Triggeripyörä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Triggeripyörä

Post by Volkkarijermu »

On olemassa valmiina niitä 60-2 ja 36-1 -pyöriä, mutta toimiikos kenties vaikka 22-1 tai 20-1 pyörä 4-pyttysessä hukkakipinäsysteemissä? Onko noilla hampaiden lukumäärällä kuinka välii? Eikös se pyörä kuitenkin tartte olla riittävän tiheä, että sais käyttöön trigger returnin startatessa?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Triker returnin saa nelos koneessa käyttöön jo 6-1 pyörällä kun asentaasen sopivaan asentoon. Ladassa on nyt 12-1 pyörä, kun 025 sarjan koodeissa oli ongelmia käynistyksessä pienemmillä pyörillä, vanhemmat pelas hienosti 6-1 pyörällä mutta puolan latausajat oli mitä oli. 026 koodista ylöspäin pelaa hienosti. En ole kyllä käynistyksessä huomannut havaittavaa eroa vaikka käyttäiskin time based asetusta, joten tuo trikked return on mielestäniylimainostettu ominaisuus :wink: mutta käytän sitä kuitenkin kun siihen kerran on mahdollisuus. Ei hampaiden määrällä taida olla mutaväliä kunhan perushammastus on jaollinen nelisylinterisessä kahdella ja kutosessa kolmella.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Nyt ei älli riitä siihen, että mihin asentoon se tarttis laittaa. Joku kuva olis kiva sana tietenkin. Mutta jos 12-1 pelaa 026 kodien kanssa hyvin, niin kai sitä ittekkin sellasen vois tehä kun on todettu toimivaks. Koitin tuosta kuvasta saada selvää, mutta ei parhaimmalla tavalla auennu kun on kait 6-pyttyselle koneelle selitetty
Image
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jii
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Thu Dec 15, 2005 19:32

Post by Jii »

**
Last edited by Jii on Tue Oct 09, 2007 20:18, edited 1 time in total.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Joku vois samalla suomentaa uunolle mitä tuo Trigger Return ja Time based meinaa. En oo vielä päässy sytkän kimppuun joten noi on jääny vähän epäselväks. Meinaako ne millä perjaatteella ruutta tietää missäkohtaa kone on vai hä? :oops:
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Nämä käsitteet ovat käytössä vain ja ainoastaan starttaus (cranking) tilanteessa.

Time based: Anturoidaan triggeripyörää niin kauan kunnes saadaan laskettua sen pyörimisnoepus, ja sen perusteella viive joka odotetaan jotta saadaan haluttu ennakko. Kipinä annetaan tämän viiveen kuluttua.

Trigger return: Kipinä isketään välittömästi kun saadaan tietty signaali, joka on sidottu mekaanisesti koneen asentoon. Nimitys tulee siitä kun alunperin käytettiin hall-anturia jakajassa. Normaali triggeri tulee esim. aukon muuttuessa umpinaiseksi, ja "trigger return" kun umpinainen muuttuu aukoksi, tai päinvastoin. Wheel decoderin tapauksessa trigger returnina käytetään jotain tiettyä hammasta, joka siis edellyttää että niitä hampaita on tarpeeksi.

Normaalisti time based toimii ok, mutta mikäli esim. heikosta akusta johtuen pyörimisnopeus heittelee tuosta lasketusta pyörimisnopeudesta, menee kipinähetkikin pieleen.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/6-1.GIF
No kuuluuko se olla näin? Saadaanko ny trigger return käytöön ja 5 astetta starttiennakoks? Musta kyllä vähä tuntuu, että on ihan mettässä :)
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Jos kuvan ymmärsin oikein niin juuri noin, triker a 1 return 2 trikker b 4 return 5 noin se mullakin oli. Suosittelisin kyllälikimmäs 10 asteen ennakoja koskamuistelisin ffp foorumilla lukeneeni että sulla on kohtuu raju nokka koneessa. Kaverin golffi ei lähde kylmänä käyntiin jos on alle 15 astetta (testattu vakio kärjettömälläkin), nokka jotain aivan käsittämätöntä Rintakari Erkki ilmoitti sen olevan 278 astetta 0.5mm nostolla (tiedä sitten mitä se olis jos ilmoitettaisiin kuten virinokat yleensä eli 0välyksellä) g-60 suutimilla 75% aukiolo aika normaali seoksilla ja kone on 1.5 vapari joten tuntuisi siinä litratehotkin jonkinmoiset olevan.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

KariM:lle kiitoksia selvityksestä, oli varsin selkeä :)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Turbiini wrote:Jos kuvan ymmärsin oikein niin juuri noin, triker a 1 return 2 trikker b 4 return 5 noin se mullakin oli. Suosittelisin kyllälikimmäs 10 asteen ennakoja koskamuistelisin ffp foorumilla lukeneeni että sulla on kohtuu raju nokka koneessa.
No jaa, 280 mainosastetta ja 10,86 nostoo. Ei se mun mielestä kovin raju nokka ole. Mutta seuraavaan koneeseen jos sen saan ennen kesää kasaan, niin tulee joku 290 asteinen. Täytyy korjata tota starttiennakkoo sitte.

