Megasquirt'n'spark extra
Moderator: Masi_K
Megasquirt'n'spark extra
Päivitetty 29.7.2005
Megasquirtin Extra-koodi on James Murrayn ja Philip Ringwoodin ylläpitämä koodi, jossa on yhdistetty Megasquirt'n'spark, EDIS, 12*12 kartat ja monet muut ominaisuudet samaan pakettiin. Koodin kotisivu on täällä, http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Extra koodista on monta eri versiota, tällä hetkellä uusin vakaa versio on 024s9.
Uusin extra-koodin alpha-versio on 025g6
Kaikkien extra-koodin versioiden kanssa toimii Megatunen versio 2.25b417 ja sitä uudemmat. Vanhempia versioita ei ole syytä käyttää. Uusimmat versiot löytyvät aina täältä.
Extra-koodin asennusohje
Huom!
Extra koodin alpha-versioissa versiosta 022 ylöspäin karttojen sijaintia muistissa on muutettu. Eli päivittäessä versiosta 020 tai 021 on varminta tehdä koko setuppi käsin uudelleen, kartat saa sisään export/import työkaluilla. Alottelijoiden kannattaa pysyä kaukana alpha-versioista...
Extra koodin ominaisuuksia:
-12x12 bensakartat
-12x12 sytytyskartat
-DualTable koodi joka mahdollistaa kahden tai useamman kartan käytön ja vaihdon 'lennossa'
-Suuttimien vaiheistus (staging), mahdollistaa toisen suutinpankin käyttöönoton vasta suuremmilla kierroksilla tai ahdoilla tms.
-Kierrosrajotin
-Launch control
-ahtojen rajotin (OverBoost Protection)
-Tavoiteseoskartta, laajakaistalambdaa käytettäessä voidaan seokselle asettaa tavoitekartta, johon seosta korjataan lambda-arvon mukaan
-Moottorin lämpötilaan perustuva sytytyksen lisäennakko
-Imuilman lämpötilaan perustuva sytytyksen myöhäsitäminen
-MAP-arvon muuttumiseen (MAPdot) perustuva kiihdytyspumppu-toiminto
-Sutimisen esto (Anti-rev), rajoittaa moottorin kierrosluvun liian nopeaa nousua
-Bensansyötön katkaisu moottorijarrutuksessa (Over-run fuel cut)
Sytytyksenohjaus optiot:
- pelkkä bensansyöttö
- virranjakaja, tasatahtisille 2-tahtikoneille (1-4 sylinteriä) ja tasatahtisille 4-tahtikoneille (1,2,3,4,5,6,8,10,12 tai 16 sylinteriä)
- Ford EDIS suorasytys
- kahden Ford EDIS yksikön ohjaus (esim.2 EDIS4 modulia V8 koneessa) (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Dodge/Chrysler Neon vauhtipyörän dekoodaus (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Ford TFI
- GM 7 pin HEI modulin avulla toteutettu signaalin muunto ja puolan ohjaus
- Hammaspyörän dekoodaus, esim. 36-1 (EDIS) tai 60-2 (Motronic) hammaspyörän dekoodaus
Megasquirtin Extra-koodi on James Murrayn ja Philip Ringwoodin ylläpitämä koodi, jossa on yhdistetty Megasquirt'n'spark, EDIS, 12*12 kartat ja monet muut ominaisuudet samaan pakettiin. Koodin kotisivu on täällä, http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Extra koodista on monta eri versiota, tällä hetkellä uusin vakaa versio on 024s9.
Uusin extra-koodin alpha-versio on 025g6
Kaikkien extra-koodin versioiden kanssa toimii Megatunen versio 2.25b417 ja sitä uudemmat. Vanhempia versioita ei ole syytä käyttää. Uusimmat versiot löytyvät aina täältä.
Extra-koodin asennusohje
Huom!
Extra koodin alpha-versioissa versiosta 022 ylöspäin karttojen sijaintia muistissa on muutettu. Eli päivittäessä versiosta 020 tai 021 on varminta tehdä koko setuppi käsin uudelleen, kartat saa sisään export/import työkaluilla. Alottelijoiden kannattaa pysyä kaukana alpha-versioista...
