Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

harrastaja wrote: Tuollaista väärinkäyttöä minä olen aikaisemmin joillekin ehdotellut.
Suurella todennäköisyydellä sama, kuin DIY:llä, pitäis saada semmonenkin käsiin.
Juu, teikäläisen mittausten perusteella tuo puola tulikin valittua. Kiitoksia vaan. Omissa suuntaa antavissa mittauksissa sain noin 500mA toisiovirran reilun 40A latausvirralla. Testailin tuota myös muutamalla erilaisella tulpalla, 5k vastuksella, 1k vastuksella ja täysin vastuksettomalla tulpalla. Tulpan johto oli pelkkää kuparia. Vähän yllättäen vastuksella oli melko vähän vaikutusta kipinävirtaan, 5k pudotti virtaa vähän, mutta 1k antoi kokolailla saman tuloksen kuin vastukseton tulppa. Kipinän kesto vaan lyheni selkeästi vastusta lisättäessä. Ilman vastusta häiriöt vaikuttivat lisääntyvän aika selvästi, parhaimmillaan PC:kin hukkasi hiirtä jatkuvasti :)

Paljon mahdollista, että on sama puola kuin DIY:n myymä. Ainakin on hyvin saman näköinen. Sisuksista ja arvoista ei tietty voi tuon perusteella sanoa mitään varmaksi.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Jaha, kirjoitellaanpa vähän yhteenvetoa vuodesta ennen kuin se on kokonaan ohi :)

Eli kun tuo testailtu puolaviritelmä näytti lupaavalta, niin se myös päätettiin laittaa pyörään kiinni. Toinen olennaisempi suunnitelmissa ollut sähköpuolen päivitys oli ahtopaineohjauksen uusiminen. Tässä päädyttiin käyttämään hukkaportin ohjaukseen paineilmaa pullosta. Eli ideana on pistää ahtopaine aukomaan porttia normaalisti ilman mitään säätöventtiileitä yms. Mutta sitten kellon päälle tuodaan pullosta paine puskemaan porttia kiinni päin. Ohjaus mittaa tuota porttia kiinni painavaa painetta ja säätää sitä tavoitteen mukaan. Eli ahtopaineeksi tällä saadaan noin karkeasti portin jousen paine + ahtopaine. Etuna perinteisempään ohjaustyyliin tällä saadaan nopeampi reagointi ja laajempi säätöalue. Lisäksi ohjauksen säätäminen on suoraviivaisempaa, kun tarvitsee huolehtia vaan tuon ohjauspaineen pysymisestä tavoitteessa ilman ahtimen aiheuttamia viiveitä. Haittapuolena taas paineen säätö ei välttämättä ole ihan niin tarkkaa, kun systeemissä ei ole takaisinkytkentää todellisesta ahtopaineesta. Tällä periaatteella toimivia erillisiä ahtopaineensäätimiä on käytetty etenkin kiihdytyspuolella jo pidemmän aikaa, mutta ECU:n ohjaamana tämä on vähän harvinaisempi ratkaisu.

Näiden lisäksi välijäähylle tuli erillinen vesisäiliö ja kiertopumppu. Pumpun ohjaus oli tarkoitus laittaa myös ECU:n ohjaamaksi ja jäähyn toiminnan mittailua varten suunnitelmissa oli lämpöanturit ilmalle ennen jäähyä ja kennolta poistuvalle vedelle.

No, niin kuin tavallista, kaverilla oli vähän ongelmaa koneen osien toimituksissa, joten kevät oli jo aika pitkällä ennen kuin pyörä taas ilmaantui mun talliin sähköjen päivityksiin. Aikaa piti kuitenkin olla nippa-nappa riittävästi ennen ensimmäisiä suunniteltuja kisoja. Eli ei muuta kuin rivakasti hommiin.

Uudet puolat ja niiden pääteasteet ripusteltiin pyörän sivulle koneen eteen ja tulpille kipinät päätyivät MSD:n hipo-johtoja pitkin. Näköjään tästä asennuksesta ei sitten tullut otettua pahemmin kuvia.