Mä vaikka piirtelen toisen kuvan, jotta saadaan varmistus tähän asiaan. Eikös muuten trigger returnia käytettäessä se laskeva reuna ole se merkitsevä? Trigger angle määritellään nousevalle reunalle?
Last edited by Volkkarijermu on Tue Jan 24, 2006 22:46, edited 1 time in total.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

No joo kaverin nokka taitaa mennä pitkästi yli 300 mainosasteen. imusarjanpaine joutokäynnillä keskimäärin 90kpa.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Tässä uutta kuvaa:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/6-1uusi.GIF
Oikealla mega saa nousevan reunan 63 astetta ennen ykk, joten trigger angle 63(?). Vasemmalla mega saa kakkoshampaan laskevan reunan (trigger return) 10 astetta ennen ykk.

Ja megan asetukset näin? http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/wheelasetus.JPG

Pistänkö pyörän tilaukseen ja hitsaanko sen noin hihnapyörään kiinni?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Volkkarijermu wrote:Eikös muuten trigger returnia käytettäessä se laskeva reuna ole se merkitsevä? Trigger angle määritellään nousevalle reunalle?
Wheel decoderin tapauksessa minun ymmärtääkseni sekä triggeri että trigger return otetaan samansuuntaisesta reunasta, mutta eri hampaista, kuten tuolla ylempänä extran sivulta olevassa kuvassa näyttäisi tapahtuvan.

E: Tätä tukisi myös se että wheel decoderin kanssa käytetään yleensä VR-anturia, ja sen tulkkaava kytkentä (zero crossing detector) antaa pulssin ulos hampaan keskikohdassa (palaava reuna on ajastettu tms?) Näin ollen myös softa on kirjoitettu kiinnostumaan vain tästä yhdestä ja samasta reunasta.
Turbopower
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:38

Post by Turbopower »

Mistä tollasen 6-1 pyörän sais? Onko jossain autossa vakiona? Löytyykö täältä joku ketä tekee?
Ilo alkaa kilosta...
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mä äsken pistin tampereen vesileikkaukselle cad-tiedoston postissa meneen. Saas nähä mitä vastaavat... Jos on kauheen kallista, niin tarttee rveta bongaileen jotakin hammaspyöriä, joista tehä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

ferroplanin sivuilla on laskuri laserleikkauksen kustannuksista heillä. Sijaitsee orimattilassa.

Edit: en tosin tiedä tekevätkö yksityisille, vai vaan pelkästään yrityksille.
Editedit: tekevät yksityisillekkin.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Oukei, täytyypi kysellä sieltä. Oliskohan täällä kiinnostusta/tarvetta kimppatilaukseen, sais halvemmalla :)
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Volkkarijermu wrote:Oukei, täytyypi kysellä sieltä. Oliskohan täällä kiinnostusta/tarvetta kimppatilaukseen, sais halvemmalla :)
Ehkä, riippuu vähän mimmonen on pyörän kiinitys yms. Oisko sulla heittää jotain cad-tiedostoo esim?
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ja ne pyörät oikeestaan tarttis olla samanlaisia, joten voi olla vähä hankala homma. Itte mää sen hitsaan vaan kampuran päässä olevaan kiilahihnapyörään. Tuskin tää sopii helposti kovin useaan vehkeeseen. Tällanen olis kuvake:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina ... rwheel.GIF
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
tvhula1
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Mar 16, 2005 17:55

Post by tvhula1 »

Miksi niiden pitää olla samanlaisia?

Valmistusteknisesti (laserleikkaus) on lähes sama tehdäänkö samanlaisia vai erimuotoisia kappaleita. Ennen leikkausta kappaleet nestataan eli "sommitellaan" leikattavalle levylle CAD:lla. Tässä vaiheessa on käytännössä aivan sama sommitellaanko siihen levylle 20kpl x-muotoisia kappaleita vai 5 kpl a ,5 b, 5 c ja 5 d-muotoista...

Hinta tippuu per pyörä mitä enemmän niitä tehdään kerralla. Ainevahvuus on ainut tekijä joka on oltava kaikissa pyörissä sama.

Ja mikäpä estäisi teettämästä samalla laippoja imu/pakosarjaan, pakoputkistoon/turbolle ym. ? 8mm on varmaan ihan passeli paksuus sekä triggeripyörälle -että laipoille...
Regards,
Toni Hjelmman
toni@quicknet.inet.fi
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ihan sama. 15mm se ainakin mun tapauksessa tarttee olla, koska sitä tarttee hiukan sorvailla vielä tietyistä paikkaa kaposemmaks.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
HCH
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Fri Oct 21, 2005 21:04

Post by HCH »

Jos erilaisia saa tehtyä niin olen mukana kimpassa. 15 mm on kyllä vaan liian paksu. Jos on muita jotka tarviaa noita ohuempi nii sitten ainakin onnistuu. Pakolaippoja vois tehä samalla.
Jakke
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Thu Dec 08, 2005 16:50
Location: Orimattila

Post by Jakke »

Joo mä oon täs kyseises firmas töissä ja itelleni muutaman pyörän oon poltellu. 6-8mm on sopiva levyn paksuus mistä kannattaa pyörät tehdä. 15mm tulee jo kaliimpia ja poltto tarkkuus ei ole niin hyvä kuin ohuemmilla levyillä.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

No kyllä se 8mm paksuinenkin sopii. Täytyskö Jakelle laittaa tilausta pystyyn?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Jos teette könttätilausta niin mulla ois tarvetta yhelle 8mm paksulle pyörälle, voin toimittaa oman CAD-filuni oman tarpeeni mukaan. Ja jos joku tarttee paksumpaa niin voisko köntässä teettää turbollekkin laippoja 15mm tavarasta? niillekki ois tarvetta..
Tiara Kit Car - MsnS-E
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

KariM wrote: Wheel decoderin tapauksessa minun ymmärtääkseni sekä triggeri että trigger return otetaan samansuuntaisesta reunasta, mutta eri hampaista, kuten tuolla ylempänä extran sivulta olevassa kuvassa näyttäisi tapahtuvan.
Eli olisko se sitten nouseva reuna, jos kuvaa oikein ymmärsin?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jakke
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Thu Dec 08, 2005 16:50
Location: Orimattila

Post by Jakke »

Enköhän mä pysty järjesämää kimppatilauksen. Jos lähetättä mulle cad-kuvia tai mitat kappaleesta ni pystyn kyl piirtämää kuvat niistä. Sit ku tavaraa on tarpeeks laitan tilauksen eteen päin.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Volkkarijermu wrote:Eli olisko se sitten nouseva reuna, jos kuvaa oikein ymmärsin?
Se on konffattavissa. Mut jos käyttää Hall-anturia niin eikö samantien kannattaisi tehdä kunnon kokoset hampaat tollasen 10mm sijaan koska se triggaa vain nousevalla tai laskevalla reunalla? Varmistaisi triggaamisen kovillakin kierroksilla. Ei vara venettä kaada..

Tohon kimppatilaukseen, saisko jotain alustavaa hintaluokkaa esim 8mm paksulle 140-150 halkasijan pöyrälle jos levy saadaan täyteen? tietäis kuinka monta osaa teettäisi.. Ilmotelkaa myös oisko kiinnostusta noille 15mm leikkauksille? Jos hinnat kohillaan niin mulle tulis joku viis - kymmenisen laippaa, pitää tarkistaa tarvetta.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jakke
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Thu Dec 08, 2005 16:50
Location: Orimattila

Post by Jakke »

Mä ens viikol kyselen hintoja. Eikä sillä oo merkitystä et saako levyä täyteen, koska kappaleita voi polttaa myös levyn paloille ja muiden töiden kanssa samalla levyllä.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

risu wrote:Se on konffattavissa. Mut jos käyttää Hall-anturia niin eikö samantien kannattaisi tehdä kunnon kokoset hampaat tollasen 10mm sijaan koska se triggaa vain nousevalla tai laskevalla reunalla? Varmistaisi triggaamisen kovillakin kierroksilla. Ei vara venettä kaada.
No joo, tuo Honeywellin halli pystyy tunnistaan 2,54mm x 6,35mm hampaan jo. Joten kyllä tuo 10mm x 8mm on jo aika hyvä. Jotenkin näyttäis, että tolla 6-1 pyörällä olis enemmän ongelmia kuin muilla rinkuloilla. Jos ottais sittenkin 12-1 pyörän leveemmillä hampailla :)

Mites se nouseva/laskeva reuna sitten konffataan? Megatunesta spark output inverted?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Post Reply