Megasquirt'n'spark extra

Keskustelu Megasquirtin firmwaresta ja muista Megasquirtiin liittyvistä ohjelmistoista

Moderator: Masi_K

TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Megasquirt'n'spark extra

Post by TVH »

Päivitetty 29.7.2005

Megasquirtin Extra-koodi on James Murrayn ja Philip Ringwoodin ylläpitämä koodi, jossa on yhdistetty Megasquirt'n'spark, EDIS, 12*12 kartat ja monet muut ominaisuudet samaan pakettiin. Koodin kotisivu on täällä, http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Extra koodista on monta eri versiota, tällä hetkellä uusin vakaa versio on 024s9.

Uusin extra-koodin alpha-versio on 025g6

Kaikkien extra-koodin versioiden kanssa toimii Megatunen versio 2.25b417 ja sitä uudemmat. Vanhempia versioita ei ole syytä käyttää. Uusimmat versiot löytyvät aina täältä.

Extra-koodin asennusohje

Huom!
Extra koodin alpha-versioissa versiosta 022 ylöspäin karttojen sijaintia muistissa on muutettu. Eli päivittäessä versiosta 020 tai 021 on varminta tehdä koko setuppi käsin uudelleen, kartat saa sisään export/import työkaluilla. Alottelijoiden kannattaa pysyä kaukana alpha-versioista...

Extra koodin ominaisuuksia:

-12x12 bensakartat
-12x12 sytytyskartat
-DualTable koodi joka mahdollistaa kahden tai useamman kartan käytön ja vaihdon 'lennossa'
-Suuttimien vaiheistus (staging), mahdollistaa toisen suutinpankin käyttöönoton vasta suuremmilla kierroksilla tai ahdoilla tms.
-Kierrosrajotin
-Launch control
-ahtojen rajotin (OverBoost Protection)
-Tavoiteseoskartta, laajakaistalambdaa käytettäessä voidaan seokselle asettaa tavoitekartta, johon seosta korjataan lambda-arvon mukaan
-Moottorin lämpötilaan perustuva sytytyksen lisäennakko
-Imuilman lämpötilaan perustuva sytytyksen myöhäsitäminen
-MAP-arvon muuttumiseen (MAPdot) perustuva kiihdytyspumppu-toiminto
-Sutimisen esto (Anti-rev), rajoittaa moottorin kierrosluvun liian nopeaa nousua
-Bensansyötön katkaisu moottorijarrutuksessa (Over-run fuel cut)

Sytytyksenohjaus optiot:
- pelkkä bensansyöttö
- virranjakaja, tasatahtisille 2-tahtikoneille (1-4 sylinteriä) ja tasatahtisille 4-tahtikoneille (1,2,3,4,5,6,8,10,12 tai 16 sylinteriä)
- Ford EDIS suorasytys
- kahden Ford EDIS yksikön ohjaus (esim.2 EDIS4 modulia V8 koneessa) (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Dodge/Chrysler Neon vauhtipyörän dekoodaus (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Ford TFI
- GM 7 pin HEI modulin avulla toteutettu signaalin muunto ja puolan ohjaus
- Hammaspyörän dekoodaus, esim. 36-1 (EDIS) tai 60-2 (Motronic) hammaspyörän dekoodaus
Last edited by TVH on Fri Jul 29, 2005 10:04, edited 10 times in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?
Guest

Post by Guest »

Regu wrote:Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?
partcon settihä sisältää perus megasquirt laudan, tälle kyseiselle laudalle voit sitten laittaa esim juuri tuon extrakoodillisen megasquirt ohjelman, jolloin saat nuo extra ominaisuudet käyttöön. Valmiina partcon prossussa taitaa olla perus megasquirt ilman extra ominaisuuksia, mutta päivityshän onnistuu nappia painamalla.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

plagu wrote:
Regu wrote:Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?
partcon settihä sisältää perus megasquirt laudan, tälle kyseiselle laudalle voit sitten laittaa esim juuri tuon extrakoodillisen megasquirt ohjelman, jolloin saat nuo extra ominaisuudet käyttöön. Valmiina partcon prossussa taitaa olla perus megasquirt ilman extra ominaisuuksia, mutta päivityshän onnistuu nappia painamalla.
Partcon sivujen mukaan prossun saa myös muulla toimittamallaan ohjelmalla. Partcon asiakaspalvelu on kyllä loistavaa.

