Rata-auton moottorinvirittelyprojekti alkaa hissukseen vaatia ohjelmoitavaa ruiskua ja mega tuntuu itselle sopivimmalta vaihtoehdolta kun tykkään itse väsätä kaikenlaista. Moottorinohjauksen teoriaa on tullut opiskeltua vapaa-ajalla pari vuotta mutta käytännön kokemusta ei vielä ole.
Moottori mihin mega pitäisi saada on siis BMW:n nelisylinterinen 1,8 litrainen 16 venttiilinen M42 joka on samaa sukupolvea kuin alkupään kuusisylinteriset M50 moottorit eli ei vanosta. Moottorit on rakenteeltaan hyvin lähellä toisiaan, M42:sta puuttuu vain kaksi sylinteriä ja monta kymmentä kiloa painoa

Eroja jotka tiedän on:
- M42:ssa ei ole COP:ia vaan kelat on sellaisessa mustassa laatikossa josta sitten lähtee piuhat tulpille. Jokaiselle tulpalle on kyllä oma kela. Tiettävästi COP konvertointejakin on tehty käyttäen M50 osia.
- M42:ssa ei ole nokka-akselien asennon anturia. Ketjupyörissä on kyllä tapit mutta niiden sijaintia lukevaa anturia ei ole missään.
Tavoitteena on väsätä moottori suurinpiirtein seuraavilla spekseillä:
- Vapari tietty
- BMW S50 (E36 M3) läppärungot 50 mm kurkuilla ja kuituairboxilla
- CR 12.6 tai hiukan alle
- 280-300 asteiset nokat
- staged injection eli yksi sarja suuttimia lähellä kantta ja toinen sarja imutorvien päässä airboxissa suuria kierroksia varten
- Alpha N ilmanmittaus (ehkä MAP myös ja sitten noiden kahden blendaus)
- Laajakaista lambda
Haluaisin käyttää mahdollisimman paljon auton originaalista kaapelisarjasta. Bensan ruiskutuspuoli on minulla jotenkin hanskassa mutta sytytyksen ohjaus on vähän kysymysmerkki. Itse en jostain syystä oikein tykkää wasted spark ideasta vaan auton omalla raudalla olisi mukava pärjätä niin että jokaista kelaa/tulppaa ohjataan suoraan boxin toimesta.
Kysyisinkin siis hiukan neuvoa miten tuon sytytyksen ohjauksen voisi toteuttaa ja vaatiiko se jotain tiettyä megan rauta/piirilevy/softaversiota? Uskoisin että tarpeen vaatiessa samanlaisen nokka-akselin asennontunnistimen kuin M50:ssä asentaminen voisi onnistua, mielummin tietenkin jokin helpompi ratkaisu...