Map anturin letkulähdön sijoitus?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Map anturin letkulähdön sijoitus?

Post by peanuts »

Joo eli mistäs toi pitäis ottaa toi lähtö map anturin letkulle? Imusarjasta vai ahtoputkesta ennen kaasuläppää? Kyseessä siis ahdettu peli mihin tulee...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Imusarjasta. Anturin pitää mitata nimenomaan koneeseen sisälle menevän ilman painetta.
Arttu
GSX1100 -85
-Kalle-
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 13:30
Location: Lapua

Post by -Kalle- »

Imusarjasta, kaasuläpän jälkeen.
-Kalle-
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

mappi anturin sijoituspaikka on imusarjassa kaasuläpän ja imuventtiilin välissä. Kannattaa kokeilla eri kohtaa missä mappi näyttää tasasisimman lukeman muuten on ongelmia tiedossa. Mapin letkuun voi laittaa kuristimen jos heiluntaa ei saa kuriin vaikka kaasutin auton bensafiltterillä.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

jani wrote:vaikka kaasutin auton bensafiltterillä.
Tuota en kyllä ahdettuun suosittele.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

no mulla oli se tuossa kaasuläpän jälkeen kiinni mutta tuntu vähän että siinä ei sitten se kpa lukema kasvanu suhteessa ahtopaineeseen. Vai kuuluuko näin ollakin? Ei tosin ollu vielä hurjia ahtoja, siinä 0.3 bar luokkaa kun vasta rakennettu kone niin ei uskalla hirveästi vielä ahtaa
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ihan normaalia, mikäli kaasu ei ole ihan täysillä. Kaasuläppä rajoittaa ilman virtausta ja sen edessä on isompi paine kuin takana. Läpän ollessa täysin auki paine on läpän molemmilla puolilla lähes sama, mutta silloinkin läppä aiheuttaa aina jonkinlaista kuristusta virtaukseen ja siten laskee painetta. Joka tapauksessa tuon MAP-anturin pitää mitata nimenomaan koneeseen menevän ilman painetta, koska se ratkaisee syötettävän polttoaineen määrän.

Käytännön esimerkkinä tilanne missä kaasu pistetään kiinni täysiltä ahdoilta ja koneessa ei ole bypass-venttiiliä. Tällöin imusarjan paine putoaa hyvin alas, luokkaa 100-200kPa, mutta ahtoputkessa ennen kaasuläppää on edelleen täysi ahtopaine. Jos MAP-anturi mittaisi ahtoputken painetta, niin kone saisi edelleen maksimimäärän bensaa vaikka koneeseen ei mene juuri lainkaan ilmaa.
Arttu
GSX1100 -85
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

ArttuH wrote:Käytännön esimerkkinä tilanne missä kaasu pistetään kiinni täysiltä ahdoilta ja koneessa ei ole bypass-venttiiliä. Tällöin imusarjan paine putoaa hyvin alas, luokkaa 100-200kPa, mutta ahtoputkessa ennen kaasuläppää on edelleen täysi ahtopaine. Jos MAP-anturi mittaisi ahtoputken painetta, niin kone saisi edelleen maksimimäärän bensaa vaikka koneeseen ei mene juuri lainkaan ilmaa.
Kaasu suljettaessa imusarjan paine on tyypillisesti luokkaa 30 - 50 kPa.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Benkku wrote: Kaasu suljettaessa imusarjan paine on tyypillisesti luokkaa 30 - 50 kPa.
Jep, pilkkuvirhe iski. Ja käytännön lukemat riippuu sitten koneesta, kaasuläppien lukumäärästä yms. seikoista.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply