Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Niin aattelinkin et mitä lähempänä turboo sitä nopeemmin se lämpii...

Vkon loppuna pitäs ottaa savut...
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Taas tyhmä kysymys mut pitääkös se ruutta olla autossa kii ennen kuin sinne laittaa tietoja?? Esim. vakioden asettaminen... Ja onko ne kaikki maa piuhat laitettava kiinni?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

lateksi wrote:Taas tyhmä kysymys mut pitääkös se ruutta olla autossa kii ennen kuin sinne laittaa tietoja?? Esim. vakioden asettaminen... Ja onko ne kaikki maa piuhat laitettava kiinni?
Ei sen välttämättä autossa tarvitse olla. Mitä maapiuhoja tarkoitat ja jättäisit ne kytkemättä?
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Mulla On viis eri maapiuhaa tuossa et tarviikko se ne kaikki, ku äkkiseltään luulis et yks maa riittäis??? Laite on Mini MS. Kun se oli tässä pöydällä niin laitoin sinne virtaa ja yhden maapiuhan niin silloin ei ainakaan vastannu millään lailla kun yritin asetttaa vakio arvoja sinne.
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Kyllä ne kaikki on syytä kytkeä viimeistään autossa koska suuttimien virta kulkee boksin kautta. Muistaakseni maat menevät yhteen piirilevyllä eli yksikin pitäisi riittää yhteyden saamiseksi boksiin.
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

Mitäs nyt tarvitaan jos haluaa Boschin jakajalla sytkän väsätä (käyttäen alkup sytkää siis).

Autona 2.0 ohc is

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

tuossa ilmeisestikkin juttua siitä? ite en oo tohon sytkään koskaan perehtyny, niin jos joku viittis suomeks kertoo et mitä muutoksia se nyt vaatii ja mitä huonoja puolia on jos käyttää alkup. sytkää megan ohjaamaana?
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

mulla taitaa alkaa kohta kanssa sama projekti eli ohc+mega capri mk1.seen joten kohta rupee kysymyksiä tulemaan!
aluhao
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Thu Aug 04, 2005 21:47
Location: Hellsinki

Post by aluhao »

Hei käykös toi sierran 2.0 ohc padan vedenlämpöanturi suoraan MSNSextraan vai pitääks tehä inc?
-Sitä Saa Mitä Tekee-
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

aluhao wrote:Hei käykös toi sierran 2.0 ohc padan vedenlämpöanturi suoraan MSNSextraan vai pitääks tehä inc?
Jos tarkoitat sitä anturia joka on imusarjassa kiinni, niin käy ihan hyvin mutta vaatii .inc tiedoston. Itse tein omani seuraavilla arvoilla:

0C 100kOhm
21C 22 kOhm
100C noin 3kOhm

Tuolle olis ilmeisesti hyvä vaihtaa bias vastus jotta sais resoluution paremmaksi. itse olen kyllä pärjännyt vakio-bias-vastuksilla....

Kimmo
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Fordin vedenlämpöanturille valmis .inc:

http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc

22 kohm bias.
Rebo
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Fri Jan 06, 2006 20:18

Post by Rebo »

Onkos kenelläkään nyt toimivaa kokoonpanoa ohc/vakio cossu suuttimet/turbo. Olis hyvä olla jotain mistä lähteä hiomaan..

Itsellä nyt 2.0 ohc jossa MSnS Extra, is:n imusarja/vedenlämpöanturi/kaasuläppäanturi/jakaja josta hall käytössä, cossu vakio(kelt) suuttimet, cossu imuilma-anturi, t03 turbo, saab välijäähdytin(9000), alakerrassa: 92mm vw, saab kk, ohc kampi.

Olis kiva saada joltain vaikka .msq tiedosto että sais vähä suuntaa..
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

onko kukaan laittanut syttyä megan kautta ja olisko ko aiheesta informaatiota?
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

oonkohan ymmärtäny oikein että ohc.hen olis aika helppo laittaa toi sytytys eli ei tarvitse muuttaa jakajaa eikä tarvitse hommata mitään osia eli vaan kytkeä tuohon ms.napaan 30 sytty-yksikön napa 5 ja loput sytty yksikän johdot tuon ohjeen mukaan ja se on siinä?? :oops:
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
asn
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Apr 30, 2005 11:38
Location: Kesälahti
Contact:

Post by asn »