Tuo ahtopaineenohjaus vaati sitten pientä aivojumppaa, että sen sai toteutettua Megalla järkevästi. Päädyin käyttämään tähän "generic closed loop" -toimintoa, johon laitettiin tavoitetaulukko kierrosluvun ja ahtopainetavoitteen mukaan. Closed loop sitten mittailee erillisellä anturilla tuota porttia kiinni painavaa painetta ja säätää solenoidia niin, että päästään tavoitetaulukon arvoon. Ideana tässä on se, että ahtopainetavoitteita voi säätää ihan normaalisti vaikka vaihteiden tai ajastimen mukaan ja kun tuon closed loop -taulukon on kerran säätänyt kohdalleen, niin todellisten ahtojen pitäisi vastata aika kivasti tavoitetta.

Lisähaasteena tässä oli vielä se, että tuo closed loop -toiminto pystyy luonnollisesti ohjaamaan vaan yhtä solenoidia. Periaatteessa paineensäädön saisi toimimaan tälläkin, mutta ilmaa menisi tolkuttomasti hukkaan, kun solenoidi ohjaisi painetta jatkuvasti vuorotellen portille ja karkuun ulkoilmaan. Noissa erillisissä säätimissä on tämän takia yleensä kaksi solenoidia, joista toinen päästää painetta pullolta portille ja toinen portilta ulos sen mukaan ollaanko alle vai päälle tavoitteen. No, askartelin tähän simppelin mikrokontrollerivirityksen, joka ottaa PWM-ohjauksen Megalta ja ohjaa sitten kahta solenoidia vuorotellen riippuen siitä onko PWM alle vai päälle 50%.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

No, sitten kun oli aikansa askarrelut raivolla kaiken liikenevän ajan alkoi kaikki olla valmista. Tässä vaiheessa ensimmäisiin kisoihin Ruotsissa oli aikaa vajaa pari viikkoa. Välissä piti vielä käydä pyöräyttämässä konetta dynossa, että pääsisi varmistamaan sytkän toiminnan ja hakemaan ahtopainetaulukon kohdilleen. Mutta joka tapauksessa näytti jäävän jopa muutama joutilas päivä ennen kisareissua. Eli ei muuta kuin mopo pakun kyytiin ja dynoa kohti. Perillä sitten ehdittiin lähinnä vähän lämmittelemään konetta ennen kuin se yllättäen sammui kuin seinään kymppitonnin kierroksilta. Jonkun aikaa kun oli haettu vikaa ja purettu palikoita irti, niin todettiin ettei koneessa ole puristuksia eikä imuventtiilit näytä liikkuvan koneen pyöriessä. Eli ilmeisesti nokkaketju poikki! :evil:

Siitä sitten mopo pakuun, leuka rintaan ja kotia kohti. Matkalla sitten pientä puhelinpalaveria kaverin kanssa, joka siis tässä vaiheessa oli vielä kotonaan pohjoisessa. Päätettiin lopulta katsoa, josko koneen saisi vielä takaisin pelikuntoon kisoihin mennessä. Eli kotona sitten vaan purkamaan konetta pyörästä irti ja kantta koneesta. Sitten kun kansi oli pöydällä, niin tilanne alkoi näyttää aavistuksen positiivisemmalta. Mitään vääntyneitä venoja suurempaa tuhoa ei näyttänyt tapahtuneen. Tarmokkaalla etsinnällä venat ja muut tarvittavat hilut löytyivät parissa päivässä ja kansi pistettiin pajalle pikaremppaan. Siinä vaiheessa kun kansi tuli takaisin kaverikin oli päässyt paikalle osallistumaan talkoisiin. Pyörä pistettiin urakalla takaisin nippuun ja sitten uudestaan dynoa kohti jatkamaan kesken jääneitä testejä ja säätöjä.

Pienen takkuamisen jälkeen kone saatiinkin laulamaan ihan kivasti ja tuloksena oli terveen oloiset reilu 540hp noin 2,1 barin ahdoilla.
Image

Dynoreissun jälkeen meni sitten vielä pari päivää aika tehokkaasti kaikenlaisten kiireessä kesken jääneiden pikkujuttujen siistimiseen, minkä jälkeen pitikin jo lähteä Tierpiä kohti.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Kisakaudella sitten riittikin ongelmaa kaikenlaisten sekalaisten pikkujuttujen kanssa. Pyörä ravisti kovemmissa vauhdeissa pielessä olleen takarenkaan linjauksen takia, kytkin haukkoi kun levyille oli tulleet lähdöt täyteen, hukkaportti sekoili irronneen kalvon kiinnitysruuvin takia jne. Ei siis mitään kovin vakavia ongelmia, mutta liki joka lähtöön löytyi joku homman pilaava juttu.

