tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
Nyt tulee jo kipinä, mutta käyntiin ei lähde. Laitoin ryyppyarvoja isommaksi, ja myös sen 2 ruiskausta suuttimista ennen käynnistystä.
Lupailee, mutta ei käy.
Tai siis lupailee jos tps liitin on pois paikaltaan, liittimen paikallaan ollessa ei edes lupaa.
Liitin oli irti ja suihkautin starttipilottia niin lähti laakista käyntiin.
Kalibroin ton tps:än niin lukemat oli jotain kiinni: 120 ja täysin auki 220
kyseessä kuplan moottori, tps ja läppärunko vag tuotteita -90 luvulta
Jos toi väli on liian pieni, niin kuinkas edetään?
kyseleepi sepi-
janille en kehtaa enää soittaa.....
Lupailee, mutta ei käy.
Tai siis lupailee jos tps liitin on pois paikaltaan, liittimen paikallaan ollessa ei edes lupaa.
Liitin oli irti ja suihkautin starttipilottia niin lähti laakista käyntiin.
Kalibroin ton tps:än niin lukemat oli jotain kiinni: 120 ja täysin auki 220
kyseessä kuplan moottori, tps ja läppärunko vag tuotteita -90 luvulta
Jos toi väli on liian pieni, niin kuinkas edetään?
kyseleepi sepi-
janille en kehtaa enää soittaa.....
Last edited by seppo mäntykivi on Thu Apr 21, 2016 21:22, edited 1 time in total.
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
Ilmeisesti tps pohjainen ruiskutus? Aukeeko sumut edes startatessa? Paljon pw tällöin ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
ei hajuakaan mistään pw:stä...
suihkut ei aukea startatessa, pari akkua tossa hinkannut tyhjiksi ja tulpat pysyy kuivina...
suihkut ei aukea startatessa, pari akkua tossa hinkannut tyhjiksi ja tulpat pysyy kuivina...
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
No tietokone kiinni ja silmä kovana seuraat mittareita tunerstudiossa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
Tuliko jännite startatessa myös suuttimille? Ilmeisesti flood clear päällä, kun tuo potikka-alue noin kapea.
Oliko ne piuhat oikein?
Oliko ne piuhat oikein?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
pihat pitäisi olla oikein, vaihdoin niiden paikkaa ja toi oli suurin eroama minkä sain aikaan.
mistäs toi flood clear löytyy?
tuollaisen löysin...mutta onko oikein?
virtaa tulee suuttimille, mikäli mittasin oikein...
tää on niin tätä kun ei riitä ymmärrys.....
mistäs toi flood clear löytyy?
tuollaisen löysin...mutta onko oikein?
virtaa tulee suuttimille, mikäli mittasin oikein...
tää on niin tätä kun ei riitä ymmärrys.....
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
Hätäsesti katsottuna, sulla on tuo Flood Clear -arvo pienempi kuin TPS -arvo kaasu ylhäällä. Tekee siis sen että ihan millä tahansa kaasun asennolla aktivoituu Flood Clear -toiminto...
Laitat siihen vaikka 200 arvoksi, jos kerran kaasu ylhäällä on 120 ja pohjassa 220. Silloin toiminto aktivoituu vain kun kaasu on lähes pohjassa ja siitä enemmän painettuna (vai käännettynä, tulikos tämä nyt Ural -trikeen?)...
Laitat siihen vaikka 200 arvoksi, jos kerran kaasu ylhäällä on 120 ja pohjassa 220. Silloin toiminto aktivoituu vain kun kaasu on lähes pohjassa ja siitä enemmän painettuna (vai käännettynä, tulikos tämä nyt Ural -trikeen?)...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
kiitoksia, testataan seuraavaksi tuo.