Tosiaan koodin vaihto/päivitys on helppoa, kunahn prossussa on joku koodi valmiina, se sujuu suoraan läppäriltä helposti, perus megasquirt koodin kanssa pitää piirilevylle laittaa jumpperi polton ajaksi mutta extra koodiin on lisätty ominaisuus että tuota jumpperia ei enää tarvita. Extra koodin asennusohjeet ja muuta infoa tulee varmasti lisää tähän viestiketjuun, kunhan vain kerkiän kirjottamaan...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Soppa
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Wed Mar 02, 2005 15:35
Location: Oulu
Contact:

Post by Soppa »

Tarkoittaako tämä siis sitä, että firmwaren voi päivittää ilman sen kummempia prommereita tai flashereita?
Guest

Post by Guest »

Soppa wrote:Tarkoittaako tämä siis sitä, että firmwaren voi päivittää ilman sen kummempia prommereita tai flashereita?
kyllä
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Kunhan prossussa on vain bootloader sisässä, sen voi päivittää suoraan läppikseltä. Ainoastaan täysin pakasta vedettyyn tyhjään prossuun tarvitaan prommeria.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Bootloader?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Regu wrote:Bootloader?
Ohjelmakoodin osa, joka lataa itse ohjelmakoodin muistiin. Megan koodia pävittäessä sillä tarkotetaan bootloader-tilaa, jossa prossuun voidaan ladata varsinainen ohjelmakoodi sisään.
Last edited by TVH on Fri Mar 04, 2005 11:36, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Guest

Post by Guest »

Regu wrote:Bootloader?
kun te kuitenkin hommaatte sen partcon valmiiksi prommmaaman prossun niin ei tartte välittää bootloadeista ja flashereistä.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

plagu wrote:
Regu wrote:Bootloader?
kun te kuitenkin hommaatte sen partcon valmiiksi prommmaaman prossun niin ei tartte välittää bootloadeista ja flashereistä.
Erittäin hyvin sanottu 8)
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Ja ei kukaan sitten viitsi kertoa siitä bootloaderista... :?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Regu wrote:Ja ei kukaan sitten viitsi kertoa siitä bootloaderista... :?
Kyllähän mä kerroinkin tuossa yhdessä viestissä
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Oisko kellän viitseliäisyyttä tehdä jonkinlainen ohje tyhmemmille, mitä taunloudaillaan mistäkin !!
Mul ois kohta kaikki tavara kiinni autossa ja pitäis syöttää ruutalle toi extra jutska et pelais ediksenkin kanssa,
meinaavaan mennä nuppi sekaisin ku noita versioita on vähän joka lähtöön,
siihen tyyliin ku sais ohjeet softan suhteen niinkuin oli piirilevyn tinaukseen !!!!
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

P_KASA wrote:Oisko kellän viitseliäisyyttä tehdä jonkinlainen ohje tyhmemmille, mitä taunloudaillaan mistäkin !!
Mul ois kohta kaikki tavara kiinni autossa ja pitäis syöttää ruutalle toi extra jutska et pelais ediksenkin kanssa,
meinaavaan mennä nuppi sekaisin ku noita versioita on vähän joka lähtöön,
siihen tyyliin ku sais ohjeet softan suhteen niinkuin oli piirilevyn tinaukseen !!!!
Editoin ketjun ensimmäiseen viestiin linkit tällä hetkellä vakaaksi tunnettuun extra koodin versioon sekä sen kanssa toimivaan Megatuneen. Ohjeita tulee kun vaan ehditään kirjoittaa, ja tarkistaa että teksti pitää paikkansa, virheelliset ohjeet kun on kaikkein huonoimpia ohjeita.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
jmp2002
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Feb 28, 2005 1:25
Location: Rovaniemi
Contact:

Post by jmp2002 »

jos hommaa ton Megasquirt'n'spark extra, niin onko pakko ottaa heti käyttöön myös suorasytytys vai onnistuuko auton omalla sytkällä laittaa aluksi ja sitten myöhemmin kruutankautta??
-Bmw 320i Touring-
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

jmp2002 wrote:jos hommaa ton Megasquirt'n'spark extra, niin onko pakko ottaa heti käyttöön myös suorasytytys vai onnistuuko auton omalla sytkällä laittaa aluksi ja sitten myöhemmin kruutankautta??

ei oo pakko ottaa käyttöö suorasyttyä heti :)
Bmw E32 750ila
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Jep, voi käyttää ihan fuel only tilassa, tai puolan+jakajan kautta, tai monella muulla tapaa, kuten wheel decoder+suorasytytys.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TT132
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 11, 2005 3:55

Post by TT132 »

Kyssäriä eli:

En tiiä miksi mutta missää ei sattunu silmään Extra-koodiin ja edikseen liittyvistä johdotuksista juuri mitään infoa. Eli mulla on tällä hetkellä MS ja MJLJ. Eli kyssäri liittyy PIPiin ja SAWiin.
Choice - if you want to keep your fast idle solenoid control, you can choose to take the spark output (SAW) from LED17 instead.
Miten PIPin kans menetellään?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tämäkö?