Minulla on tuossa pikkuhiljaa valmistumassa TFI-syttyohjaus. Eli siis motocraftin harmaalla jakajalla (sytkävahvistin jakajan kyljessä) onnistuu, tai siis ainakin pitäisi onnistua, helposti. Extra-koodi megaan, asetukset kuntoon, pip megalle, spout sytkävaffille sekä tietenkin loput tarvittavat johdot.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html

Ilmeisesti onnistuu bosch:inkin jakajalla ja erilisellä sytkävahvistimella samaan tapaan, paitsi että tässä dwell pitää säätää itse?
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

capri-69 wrote:oonkohan ymmärtäny oikein että ohc.hen olis aika helppo laittaa toi sytytys eli ei tarvitse muuttaa jakajaa eikä tarvitse hommata mitään osia eli vaan kytkeä tuohon ms.napaan 30 sytty-yksikön napa 5 ja loput sytty yksikän johdot tuon ohjeen mukaan ja se on siinä?? :oops:
HEI-7 modulikin on heleppo nakki. Ainakin mun aikaan piti induktiiviseen laittaa tuo.

Pitää vaan olla käsitystä puolan matala- ja korkeajännitepuolien virrankulkureiteistä ja maadoituspaikoista. Tulee huonolla tuurilla useita häiriölähteitä kerrallaan.

T: Kerran huonotuurinen.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Terve kaikille!

Seuraavanlainen projekti olisi edessä ja hieman tietoa kaipaisin:
Autona Ford Cortina -71 ja siihen tulossa koneeksi sierran 1.6l OHC ja 2.0l OHC sierran ruiskukamat ja mega ohjaamaan ruiskua ja sytytystä.

Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa jotta saan tuon sytytyksen hoidettua megalla? En vielä tiedä minkä ikäisestä sierrasta tuon koneen saan, mutta nähtävästi saan toimimaan vakiolla jakajalla?

Edit: Vai olisikohan parempi vaihtoehto toteuttaa 4-1 pyörällä ja Hall-anturilla? Puolaksi laittaa Boschin 0 221 503 407 (2x2, 90e uutena hintaa). Honeywellin Hall-anturi, hintaa näytti olevan vastaliittimen kanssa 37e. Mitähän muuta vielä tarvitsisi hankkia/tehdä? Tuohon siivapyörään laittaa kolme pulttia, ensimmäinen 60 astetta ennen 1 syl. ykk? seuraavat 90 asteen välein?

Neuvokaa aloittelevaa :)
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

mites toi sytkän otto navast 30 kun se on jo ruiskulle varattu vai pitääks se haarottaa? kyseessä 2,2 boxi?
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
deemu79
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Jan 22, 2006 20:25
Location: Lappeenranta

Post by deemu79 »

Sultzi wrote:Terve kaikille!

Seuraavanlainen projekti olisi edessä ja hieman tietoa kaipaisin:
Autona Ford Cortina -71 ja siihen tulossa koneeksi sierran 1.6l OHC ja 2.0l OHC sierran ruiskukamat ja mega ohjaamaan ruiskua ja sytytystä.

Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa jotta saan tuon sytytyksen hoidettua megalla? En vielä tiedä minkä ikäisestä sierrasta tuon koneen saan, mutta nähtävästi saan toimimaan vakiolla jakajalla?

Edit: Vai olisikohan parempi vaihtoehto toteuttaa 4-1 pyörällä ja Hall-anturilla? Puolaksi laittaa Boschin 0 221 503 407 (2x2, 90e uutena hintaa). Honeywellin Hall-anturi, hintaa näytti olevan vastaliittimen kanssa 37e. Mitähän muuta vielä tarvitsisi hankkia/tehdä? Tuohon siivapyörään laittaa kolme pulttia, ensimmäinen 60 astetta ennen 1 syl. ykk? seuraavat 90 asteen välein?

Neuvokaa aloittelevaa :)
Tuohan on vaan pelkkää johdon vetoa jos saat käsiisi esim. Scorpion ohc ruutan johtosarjat, jakajan ja sytytyksen Tfi-modulin.
Yleensäkin se pienemmällä kannella oleva jakaja on "käyttäjä ystävällisempi" eli irrallisella syttymodulilla oleva.
Itte laitoin DOHC-koneen imuilmanlämpötila-anturin, mikä olikin ainut
metallirakenne muutos projektissa, eli ilmamäärämittarin tilalle putki mihin kylkeen reikä ja hitsataan mutteri kiinni, mihin anturi passaa.
Ittellä on viel katti malli ni oli lambdakin valmiina.
Heleppoa ku heinän teko :)

Loppussa autossa riittääkin sit "sepittämistä" toviksi..
esim. vahvistehitsaukset vasta puolvälissä :?
Sierra 2.0 cl 3d -88 iS egr Kat
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

Oisko nyt antureille jollain jakaa tietoja?

