Triggeripyörä
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Triggeripyörä
On olemassa valmiina niitä 60-2 ja 36-1 -pyöriä, mutta toimiikos kenties vaikka 22-1 tai 20-1 pyörä 4-pyttysessä hukkakipinäsysteemissä? Onko noilla hampaiden lukumäärällä kuinka välii? Eikös se pyörä kuitenkin tartte olla riittävän tiheä, että sais käyttöön trigger returnin startatessa?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Triker returnin saa nelos koneessa käyttöön jo 6-1 pyörällä kun asentaasen sopivaan asentoon. Ladassa on nyt 12-1 pyörä, kun 025 sarjan koodeissa oli ongelmia käynistyksessä pienemmillä pyörillä, vanhemmat pelas hienosti 6-1 pyörällä mutta puolan latausajat oli mitä oli. 026 koodista ylöspäin pelaa hienosti. En ole kyllä käynistyksessä huomannut havaittavaa eroa vaikka käyttäiskin time based asetusta, joten tuo trikked return on mielestäniylimainostettu ominaisuus
mutta käytän sitä kuitenkin kun siihen kerran on mahdollisuus. Ei hampaiden määrällä taida olla mutaväliä kunhan perushammastus on jaollinen nelisylinterisessä kahdella ja kutosessa kolmella.

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Nyt ei älli riitä siihen, että mihin asentoon se tarttis laittaa. Joku kuva olis kiva sana tietenkin. Mutta jos 12-1 pelaa 026 kodien kanssa hyvin, niin kai sitä ittekkin sellasen vois tehä kun on todettu toimivaks. Koitin tuosta kuvasta saada selvää, mutta ei parhaimmalla tavalla auennu kun on kait 6-pyttyselle koneelle selitetty


www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Nämä käsitteet ovat käytössä vain ja ainoastaan starttaus (cranking) tilanteessa.
Time based: Anturoidaan triggeripyörää niin kauan kunnes saadaan laskettua sen pyörimisnoepus, ja sen perusteella viive joka odotetaan jotta saadaan haluttu ennakko. Kipinä annetaan tämän viiveen kuluttua.
Trigger return: Kipinä isketään välittömästi kun saadaan tietty signaali, joka on sidottu mekaanisesti koneen asentoon. Nimitys tulee siitä kun alunperin käytettiin hall-anturia jakajassa. Normaali triggeri tulee esim. aukon muuttuessa umpinaiseksi, ja "trigger return" kun umpinainen muuttuu aukoksi, tai päinvastoin. Wheel decoderin tapauksessa trigger returnina käytetään jotain tiettyä hammasta, joka siis edellyttää että niitä hampaita on tarpeeksi.
Normaalisti time based toimii ok, mutta mikäli esim. heikosta akusta johtuen pyörimisnopeus heittelee tuosta lasketusta pyörimisnopeudesta, menee kipinähetkikin pieleen.
Time based: Anturoidaan triggeripyörää niin kauan kunnes saadaan laskettua sen pyörimisnoepus, ja sen perusteella viive joka odotetaan jotta saadaan haluttu ennakko. Kipinä annetaan tämän viiveen kuluttua.
Trigger return: Kipinä isketään välittömästi kun saadaan tietty signaali, joka on sidottu mekaanisesti koneen asentoon. Nimitys tulee siitä kun alunperin käytettiin hall-anturia jakajassa. Normaali triggeri tulee esim. aukon muuttuessa umpinaiseksi, ja "trigger return" kun umpinainen muuttuu aukoksi, tai päinvastoin. Wheel decoderin tapauksessa trigger returnina käytetään jotain tiettyä hammasta, joka siis edellyttää että niitä hampaita on tarpeeksi.
Normaalisti time based toimii ok, mutta mikäli esim. heikosta akusta johtuen pyörimisnopeus heittelee tuosta lasketusta pyörimisnopeudesta, menee kipinähetkikin pieleen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/6-1.GIF
No kuuluuko se olla näin? Saadaanko ny trigger return käytöön ja 5 astetta starttiennakoks? Musta kyllä vähä tuntuu, että on ihan mettässä
No kuuluuko se olla näin? Saadaanko ny trigger return käytöön ja 5 astetta starttiennakoks? Musta kyllä vähä tuntuu, että on ihan mettässä