Extra koodin ominaisuuksia:
-12x12 bensakartat
-12x12 sytytyskartat
-DualTable koodi joka mahdollistaa kahden tai useamman kartan käytön ja vaihdon 'lennossa'
-Suuttimien vaiheistus (staging), mahdollistaa toisen suutinpankin käyttöönoton vasta suuremmilla kierroksilla tai ahdoilla tms.
-Kierrosrajotin
-Launch control
-ahtojen rajotin (OverBoost Protection)
-Tavoiteseoskartta, laajakaistalambdaa käytettäessä voidaan seokselle asettaa tavoitekartta, johon seosta korjataan lambda-arvon mukaan
-Moottorin lämpötilaan perustuva sytytyksen lisäennakko
-Imuilman lämpötilaan perustuva sytytyksen myöhäsitäminen
-MAP-arvon muuttumiseen (MAPdot) perustuva kiihdytyspumppu-toiminto
-Sutimisen esto (Anti-rev), rajoittaa moottorin kierrosluvun liian nopeaa nousua
-Bensansyötön katkaisu moottorijarrutuksessa (Over-run fuel cut)
Sytytyksenohjaus optiot:
- pelkkä bensansyöttö
- virranjakaja, tasatahtisille 2-tahtikoneille (1-4 sylinteriä) ja tasatahtisille 4-tahtikoneille (1,2,3,4,5,6,8,10,12 tai 16 sylinteriä)
- Ford EDIS suorasytys
- kahden Ford EDIS yksikön ohjaus (esim.2 EDIS4 modulia V8 koneessa) (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Dodge/Chrysler Neon vauhtipyörän dekoodaus (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Ford TFI
- GM 7 pin HEI modulin avulla toteutettu signaalin muunto ja puolan ohjaus
- Hammaspyörän dekoodaus, esim. 36-1 (EDIS) tai 60-2 (Motronic) hammaspyörän dekoodaus
Last edited by TVH on Fri Jul 29, 2005 10:04, edited 10 times in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
partcon settihä sisältää perus megasquirt laudan, tälle kyseiselle laudalle voit sitten laittaa esim juuri tuon extrakoodillisen megasquirt ohjelman, jolloin saat nuo extra ominaisuudet käyttöön. Valmiina partcon prossussa taitaa olla perus megasquirt ilman extra ominaisuuksia, mutta päivityshän onnistuu nappia painamalla.Regu wrote:Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?
Partcon sivujen mukaan prossun saa myös muulla toimittamallaan ohjelmalla. Partcon asiakaspalvelu on kyllä loistavaa.plagu wrote:partcon settihä sisältää perus megasquirt laudan, tälle kyseiselle laudalle voit sitten laittaa esim juuri tuon extrakoodillisen megasquirt ohjelman, jolloin saat nuo extra ominaisuudet käyttöön. Valmiina partcon prossussa taitaa olla perus megasquirt ilman extra ominaisuuksia, mutta päivityshän onnistuu nappia painamalla.Regu wrote:Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?
Tosiaan koodin vaihto/päivitys on helppoa, kunahn prossussa on joku koodi valmiina, se sujuu suoraan läppäriltä helposti, perus megasquirt koodin kanssa pitää piirilevylle laittaa jumpperi polton ajaksi mutta extra koodiin on lisätty ominaisuus että tuota jumpperia ei enää tarvita. Extra koodin asennusohjeet ja muuta infoa tulee varmasti lisää tähän viestiketjuun, kunhan vain kerkiän kirjottamaan...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Ohjelmakoodin osa, joka lataa itse ohjelmakoodin muistiin. Megan koodia pävittäessä sillä tarkotetaan bootloader-tilaa, jossa prossuun voidaan ladata varsinainen ohjelmakoodi sisään.Regu wrote:Bootloader?
Last edited by TVH on Fri Mar 04, 2005 11:36, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Oisko kellän viitseliäisyyttä tehdä jonkinlainen ohje tyhmemmille, mitä taunloudaillaan mistäkin !!