Viimeisessä kisassa sitten lopulta alkoi olemaan kaikki järjestyksessä ja saatiin jopa parannettua aiempaa ennätystä hiukan. Eli tuloksien osalta melko vaatimaton kausi, mutta toisaalta asiat meni taas selvästi eteenpäin. Saas nähdä miten ensi kaudella...
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Viime kausi jäikin kokonaan väliin, kun kone hajosi jo dynossa. Mutta tänä vuonna ajellaan taas. Pyörään ei ole tullut kovin radikaaleja muutoksia, koneeseen nostettu puristussuhdetta, takaiskari vaihdettu parempaan ja muuta pientä hienosäätöä.

Tähän mennessä takana on jo dynosäädöt, pienet testiajot lentokenttäradalla ja ensimmäiset kisat Ruotsissa. Ruotsin kisoissa ongelmana oli edelleen jonkinlainen keulimisherkkyys lähdössä, haetuttaa edelleen sopivaa kombinaatiota kytkimen ja takaiskarin säätöihin. Parhaat ajat samaa luokkaa aiempien ennätysten kanssa. Muuten näyttää ihan lupaavalta, paukkuja pitäisi olla ihan selkeisiin parannuksiin kunhan saa puhtaat täyskaasuvedot onnistumaan.

Tulevana viikonloppuna ajellaan sitten Alastarossa.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Muistaessaan voisi päivitellä tähän kauden 2019 kuulumiset.

Suurin muutos viime vuodelle oli koneen päivittäminen metanolilla käyväksi. Polttoainepuolelle tämä tarkoitti melko reipasta syöttökapasiteetin lisäystä. Aikaisempien 2000cc/min suuttimien kavereiksi hankittiin setti 2400cc suuttimia, jotka asennettiin painekotelon kanteen. Lisäsuuttimia ohjataan staged-tyyliin, eli tulevat mukaan vasta vähän reilummilla kierroksilla ja ahtopaineella. Suutinkapasiteettia tällä tuli vähän enemmän kuin riittävästi, karkean arvion mukaan kun tarvetta olisi ehkä reilu 3000cc/min per sylinteri. Mutta riittääpähän ainakin ja toisaalta tuon vaiheittaisen ohjauksen ansiosta ylimääräisestä kapasiteetista ei ole juuri haittaakaan.

Tarvittava sopan kokonaismäärä alkaa näillä menemään jo sen verran isoksi, että sen tuottaminen sähköpumpulla alkaa olla vähän haastavaa. Joten ylimääräisen kikkailun välttämiseksi siirryttiin suoraan mekaaniseen pumppuun, joka tuli alkuperäisen vesipumpun paikalle. Aikaisempi parin litran polttoainetankkikin alkoi vaikuttamaan epäilyttävän pieneltä, joten sen tilalle hitsailtiin alumiinista noin 6l tankki pyörän etupäähän.

Koneen puolella puristuksia nostettiin noin 11:1 tasolle. Ja kun metanolin pitäisi tuottaa selvästi vähemmän lämpöä, niin päätettiin myös luopua vesijäähdytyksestä kokonaan. Syylärin poistolla saatiin painoa pois pyörän peräpäästä ja siten painojakaumaa paremmaksi. Muutenkin painojakaumaa säädettiin enemmän keulapainoiseksi muutamilla pienemmillä muutoksilla.

No, sitten kun konetta päästiin käyttämään, kävi ilmi että polttoaineen paineensäädin ei enää pysynyt mekaanisen pumpun tuoton kyydissä. Isommilla kierroksilla paineet lähtivät väkisinkin kasvamaan. Mutta kun paineen käyttäytyminen näytti olevan melko säännöllistä, päätettiin ettei säädintä aleta enää siinä vaiheessa vaihtamaan vaan kompensoidaan ongelma polttoainekartan kanssa.

