Innovate LC-1 kolmas kimppatilaus

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Innovate LC-1 kolmas kimppatilaus

Post by Kimmo's »

Moikka,

Edit: Nyt siis kolmas tilaus lähdössä liikkeelle.... Pomppaa sivulle 4!

Kovan kysynnän vuoksi järjestän toisen kimppatilauksen noista Innovaten laajakaista-lambdoista.

Tästä löytyy ensimmäisen tilauksen keskustelut ja ensimmäisenä postauksena on tilauksen pelisäännöt. Kannattaa lukea.
Jälleen tarvitaan 20 tilaajaa, jotta saadaan järkevä hinta. Ikävä kyllä yhtä hyviä hintoja en enää saanut neuvoteltua kuin viimeksi.
Uudet hinnat ovat seuraavat:

20 - 29 kpl hinta 193,40€ kappale
yli 30 kpl hinta 184,00€ kappale

Hinnat sisältävät siis verot, tullit ja rahdin Suomeen.

Ilmoittautumiset tähän ketjuun. Mainitse myös tuletko mukaan jos päästään yli 20 kpl tilaukseen vai vain jos päästään tuohon alempaan hintaan.

Kimmo
Last edited by Kimmo's on Mon Feb 06, 2006 23:00, edited 9 times in total.
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Mukana.
sft
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Oct 02, 2005 16:35

Post by sft »

Mukana ollaan.
HP
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Apr 17, 2005 19:48
Location: Tampere
Contact:

Post by HP »

Mäkin oon mukana jos ei nyt ihan parin viikon sisään tilausta tartte maksaa.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

HP wrote:Mäkin oon mukana jos ei nyt ihan parin viikon sisään tilausta tartte maksaa.
Hyvin kerkeät mukaan! Odotellaan kuun vaihteen yli, ennenkuin laitetaan tilaus eteenpäin.
Jos jollain on jokin takaraja jolloin anturi pitäisi olla kädessä, niin siitä on hyvä kertoa. Säädetään tilauksen ajankohta mahdollisimman monelle sopivaksi.

Kimmo
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Kirjoittelit Kimmo`s tuolla OD:lla että tossa on digitaalinenkin ulostulo?? Siis kax analoogista ja tikitaali vai?? Ja ulos saa 10v -20v nyt ei mee jakeluun :oops: .
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Mudracer wrote:Kirjoittelit Kimmo`s tuolla OD:lla että tossa on digitaalinenkin ulostulo?? Siis kax analoogista ja tikitaali vai?? Ja ulos saa 10v -20v nyt ei mee jakeluun :oops: .
Moikka,

joo, digitaaliulostulo on siis tuo sarjaportti. Analogisia on 2 kpl kyllä, mutta tuossa on mulla tullu joku ajatusvirhe noiden volttien osalta, sillä mun muistaakseni maksimijännite jonka sieltä saa ulos on 5 volttia.

Tarkennetaan nyt vielä, että mulla ei siis ole itsellä sen enempää kokemusta noista vehkeistä, muuta kun mitä olen itse noita manuaaleja lueskellut. Omaani en ole vielä edes asentanut kun autokin tulee ajoon vasta keväällä...

Kimmo
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Dodii tota volttijuttua tossa just koittelin ja se aina herjaa että 5V on maksimi.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
HP
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Apr 17, 2005 19:48
Location: Tampere
Contact:

Post by HP »

Pystyykö tota lc-1:stä käyttämään myös siten että laittaa ton lc:n lambdan autoon kiinni, vetää piuhan kiinni lc:n "ohjainlaitteeseen" ja siitä vielä kannettavalle ja lähtee liikenteeseen hakemaan seoksia kohdalleen?
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Voi ja toi LogWorks2 progun "monitor" näyttää seoksen.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
HP
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Apr 17, 2005 19:48
Location: Tampere
Contact:

Post by HP »

just. Latasin ton logworksin koneelle ja kattelin sitä monitor-toimintoa ja rupesin miettimään että mihin kaikkeen niitä muita "mittareita" siinä voi hyödyntää? Ovat pelkkää jännitteen mittausta varten, joten mihin niitä soveltaa?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Tota samaa softaa käytetään vissiinkin tuon LM-1:n kanssa myös. Siihenhän saa kiinni kaikenlaista muutakin anturia myös. Ne ylimääräiset 'mittarit' mahtaa olla sitä varten....