Mul ois kohta kaikki tavara kiinni autossa ja pitäis syöttää ruutalle toi extra jutska et pelais ediksenkin kanssa,
meinaavaan mennä nuppi sekaisin ku noita versioita on vähän joka lähtöön,
siihen tyyliin ku sais ohjeet softan suhteen niinkuin oli piirilevyn tinaukseen !!!!
Mul ois kohta kaikki tavara kiinni autossa ja pitäis syöttää ruutalle toi extra jutska et pelais ediksenkin kanssa,
meinaavaan mennä nuppi sekaisin ku noita versioita on vähän joka lähtöön,
siihen tyyliin ku sais ohjeet softan suhteen niinkuin oli piirilevyn tinaukseen !!!!
Editoin ketjun ensimmäiseen viestiin linkit tällä hetkellä vakaaksi tunnettuun extra koodin versioon sekä sen kanssa toimivaan Megatuneen. Ohjeita tulee kun vaan ehditään kirjoittaa, ja tarkistaa että teksti pitää paikkansa, virheelliset ohjeet kun on kaikkein huonoimpia ohjeita.P_KASA wrote:Oisko kellän viitseliäisyyttä tehdä jonkinlainen ohje tyhmemmille, mitä taunloudaillaan mistäkin !!
Mul ois kohta kaikki tavara kiinni autossa ja pitäis syöttää ruutalle toi extra jutska et pelais ediksenkin kanssa,
meinaavaan mennä nuppi sekaisin ku noita versioita on vähän joka lähtöön,
siihen tyyliin ku sais ohjeet softan suhteen niinkuin oli piirilevyn tinaukseen !!!!
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Kyssäriä eli:
En tiiä miksi mutta missää ei sattunu silmään Extra-koodiin ja edikseen liittyvistä johdotuksista juuri mitään infoa. Eli mulla on tällä hetkellä MS ja MJLJ. Eli kyssäri liittyy PIPiin ja SAWiin.
En tiiä miksi mutta missää ei sattunu silmään Extra-koodiin ja edikseen liittyvistä johdotuksista juuri mitään infoa. Eli mulla on tällä hetkellä MS ja MJLJ. Eli kyssäri liittyy PIPiin ja SAWiin.
Miten PIPin kans menetellään?Choice - if you want to keep your fast idle solenoid control, you can choose to take the spark output (SAW) from LED17 instead.
Tämäkö?
4) Connect DB37 pin 24 (TACH) to PIP on the EDIS module
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
4) Connect DB37 pin 24 (TACH) to PIP on the EDIS module
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
Missäköhän olis täydelliset ohjeet ton koodin päivitykseen? Tökkii tää homma nyt hieman. Sain vissiin sen extran sisään, mutta megatunen kun käynnistää, tulee:
Controller code version does not match signature in MegaSquirt.I.ini.
(See audit.log for where the above file was found.)
Expected "0x14"
Received ""
Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.
Terminate MegaTune now?
Niin ja koodi on 021u3. Megatunen versiota 358 ja 405 oon kokeillut. Virrat kun laittaa päälle, boksin keskimmäinen ledi jää palamaan.
Controller code version does not match signature in MegaSquirt.I.ini.
(See audit.log for where the above file was found.)
Expected "0x14"
Received ""
Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.
Terminate MegaTune now?
Niin ja koodi on 021u3. Megatunen versiota 358 ja 405 oon kokeillut. Virrat kun laittaa päälle, boksin keskimmäinen ledi jää palamaan.
Niin missä sinulla oli vika.. mulla sama ilmoitusRape wrote: Controller code version does not match signature in MegaSquirt.I.ini.
(See audit.log for where the above file was found.)
Expected "0x14"
Received ""
Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.
Terminate MegaTune now?
Niin ja koodi on 021u3. Megatunen versiota 358 ja 405 oon kokeillut. Virrat kun laittaa päälle, boksin keskimmäinen ledi jää palamaan.
