Kiihdytysrikastusten säätö

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Kiihdytysrikastusten säätö

Post by peanuts »

Mikä on toiminta periaate tuossa mappiin tai tps:ään perustuvassa kiihdytysrikastuksessa? En oikein tuota ideaa tajua kun katson sitä säätötaulukkoa... Vai olisiko helpompi siirtyä käyttämään kierroslukuun perustuvaa rikastusta? Ja mistä versiosta tuo löytyisi, muuttuuko samalla paljon säätöominaisuudet, olen ihan aloittelija vielä squirtin parissa niin ei tarvitsisi kovin monimutkaisemmaksi mennä tämä touhu....
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Kierroslukuun perustuva on extra koodissa. Siinä tulee nappeja ja toimintoja reilusti lisää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Mites tuo mappi/tps rikastus, kuinka tuota taulukkoa pitäisi tulkita/säätää että ne sais vielä jotenkuten toimimaankin?
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

Mitäs jos lukisit vaikka tuota ohjekirjaa välillä --> http://www.finsquirt.net

Tässä nyt kuitenkii ote sieltä
5.3.4. Kiihdytysrikastukset

Kaasuläpän avautuessa nopeasti, moottori tarvitsee rikastusta toimiakseen nykimättä. Säätöparametrina toimii kaasuläpän avautumisnopeus ja sitä vastaava suuttimen aukioloajan lisäys. Kiihdytysrikastus kannattaa säätää vasta kun VE-taulukko on säädetty kuntoon ja niinpä VE-taulukon säätämisen ajaksi kiihdytysrikastus kannattaa ottaa pois käytöstä(aseta avautumisnopeus arvoon 30 V/s, jolloin se ei koskaan aktivoidu). Kiihdytysrikastuksen säätäminen kannattaa aloittaa alla olevan taulukon mukaisilla arvoilla ja muuttaa niitä kunnes moottori ottaa kierrokset nopeasti ja nykimättä. 2 V/s vastaa kaasupolkimen painamista pohjaan 2.5 sekunnissta ja 15 V/s vastaa kaasupolkimen painamista pohjaan kolmessa kymmenesosasekunnissa.

Bin (V/s) ms
........2.......1
........4.......4
........8.......8
......15......15

Decel Fuel amount% parametrillä voit halutessasi vähentää polttoaineen määrää kaasua vähennettäessä. 100% tarkoittaa että polttoaineen määrää ei pienenetä ollenkaan ja 1 % tarkoittaa että moottori saa 1 % normaalista polttoainemäärästä.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Tämä kiihdytys rikastusten säätö nyt kummastuttaa vieläkin. Kumpaa arvoa tuossa pitäisi muuttaa, rate vai value? Tuohon valueen olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta silti mega näyttää että kone tulvii ja tuntuu todella nuhaiselta tuo kone, alkaa nykimään kun lyö kaasun pohjaan...
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

peanuts wrote:Tämä kiihdytys rikastusten säätö nyt kummastuttaa vieläkin. Kumpaa arvoa tuossa pitäisi muuttaa, rate vai value? Tuohon valueen olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta silti mega näyttää että kone tulvii ja tuntuu todella nuhaiselta tuo kone, alkaa nykimään kun lyö kaasun pohjaan...
Laita joka valueen nollat ja kokeile tulviiko vielä, jos ei, niin sitten lähdet siitä nostamaan vaikka 0,1ms askelissa niin että pelaa hyvin.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Tai kokeilee suoraan rpm-pohjaista rikastusta, se on ainakin yksinkertaisempi säätää ja toimii monisas koneissa paremmin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Muuttuko paljonkin nuo muut säätö systeemit jos siirtyy siihen extra koodiin missä kierroslukuun perustuva rikastus? Tällä hetkellä käytössä extra 024s9. Joutuuko esim karttoja tai jotain muuta näpyttämään uudestaan sitten megaan?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

peanuts wrote:Muuttuko paljonkin nuo muut säätö systeemit jos siirtyy siihen extra koodiin missä kierroslukuun perustuva rikastus? Tällä hetkellä käytössä extra 024s9. Joutuuko esim karttoja tai jotain muuta näpyttämään uudestaan sitten megaan?
Kehityksen tahti on sen verta huimaa että paras ratkasu kun pävitetään monta askelta uudempaan, on (kone irti megasta) exportata kartat vanhasta setupista, avata uuden koodin mukana tuleva default setup, käydä joka ikinen asetusvalikko läpi ja säätää ne kohdilleen ja lopuksi importilla omat kartat takaisin ja tallentaa koko hoito uudella nimellä. Ja vasta tämän jälkeen kytkee läppärin kiinni megaan, päivittää koodin ja lataa sen uuden tallennetun setupin sisään. Ei ainakan pääse korruptio iskemään missään vaiheessa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Mikäs on tuo uusin vakaa extra koodi mistä löytyy kierrosluvun mukainen kiihdytysrikastus?
Kristian
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Apr 29, 2005 22:30

Post by Kristian »

Muutama kysymys vielä noista kiihdytysrikstuksen säädöistä.