Kimmo
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Kun olet kytkenyt ohjaimen tietsikkaan niin kun painat sitä don`t connect nappia niin näkyviin tulee vain AFR mittari, ainakin mulla.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
HP
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Apr 17, 2005 19:48
Location: Tampere
Contact:

Post by HP »

Mites tuon anturin kalibroinnin kanssa käy jos anturia siirtää autosta toiseen?
Tartteeko siis kalibroida aina uudelleen?
Entä onko tuo kalibrointi vaikee homma?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Ei tartte mun mielestä kalibroida jos siirtää autosta toiseen. Eihän kalibrointi ole mitenkään autoon sidoksissa.

Kalibrointeja on 2 erillaista:

Toinen on lämmityskalibrointi, jonka tuo vehje tekee käyttöönotossa automaattisesti, eikä sitä tarvitse uusia ennekuin menee syystä tai toisesta anturi vaihtoon.

Toinen on 'Free-air' kalibrointi, jossa anturi kalibroidaan silloin kun se on raittiissa ilmassa. Anturi saa tuosta raittiin ilman happipitoisuudesta referenssin johon se sitten seoksia vertaa. Tuo pitää tehdä silloin tällöin (puolivuosittain?) uudestaan jotta mittaus pysyy tarkkana.

Homma tapahtuu siten, että painetaan yhtä nappia kun anturi on raittiissa ilmassa. Eli esimerkiksi jos auto on seisonut yön yli ja pakokaasut ovat haihtuneet putkesta, niin ennenkuin polkastaan auto käyntiin, niin painetaan kalibrointinappia. Tuo kestää kait joitain sekuntteja tuo operaatio...

Kimmo
Xfire
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Oct 05, 2005 16:24

Post by Xfire »

Mukana ollaan, 20 tilaajaa riittää minulle.
HP
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Apr 17, 2005 19:48
Location: Tampere
Contact:

Post by HP »

Tuota lc-1:stä voi vissiin myös käyttää autojen diagnosointiin uusissakin autoissa siten että pulttaa laajakaistan jomman kumman alkuperäisen lambdan tilalle ja laittaa toisesta lc:n "boksin" lähdösti tiedon auton omalle ecu:lle ja tarkkailee seosta myös kannettavalla?

Entä voisiko tuolle lc:lle toteuttaa jotenkin järkevästi erillisen virtalähteen, jolloin saisi nopeutettua autosta toiseen tapahtuvaa siirtoa sillä kun ei tarvitsisi aina kytkeä käyttöjännitettä testattavan auton virtapiiristä?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Kimmo's wrote:Eli esimerkiksi jos auto on seisonut yön yli ja pakokaasut ovat haihtuneet putkesta, niin ennenkuin polkastaan auto käyntiin, niin painetaan kalibrointinappia. Tuo kestää kait joitain sekuntteja tuo operaatio...
Kimmo
Kalibrointi...

Anturi pitää kyllä irroittaa ja tuoda 'vapaaseen ilmaan'.

esim. eräässä vehkeessä (jossa VEMS ohjain) havaittua...

Muutin hiukan lämmitysparametrien asetuksia ja piruuttani tsekkasin mitä lambda näytti (-> luokkaa 16-17 arvoja), edellisestä käytöstä oli aikaa kulunut jo viikon verran.

Kalibrointi oli tehty jo aiemmin, mutta (16 luokkaa oleva) arvo vaikutti 'väärältä' joten irroitin anturin vain todetakseni arvon nousevan lukemaan 20.9 - kuten kuuluukin.

Summasummarum... pakoputkessa siis todennäköisesti jäännöskaasua joten kalibrointi irroittamatta anturia on väärä proseduuri.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

OK. Tuo Innovaten manuaali mainitsee että voi kalibroida myös putkessa kiinni, mutta sekin on varmaan niin monesta seikasta kiinni, ennenkuin sieltä on pakokaasut oikeasti haihtunut, että varminta on irrottaa anturi.

Kimmo
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

kokeilin tuota kalibrointia pakoputkessa. Totesin että sekaisin menee tuollaisella kalibroinnilla rupesi näyttää ihan outoja arvoja innovaten ohjelma. Tein kalibroinnin sitten puhtaaseen ilmaan ja sitten rupesi näyttää ihan ok arvoja
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

TE:n ohjekin sanoo ettei saa putkessa kalibroida. Aina jää jotain skeidaa leijumaan sinne. Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

JaniM wrote: Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Iso hommahan tuo ei ole. Varsinkaan tollasissa harrasteautoissa joita muutenkin ruuvataan koko ajan. Jos vielä laittaa vähän kuparitahnaa jenkoihin ennen kiinniruuvaamista, niin ei ole niin lujassa seuraavalla kerralla!

