Kiihdytysrikastusten säätö
Moderator: Masi_K
Kiihdytysrikastusten säätö
Mikä on toiminta periaate tuossa mappiin tai tps:ään perustuvassa kiihdytysrikastuksessa? En oikein tuota ideaa tajua kun katson sitä säätötaulukkoa... Vai olisiko helpompi siirtyä käyttämään kierroslukuun perustuvaa rikastusta? Ja mistä versiosta tuo löytyisi, muuttuuko samalla paljon säätöominaisuudet, olen ihan aloittelija vielä squirtin parissa niin ei tarvitsisi kovin monimutkaisemmaksi mennä tämä touhu....
Mitäs jos lukisit vaikka tuota ohjekirjaa välillä --> http://www.finsquirt.net
Tässä nyt kuitenkii ote sieltä
Tässä nyt kuitenkii ote sieltä
5.3.4. Kiihdytysrikastukset
Kaasuläpän avautuessa nopeasti, moottori tarvitsee rikastusta toimiakseen nykimättä. Säätöparametrina toimii kaasuläpän avautumisnopeus ja sitä vastaava suuttimen aukioloajan lisäys. Kiihdytysrikastus kannattaa säätää vasta kun VE-taulukko on säädetty kuntoon ja niinpä VE-taulukon säätämisen ajaksi kiihdytysrikastus kannattaa ottaa pois käytöstä(aseta avautumisnopeus arvoon 30 V/s, jolloin se ei koskaan aktivoidu). Kiihdytysrikastuksen säätäminen kannattaa aloittaa alla olevan taulukon mukaisilla arvoilla ja muuttaa niitä kunnes moottori ottaa kierrokset nopeasti ja nykimättä. 2 V/s vastaa kaasupolkimen painamista pohjaan 2.5 sekunnissta ja 15 V/s vastaa kaasupolkimen painamista pohjaan kolmessa kymmenesosasekunnissa.
Bin (V/s) ms
........2.......1
........4.......4
........8.......8
......15......15
Decel Fuel amount% parametrillä voit halutessasi vähentää polttoaineen määrää kaasua vähennettäessä. 100% tarkoittaa että polttoaineen määrää ei pienenetä ollenkaan ja 1 % tarkoittaa että moottori saa 1 % normaalista polttoainemäärästä.
Laita joka valueen nollat ja kokeile tulviiko vielä, jos ei, niin sitten lähdet siitä nostamaan vaikka 0,1ms askelissa niin että pelaa hyvin.peanuts wrote:Tämä kiihdytys rikastusten säätö nyt kummastuttaa vieläkin. Kumpaa arvoa tuossa pitäisi muuttaa, rate vai value? Tuohon valueen olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta silti mega näyttää että kone tulvii ja tuntuu todella nuhaiselta tuo kone, alkaa nykimään kun lyö kaasun pohjaan...
Kehityksen tahti on sen verta huimaa että paras ratkasu kun pävitetään monta askelta uudempaan, on (kone irti megasta) exportata kartat vanhasta setupista, avata uuden koodin mukana tuleva default setup, käydä joka ikinen asetusvalikko läpi ja säätää ne kohdilleen ja lopuksi importilla omat kartat takaisin ja tallentaa koko hoito uudella nimellä. Ja vasta tämän jälkeen kytkee läppärin kiinni megaan, päivittää koodin ja lataa sen uuden tallennetun setupin sisään. Ei ainakan pääse korruptio iskemään missään vaiheessa.peanuts wrote:Muuttuko paljonkin nuo muut säätö systeemit jos siirtyy siihen extra koodiin missä kierroslukuun perustuva rikastus? Tällä hetkellä käytössä extra 024s9. Joutuuko esim karttoja tai jotain muuta näpyttämään uudestaan sitten megaan?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Muutama kysymys vielä noista kiihdytysrikstuksen säädöistä.
Eli mitä meinaa/olenko ymmärtänyt oikein:
MAPdot threshold (kpa/s) Accel time (s) ??
Accel Time (s) ??
TPSdot threshol (v/s) -->tätä nopeampaa kaasun painallusta rikastetaan
Decel Fuel Amount (%) --> polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa
Cold Accel Enrichment (ms) --> kiihdytysrikastus kylmälle koneelle??
Cold Accel Mult (%) ??
Eli mitä meinaa/olenko ymmärtänyt oikein:
MAPdot threshold (kpa/s) Accel time (s) ??
Accel Time (s) ??
TPSdot threshol (v/s) -->tätä nopeampaa kaasun painallusta rikastetaan
Decel Fuel Amount (%) --> polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa
Cold Accel Enrichment (ms) --> kiihdytysrikastus kylmälle koneelle??
Cold Accel Mult (%) ??
Decel fuel amoun % = Kaasun löysäys rikastus, ei moottorijarrutuksen.
Cold accel enrichment = Kylmän koneen kiihdytysrikastus
cold accel mult = Kylmän koneen kiihdytysrikastuksen kerroin suhteessa lämpimään koneeseen.
Accel time = Kiihtys sumutuksen määrä millisekuntteina.
Cold accel enrichment = Kylmän koneen kiihdytysrikastus
cold accel mult = Kylmän koneen kiihdytysrikastuksen kerroin suhteessa lämpimään koneeseen.
