Innovate LC-1 kolmas kimppatilaus
Moderator: Masi_K
Innovate LC-1 kolmas kimppatilaus
Moikka,
Edit: Nyt siis kolmas tilaus lähdössä liikkeelle.... Pomppaa sivulle 4!
Kovan kysynnän vuoksi järjestän toisen kimppatilauksen noista Innovaten laajakaista-lambdoista.
Tästä löytyy ensimmäisen tilauksen keskustelut ja ensimmäisenä postauksena on tilauksen pelisäännöt. Kannattaa lukea.
Jälleen tarvitaan 20 tilaajaa, jotta saadaan järkevä hinta. Ikävä kyllä yhtä hyviä hintoja en enää saanut neuvoteltua kuin viimeksi.
Uudet hinnat ovat seuraavat:
20 - 29 kpl hinta 193,40€ kappale
yli 30 kpl hinta 184,00€ kappale
Hinnat sisältävät siis verot, tullit ja rahdin Suomeen.
Ilmoittautumiset tähän ketjuun. Mainitse myös tuletko mukaan jos päästään yli 20 kpl tilaukseen vai vain jos päästään tuohon alempaan hintaan.
Kimmo
Edit: Nyt siis kolmas tilaus lähdössä liikkeelle.... Pomppaa sivulle 4!
Kovan kysynnän vuoksi järjestän toisen kimppatilauksen noista Innovaten laajakaista-lambdoista.
Tästä löytyy ensimmäisen tilauksen keskustelut ja ensimmäisenä postauksena on tilauksen pelisäännöt. Kannattaa lukea.
Jälleen tarvitaan 20 tilaajaa, jotta saadaan järkevä hinta. Ikävä kyllä yhtä hyviä hintoja en enää saanut neuvoteltua kuin viimeksi.
Uudet hinnat ovat seuraavat:
20 - 29 kpl hinta 193,40€ kappale
yli 30 kpl hinta 184,00€ kappale
Hinnat sisältävät siis verot, tullit ja rahdin Suomeen.
Ilmoittautumiset tähän ketjuun. Mainitse myös tuletko mukaan jos päästään yli 20 kpl tilaukseen vai vain jos päästään tuohon alempaan hintaan.
Kimmo
Last edited by Kimmo's on Mon Feb 06, 2006 23:00, edited 9 times in total.
Hyvin kerkeät mukaan! Odotellaan kuun vaihteen yli, ennenkuin laitetaan tilaus eteenpäin.HP wrote:Mäkin oon mukana jos ei nyt ihan parin viikon sisään tilausta tartte maksaa.
Jos jollain on jokin takaraja jolloin anturi pitäisi olla kädessä, niin siitä on hyvä kertoa. Säädetään tilauksen ajankohta mahdollisimman monelle sopivaksi.
Kimmo
Moikka,Mudracer wrote:Kirjoittelit Kimmo`s tuolla OD:lla että tossa on digitaalinenkin ulostulo?? Siis kax analoogista ja tikitaali vai?? Ja ulos saa 10v -20v nyt ei mee jakeluun.
joo, digitaaliulostulo on siis tuo sarjaportti. Analogisia on 2 kpl kyllä, mutta tuossa on mulla tullu joku ajatusvirhe noiden volttien osalta, sillä mun muistaakseni maksimijännite jonka sieltä saa ulos on 5 volttia.
Tarkennetaan nyt vielä, että mulla ei siis ole itsellä sen enempää kokemusta noista vehkeistä, muuta kun mitä olen itse noita manuaaleja lueskellut. Omaani en ole vielä edes asentanut kun autokin tulee ajoon vasta keväällä...
Kimmo
Ei tartte mun mielestä kalibroida jos siirtää autosta toiseen. Eihän kalibrointi ole mitenkään autoon sidoksissa.