Eli mitä meinaa/olenko ymmärtänyt oikein:

MAPdot threshold (kpa/s) Accel time (s) ??
Accel Time (s) ??
TPSdot threshol (v/s) -->tätä nopeampaa kaasun painallusta rikastetaan
Decel Fuel Amount (%) --> polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa
Cold Accel Enrichment (ms) --> kiihdytysrikastus kylmälle koneelle??
Cold Accel Mult (%) ??
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Decel fuel amoun % = Kaasun löysäys rikastus, ei moottorijarrutuksen.
Cold accel enrichment = Kylmän koneen kiihdytysrikastus
cold accel mult = Kylmän koneen kiihdytysrikastuksen kerroin suhteessa lämpimään koneeseen.
Accel time = Kiihtys sumutuksen määrä millisekuntteina.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Kristian
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Apr 29, 2005 22:30

Post by Kristian »

Jos Cold accel mult on kylmän koneen kiihdytysrikastuksen kerroin suhteessa lämpimään koneeseen, niin miksi siellä on Cold Accel Enrichment (ms) säätö? Eikö tuon Cold accel mult avulla käytetä lämpimän koneen kiihdytysrikastusarvoja?
Onko tuo Accel Time millisekuntteja vai sekuntteja? Suluissa Accel Timen jälkeen on (s) ei (ms). Tosin isoin arvo mitä siihen voi laittaa on 25.5 ja se ei varmaan ole sekuntteja?

Minkälaisia arvoja olette käyttäneet Accel Timessa?

Entä Rate ja Value kohdissa?

Tuosta Acceleration Vizardista, että toimiiko teillä se palkki mikä näyttää kaasuläpän avautumisnopeuden. Yritin sillä hahmottaa v/s arvoja, mutta se näyttää arvoa vähän milloin sattuu ja arvo vilahtaa niin nopeasti ettei sitä ehdi kunnolla lukea. Ledi MS:n boxissa kyllä vilkkuu ja ruudulla mittari heiluu, eli TPS anturi toimii oikein.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kyllä se accel time on sekunneissa. Sillä ei viitata suoraan pulssinleveyteen, vaan siihen kuinka pitkään rikastusta (pidempää pulssia) annetaan. Jossakin alkuaikojen mallitiedostossa se oli 1s, 0.5s tuntuu toimivan omassani parhaiten.

Cold accel mult ja cold accel enrichmentin ero ei ole minulle auennut, niissä käytän jostakin msefin postauksesta lukemiani suosituksia 4ms ja 130%. Wizardin mittari käyttäytyy minullakin epämääräisesti. Siirryin taanoin käyttämään rpm-based kiihdytysrikastusta (map-trigattuna), se tuntui sopivan koneelleni parhaiten (tai oli helpoin säätää hyvän tuntuiseksi...)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Nyt oon saanu jo vähän paremmin noi rikastukset toimii, nyt kuitenkin ongelmana semmonen että kun lähtee kiihdyttämään vähän rivakammin ja kun kierroksia on alkanut kerääntyä polkaisee kaasun kokonaan pohjaan niin auto tökkää ja megassa syttyy se flood clear palkki. Ilmeisesti kone saa tuolloin liikaa bensaa? Eli pitäiskös sitten niistä kiihdytysrikastuksista pienentää ms arvoa isommilta vai pienemmiltä v/s arvoilta?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

peanuts wrote:Nyt oon saanu jo vähän paremmin noi rikastukset toimii, nyt kuitenkin ongelmana semmonen että kun lähtee kiihdyttämään vähän rivakammin ja kun kierroksia on alkanut kerääntyä polkaisee kaasun kokonaan pohjaan niin auto tökkää ja megassa syttyy se flood clear palkki. Ilmeisesti kone saa tuolloin liikaa bensaa? Eli pitäiskös sitten niistä kiihdytysrikastuksista pienentää ms arvoa isommilta vai pienemmiltä v/s arvoilta?
Flood clear palkki? En löytänyt mun megatunesta sellaista?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

sitä ei näköjään näy siinä kiinteenä mutta on samalla rivillä kuin fuel pump, spark ym. "valot". Muistaakseni siinä luki flood clear, joka tapauksessa ainakin flood. Syttyy aivan oikeaan alakulmaan kun kaasun polkaisee pohjaan. Samalla auto silleen nytkähtää epämukavasti...
fsohc
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Tue Jul 05, 2005 17:22

Post by fsohc »

En muista mistä valikosta tuon sai laitettua päälle, mutta ms:ssa on kyllä tuo flood clear moodi mihin saa laitettua muistaakseni max.rpm ja tps arvon jonka ylittäessä voi kaasupohjassa tuulettaa koneen (kaasuläppä auki, mutta suuttimet kiinni käynnistettäessä). Tuli kikkailtua sen kanssa kun meinasi konetulvia käynnistyksissä. En tiedä oliko edellisessä versiossa joku bugi, mutta itsellä tuo floodclear syttyi myös joskus normaalisti kiihdyttäessä vaikka max.rpm kohtaan oli laitettu ihan normaalit "veivaus kierrokset". En vaan muista mikä tuo versio oli, kyseinen versio myös ainakin itsellä heitti muutamat virheilmoitukset kun megatunen käynnisti ja välistä puski ilmoituksia ettei saa boksiin yhteyttä kun talletti asetuksia vaikka koneen käyntiäänestä kuuli että säädöt meni boksiin
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

crank/warmup valikosta
more cranking stuff

itellä auttaa lämpimänä käynistykseen

jos sahuuttaa niin käytää kerran kaasunpohjassa

jolloin lähtee yleensä käymään
Post Reply