Map anturin letkulähdön sijoitus?
Moderator: Masi_K
Map anturin letkulähdön sijoitus?
Joo eli mistäs toi pitäis ottaa toi lähtö map anturin letkulle? Imusarjasta vai ahtoputkesta ennen kaasuläppää? Kyseessä siis ahdettu peli mihin tulee...
Ihan normaalia, mikäli kaasu ei ole ihan täysillä. Kaasuläppä rajoittaa ilman virtausta ja sen edessä on isompi paine kuin takana. Läpän ollessa täysin auki paine on läpän molemmilla puolilla lähes sama, mutta silloinkin läppä aiheuttaa aina jonkinlaista kuristusta virtaukseen ja siten laskee painetta. Joka tapauksessa tuon MAP-anturin pitää mitata nimenomaan koneeseen menevän ilman painetta, koska se ratkaisee syötettävän polttoaineen määrän.
Käytännön esimerkkinä tilanne missä kaasu pistetään kiinni täysiltä ahdoilta ja koneessa ei ole bypass-venttiiliä. Tällöin imusarjan paine putoaa hyvin alas, luokkaa 100-200kPa, mutta ahtoputkessa ennen kaasuläppää on edelleen täysi ahtopaine. Jos MAP-anturi mittaisi ahtoputken painetta, niin kone saisi edelleen maksimimäärän bensaa vaikka koneeseen ei mene juuri lainkaan ilmaa.
Käytännön esimerkkinä tilanne missä kaasu pistetään kiinni täysiltä ahdoilta ja koneessa ei ole bypass-venttiiliä. Tällöin imusarjan paine putoaa hyvin alas, luokkaa 100-200kPa, mutta ahtoputkessa ennen kaasuläppää on edelleen täysi ahtopaine. Jos MAP-anturi mittaisi ahtoputken painetta, niin kone saisi edelleen maksimimäärän bensaa vaikka koneeseen ei mene juuri lainkaan ilmaa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kaasu suljettaessa imusarjan paine on tyypillisesti luokkaa 30 - 50 kPa.ArttuH wrote:Käytännön esimerkkinä tilanne missä kaasu pistetään kiinni täysiltä ahdoilta ja koneessa ei ole bypass-venttiiliä. Tällöin imusarjan paine putoaa hyvin alas, luokkaa 100-200kPa, mutta ahtoputkessa ennen kaasuläppää on edelleen täysi ahtopaine. Jos MAP-anturi mittaisi ahtoputken painetta, niin kone saisi edelleen maksimimäärän bensaa vaikka koneeseen ei mene juuri lainkaan ilmaa.