tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Post by seppo mäntykivi »

Nyt tulee jo kipinä, mutta käyntiin ei lähde. Laitoin ryyppyarvoja isommaksi, ja myös sen 2 ruiskausta suuttimista ennen käynnistystä.
Lupailee, mutta ei käy.
Tai siis lupailee jos tps liitin on pois paikaltaan, liittimen paikallaan ollessa ei edes lupaa.
Liitin oli irti ja suihkautin starttipilottia niin lähti laakista käyntiin.

Kalibroin ton tps:än niin lukemat oli jotain kiinni: 120 ja täysin auki 220
kyseessä kuplan moottori, tps ja läppärunko vag tuotteita -90 luvulta
Jos toi väli on liian pieni, niin kuinkas edetään?
kyseleepi sepi-

janille en kehtaa enää soittaa.....
Last edited by seppo mäntykivi on Thu Apr 21, 2016 21:22, edited 1 time in total.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by Masi_K »

Ilmeisesti tps pohjainen ruiskutus? Aukeeko sumut edes startatessa? Paljon pw tällöin ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by seppo mäntykivi »

ei hajuakaan mistään pw:stä...
suihkut ei aukea startatessa, pari akkua tossa hinkannut tyhjiksi ja tulpat pysyy kuivina...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by Masi_K »

No tietokone kiinni ja silmä kovana seuraat mittareita tunerstudiossa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by JaniM »

Tuliko jännite startatessa myös suuttimille? Ilmeisesti flood clear päällä, kun tuo potikka-alue noin kapea.
Oliko ne piuhat oikein?
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by seppo mäntykivi »

pihat pitäisi olla oikein, vaihdoin niiden paikkaa ja toi oli suurin eroama minkä sain aikaan.
mistäs toi flood clear löytyy?
tuollaisen löysin...mutta onko oikein?

virtaa tulee suuttimille, mikäli mittasin oikein...
tää on niin tätä kun ei riitä ymmärrys.....
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by Jasu »

Hätäsesti katsottuna, sulla on tuo Flood Clear -arvo pienempi kuin TPS -arvo kaasu ylhäällä. Tekee siis sen että ihan millä tahansa kaasun asennolla aktivoituu Flood Clear -toiminto...

Laitat siihen vaikka 200 arvoksi, jos kerran kaasu ylhäällä on 120 ja pohjassa 220. Silloin toiminto aktivoituu vain kun kaasu on lähes pohjassa ja siitä enemmän painettuna (vai käännettynä, tulikos tämä nyt Ural -trikeen?)...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by seppo mäntykivi »

kiitoksia, testataan seuraavaksi tuo.
Hitusen meni väärin, Dnepr trikeen tulee :)
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by seppo mäntykivi »

no nyt lupailee kun tps anturi on kiinni, mutta ei lähde tulille..
paukuttaa imusarjaan, tuntuisi että on aikasella sytytys, mutta kun starttipilotin kanssa koittaa niin lähtee heti
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by Masi_K »

Saanee liian vähän bensaa jos ei jaksa ees laukata.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by Jasu »

Samaa ehdottaisin, eli lisää kakkua. Jos kerran pilotilla käy, niin silloin jää vaihtoehdoksi vain bensanpuute...

Tuolla Cranc Settingsissä kun on näköjään kierrosluvuksi kerrottu 200RPM, niin eikös se tee sitten niin että tuon kierrosluvun yli ollaan "peruskartalla" eikä "käynnistyskartalla"? Meinaa sit sitä ettei ole vaikutusta noilla käynnistysasetuksilla käytännössä ollenkaan..?