Kimmo
HP
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Apr 17, 2005 19:48
Location: Tampere
Contact:

Post by HP »

Kuinka monta tilaajaa on jo ilmoittautunut?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

HP wrote:Kuinka monta tilaajaa on jo ilmoittautunut?
12 varmaa tilaajaa, 7 'ehkä' tilaajaa on tällä hetkellä kasassa.

Kimmo
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Kimmo's wrote:
JaniM wrote: Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Iso hommahan tuo ei ole. Varsinkaan tollasissa harrasteautoissa joita muutenkin ruuvataan koko ajan. Jos vielä laittaa vähän kuparitahnaa jenkoihin ennen kiinniruuvaamista, niin ei ole niin lujassa seuraavalla kerralla!

Kimmo
Niin ja kuparitahnaa (tai mitään muutakaan metallia sisältävää rasvaa) en kuitenkaan lambda-anturin kierteeseen laittaisi ;)

Kohteseen on olemassa käyttötarkoitukseen kehitettyjä aineita, esim...

Klüberpaste HEL 46-450

eli ennemmin lujassa kuin että anturi näyttäisi jännitesarjojen mahdollisen muodostumisen suhteen 'höpöjä'.
Japso
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:21
Location: Savonlinna

Post by Japso »

Täällä olis yks mahdollinen tilaaja lisää.
JZS147
Japso
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:21
Location: Savonlinna

Post by Japso »

Käykös Techedgen LD01 näyttö suoraan tuohon Innovaten LC-1:n pariksi?

http://wbo2.com/LD02/kit.htm
JZS147
Jussi
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:53
Location: Mikkeli

Post by Jussi »

JaniM wrote:TE:n ohjekin sanoo ettei saa putkessa kalibroida. Aina jää jotain skeidaa leijumaan sinne. Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Aika tuoretta ilmaa saapi pakoputkeen, kun ottaa squirtista virrat pois ja hetken pyörittää startilla mosaa? Kalliin anturin kanssa parin viikon välein tehtävät asennussulkeiset ei varmaan anturin kestoikää lisää.

Joku, joka moista jumppaa tekee, voisi testata em. metodia ja raportoida eroista.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Jussi wrote:Aika tuoretta ilmaa saapi pakoputkeen, kun ottaa squirtista virrat pois ja hetken pyörittää startilla mosaa? Kalliin anturin kanssa parin viikon välein tehtävät asennussulkeiset ei varmaan anturin kestoikää lisää.
Tai sammuttaa virrat ja tekee moottorijarrutuksen kaasuläppä auki ennenkö pysähtyy. Moottori pumppaa pelkkää ilmaa putkeen. Toimii?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Tuossa Innovaten suositukset kalibroinnille:

... free air calibrate often to keep it very accurate....

How often you calibrate depends on use.

On a daily driver (n/a) calibrate 3 month after installation, afterward about once every 6 month or 20000 miles.

On a daily driver (turbo) calibrate 3 month after installation, afterward about once every 4 month or 15000 miles.

On a dyno calibrate daily

On a race car once per race weekend.
Jossain Innovaten foorumilla neuvottiin kikka, jossa auto sammutettiin vauhdissa ja rullattiin moottorijarrutuksella pysähdyksiin, jolloin kone pumppaa pakoputken täyteen raitista ilmaa. Tuota voi joku kans kokeilla jos haluaa....

Tuosta kuparitahnan käytöstä en ollu tullu ajatelleeks tuota eri metallien muodostamaa sähköparien mahdollisia vaikutuksia. Mahtaakohan sillä olla vaikutusta, koska anturi on kuitenkin maadoitetty suoraan kontrolleriin... Joka haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa ehkä jättää tuo kuparitöhnä pois välistä....

Tuo TechEdgen näyttö ei todennäköisesti toimi. Olisi aikamoinen yhteensattuma, että niiden sarjaliikenneprotokolla olisi yhtenevä.... Varmaa tietoa tuosta ei mulla kylläkään ole.

Kimmo
Post Reply