Mega BMW M42 moottoriin
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 1
- Joined: Sat May 09, 2009 22:08
Jos haluat vertailla trigger ja sytytysasetukset voit käydä tarkistamassa täältä:http://inspire86.blogspot.com/2009/01/l ... 12009.html
Sivulta löytyy MS1 extra 029y4 firmware m42 koneen perusasetukset.
Toimii 60-2 vakiopyörällä ja nokkaanturilla. MS1:n ja MS2:n asetukset ovat vähän erilaiset.
Sivulta löytyy MS1 extra 029y4 firmware m42 koneen perusasetukset.

Toimii 60-2 vakiopyörällä ja nokkaanturilla. MS1:n ja MS2:n asetukset ovat vähän erilaiset.
Kiits, itse asiassa olen noilta sivuilta jo ryövännyt perusasetukset ja syöttänytkin purkkiin joku aika sittenProtoparts wrote:Jos haluat vertailla trigger ja sytytysasetukset voit käydä tarkistamassa täältä:http://inspire86.blogspot.com/2009/01/l ... 12009.html
Sivulta löytyy MS1 extra 029y4 firmware m42 koneen perusasetukset.![]()
Toimii 60-2 vakiopyörällä ja nokkaanturilla. MS1:n ja MS2:n asetukset ovat vähän erilaiset.

Nyt pitäis vielä saada tuo mega/motronic adapteri valmiiksi (toivottavasti myöhemmin tällä viikolla), sitten pääsisi kokeilemaan. Nii ja oishan se laajakaistalambdakin kytkettävä.
Pistin sytkäpalikat tollaiselle piirilevylle:

Samalle levylle voisi laittaa sekventiaalisen ruiskutuksen mahdollistavat suuttimenohjaustransistorit mutta taidan jättää toistaiseksi väliin. Toinen piirilevy on puoliksi kalustettu nokka-akselin VR sensoria varten. Molemmat menee näppärästi megan kotelon sisällä oleviin uriin.
Nyt kaipaisin vinkkiä siitä miten kannattaa vetää tuo VR signaali megan sisään niin ettei se kerää ylimääräisiä kohinoita tms. Eli nokan VR signaali tulee auton kaapelipuusta motronic boxin sisään, siitä se pitää hoitaa tolle megan sisällä olevalle piirilevylle.
Megan boxiin tulee se ylimäräinen DB15 liitin mutta siihen ei kannattane laittaa pahimmillaan muutaman kymmenen mV:n signaalia kun rinnalla menee neljä sytkän ohjaus signaalia.
Mulla on tossa jemmassa ohutta koaksiaalikaapelia jolla ajattelin VR signaalin vetää motronicin ja megan välillä. Voiko ton ison DB37:n jotain vapaita pinnejä käyttää? Ja auttaako tuo koaksiaali yhtään signaalin laatuun?

Samalle levylle voisi laittaa sekventiaalisen ruiskutuksen mahdollistavat suuttimenohjaustransistorit mutta taidan jättää toistaiseksi väliin. Toinen piirilevy on puoliksi kalustettu nokka-akselin VR sensoria varten. Molemmat menee näppärästi megan kotelon sisällä oleviin uriin.
Nyt kaipaisin vinkkiä siitä miten kannattaa vetää tuo VR signaali megan sisään niin ettei se kerää ylimääräisiä kohinoita tms. Eli nokan VR signaali tulee auton kaapelipuusta motronic boxin sisään, siitä se pitää hoitaa tolle megan sisällä olevalle piirilevylle.
Megan boxiin tulee se ylimäräinen DB15 liitin mutta siihen ei kannattane laittaa pahimmillaan muutaman kymmenen mV:n signaalia kun rinnalla menee neljä sytkän ohjaus signaalia.
Mulla on tossa jemmassa ohutta koaksiaalikaapelia jolla ajattelin VR signaalin vetää motronicin ja megan välillä. Voiko ton ison DB37:n jotain vapaita pinnejä käyttää? Ja auttaako tuo koaksiaali yhtään signaalin laatuun?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ei mitään ihmeellistä. Sitä extran manuaalia ei voi käyttää suoraan ohjeena vaan on sovellettava. Prosun pinni nro 11 on se second triggerin pinni, V3-levyllä se tarkoittaa JS8:aa...Boyracer wrote: Tossa extra hardware manualin kuvassa JS10 on knock in mutta extra ignition manualissa se on 2nd trigger in. WTF???
No voihan räkä. JS8 on ilmeisesti toinen shift light purkin ohjaus eli en sitten kai pystykään käyttämään sitäVauhtivaunu wrote:Ei mitään ihmeellistä. Sitä extran manuaalia ei voi käyttää suoraan ohjeena vaan on sovellettava. Prosun pinni nro 11 on se second triggerin pinni, V3-levyllä se tarkoittaa JS8:aa...Boyracer wrote: Tossa extra hardware manualin kuvassa JS10 on knock in mutta extra ignition manualissa se on 2nd trigger in. WTF???

Kuinkahan monta muuta juttua tossa levyllä on mennyt perseelleen dokumenttien ristiriitaisuuksien takia.
No voihan räkä...
Sain konffattua asetukset valmiiksi ja koska minulla ei ole simua raudan testaamiseen niin kokeilin MAP anturin toiminnan imemällä letkun kautta alipaineen, hyvin toimi ja anturi raportoi 98,4 kPa.
Lisäksi kokeilin CLT ja IAT anturien toimintaa kytkemällä anturin piuhalla vuoron perään molempiin DB37 pinneihin ja toisen pään purkin maapinniin. Molemmat toimi hienosti, noin 23C tuli molemmista ja kun anturia lämmitti vaikka kädellä niin arvot nousi niinkuin pitikin.
Sitten kävi ikävästi, IAT/CLT anturin toinen piuha luiskahti otteesta ja ilmeisesti oikosulki +12 V pinnin ja jonkin sen vieressä olleen pinnin. Samantien anturitietojen reaaliaikainen päivittäminen pysähtyi megatunessa. Otin megasta virrat pois hetkeksi ja käynnistin megatunen uudestaan mutta ei auta.
Purkin kanssa pystyy kommunikoimaan ihan hyvin, asetuksia voi muuttaa jne mutta antureiden tiedot ei enää päivity. Olisiko joku AD piiri tms. kärähtänyt
Onko arvauksia mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään?
Saasta, tähän asti kaikki toiminut ihan hienosti ja nyt sitten tälläinen oma moka...
Sain konffattua asetukset valmiiksi ja koska minulla ei ole simua raudan testaamiseen niin kokeilin MAP anturin toiminnan imemällä letkun kautta alipaineen, hyvin toimi ja anturi raportoi 98,4 kPa.
Lisäksi kokeilin CLT ja IAT anturien toimintaa kytkemällä anturin piuhalla vuoron perään molempiin DB37 pinneihin ja toisen pään purkin maapinniin. Molemmat toimi hienosti, noin 23C tuli molemmista ja kun anturia lämmitti vaikka kädellä niin arvot nousi niinkuin pitikin.
Sitten kävi ikävästi, IAT/CLT anturin toinen piuha luiskahti otteesta ja ilmeisesti oikosulki +12 V pinnin ja jonkin sen vieressä olleen pinnin. Samantien anturitietojen reaaliaikainen päivittäminen pysähtyi megatunessa. Otin megasta virrat pois hetkeksi ja käynnistin megatunen uudestaan mutta ei auta.
Purkin kanssa pystyy kommunikoimaan ihan hyvin, asetuksia voi muuttaa jne mutta antureiden tiedot ei enää päivity. Olisiko joku AD piiri tms. kärähtänyt

Onko arvauksia mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään?
Saasta, tähän asti kaikki toiminut ihan hienosti ja nyt sitten tälläinen oma moka...
JEE!!! 
Nyt pelaa taas. Huomasin että megatunessa oli joku Config Error päällä ja pikaisella söörtsillä selvis että joku asetus on pielessä. Miniterminaalilla vehkeen bootatessa tuli teksti jostain trigger/cylinder conffi errorista.
Muuttelin triggausparametrejä ja ja sitten boottasin purkin ja perhana sehän toimii niinkuin ennenkin, MAP ja CLT/IAT toimii kun erittäin varovasti testasin asiaa.
Jos tuo config error tulee niin Mega ei tavallaan käynnisty lainkaan? Se selittäisi miksi antureita ei enää luettu. Käsittämätön sattuma että lakkasi pelaamasta just sillä mikrosekunnilla kun tuli tuo lyhyt oikosulku. Ihmettelin jo hetken että miten se voi noin pimentyä kun mielestäni oikoseen meni +12v pinni ja yksi sen yläpuolella oleva maa pinni.
Edelleen pitäisi keksiä mitkä ne oikeat triggauspyörä asetuksen on...

Nyt pelaa taas. Huomasin että megatunessa oli joku Config Error päällä ja pikaisella söörtsillä selvis että joku asetus on pielessä. Miniterminaalilla vehkeen bootatessa tuli teksti jostain trigger/cylinder conffi errorista.
Muuttelin triggausparametrejä ja ja sitten boottasin purkin ja perhana sehän toimii niinkuin ennenkin, MAP ja CLT/IAT toimii kun erittäin varovasti testasin asiaa.
Jos tuo config error tulee niin Mega ei tavallaan käynnisty lainkaan? Se selittäisi miksi antureita ei enää luettu. Käsittämätön sattuma että lakkasi pelaamasta just sillä mikrosekunnilla kun tuli tuo lyhyt oikosulku. Ihmettelin jo hetken että miten se voi noin pimentyä kun mielestäni oikoseen meni +12v pinni ja yksi sen yläpuolella oleva maa pinni.
Edelleen pitäisi keksiä mitkä ne oikeat triggauspyörä asetuksen on...
Juu, tarkemmin mietittyäni tajusin että GND:n ja +12 v syötön oikosulkeminen tietenkin katkaisi virrat megalta ja se boottasi ylös ja pysähtyi siihen config erroriin...
Triggeröintiasetukset kopsasin netistä löytyneestä .msq fileestä M52 moottorille, triggeripyörä lienee identtinen mutta hieman eri asennossa TDC:hen nähden joten siinä käytin eri arvoa, olikohan se noin 60 astetta M42 koneessa.
Tarvii väsätä pari ohjauspiiriä vielä, toinen kierroslukumittarille ja toinen E36 M42 koneen DISA:a eli muuttuvapituuksista imusarjaa varten, pituus muuttuu 4750 kierroksen kohdalla. En tiedä vaikuttaako tohon vielä joku moottorin kuorma tms.
Triggeröintiasetukset kopsasin netistä löytyneestä .msq fileestä M52 moottorille, triggeripyörä lienee identtinen mutta hieman eri asennossa TDC:hen nähden joten siinä käytin eri arvoa, olikohan se noin 60 astetta M42 koneessa.
Tarvii väsätä pari ohjauspiiriä vielä, toinen kierroslukumittarille ja toinen E36 M42 koneen DISA:a eli muuttuvapituuksista imusarjaa varten, pituus muuttuu 4750 kierroksen kohdalla. En tiedä vaikuttaako tohon vielä joku moottorin kuorma tms.
Holy thread resurrection batman!
Vuoden ja yhden päivän tauon jälkeen homma etenee taas (välissä oli vaihteeksi yksi asunnon vesivahinko ja 5 kk pituinen evakkoretki...)
Mega on fyysisesti kiinni autossa mutta hiukan on vielä auton oman johtosarjan muutostöitä edessä.