Meinas muuten aikanaan kun Rättäriä käynnistelin ekoja kertoja, mennä usko koneen tarvitsemaan bensamäärään. Tottakai ekat kokeilut ja säädöt syyskylmillä, jolloin kylmä keli vaati vielä lisää. Ei meinannut pieni mieli haluta uskoa mut kivasti lähti käymään kun tarjoili runsaasti soppaa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by Masi_K »

200 rpm starttirajana on tosiaan liian matala. 300-400 ok yleensä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Post by seppo mäntykivi »

nyt käy.
suuttimista oli kaksi johtoa kytketty väärin.

https://www.youtube.com/watch?v=oeqO8P4 ... e=youtu.be
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Post by Masi_K »

Aika röpsettä piti kunnes öljynpainevalo sytty. :) Onko pakoputkissa yhdysputkea ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Post by seppo mäntykivi »

itseasiassa kävi aika hyvin. ton videon jälkeen pienensin regfuel arvoa niin käynti parani.
yhdysputkea ei ole. molemmissa putkissa on lambdan paikat.
öp valo syttyi kun johto suli pakosarjaan. Vielä täytyy hieroa noi kylmäkäynnistysarvot kohdilleen.
Niin, lambda ja mappiletku eivät olleet vielä paikoillaan.
Tuntuu taas kivalta!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Post by Masi_K »

Reqfuel arvoa ei ensimmäisen laskukerran jälkeen muuteta ellei ole pakko.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Post by seppo mäntykivi »

joo, toi regfuel oli 12 ja pienensin sen ysiin niin kävi paremmin.
nyt pitäisi jostain kaivaa esiin toi suuttimen virtaus. ostin noi suihkut joku 5 vuotta sitten, ovat jostain opelista ja ei hajuakaan virtauksesta.
tehojahan tuossa moottorissa ei ole kun joku 50 heppaa, mikähän olisi sopiva virtausarvo tuohon laskuriin?
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Post by Jasu »

seppo mäntykivi wrote:joo, toi regfuel oli 12 ja pienensin sen ysiin niin kävi paremmin.
Olet varmaan kertonut Megalle muutkin oleelliset, moottorin kuutiotilavuudesta alkaen? Siellä on varsin paljon asetuksia mitkä olisi suotavaa olla oikein ennen käyntiin yritystä, vaan toki ymmärrän sen että "pitää saada savut just kasatusta koneesta" -tunteen. Mutta, ilman lambdaa, MAP:n letkua sekä satunnaisilla asetuksilla, ainua mitä sillä saa on hetken hauskuus kun kone pörisee (ja sekin tälläkin kertaa taistelun ja arvailun jälkeen) eikä sillä ole säätämisen kannalta mitään etua saati apua...

Toisaalta, tarviiko aina olla järkevä, jos on kivaa? Se kun on tullut havaittua ettei kiva ja järkevä satu samaan yhteyteen... :lol:
seppo mäntykivi wrote:nyt pitäisi jostain kaivaa esiin toi suuttimen virtaus. ostin noi suihkut joku 5 vuotta sitten, ovat jostain opelista ja ei hajuakaan virtauksesta.
tehojahan tuossa moottorissa ei ole kun joku 50 heppaa, mikähän olisi sopiva virtausarvo tuohon laskuriin?
Oikeastaan niin pienet kuin löydät...

Karkeasti laskettuna, jotain 60-65cc/min luokkaa olisi ne millä saisit jo kaikki 50 kaakkia käyttöön, 80% duty cyclellä liikuttais n. 78cc/min tienoolla...

Paikallaan olevista suuttimista pitäisi löytyä numerosarja, jonka avulla virtausmäärä pitäisi löytyä. 0 280 150 *** tyyppisen numerosarjan kuvittelisin niistä löytyvän...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
seppo mäntykivi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Post by seppo mäntykivi »

toi ruiskusarja on ollut kiinni mun edellisessä, samanlaisessa moottorissa. Ainut osa mikä on vaihtunut, on imusarja, läppärunko ja tps anturi.
ajattelin että asetukset olisi suunnilleen sinnepäin että voi startata.
tps anturissa näyttäisi olevan vikaa, ainakin mun mittausten perusteella, ei toimi koko alueella..
Huomenna saan uuden, ja sitten pitäisi jostain löytää lambdan puuttuva johto mittarille...
Post Reply