Kalibrointeja on 2 erillaista:
Toinen on lämmityskalibrointi, jonka tuo vehje tekee käyttöönotossa automaattisesti, eikä sitä tarvitse uusia ennekuin menee syystä tai toisesta anturi vaihtoon.
Toinen on 'Free-air' kalibrointi, jossa anturi kalibroidaan silloin kun se on raittiissa ilmassa. Anturi saa tuosta raittiin ilman happipitoisuudesta referenssin johon se sitten seoksia vertaa. Tuo pitää tehdä silloin tällöin (puolivuosittain?) uudestaan jotta mittaus pysyy tarkkana.
Homma tapahtuu siten, että painetaan yhtä nappia kun anturi on raittiissa ilmassa. Eli esimerkiksi jos auto on seisonut yön yli ja pakokaasut ovat haihtuneet putkesta, niin ennenkuin polkastaan auto käyntiin, niin painetaan kalibrointinappia. Tuo kestää kait joitain sekuntteja tuo operaatio...
Kimmo
Kalibrointeja on 2 erillaista:
Toinen on lämmityskalibrointi, jonka tuo vehje tekee käyttöönotossa automaattisesti, eikä sitä tarvitse uusia ennekuin menee syystä tai toisesta anturi vaihtoon.
Toinen on 'Free-air' kalibrointi, jossa anturi kalibroidaan silloin kun se on raittiissa ilmassa. Anturi saa tuosta raittiin ilman happipitoisuudesta referenssin johon se sitten seoksia vertaa. Tuo pitää tehdä silloin tällöin (puolivuosittain?) uudestaan jotta mittaus pysyy tarkkana.
Homma tapahtuu siten, että painetaan yhtä nappia kun anturi on raittiissa ilmassa. Eli esimerkiksi jos auto on seisonut yön yli ja pakokaasut ovat haihtuneet putkesta, niin ennenkuin polkastaan auto käyntiin, niin painetaan kalibrointinappia. Tuo kestää kait joitain sekuntteja tuo operaatio...
Kimmo
Tuota lc-1:stä voi vissiin myös käyttää autojen diagnosointiin uusissakin autoissa siten että pulttaa laajakaistan jomman kumman alkuperäisen lambdan tilalle ja laittaa toisesta lc:n "boksin" lähdösti tiedon auton omalle ecu:lle ja tarkkailee seosta myös kannettavalla?
Entä voisiko tuolle lc:lle toteuttaa jotenkin järkevästi erillisen virtalähteen, jolloin saisi nopeutettua autosta toiseen tapahtuvaa siirtoa sillä kun ei tarvitsisi aina kytkeä käyttöjännitettä testattavan auton virtapiiristä?
Entä voisiko tuolle lc:lle toteuttaa jotenkin järkevästi erillisen virtalähteen, jolloin saisi nopeutettua autosta toiseen tapahtuvaa siirtoa sillä kun ei tarvitsisi aina kytkeä käyttöjännitettä testattavan auton virtapiiristä?
Kalibrointi...Kimmo's wrote:Eli esimerkiksi jos auto on seisonut yön yli ja pakokaasut ovat haihtuneet putkesta, niin ennenkuin polkastaan auto käyntiin, niin painetaan kalibrointinappia. Tuo kestää kait joitain sekuntteja tuo operaatio...
Kimmo
Anturi pitää kyllä irroittaa ja tuoda 'vapaaseen ilmaan'.
esim. eräässä vehkeessä (jossa VEMS ohjain) havaittua...
Muutin hiukan lämmitysparametrien asetuksia ja piruuttani tsekkasin mitä lambda näytti (-> luokkaa 16-17 arvoja), edellisestä käytöstä oli aikaa kulunut jo viikon verran.
Kalibrointi oli tehty jo aiemmin, mutta (16 luokkaa oleva) arvo vaikutti 'väärältä' joten irroitin anturin vain todetakseni arvon nousevan lukemaan 20.9 - kuten kuuluukin.
Summasummarum... pakoputkessa siis todennäköisesti jäännöskaasua joten kalibrointi irroittamatta anturia on väärä proseduuri.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Niin ja kuparitahnaa (tai mitään muutakaan metallia sisältävää rasvaa) en kuitenkaan lambda-anturin kierteeseen laittaisiKimmo's wrote:Iso hommahan tuo ei ole. Varsinkaan tollasissa harrasteautoissa joita muutenkin ruuvataan koko ajan. Jos vielä laittaa vähän kuparitahnaa jenkoihin ennen kiinniruuvaamista, niin ei ole niin lujassa seuraavalla kerralla!JaniM wrote: Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Kimmo

Kohteseen on olemassa käyttötarkoitukseen kehitettyjä aineita, esim...
Klüberpaste HEL 46-450
eli ennemmin lujassa kuin että anturi näyttäisi jännitesarjojen mahdollisen muodostumisen suhteen 'höpöjä'.
Aika tuoretta ilmaa saapi pakoputkeen, kun ottaa squirtista virrat pois ja hetken pyörittää startilla mosaa? Kalliin anturin kanssa parin viikon välein tehtävät asennussulkeiset ei varmaan anturin kestoikää lisää.JaniM wrote:TE:n ohjekin sanoo ettei saa putkessa kalibroida. Aina jää jotain skeidaa leijumaan sinne. Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Joku, joka moista jumppaa tekee, voisi testata em. metodia ja raportoida eroista.
Tai sammuttaa virrat ja tekee moottorijarrutuksen kaasuläppä auki ennenkö pysähtyy. Moottori pumppaa pelkkää ilmaa putkeen. Toimii?Jussi wrote:Aika tuoretta ilmaa saapi pakoputkeen, kun ottaa squirtista virrat pois ja hetken pyörittää startilla mosaa? Kalliin anturin kanssa parin viikon välein tehtävät asennussulkeiset ei varmaan anturin kestoikää lisää.
Tuossa Innovaten suositukset kalibroinnille:
Tuosta kuparitahnan käytöstä en ollu tullu ajatelleeks tuota eri metallien muodostamaa sähköparien mahdollisia vaikutuksia. Mahtaakohan sillä olla vaikutusta, koska anturi on kuitenkin maadoitetty suoraan kontrolleriin... Joka haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa ehkä jättää tuo kuparitöhnä pois välistä....
Tuo TechEdgen näyttö ei todennäköisesti toimi. Olisi aikamoinen yhteensattuma, että niiden sarjaliikenneprotokolla olisi yhtenevä.... Varmaa tietoa tuosta ei mulla kylläkään ole.
Kimmo
Jossain Innovaten foorumilla neuvottiin kikka, jossa auto sammutettiin vauhdissa ja rullattiin moottorijarrutuksella pysähdyksiin, jolloin kone pumppaa pakoputken täyteen raitista ilmaa. Tuota voi joku kans kokeilla jos haluaa....
... free air calibrate often to keep it very accurate....
How often you calibrate depends on use.
On a daily driver (n/a) calibrate 3 month after installation, afterward about once every 6 month or 20000 miles.
On a daily driver (turbo) calibrate 3 month after installation, afterward about once every 4 month or 15000 miles.
On a dyno calibrate daily
On a race car once per race weekend.
Tuosta kuparitahnan käytöstä en ollu tullu ajatelleeks tuota eri metallien muodostamaa sähköparien mahdollisia vaikutuksia. Mahtaakohan sillä olla vaikutusta, koska anturi on kuitenkin maadoitetty suoraan kontrolleriin... Joka haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa ehkä jättää tuo kuparitöhnä pois välistä....
Tuo TechEdgen näyttö ei todennäköisesti toimi. Olisi aikamoinen yhteensattuma, että niiden sarjaliikenneprotokolla olisi yhtenevä.... Varmaa tietoa tuosta ei mulla kylläkään ole.
Kimmo