Päätin siirtyä CoP sytytykseen, vakiona kaikki kelat on samassa mustassa paketissa moottoritilassa. Tuon takia joudun väsäilemään uuden johtosarjan sytkäpuolta varten. Samalla ajattelin siirtää sytkäpiirilevyn megan kotelosta ulkoiseen koteloon EMI ongelmien ehkäisemiseksi. Valualumiinikotelo + MIL liittimet jne.
Samalla voisin kalustaa ja ottaa käyttöön myös tuon sekventiaalisen suuttimien ohjauksen ja tähän liittyy kysymys. Suositelty tyyppi on vissiin VND5N07 mutta sitä ei Partcolta saa. Kyssäri kuuluu, mikä siellä olisi lähin vastaata DPAK/TO-252 pakattu FET? Kävisikö vaikka IRFR3910 (N-KANAVA FET 100V 16A 79W 120mohm TO252)?

Vuoden ja yhden päivän tauon jälkeen homma etenee taas (välissä oli vaihteeksi yksi asunnon vesivahinko ja 5 kk pituinen evakkoretki...)
Mega on fyysisesti kiinni autossa mutta hiukan on vielä auton oman johtosarjan muutostöitä edessä.

Päätin siirtyä CoP sytytykseen, vakiona kaikki kelat on samassa mustassa paketissa moottoritilassa. Tuon takia joudun väsäilemään uuden johtosarjan sytkäpuolta varten. Samalla ajattelin siirtää sytkäpiirilevyn megan kotelosta ulkoiseen koteloon EMI ongelmien ehkäisemiseksi. Valualumiinikotelo + MIL liittimet jne.
Samalla voisin kalustaa ja ottaa käyttöön myös tuon sekventiaalisen suuttimien ohjauksen ja tähän liittyy kysymys. Suositelty tyyppi on vissiin VND5N07 mutta sitä ei Partcolta saa. Kyssäri kuuluu, mikä siellä olisi lähin vastaata DPAK/TO-252 pakattu FET? Kävisikö vaikka IRFR3910 (N-KANAVA FET 100V 16A 79W 120mohm TO252)?
Re: Mega BMW M42 moottoriin
Varmaan luulitte että tämä projekti on jo kuopattu? No wai!



http://www.youtube.com/watch?v=ANy7pwd6MM0
Täyssekventiaalinen sytytys ja ruiskutus käytössä, MAP kuormanmittaus mutta tarkoitus olisi keväällä muuttaa Alpha-N/MAP blendiksi.
Kilometrit on jääneet noin kymmenee asennuksen jälkeen, auto sammui tasaisessakin ajossa satunnaisesti noin kilometrin välein. Ohjausläppäri ei toiminut joten en saanut logia, vaikuttaisi reseteiltä? Oli jonkinverran ongelmia saada hyvää triggerisignaalia edes tyhjäkäynnillä.




http://www.youtube.com/watch?v=ANy7pwd6MM0
Täyssekventiaalinen sytytys ja ruiskutus käytössä, MAP kuormanmittaus mutta tarkoitus olisi keväällä muuttaa Alpha-N/MAP blendiksi.
Kilometrit on jääneet noin kymmenee asennuksen jälkeen, auto sammui tasaisessakin ajossa satunnaisesti noin kilometrin välein. Ohjausläppäri ei toiminut joten en saanut logia, vaikuttaisi reseteiltä? Oli jonkinverran ongelmia saada hyvää triggerisignaalia edes tyhjäkäynnillä.
Re: Mega BMW M42 moottoriin
bemarin vr anturin ja lm1815 piirin kanssa poistetaan ns kuormavastus. (300 oh. jos on megamanuaalin mukainenkytkentä) ja korvataan 18k ohm sarjavastus (jos megamanuaalin mukainen kytkentä) 100kohm vastuksella.
v3 levyn omalla muuntimella en saanut toimimaan haluamalla tavalla, tosin R47 arvon kasvattaminen voisi auttaa. bemarin anturi puskee niin paljon jännitettä että sitä täytyy rajoittaa ettei se mene d24 läpi vcc linjaan (+5v)
onko tuo jbperf tupla vr levy ?
v3 levyn omalla muuntimella en saanut toimimaan haluamalla tavalla, tosin R47 arvon kasvattaminen voisi auttaa. bemarin anturi puskee niin paljon jännitettä että sitä täytyy rajoittaa ettei se mene d24 läpi vcc linjaan (+5v)
onko tuo jbperf tupla vr levy ?
Re: Mega BMW M42 moottoriin
Kiits vinkista, pitää tarkistaa seuraavan kerran kun pääsen purkkiin käsiksi. Muistan että pelasin komponettien arvoilla ongelmaa etsiessä mutta en muista kokeilinko tuollaista ratkaisua.
Tälläistä ongelmaa näkyi:

Eli tyhjäkäynnillä kierrokset laski hitaasti ja yhtäkkiä Mega menetti synkan kokonaan (odottamaton määrä hampaita triggerissä tms) niin että kuvitteli moottorin olevan starttaamassa -> käynnistysrikastukset jne päälle -> kierrokset nousee ja kone käy taas -> kierrokset laskee jne jne jne.
Tuon sain "korjattua" pienentämällä tyhjäkäynnin ennakkoa niin että moottori kävi hiukan tasaisemmin mutta minusta synkan ei pitäisi hukkua noin pienillä kierroksilla.
Jotain omituista sähköissä oli muutenkin, päärele tuntui joskus surisevan, autoon jäi virrat päälle vaikka avaimen otti pois lukosta jne.
EDIT: Joo on juuri kyseinen levy. Kalustin sen toisenkin puolen ja kokeilin saisiko sillä paremmin synkan mutta muistaakseni ei tainnut toimia lainkaan.
Tälläistä ongelmaa näkyi:

Eli tyhjäkäynnillä kierrokset laski hitaasti ja yhtäkkiä Mega menetti synkan kokonaan (odottamaton määrä hampaita triggerissä tms) niin että kuvitteli moottorin olevan starttaamassa -> käynnistysrikastukset jne päälle -> kierrokset nousee ja kone käy taas -> kierrokset laskee jne jne jne.
Tuon sain "korjattua" pienentämällä tyhjäkäynnin ennakkoa niin että moottori kävi hiukan tasaisemmin mutta minusta synkan ei pitäisi hukkua noin pienillä kierroksilla.
Jotain omituista sähköissä oli muutenkin, päärele tuntui joskus surisevan, autoon jäi virrat päälle vaikka avaimen otti pois lukosta jne.
EDIT: Joo on juuri kyseinen levy. Kalustin sen toisenkin puolen ja kokeilin saisiko sillä paremmin synkan mutta muistaakseni ei tainnut toimia lainkaan.
Re: Mega BMW M42 moottoriin
v3 levyn ja zealin kanssa joudut käyttämään joko optoeroitinta, joka on levyllä tai sitten proto alueelle yksi kappale 2n2222 trankku kääntämään ulostulojännite toisinpäin.
siitä johto levyn rpm inputtiin.
kytkentä käytännössä mukailee 2.2 kytkentää. v3 levyssähän on erilailla täysin kun on oma vr muunnin.
jos levyn oma vr muunnin on käytössä niin kasvattaisin sitä r47 arvoa ensin ennen kuin siirryt lm1815 piiriin.
siitä johto levyn rpm inputtiin.
kytkentä käytännössä mukailee 2.2 kytkentää. v3 levyssähän on erilailla täysin kun on oma vr muunnin.
jos levyn oma vr muunnin on käytössä niin kasvattaisin sitä r47 arvoa ensin ennen kuin siirryt lm1815 piiriin.
Re: Mega BMW M42 moottoriin
Vieläkö projekti elää? Tarviisin helppiä sytkä asetuksiin. Oma m42 ei tykkää millään lähteä käymään enään. Viime talvena kävi mutta sain asetukset sekaisin? Jos löytyisi vielä vanhat asetukset millä saisi auton käyntiin auttaisi paljon 