4) Connect DB37 pin 24 (TACH) to PIP on the EDIS module
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
TT132
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 11, 2005 3:55

Post by TT132 »

just! thanks!

ps. tuota ei takuulla ollu viime yönä olemassa :D
Rape
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:41
Location: Janakkala
Contact:

Post by Rape »

Missäköhän olis täydelliset ohjeet ton koodin päivitykseen? Tökkii tää homma nyt hieman. Sain vissiin sen extran sisään, mutta megatunen kun käynnistää, tulee:

Controller code version does not match signature in MegaSquirt.I.ini.
(See audit.log for where the above file was found.)

Expected "0x14"
Received ""

Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.

Terminate MegaTune now?


Niin ja koodi on 021u3. Megatunen versiota 358 ja 405 oon kokeillut. Virrat kun laittaa päälle, boksin keskimmäinen ledi jää palamaan.
Rape
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:41
Location: Janakkala
Contact:

Post by Rape »

No nyt toimii extran kanssa... :)
MToiv
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:38
Location: Haapajärvi

Post by MToiv »

Rape wrote: Controller code version does not match signature in MegaSquirt.I.ini.
(See audit.log for where the above file was found.)

Expected "0x14"
Received ""

Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.

Terminate MegaTune now?


Niin ja koodi on 021u3. Megatunen versiota 358 ja 405 oon kokeillut. Virrat kun laittaa päälle, boksin keskimmäinen ledi jää palamaan.
Niin missä sinulla oli vika.. mulla sama ilmoitus
Rape
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:41
Location: Janakkala
Contact:

Post by Rape »

Oletko muuttanut settings.ini -tiedostoa? Se löytyy:

\MegaSquirt\car1\mtCfg\settings.ini

Laitat msns_extra:an #set, muihin #unset, näin:


#unset DFI ; David Hooke's Ducati FI
#unset DUAL_TABLE ; Guy Hill and Eric Fahlgren's Dual Table variant
#unset MSNEDIS ; James Murray and Dave Hayne's MSnEDIS ignition variant
#unset MSNEDISmod ; Roger Enns's MSnEDIS variant with staged injection
#unset MSNS ; Magnus Bjelk's MSnS ignition variant
# set MSNS_EXTRA ; James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions
#unset MS_ECU ; Robert Hiebert's EEC-IV replacement code
#unset MS_I ; Bowling and Grippo MegaSquirt
#unset MS_II ; Bowling and Grippo MegaSquirt-II
#unset MSpark ; Tom Hafner's MegaSpark variant
#unset PIC_SQUIRT ; PIC squirt


Se tarvii sitten muuttaa kaikkiin projekteihin erikseen.
MToiv
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:38
Location: Haapajärvi

Post by MToiv »

No niin... löytyhän se vika viimein. Luku härö sattuin penkin ja näytön välissä. Sitäkun lukee silmäillen niin sattuu erehdyksiä.
Eli kun tuolta \MegaSquirt\MegaTune2.25b358\carMtCfg\ polun takaa löytyy samanlainen settings.ini -tiedosto kuin Rapen mainitseman \MegaSquirt\car1\mtCfg\ -polun.
Muuttelin vain arvoja väärästä kansiosta... :evil:
Fun Jam
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Mon Mar 07, 2005 13:37
Location: Vantaa

Post by Fun Jam »

Mistäköhän ton Fuel only- tilan saa valittua vai tarvitseeko sitä erikseen mistään valita?
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Mistäköhän ton Fuel only- tilan saa valittua vai tarvitseeko sitä erikseen mistään valita?
Karsit vaan kaiken ylimmääräisen pois päältä, siinä se.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Fun Jam
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Mon Mar 07, 2005 13:37
Location: Vantaa

Post by Fun Jam »

thank jou!
Fun Jam
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Mon Mar 07, 2005 13:37
Location: Vantaa

Post by Fun Jam »

Käyttääkö extra-koodi vedenlämpötietoa muuhun kuin warmupin ohjaamiseen?

Ongelma on seuraavanlainen:
Kun ajaa koneen lämpimäksi ja sammuttaa hetkeksi ja lähtee taas puolilämpöisenä ajamaan, alkaa hetken kuluttua kone rötköttämään, ikään kuin kävisi kahdella. Ongelma ei poistu vaikka vaihtaisi tulpat, mutta poistuu kun antaa koneen jäähtyä kunnolla. Kun kylmällä koneella lähtee, niin saa ajaa vaikka maailman tappiin, eikä ongelmaa ole.
Ongelma on alkanut ilmetä extran asentamisen jälkeen ja enenevissä määrin. Noi lämpöanturin arvot mulla heittää, eli näyttää, että öljyn (tässä tapauksessa) lämpötilä on 150-200 astetta..
Post Reply