Cossun imuilman-anturi
iS:n oma lämpötila-anturi
deemu79
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Jan 22, 2006 20:25
Location: Lappeenranta

Post by deemu79 »

hedelma wrote:Oisko nyt antureille jollain jakaa tietoja?

Cossun imuilman-anturi
iS:n oma lämpötila-anturi
iS:n oman anturin arvot löydät tekstistä ylempää, samat arvot on mm.
dohc-imuilman lämpötila-anturi ja niitähän kasvaa puissa ku kaikilla on kannet halki.. :wink:
Sierra 2.0 cl 3d -88 iS egr Kat
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc

jees!

sit viel toi cossun-anturin (motonet).. arvot jos sais :wink:
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

mistäs tunnistan onko toi mun jakaja halillinen vai induktiivinen? is sierrasta kotoisin! edelleen toi sytkä kysymys selvittämätt kun toi napa on varattu niin haaroitanko kuitenkin siitä vai?
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

hedelma wrote:http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc

jees!

sit viel toi cossun-anturin (motonet).. arvot jos sais :wink:
Mulla on noi Motonetin anturin arvot kotikoneella tallessa. Olen nyt viikonlopun reissussa, mutta maanantaina voin laittaa ne...

-k
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

nyt ois sit tämmösiä lukemia:

Cossun imuilman-anturi (Motonet):

-16c > 3400 Ohm
+24 > 10500 Ohm
+100 > 230 Ohm

Sierran Vedenlämpötila-anturi (iS)

-16c > 100 000 Ohm
+24 > 30 000 Ohm
+100 > 2200 Ohm

Pitääkö kutinsa?
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

capri-69 wrote:mistäs tunnistan onko toi mun jakaja halillinen vai induktiivinen? is sierrasta kotoisin! edelleen toi sytkä kysymys selvittämätt kun toi napa on varattu niin haaroitanko kuitenkin siitä vai?
Hall= ___----___----___----


Induktiivinen=___:___:___:___:

Jakajan sisuksista näkee kumpi on.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

capri-69 wrote:mites toi sytkän otto navast 30 kun se on jo ruiskulle varattu vai pitääks se haarottaa? kyseessä 2,2 boxi?
Jos sinulla on tyhjäkäyntisolenoidi/venttiili tosiaan siihen kytketty, et *tietenkään* voi käyttää sitä sytytyksen ohjaamiseen, vaan sinun on käytettävä esimerkiksi jotain led-lähtöä.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

hedelma wrote:nyt ois sit tämmösiä lukemia:

Cossun imuilman-anturi (Motonet):

-16c > 3400 Ohm
+24 > 10500 Ohm
+100 > 230 Ohm

Sierran Vedenlämpötila-anturi (iS)

-16c > 100 000 Ohm
+24 > 30 000 Ohm
+100 > 2200 Ohm

Pitääkö kutinsa?
Moi,

Aika paljon poikkeaa nuo Cossun anturin arvot. Tuossa mun mittaamat arvot. Kyseessä siis myös kuuluisa Motonetin Cossu-anturi:

IAT:

63C = 630ohm
35C = 1735ohm
25C = 2820ohm
21C = 3410ohm

Lisäksi sulla tuo -16 arvo on omituisesti noiden +24 ja +100 välissä, vaikka luulis vastuksen olevan -16 asteessa enemmän kuin +24 asteessa...

Tuossa mun käyttämät iS:n vedenlämpöanturin lukemat:

0C = 100Kohm
21C = 33Kohm
100C = 3Kohm

- Kimmo
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

teg wrote:
Kimmo's wrote: Sehän on on-off tyyppinen, joten sillä ei voi tyhjäkäyntiä säätää aktiivisesti niinkuin tollasella askelmoottorityyppisellä.
Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...
Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

hedelma wrote:
teg wrote:
Kimmo's wrote: Sehän on on-off tyyppinen, joten sillä ei voi tyhjäkäyntiä säätää aktiivisesti niinkuin tollasella askelmoottorityyppisellä.
Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...
Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?
Mua kiinnostais kans toi.... Kokemuksia kellään?

Kimmo
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kimmo's wrote:
hedelma wrote:
teg wrote: Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...
Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?
Mua kiinnostais kans toi.... Kokemuksia kellään?

Kimmo
PWM:ää? Juu kyllä toimii.
Post Reply