Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Moderator: Masi_K
Ei sen välttämättä autossa tarvitse olla. Mitä maapiuhoja tarkoitat ja jättäisit ne kytkemättä?lateksi wrote:Taas tyhmä kysymys mut pitääkös se ruutta olla autossa kii ennen kuin sinne laittaa tietoja?? Esim. vakioden asettaminen... Ja onko ne kaikki maa piuhat laitettava kiinni?
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Mitäs nyt tarvitaan jos haluaa Boschin jakajalla sytkän väsätä (käyttäen alkup sytkää siis).
Autona 2.0 ohc is
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
tuossa ilmeisestikkin juttua siitä? ite en oo tohon sytkään koskaan perehtyny, niin jos joku viittis suomeks kertoo et mitä muutoksia se nyt vaatii ja mitä huonoja puolia on jos käyttää alkup. sytkää megan ohjaamaana?
Autona 2.0 ohc is
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
tuossa ilmeisestikkin juttua siitä? ite en oo tohon sytkään koskaan perehtyny, niin jos joku viittis suomeks kertoo et mitä muutoksia se nyt vaatii ja mitä huonoja puolia on jos käyttää alkup. sytkää megan ohjaamaana?
Jos tarkoitat sitä anturia joka on imusarjassa kiinni, niin käy ihan hyvin mutta vaatii .inc tiedoston. Itse tein omani seuraavilla arvoilla:aluhao wrote:Hei käykös toi sierran 2.0 ohc padan vedenlämpöanturi suoraan MSNSextraan vai pitääks tehä inc?
0C 100kOhm
21C 22 kOhm
100C noin 3kOhm
Tuolle olis ilmeisesti hyvä vaihtaa bias vastus jotta sais resoluution paremmaksi. itse olen kyllä pärjännyt vakio-bias-vastuksilla....
Kimmo
Fordin vedenlämpöanturille valmis .inc:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
22 kohm bias.
22 kohm bias.
Onkos kenelläkään nyt toimivaa kokoonpanoa ohc/vakio cossu suuttimet/turbo. Olis hyvä olla jotain mistä lähteä hiomaan..
Itsellä nyt 2.0 ohc jossa MSnS Extra, is:n imusarja/vedenlämpöanturi/kaasuläppäanturi/jakaja josta hall käytössä, cossu vakio(kelt) suuttimet, cossu imuilma-anturi, t03 turbo, saab välijäähdytin(9000), alakerrassa: 92mm vw, saab kk, ohc kampi.
Olis kiva saada joltain vaikka .msq tiedosto että sais vähä suuntaa..
Itsellä nyt 2.0 ohc jossa MSnS Extra, is:n imusarja/vedenlämpöanturi/kaasuläppäanturi/jakaja josta hall käytössä, cossu vakio(kelt) suuttimet, cossu imuilma-anturi, t03 turbo, saab välijäähdytin(9000), alakerrassa: 92mm vw, saab kk, ohc kampi.
Olis kiva saada joltain vaikka .msq tiedosto että sais vähä suuntaa..
oonkohan ymmärtäny oikein että ohc.hen olis aika helppo laittaa toi sytytys eli ei tarvitse muuttaa jakajaa eikä tarvitse hommata mitään osia eli vaan kytkeä tuohon ms.napaan 30 sytty-yksikön napa 5 ja loput sytty yksikän johdot tuon ohjeen mukaan ja se on siinä?? 

volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
Minulla on tuossa pikkuhiljaa valmistumassa TFI-syttyohjaus. Eli siis motocraftin harmaalla jakajalla (sytkävahvistin jakajan kyljessä) onnistuu, tai siis ainakin pitäisi onnistua, helposti. Extra-koodi megaan, asetukset kuntoon, pip megalle, spout sytkävaffille sekä tietenkin loput tarvittavat johdot.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
Ilmeisesti onnistuu bosch:inkin jakajalla ja erilisellä sytkävahvistimella samaan tapaan, paitsi että tässä dwell pitää säätää itse?
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
Ilmeisesti onnistuu bosch:inkin jakajalla ja erilisellä sytkävahvistimella samaan tapaan, paitsi että tässä dwell pitää säätää itse?
HEI-7 modulikin on heleppo nakki. Ainakin mun aikaan piti induktiiviseen laittaa tuo.capri-69 wrote:oonkohan ymmärtäny oikein että ohc.hen olis aika helppo laittaa toi sytytys eli ei tarvitse muuttaa jakajaa eikä tarvitse hommata mitään osia eli vaan kytkeä tuohon ms.napaan 30 sytty-yksikön napa 5 ja loput sytty yksikän johdot tuon ohjeen mukaan ja se on siinä??
Pitää vaan olla käsitystä puolan matala- ja korkeajännitepuolien virrankulkureiteistä ja maadoituspaikoista. Tulee huonolla tuurilla useita häiriölähteitä kerrallaan.
T: Kerran huonotuurinen.
Terve kaikille!
Seuraavanlainen projekti olisi edessä ja hieman tietoa kaipaisin:
Autona Ford Cortina -71 ja siihen tulossa koneeksi sierran 1.6l OHC ja 2.0l OHC sierran ruiskukamat ja mega ohjaamaan ruiskua ja sytytystä.
Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa jotta saan tuon sytytyksen hoidettua megalla? En vielä tiedä minkä ikäisestä sierrasta tuon koneen saan, mutta nähtävästi saan toimimaan vakiolla jakajalla?
Edit: Vai olisikohan parempi vaihtoehto toteuttaa 4-1 pyörällä ja Hall-anturilla? Puolaksi laittaa Boschin 0 221 503 407 (2x2, 90e uutena hintaa). Honeywellin Hall-anturi, hintaa näytti olevan vastaliittimen kanssa 37e. Mitähän muuta vielä tarvitsisi hankkia/tehdä? Tuohon siivapyörään laittaa kolme pulttia, ensimmäinen 60 astetta ennen 1 syl. ykk? seuraavat 90 asteen välein?
Neuvokaa aloittelevaa
Autona Ford Cortina -71 ja siihen tulossa koneeksi sierran 1.6l OHC ja 2.0l OHC sierran ruiskukamat ja mega ohjaamaan ruiskua ja sytytystä.
Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa jotta saan tuon sytytyksen hoidettua megalla? En vielä tiedä minkä ikäisestä sierrasta tuon koneen saan, mutta nähtävästi saan toimimaan vakiolla jakajalla?
Edit: Vai olisikohan parempi vaihtoehto toteuttaa 4-1 pyörällä ja Hall-anturilla? Puolaksi laittaa Boschin 0 221 503 407 (2x2, 90e uutena hintaa). Honeywellin Hall-anturi, hintaa näytti olevan vastaliittimen kanssa 37e. Mitähän muuta vielä tarvitsisi hankkia/tehdä? Tuohon siivapyörään laittaa kolme pulttia, ensimmäinen 60 astetta ennen 1 syl. ykk? seuraavat 90 asteen välein?
Neuvokaa aloittelevaa