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jos kuvan ymmärsin oikein niin juuri noin, triker a 1 return 2 trikker b 4 return 5 noin se mullakin oli. Suosittelisin kyllälikimmäs 10 asteen ennakoja koskamuistelisin ffp foorumilla lukeneeni että sulla on kohtuu raju nokka koneessa. Kaverin golffi ei lähde kylmänä käyntiin jos on alle 15 astetta (testattu vakio kärjettömälläkin), nokka jotain aivan käsittämätöntä Rintakari Erkki ilmoitti sen olevan 278 astetta 0.5mm nostolla (tiedä sitten mitä se olis jos ilmoitettaisiin kuten virinokat yleensä eli 0välyksellä) g-60 suutimilla 75% aukiolo aika normaali seoksilla ja kone on 1.5 vapari joten tuntuisi siinä litratehotkin jonkinmoiset olevan.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No jaa, 280 mainosastetta ja 10,86 nostoo. Ei se mun mielestä kovin raju nokka ole. Mutta seuraavaan koneeseen jos sen saan ennen kesää kasaan, niin tulee joku 290 asteinen. Täytyy korjata tota starttiennakkoo sitte.Turbiini wrote:Jos kuvan ymmärsin oikein niin juuri noin, triker a 1 return 2 trikker b 4 return 5 noin se mullakin oli. Suosittelisin kyllälikimmäs 10 asteen ennakoja koskamuistelisin ffp foorumilla lukeneeni että sulla on kohtuu raju nokka koneessa.
Mä vaikka piirtelen toisen kuvan, jotta saadaan varmistus tähän asiaan. Eikös muuten trigger returnia käytettäessä se laskeva reuna ole se merkitsevä? Trigger angle määritellään nousevalle reunalle?
Last edited by Volkkarijermu on Tue Jan 24, 2006 22:46, edited 1 time in total.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Tässä uutta kuvaa:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/6-1uusi.GIF
Oikealla mega saa nousevan reunan 63 astetta ennen ykk, joten trigger angle 63(?). Vasemmalla mega saa kakkoshampaan laskevan reunan (trigger return) 10 astetta ennen ykk.
Ja megan asetukset näin? http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/wheelasetus.JPG
Pistänkö pyörän tilaukseen ja hitsaanko sen noin hihnapyörään kiinni?
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/6-1uusi.GIF
Oikealla mega saa nousevan reunan 63 astetta ennen ykk, joten trigger angle 63(?). Vasemmalla mega saa kakkoshampaan laskevan reunan (trigger return) 10 astetta ennen ykk.
Ja megan asetukset näin? http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/wheelasetus.JPG
Pistänkö pyörän tilaukseen ja hitsaanko sen noin hihnapyörään kiinni?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Wheel decoderin tapauksessa minun ymmärtääkseni sekä triggeri että trigger return otetaan samansuuntaisesta reunasta, mutta eri hampaista, kuten tuolla ylempänä extran sivulta olevassa kuvassa näyttäisi tapahtuvan.Volkkarijermu wrote:Eikös muuten trigger returnia käytettäessä se laskeva reuna ole se merkitsevä? Trigger angle määritellään nousevalle reunalle?
E: Tätä tukisi myös se että wheel decoderin kanssa käytetään yleensä VR-anturia, ja sen tulkkaava kytkentä (zero crossing detector) antaa pulssin ulos hampaan keskikohdassa (palaava reuna on ajastettu tms?) Näin ollen myös softa on kirjoitettu kiinnostumaan vain tästä yhdestä ja samasta reunasta.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 9
- Joined: Wed Jan 18, 2006 17:38
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Mä äsken pistin tampereen vesileikkaukselle cad-tiedoston postissa meneen. Saas nähä mitä vastaavat... Jos on kauheen kallista, niin tarttee rveta bongaileen jotakin hammaspyöriä, joista tehä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
ferroplanin sivuilla on laskuri laserleikkauksen kustannuksista heillä. Sijaitsee orimattilassa.
Edit: en tosin tiedä tekevätkö yksityisille, vai vaan pelkästään yrityksille.
Editedit: tekevät yksityisillekkin.
Edit: en tosin tiedä tekevätkö yksityisille, vai vaan pelkästään yrityksille.
Editedit: tekevät yksityisillekkin.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Oukei, täytyypi kysellä sieltä. Oliskohan täällä kiinnostusta/tarvetta kimppatilaukseen, sais halvemmalla 