Dynossa oli sitten vähän hakemista sopivan seossuhteen löytämiseksi. Ahdettujen metanolikoneiden seoksista kun löytyy ihan asiantuntijoidenkin joukosta aika erilaisia mielipiteitä. Perinteinen varma tieto on, että pitäisi ajaa todella rikkaalla, jopa 0,6 lambdan seoksilla. Mutta sitten löytyy myös suosituksia huomattavasti laihemmalle seokselle, 0,85-0,9 lambdan nurkille. Ja todistetusti molemmilla on ajettu ihan hyvällä menestyksellä. No, käytännössä sitten aika äkkiä ilmeni, että tätä konetta ei kannattanut ajaa tuolla rikkaamman pään seoksilla. Toisin kuin bensalla tai etanolilla kone kyllä suostui käymään ihan kohtalaisestikin ylirikkaalla seoksella, mutta tehoa ei irronnut. Noin 0.75-0.8 lambdalla sen sijaan alkoi toimimaan jo ihan kivasti. Kun seokset oli saatu oikealle hehtaarille ja pari pikkuvikaa korjailtua alkoi tehoakin irrota varsin mukavasti. Noin 1 barin ahdoilla päästiin jo 500hp lukemiin, jonka jälkeen alkoi renkaan pito loppumaan kesken. Näillä tuloksilla olikin jo hyvä suunnata ensimmäisiin kisoihin.

Ensimmäisessä Ruotsin kisassa muutama ensimmäinen lähtö meni hakiessa sopivaa balanssia lähdön ahtopaineisiin ja kytkimen säätöihin. Mutta kun nämä saatiin suunnilleen kohdilleen alkoi tulostakin syntyä. Lopputuloksena henkilökohtainen ennätys parani reilulla hyppäyksellä lukemiin 7,46s / 318km/h. Ja tämä vielä varsin maltillisilla ahdoilla.

Valitettavasti sitten seuraavissa kisoissa lupaava meno alkoi tökkiä mystisten vaihdelaatikkomurheiden takia. Lähes joka vedolla oli isoja ongelmia saada nelosta isompaa pykälää pesään. Ja kauden kolmannessa kisassa Norjassa sitten iski vielä kannen sulaminen, ilmeisesti huonosti ilmatun välijäähyn takia. Koska varakonetta ei ollut ja budjetti oli muutenkin varsin rajallinen, piti peli viheltää poikki ja jättää kausi siihen.

Näillä näkymin ainakin tämä 2020 kausi jää kokonaan väliin kuskin innostuttua enemmän kelkkailusta :) Mahdolliset myöhemmät kuviot jäävät nähtäväksi...
Arttu
GSX1100 -85
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by TommiT »

Huiman kokoiset on suuttimet metanolin kanssa. Miten tuollaisen metanolikoneen käynnistäminen? Vaatiiko erilaisia säätöjä siinä kuin esim viinalla ajettaessa?

Löytyykö kuvia tai videoita?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Jep, metanolia tosiaan pitää syöttää aika reippaasti. Samaan seokseen pääsemiseksi noin 2,2 kertaisesti bensaan verrattuna ja E85:n verrattunakin yli puolitoistakertaisesti. Ja sitten jos vielä haluaa varautua reilumpaan rikastamiseen, niin tarvitaan vielä selvästi lisää syöttöä.

Käynnistyksessä ei ollut mitään ihmeitä E85:een verrattuna. Tietty tuossa samassa suhteessa enemmän tavaraa, mutta ei sen kummempia. Tämä siis alimmillaan 5-10C lämpötiloihin asti testattuna. Mekaanisesta pumpusta tuli vähän lisäpuuhaa siinä suhteessa, että se ei siedä oiken yhtään ilmaa systeemiin eikä myöskään ilmaannu ihan helpolla. Mutta sitten kun linjat oli saanut täyteen niin käynnistyksissä ei ollut mitään ongelmaa.

Koneen lämmittäminen sen sijaan oli yksi hienoinen murheenkryyni. Konetta käyttämällä öljyt lämpenee aika hitaasti ja kylmällä koneella metanolia kertyy öljyn joukkoon aika vauhdilla. Eli joku sähkölämmitys öljyille olisi hyvä idea. Pikaratkaisuna konetta lämmiteltiin sitten auton sisätilalämppärillä, mikä jo auttoi aika mukavasti.

Kuvia tuli jostain syystä itse otettua todella niukasti viime vuonna. Facebookin puolelta löytyy jonkun verran: https://www.facebook.com/PulakowskyExperience/
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply