Triggeripyörä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

risu
Himopostaaja

Post by risu »

Volkkarijermu wrote:Mites se nouseva/laskeva reuna sitten konffataan? Megatunesta spark output inverted?
Ei sitä näemmä saanutkaan konffattua, se oliki toi 2nd trigger minkä sai valita. Eli tavallinen wheel decoder triggaa laskevalla reunalla. Tietenkin jos se on ongelma niin tosta 1815 VR-kytkiksestä saa "helposti" ulos invertoidun sytkäimpulssin jolloin triggaa hammaskehän nousevalla reunalla.

Spark output invertointia käytetään ainoastaan jos sytkämoduliin kytkeminen sen vaatii, tuo asetus pitää kyllä muutenkin selvittää ettei ole väärinpäin tai lopputuloksena on kärventyneitä sytkämoduuleita..
Tiara Kit Car - MsnS-E
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Jaa kärventää vai? Mun mielestäni se vaan oli se vaiheen kääntö, eli kun ilman inverttiä mennään ylös, niin invertin kanssa mennäänkin alas ja eihän se tee muutakin pistää sytytysajankohdan 180 astetta pieleen, eikä riko kuitenkaan mitään.

Ja muuten mitä ihmettä sillätrigger angle additions +22,5 / +45 astetta oikeen haetaan?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Volkkarijermu wrote:Mun mielestäni se vaan oli se vaiheen kääntö, eli kun ilman inverttiä mennään ylös, niin invertin kanssa mennäänkin alas ja eihän se tee muutakin pistää sytytysajankohdan 180 astetta pieleen, eikä riko kuitenkaan mitään.
Eiku se kääntää sytkämodulin triggaussignaalin toisinpäin. Jos sulla on moduuli koko ajan johtavassa tilassa niin se maadottaa jatkuvasti sun puolaa/puolia ja siitä ei aiheudu mitään hyvää.

Ei se ihan 180 astetta taida kuitenkaan kääntää. Ajattele miten se signaali kulkee dwellin kanssa. Tota spark outputin invertointia on tarkotus käyttää jos moduulit / kytkennät sen vaatii. Ite sytkäsignaalin pitäs olla jo tuossa vaiheessa oikeinpäin megalla.
Volkkarijermu wrote:Ja muuten mitä ihmettä sillätrigger angle additions +22,5 / +45 astetta oikeen haetaan?
Ton ois voinu Megatunessa hoitaa toisinkin, mutta koska se on megan laudan koodilla hoidettu noin niin se näkyy konffatessakin noin. Eli jos sisäänmenotriggeri on yli 90 niin noita pitää käyttää. Normaalisti et vois laittaa 100 astetta ennen yläkuolokohtaa triggeriä kun toi huolii vaan 90. Mutta 22,5 + 78,5 ajaa saman asian. Jos megatuneen ois koodattu toi niin vois syöttää suoraan 135 asteeseen asti.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Mites 0 227 100 200 -sytkäläpyskän kans sitte menetellään? Inverted vaiko eikö?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Turtana
Professional

Post by Turtana »

Inverted
KariM
Megailija

Post by KariM »

Volkkarijermu wrote:Mites se nouseva/laskeva reuna sitten konffataan? Megatunesta spark output inverted?
Ei, vaan valitsemalla schematic1 tai 2, ja johdottamalla tach-inputin sen mukaan. Schematic1 triggaa signaalin nousevasta reunasta, schem2 laskevasta.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Loppujen lopukshan tolla ei sitte oo välii jos käyttää vaikkapa sitä 12-1 pyörää, tuo eri schematikkien kytkentä vaan vaikuttaa vähä hall-anturin asentoon verrattuna pyörään. Mutta samat trigger anglet sun muut saa samoilla schematikeillä.
villek
Kokenut Megasquirttaaja

Post by villek »

Vaikuttaa se toki hall-anturin asentoonkin mutta käytännössä se vaikuttaa siihen onko opton lähtö ylhäällä hampaan vaiko kolon kohdalla. Tämä meinaa juuri sitä triggaako mega nousevan vai laskevan reunan kohdalla. Ja mahdollistaa myös molemmin päin toimivien hall-anturien käytön.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Aivan, ei sillä loppujen lopuksi olekkaan väliä koska se hammas menee alas jossain välissä kuitenkin ja ihan samalla jaolla kuin toisinpäin kytkettäessäkin, tulee vain se offset siihen hammaskehälle jonka verran anturia pitää siirtää verrattuna toisen tyyppiseen kytkikseen. Wheel decoder tukee myös added teeth pyöriä (missing/added teeth) jolloin tunnistaa "kolon" jos signaali pysyy ylhäälläkin.

