentäkaaviossa on toi variable reluct? Siis heiltähän menee sinne 2 piuhaa? muuten homma alkaa oleen aika selvä.... oikeestaan ainoo epäselvä juttu on "triggaus"? Oonkohan jättäny lukematta jotain... Oisittepa nähny mun ilmeen ku luin risun viestin ekaa kertaa :D Monttu aukes aika lailla :lol: Ja muuten meinaakko hankkia laajakaista lambdan tohon sun pösöön?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Sori ei ollu tarkotus sekottaa :D Triggauksella yleensä tarkotetaan jonkun impulssin "liipaisua". Eli sytkän tapauksessa kun jännite menee megan prossulle asti niin se huomioidaan aina kun se menee kohti 0V, tapahtuu liipaisu laskevalla reunalla. Se miten käyttäjälle taas homma näkyy, riippuu siitä millä tavalla anturit ja moduulit on pultattu sytkäsisäänmenoon ja optoisolaattoriin.

Tarkoitin aiemmalla että mulla Hei4-moduuli, joka haistelee tota VR-signaalia ja sillä liipaistaan megan sytkäsisäänmenoon pulssi aina kun VR-jakajalta saapuu uusi AC-pulssi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
205

GM HEI-8

Post by 205 »

Toi "variable reluctor (VR)" on ton pösön jakajan oma pulssi anturi,
eli jakajasta tulevan johdon suoja kiinnitetään sytkäpalikan ruuvin alle
tämä suojaa häiriöiltä ja kaksi johdinta tinataan HEI palikan tappeihin.
Image

Eli kytkentä on näin:

Tinattavat:
VR Sensor
P - jakajalta tuleva punainen johdin
N - jakajalta tuleva musta johdin

Liittimillä:
Megasquirt
E - MS:n Nastaan 31 X14 (SPARK OUT) MS:ltä sytytys pulssi *
R - MS:n Nastaan 24 COIL (TRIGGER IN) ohjaus pulssi MS:lle
B - MS:n Nastaan 25 X11 (BYPASS) starttauksen aikana palikka hoitaa sytyksen ohjauksen *
G - miinukseen

Coil
+ - päävirta releen kautta 12V
C - puolan miinukseen
* nämä vaatii muutoksen ms:n kytkentään ohje sivulla
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html

HUOM omassani on X12 johdotus muutettu X14 paikkaan.
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

Siis nämä kaikkiko muutokset on tehtävä?
V2.2 Board mods

New wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)

Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
205

Post by 205 »

Joo noi kaikki muutokset V2.2:seen , onhan siinä vähän tinailemista.
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

ei taida olla listaa missään, missä kerrotaan autot joissa tuota HEI 8-pin moduulia on käytetty. Boschin osista näyttää luetteloja olevan kyllä! Meinasin että josko löytyis tuo HEI8 romikselta edullisesti.

Itellekkin nousi innostus tuon sytkän ohjauksen toteutukseen kun tämä topikki selvensi itsellenikin paljon asioita.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
205

Post by 205 »

USA autoissa lähinnä
http://www.southwesttrade.fi/
Kysy myös jakajan johtosarja mukaan :idea:
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

eli pirusti tinausta ms:än sisään normaalin lisäksi... Eli mites se triggaus ny tapahtuu tässä? En oikein tajunnu sitä vieläkään(lue: liian pitkät piuhat) Ja sitten"G-miinukseen" eli maihinko? Mutta tämähän on siis halvin tapa toteuttaa sytytys pösössä. mutta mikä helpoin? Joku suorasytytys? Ei kyllä huvittais paljoo enää noihin hintoihin lisäillä alkaa meinaan koko homma jo hipoilla haltekin hintaa..... Meinaan taitaa se laajakaistakin olla aikas pakollinen ja hinta taisi olla lähemmäs 300...
205

Post by 205 »

Eli tuo triggaus tapahtuu tuon HEI palikan läpi eli:
Jakajasta tulee pulssi palikan P ja N nastoihin jonka palikka "muokkaa"
megalle sopivaksi pulssiksi megan 24 pinniin.
HEI sytkä pelaa ns. "next cylinder moodissa" :!:

Image

G - nasta maihin n. 100 ohmin vastuksen läpi KONEEN RUNKOON samaan pisteeseen mihin megan
miinukset on kerätty, EI AUTON RUNKOON ruiskun maat pitää olla
samassa pisteessä koneen rungossa näin on sarjavalmisteisissa.
Tämä sen vuoksi jos maita on ripoteltu ruiskussa sinne tänne niin,
jos koneen ja rungonvälinen maa pettää niin starttaus ja lataus virrat
kulkee ruiskulootan läpi ja loput arvaakin "savun muodostusta"

Ite oon ajellu kapeekaista lambdalla ja ei oo ollu valittamista sen toiminnassa perus koneella :!:
LC-1 laajakaista lambda tuli ostettua tuota ahdin projektia varten mikä näyttää venyvän tulevaisuuteen :evil:
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

eli kun triggeri kulma täytys saada sen aikasemmin mainitun 60 astetta ennen yläkuolo kohtaa niin runkkaan jotenkin jakajan sillä säätötangolla että niin tapahtuu? Vai vetäsinkö ihan ohi? Mutta miksi se tarttee säätää niin pirusti ennakkoo? Saa sanoo ihan suoraan jos oon ihan metsässä... :D
205

Tuli ja Leimaus !

Post by 205 »

Testasin tota 60" ennakkoa niin meinas lähtee koko imusarja lentoon
rykäs nimittäin ihan kunnolla takaisin, joten muutin takaisin n 10" asteeseen,
selvis tuolta usan sivuilta tuo "next cylinder" moodi eli
mitä ite ymmärsin niin kipinä tulee yhden sylinterin myöhässä kun kattoo
tota kuvaa. Eli megalle jää reippaasti aikaa laskeskella ennakot.

Joutui ton testauksen kannassa puljaamaan ton jakajan kanssa ihan
kunnolla, ja tuli vähän sählättyä eikä tullu kunnolla tarkastettuu ajotuksia
onneks oli kuristus ennen alipaine mittausta muuten olisi entinen anturi.
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Onkohan nyt niin että triggeri kulma on suomeksi jakajan ennakkoa ja sitä kannataisi säätää nyt sitten 10 astetta? :lol:
Post Reply