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Ja ne pyörät oikeestaan tarttis olla samanlaisia, joten voi olla vähä hankala homma. Itte mää sen hitsaan vaan kampuran päässä olevaan kiilahihnapyörään. Tuskin tää sopii helposti kovin useaan vehkeeseen. Tällanen olis kuvake:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina ... rwheel.GIF
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina ... rwheel.GIF
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Miksi niiden pitää olla samanlaisia?
Valmistusteknisesti (laserleikkaus) on lähes sama tehdäänkö samanlaisia vai erimuotoisia kappaleita. Ennen leikkausta kappaleet nestataan eli "sommitellaan" leikattavalle levylle CAD:lla. Tässä vaiheessa on käytännössä aivan sama sommitellaanko siihen levylle 20kpl x-muotoisia kappaleita vai 5 kpl a ,5 b, 5 c ja 5 d-muotoista...
Hinta tippuu per pyörä mitä enemmän niitä tehdään kerralla. Ainevahvuus on ainut tekijä joka on oltava kaikissa pyörissä sama.
Ja mikäpä estäisi teettämästä samalla laippoja imu/pakosarjaan, pakoputkistoon/turbolle ym. ? 8mm on varmaan ihan passeli paksuus sekä triggeripyörälle -että laipoille...
Valmistusteknisesti (laserleikkaus) on lähes sama tehdäänkö samanlaisia vai erimuotoisia kappaleita. Ennen leikkausta kappaleet nestataan eli "sommitellaan" leikattavalle levylle CAD:lla. Tässä vaiheessa on käytännössä aivan sama sommitellaanko siihen levylle 20kpl x-muotoisia kappaleita vai 5 kpl a ,5 b, 5 c ja 5 d-muotoista...
Hinta tippuu per pyörä mitä enemmän niitä tehdään kerralla. Ainevahvuus on ainut tekijä joka on oltava kaikissa pyörissä sama.
Ja mikäpä estäisi teettämästä samalla laippoja imu/pakosarjaan, pakoputkistoon/turbolle ym. ? 8mm on varmaan ihan passeli paksuus sekä triggeripyörälle -että laipoille...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Ihan sama. 15mm se ainakin mun tapauksessa tarttee olla, koska sitä tarttee hiukan sorvailla vielä tietyistä paikkaa kaposemmaks.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No kyllä se 8mm paksuinenkin sopii. Täytyskö Jakelle laittaa tilausta pystyyn?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jos teette könttätilausta niin mulla ois tarvetta yhelle 8mm paksulle pyörälle, voin toimittaa oman CAD-filuni oman tarpeeni mukaan. Ja jos joku tarttee paksumpaa niin voisko köntässä teettää turbollekkin laippoja 15mm tavarasta? niillekki ois tarvetta..
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Eli olisko se sitten nouseva reuna, jos kuvaa oikein ymmärsin?KariM wrote: Wheel decoderin tapauksessa minun ymmärtääkseni sekä triggeri että trigger return otetaan samansuuntaisesta reunasta, mutta eri hampaista, kuten tuolla ylempänä extran sivulta olevassa kuvassa näyttäisi tapahtuvan.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Se on konffattavissa. Mut jos käyttää Hall-anturia niin eikö samantien kannattaisi tehdä kunnon kokoset hampaat tollasen 10mm sijaan koska se triggaa vain nousevalla tai laskevalla reunalla? Varmistaisi triggaamisen kovillakin kierroksilla. Ei vara venettä kaada..Volkkarijermu wrote:Eli olisko se sitten nouseva reuna, jos kuvaa oikein ymmärsin?
Tohon kimppatilaukseen, saisko jotain alustavaa hintaluokkaa esim 8mm paksulle 140-150 halkasijan pöyrälle jos levy saadaan täyteen? tietäis kuinka monta osaa teettäisi.. Ilmotelkaa myös oisko kiinnostusta noille 15mm leikkauksille? Jos hinnat kohillaan niin mulle tulis joku viis - kymmenisen laippaa, pitää tarkistaa tarvetta.
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No joo, tuo Honeywellin halli pystyy tunnistaan 2,54mm x 6,35mm hampaan jo. Joten kyllä tuo 10mm x 8mm on jo aika hyvä. Jotenkin näyttäis, että tolla 6-1 pyörällä olis enemmän ongelmia kuin muilla rinkuloilla. Jos ottais sittenkin 12-1 pyörän leveemmillä hampaillarisu wrote:Se on konffattavissa. Mut jos käyttää Hall-anturia niin eikö samantien kannattaisi tehdä kunnon kokoset hampaat tollasen 10mm sijaan koska se triggaa vain nousevalla tai laskevalla reunalla? Varmistaisi triggaamisen kovillakin kierroksilla. Ei vara venettä kaada.

Mites se nouseva/laskeva reuna sitten konffataan? Megatunesta spark output inverted?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!