Oletko muuttanut settings.ini -tiedostoa? Se löytyy:
\MegaSquirt\car1\mtCfg\settings.ini
Laitat msns_extra:an #set, muihin #unset, näin:
#unset DFI ; David Hooke's Ducati FI
#unset DUAL_TABLE ; Guy Hill and Eric Fahlgren's Dual Table variant
#unset MSNEDIS ; James Murray and Dave Hayne's MSnEDIS ignition variant
#unset MSNEDISmod ; Roger Enns's MSnEDIS variant with staged injection
#unset MSNS ; Magnus Bjelk's MSnS ignition variant
# set MSNS_EXTRA ; James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions
#unset MS_ECU ; Robert Hiebert's EEC-IV replacement code
#unset MS_I ; Bowling and Grippo MegaSquirt
#unset MS_II ; Bowling and Grippo MegaSquirt-II
#unset MSpark ; Tom Hafner's MegaSpark variant
#unset PIC_SQUIRT ; PIC squirt
Se tarvii sitten muuttaa kaikkiin projekteihin erikseen.
\MegaSquirt\car1\mtCfg\settings.ini
Laitat msns_extra:an #set, muihin #unset, näin:
#unset DFI ; David Hooke's Ducati FI
#unset DUAL_TABLE ; Guy Hill and Eric Fahlgren's Dual Table variant
#unset MSNEDIS ; James Murray and Dave Hayne's MSnEDIS ignition variant
#unset MSNEDISmod ; Roger Enns's MSnEDIS variant with staged injection
#unset MSNS ; Magnus Bjelk's MSnS ignition variant
# set MSNS_EXTRA ; James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions
#unset MS_ECU ; Robert Hiebert's EEC-IV replacement code
#unset MS_I ; Bowling and Grippo MegaSquirt
#unset MS_II ; Bowling and Grippo MegaSquirt-II
#unset MSpark ; Tom Hafner's MegaSpark variant
#unset PIC_SQUIRT ; PIC squirt
Se tarvii sitten muuttaa kaikkiin projekteihin erikseen.
No niin... löytyhän se vika viimein. Luku härö sattuin penkin ja näytön välissä. Sitäkun lukee silmäillen niin sattuu erehdyksiä.
Eli kun tuolta \MegaSquirt\MegaTune2.25b358\carMtCfg\ polun takaa löytyy samanlainen settings.ini -tiedosto kuin Rapen mainitseman \MegaSquirt\car1\mtCfg\ -polun.
Muuttelin vain arvoja väärästä kansiosta...
Eli kun tuolta \MegaSquirt\MegaTune2.25b358\carMtCfg\ polun takaa löytyy samanlainen settings.ini -tiedosto kuin Rapen mainitseman \MegaSquirt\car1\mtCfg\ -polun.
Muuttelin vain arvoja väärästä kansiosta...

Käyttääkö extra-koodi vedenlämpötietoa muuhun kuin warmupin ohjaamiseen?
Ongelma on seuraavanlainen:
Kun ajaa koneen lämpimäksi ja sammuttaa hetkeksi ja lähtee taas puolilämpöisenä ajamaan, alkaa hetken kuluttua kone rötköttämään, ikään kuin kävisi kahdella. Ongelma ei poistu vaikka vaihtaisi tulpat, mutta poistuu kun antaa koneen jäähtyä kunnolla. Kun kylmällä koneella lähtee, niin saa ajaa vaikka maailman tappiin, eikä ongelmaa ole.
Ongelma on alkanut ilmetä extran asentamisen jälkeen ja enenevissä määrin. Noi lämpöanturin arvot mulla heittää, eli näyttää, että öljyn (tässä tapauksessa) lämpötilä on 150-200 astetta..
Ongelma on seuraavanlainen:
Kun ajaa koneen lämpimäksi ja sammuttaa hetkeksi ja lähtee taas puolilämpöisenä ajamaan, alkaa hetken kuluttua kone rötköttämään, ikään kuin kävisi kahdella. Ongelma ei poistu vaikka vaihtaisi tulpat, mutta poistuu kun antaa koneen jäähtyä kunnolla. Kun kylmällä koneella lähtee, niin saa ajaa vaikka maailman tappiin, eikä ongelmaa ole.
Ongelma on alkanut ilmetä extran asentamisen jälkeen ja enenevissä määrin. Noi lämpöanturin arvot mulla heittää, eli näyttää, että öljyn (tässä tapauksessa) lämpötilä on 150-200 astetta..