Tää on ihan loogista, jos vaikka piirtäisitte kuvan aikasuoralle jossa näkyy vain laskevat reunat triggaussignaaleina anturin jälkeen (megalle sama kuinka pitkä triggeri on jos se vaan tunnistaa sen), sitten invertoisitte saman anturin toiminnan ja piirtäisitte saman kuvitellun signaalin uudelleen, niin tulisi aivan sama kuvio mutta vain eri kohtaan aikasuoralle eli anturin paikkaa vaan pitäisi siirtää.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Turbopower
Megasquirt aloittelija

Post by Turbopower »

Volkkarijermu wrote: Jos ottais sittenkin 12-1 pyörän leveemmillä hampailla :)
Olen mukana jos tollaset saa teetettyä kohtuu hintaan! :D
Ilo alkaa kilosta...
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Turbopower wrote: Olen mukana jos tollaset saa teetettyä kohtuu hintaan! :D
No mä jo muutamia päiviä sitten kysyin ferroplanilta tuohon pyörään hintaa ja sanovat 20€ 0%alv. Mun mielestä ihan kohtuu hinta.
HCH
Megasquirttaaja

Post by HCH »

Asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin ettei 8mm sovi kiilahihnapyörän ja öljympumpun väliin eli pitäs saada se pyörä 6mm raudasta. Onko tämä ongelma? Piirrustuksia voisin laittaa lähipävinä.
Turbopower
Megasquirt aloittelija

Post by Turbopower »

Volkkarijermu wrote: No mä jo muutamia päiviä sitten kysyin ferroplanilta tuohon pyörään hintaa ja sanovat 20€ 0%alv. Mun mielestä ihan kohtuu hinta.
Olen mukana tilauksessa!
Ilo alkaa kilosta...
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Jakkehan tossa edellisellä sivulla sano, että laittaa sille cad-kuvaa tai muita piirroksia. Sitte ku on tarpeeks tilauksia, niin homma menee eteenpäin. Mä pistin Jakelle viestiä omista kuvistani. Sille viesti vaan niin kai se siitä pitäis etiäppäin mennä. Toivottavasti Jakke pyörähtää täällä foorumilla vähä.
Turbopower
Megasquirt aloittelija

Post by Turbopower »

Laiton itse ja jo eilen viestiä...toivottavasti saa pian tarpeeks porukkaa kasaan vaikkei mulla kyllä mikään kiire vielä ton kanssa ole kun ei ole moottorikaan vielä nipussa.
Ilo alkaa kilosta...
Jakke
Megasquirt aloittelija

Post by Jakke »

Joo on kuvia tullu jo muutamia. Jos on innokaita lisää ni kuvia tai mittoja vaa mulle päin. Ei oo ongelma tehä 6mm sitä pyörää.
HCH
Megasquirttaaja

Post by HCH »

Joo laitan mitat tässä ennen viikonloppua mitat tuosta pyörästä kun en ite osaa cadilla piirtää ja pitää vielä varmistaa että mahtuu pyörimään.
softail_200
Megasquirt aloittelija

Post by softail_200 »

Tilasimpa minäkin muutaman kiekon. En kanssa omaa piirrosohjelmia, mutta Jakke ilmoitti ystävällisesti että onnistuu mitoistakin.
Iso kiitos hänelle, jos pystyy kiekot leikkeleen :D
Jakke
Megasquirt aloittelija

Post by Jakke »

Laitan täl viikol tilauksen menee eteen päin.