Tuohan on vaan pelkkää johdon vetoa jos saat käsiisi esim. Scorpion ohc ruutan johtosarjat, jakajan ja sytytyksen Tfi-modulin.Sultzi wrote:Terve kaikille!
Neuvokaa aloittelevaa
Yleensäkin se pienemmällä kannella oleva jakaja on "käyttäjä ystävällisempi" eli irrallisella syttymodulilla oleva.
Itte laitoin DOHC-koneen imuilmanlämpötila-anturin, mikä olikin ainut
metallirakenne muutos projektissa, eli ilmamäärämittarin tilalle putki mihin kylkeen reikä ja hitsataan mutteri kiinni, mihin anturi passaa.
Ittellä on viel katti malli ni oli lambdakin valmiina.
Heleppoa ku heinän teko

Loppussa autossa riittääkin sit "sepittämistä" toviksi..
esim. vahvistehitsaukset vasta puolvälissä

Sierra 2.0 cl 3d -88 iS egr Kat
jees!
sit viel toi cossun-anturin (motonet).. arvot jos sais
jees!

Mulla on noi Motonetin anturin arvot kotikoneella tallessa. Olen nyt viikonlopun reissussa, mutta maanantaina voin laittaa ne...hedelma wrote:http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
jees!
-k
Hall= ___----___----___----capri-69 wrote:mistäs tunnistan onko toi mun jakaja halillinen vai induktiivinen? is sierrasta kotoisin! edelleen toi sytkä kysymys selvittämätt kun toi napa on varattu niin haaroitanko kuitenkin siitä vai?
Induktiivinen=___:___:___:___:
Jakajan sisuksista näkee kumpi on.
Jos sinulla on tyhjäkäyntisolenoidi/venttiili tosiaan siihen kytketty, et *tietenkään* voi käyttää sitä sytytyksen ohjaamiseen, vaan sinun on käytettävä esimerkiksi jotain led-lähtöä.capri-69 wrote:mites toi sytkän otto navast 30 kun se on jo ruiskulle varattu vai pitääks se haarottaa? kyseessä 2,2 boxi?
Moi,hedelma wrote:nyt ois sit tämmösiä lukemia:
Cossun imuilman-anturi (Motonet):
-16c > 3400 Ohm
+24 > 10500 Ohm
+100 > 230 Ohm
Sierran Vedenlämpötila-anturi (iS)
-16c > 100 000 Ohm
+24 > 30 000 Ohm
+100 > 2200 Ohm
Pitääkö kutinsa?
Aika paljon poikkeaa nuo Cossun anturin arvot. Tuossa mun mittaamat arvot. Kyseessä siis myös kuuluisa Motonetin Cossu-anturi:
IAT:
63C = 630ohm
35C = 1735ohm
25C = 2820ohm
21C = 3410ohm
Lisäksi sulla tuo -16 arvo on omituisesti noiden +24 ja +100 välissä, vaikka luulis vastuksen olevan -16 asteessa enemmän kuin +24 asteessa...
Tuossa mun käyttämät iS:n vedenlämpöanturin lukemat:
0C = 100Kohm
21C = 33Kohm
100C = 3Kohm
- Kimmo
Mua kiinnostais kans toi.... Kokemuksia kellään?hedelma wrote:Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?teg wrote:Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...Kimmo's wrote: Sehän on on-off tyyppinen, joten sillä ei voi tyhjäkäyntiä säätää aktiivisesti niinkuin tollasella askelmoottorityyppisellä.
Kimmo