Accel time = Kiihtys sumutuksen määrä millisekuntteina.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jos Cold accel mult on kylmän koneen kiihdytysrikastuksen kerroin suhteessa lämpimään koneeseen, niin miksi siellä on Cold Accel Enrichment (ms) säätö? Eikö tuon Cold accel mult avulla käytetä lämpimän koneen kiihdytysrikastusarvoja?
Onko tuo Accel Time millisekuntteja vai sekuntteja? Suluissa Accel Timen jälkeen on (s) ei (ms). Tosin isoin arvo mitä siihen voi laittaa on 25.5 ja se ei varmaan ole sekuntteja?
Minkälaisia arvoja olette käyttäneet Accel Timessa?
Entä Rate ja Value kohdissa?
Tuosta Acceleration Vizardista, että toimiiko teillä se palkki mikä näyttää kaasuläpän avautumisnopeuden. Yritin sillä hahmottaa v/s arvoja, mutta se näyttää arvoa vähän milloin sattuu ja arvo vilahtaa niin nopeasti ettei sitä ehdi kunnolla lukea. Ledi MS:n boxissa kyllä vilkkuu ja ruudulla mittari heiluu, eli TPS anturi toimii oikein.
Onko tuo Accel Time millisekuntteja vai sekuntteja? Suluissa Accel Timen jälkeen on (s) ei (ms). Tosin isoin arvo mitä siihen voi laittaa on 25.5 ja se ei varmaan ole sekuntteja?
Minkälaisia arvoja olette käyttäneet Accel Timessa?
Entä Rate ja Value kohdissa?
Tuosta Acceleration Vizardista, että toimiiko teillä se palkki mikä näyttää kaasuläpän avautumisnopeuden. Yritin sillä hahmottaa v/s arvoja, mutta se näyttää arvoa vähän milloin sattuu ja arvo vilahtaa niin nopeasti ettei sitä ehdi kunnolla lukea. Ledi MS:n boxissa kyllä vilkkuu ja ruudulla mittari heiluu, eli TPS anturi toimii oikein.
Kyllä se accel time on sekunneissa. Sillä ei viitata suoraan pulssinleveyteen, vaan siihen kuinka pitkään rikastusta (pidempää pulssia) annetaan. Jossakin alkuaikojen mallitiedostossa se oli 1s, 0.5s tuntuu toimivan omassani parhaiten.
Cold accel mult ja cold accel enrichmentin ero ei ole minulle auennut, niissä käytän jostakin msefin postauksesta lukemiani suosituksia 4ms ja 130%. Wizardin mittari käyttäytyy minullakin epämääräisesti. Siirryin taanoin käyttämään rpm-based kiihdytysrikastusta (map-trigattuna), se tuntui sopivan koneelleni parhaiten (tai oli helpoin säätää hyvän tuntuiseksi...)
Cold accel mult ja cold accel enrichmentin ero ei ole minulle auennut, niissä käytän jostakin msefin postauksesta lukemiani suosituksia 4ms ja 130%. Wizardin mittari käyttäytyy minullakin epämääräisesti. Siirryin taanoin käyttämään rpm-based kiihdytysrikastusta (map-trigattuna), se tuntui sopivan koneelleni parhaiten (tai oli helpoin säätää hyvän tuntuiseksi...)
Nyt oon saanu jo vähän paremmin noi rikastukset toimii, nyt kuitenkin ongelmana semmonen että kun lähtee kiihdyttämään vähän rivakammin ja kun kierroksia on alkanut kerääntyä polkaisee kaasun kokonaan pohjaan niin auto tökkää ja megassa syttyy se flood clear palkki. Ilmeisesti kone saa tuolloin liikaa bensaa? Eli pitäiskös sitten niistä kiihdytysrikastuksista pienentää ms arvoa isommilta vai pienemmiltä v/s arvoilta?
Flood clear palkki? En löytänyt mun megatunesta sellaista?peanuts wrote:Nyt oon saanu jo vähän paremmin noi rikastukset toimii, nyt kuitenkin ongelmana semmonen että kun lähtee kiihdyttämään vähän rivakammin ja kun kierroksia on alkanut kerääntyä polkaisee kaasun kokonaan pohjaan niin auto tökkää ja megassa syttyy se flood clear palkki. Ilmeisesti kone saa tuolloin liikaa bensaa? Eli pitäiskös sitten niistä kiihdytysrikastuksista pienentää ms arvoa isommilta vai pienemmiltä v/s arvoilta?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
En muista mistä valikosta tuon sai laitettua päälle, mutta ms:ssa on kyllä tuo flood clear moodi mihin saa laitettua muistaakseni max.rpm ja tps arvon jonka ylittäessä voi kaasupohjassa tuulettaa koneen (kaasuläppä auki, mutta suuttimet kiinni käynnistettäessä). Tuli kikkailtua sen kanssa kun meinasi konetulvia käynnistyksissä. En tiedä oliko edellisessä versiossa joku bugi, mutta itsellä tuo floodclear syttyi myös joskus normaalisti kiihdyttäessä vaikka max.rpm kohtaan oli laitettu ihan normaalit "veivaus kierrokset". En vaan muista mikä tuo versio oli, kyseinen versio myös ainakin itsellä heitti muutamat virheilmoitukset kun megatunen käynnisti ja välistä puski ilmoituksia ettei saa boksiin yhteyttä kun talletti asetuksia vaikka koneen käyntiäänestä kuuli että säädöt meni boksiin