Volkkarijermu 12-1 pyörä 10mm 1 kpl + puolateline 5mm RST 1kpl
Turbopower 12-1 pyörä 6mm 1kpl
Softail_200 12-1 6mm 1kpl
Risu turbo laippoja 5kpl 10mm + levitys palat 15mm 2kpl

Tarkistakaa onko kaikki halukkaat listalla ja tavara ja kappale määrät oikein..
HCH
Megasquirttaaja

Post by HCH »

Toivottavasti ehdin vielä mukaan. Laitoin sähköpostiin jpg:n omasta pyörästäni jos viitsit sen CADilla piirtää. Ei voinu taas ajoissa laittaa :oops:
reve
Megasquirttaaja

Post by reve »

Jos vb921:n kanssa ei ole inverttiä päällä niin 921 palaa alta alta aikayksikön.

Kannattaa olla asian kanssa tarkkana; esim koodin päivityksen jälkeen (kun asetukset nollautuvat ja perusasetuksiin tulee "ei-inverted" ja yksi sytkälähtö) niin megaan ei pidä kytkeä virtoja puolat kytkettynä ennen asetusten päivitystä, muuten 921:n johtaa koko ajan ja toiminnallinen savu pääsee karkuun (nimimerkillä: kokemusta on).
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Onkos sitte 12-1 pyörällä trig pos A 1, return 3, trig pos B 7, return 9?
Jakke
Megasquirt aloittelija

Post by Jakke »

Volkkarijermu 12-1 pyörä 10mm 1kpl + puolateline 5mm RST 1kpl
Turbopower 12-1 pyörä 6mm 1kpl
Softail_200 12-1 6mm 2kpl
Risu turbo laippoja 5kpl 10mm + levitys palat 15mm 2kpl
HCH 12-1 pyörä 1kpl

Päivitetty lista.
Kooee
Megasquirttaaja

Post by Kooee »

Vieläkö saa tilattua? Olisi tarvis 36-1 pyörästä.
Voisin piirtää kuvat.

Mietin vaan että kuinka "ohueksi" kannattaa jättää kiekon pohjat, materiaali on 8mm? (eli kuinka suuri pitää olla ulko halkaisija jos sisä halkaisija on 157 mm)

Eihän toi "maamoottori" kierrä kovin paljoa mutta kyllä se harmittaa jos jää metsään pyörän halkeamisen johdosta. :)

Tai toinen vaihtoehto on sorvata värinänvaimenninta pienemmäksi mutta siihen en oikeen haluaisi ryhtyä, suora kutonen on kumminkin jo aika pitkä kone.
T: Kooee
softail_200
Megasquirt aloittelija

Post by softail_200 »

Jakke, kuinkas pyörien teko edistyy? Mulla ei niin kiirus, joten jaksan odotella. Vapaapäivän ajakuluksi tässä kyselen vaan.
Jakke
Megasquirt aloittelija

Post by Jakke »

Joo on vähä kestäny toi homma :oops: , mut ens viikon alus saan osat tehtyä ni loppu viikost pääsee niit varmaa jo postittelee..
rolla
Megasquirttaaja

Post by rolla »

Oottekos te tasapainotelleet kuinka tarkasti nuo hihnapyörät triggerinpyörän asennuksen jälkeen?
MS Extra 029q2 EDIS-4
softail_200
Megasquirt aloittelija

Post by softail_200 »

Tarviiko tuon puuttuvan hampaan takia painottaa, kyseessähän on muutamasta grammasta. Voihan sen vastapuolelle porata materiaalihukaltaan vastaavan kokoisen reiän. Muutenhan tuo kiekko on aika symmetrinen. Itse en ajatellut painottaa tuon takia, joutuisi läjässä olevan koneenkin purkaan.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Yleisesti ottaen tollanen pyörä on muutenkin aika kevyt ja vielä halkaisija aika pieni, joten ei tartte tasapainottaa.
rolla
Megasquirttaaja

Post by rolla »

Minä kyllä ajattelin tasapainotuttaa kun kuitenkin on tuo hihnapyörä niin paljon muuttunut alkuperäisestä ja aika ratkaisevassa paikassa kuitenkin.

http://img67.imageshack.us/my.php?image ... ri19uj.jpg
http://img84.imageshack.us/my.php?image ... ri26gs.jpg
MS Extra 029q2 EDIS-4
Post Reply