Hitusen meni väärin, Dnepr trikeen tulee
Hitusen meni väärin, Dnepr trikeen tulee

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
no nyt lupailee kun tps anturi on kiinni, mutta ei lähde tulille..
paukuttaa imusarjaan, tuntuisi että on aikasella sytytys, mutta kun starttipilotin kanssa koittaa niin lähtee heti
paukuttaa imusarjaan, tuntuisi että on aikasella sytytys, mutta kun starttipilotin kanssa koittaa niin lähtee heti
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
Saanee liian vähän bensaa jos ei jaksa ees laukata.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
Samaa ehdottaisin, eli lisää kakkua. Jos kerran pilotilla käy, niin silloin jää vaihtoehdoksi vain bensanpuute...
Tuolla Cranc Settingsissä kun on näköjään kierrosluvuksi kerrottu 200RPM, niin eikös se tee sitten niin että tuon kierrosluvun yli ollaan "peruskartalla" eikä "käynnistyskartalla"? Meinaa sit sitä ettei ole vaikutusta noilla käynnistysasetuksilla käytännössä ollenkaan..?
Meinas muuten aikanaan kun Rättäriä käynnistelin ekoja kertoja, mennä usko koneen tarvitsemaan bensamäärään. Tottakai ekat kokeilut ja säädöt syyskylmillä, jolloin kylmä keli vaati vielä lisää. Ei meinannut pieni mieli haluta uskoa mut kivasti lähti käymään kun tarjoili runsaasti soppaa...
Tuolla Cranc Settingsissä kun on näköjään kierrosluvuksi kerrottu 200RPM, niin eikös se tee sitten niin että tuon kierrosluvun yli ollaan "peruskartalla" eikä "käynnistyskartalla"? Meinaa sit sitä ettei ole vaikutusta noilla käynnistysasetuksilla käytännössä ollenkaan..?
Meinas muuten aikanaan kun Rättäriä käynnistelin ekoja kertoja, mennä usko koneen tarvitsemaan bensamäärään. Tottakai ekat kokeilut ja säädöt syyskylmillä, jolloin kylmä keli vaati vielä lisää. Ei meinannut pieni mieli haluta uskoa mut kivasti lähti käymään kun tarjoili runsaasti soppaa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
200 rpm starttirajana on tosiaan liian matala. 300-400 ok yleensä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin
nyt käy.
suuttimista oli kaksi johtoa kytketty väärin.
https://www.youtube.com/watch?v=oeqO8P4 ... e=youtu.be
suuttimista oli kaksi johtoa kytketty väärin.
https://www.youtube.com/watch?v=oeqO8P4 ... e=youtu.be
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
Aika röpsettä piti kunnes öljynpainevalo sytty.
Onko pakoputkissa yhdysputkea ?

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
itseasiassa kävi aika hyvin. ton videon jälkeen pienensin regfuel arvoa niin käynti parani.
yhdysputkea ei ole. molemmissa putkissa on lambdan paikat.
öp valo syttyi kun johto suli pakosarjaan. Vielä täytyy hieroa noi kylmäkäynnistysarvot kohdilleen.
Niin, lambda ja mappiletku eivät olleet vielä paikoillaan.
Tuntuu taas kivalta!
yhdysputkea ei ole. molemmissa putkissa on lambdan paikat.
öp valo syttyi kun johto suli pakosarjaan. Vielä täytyy hieroa noi kylmäkäynnistysarvot kohdilleen.
Niin, lambda ja mappiletku eivät olleet vielä paikoillaan.
Tuntuu taas kivalta!
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
Reqfuel arvoa ei ensimmäisen laskukerran jälkeen muuteta ellei ole pakko.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
joo, toi regfuel oli 12 ja pienensin sen ysiin niin kävi paremmin.
nyt pitäisi jostain kaivaa esiin toi suuttimen virtaus. ostin noi suihkut joku 5 vuotta sitten, ovat jostain opelista ja ei hajuakaan virtauksesta.
tehojahan tuossa moottorissa ei ole kun joku 50 heppaa, mikähän olisi sopiva virtausarvo tuohon laskuriin?
nyt pitäisi jostain kaivaa esiin toi suuttimen virtaus. ostin noi suihkut joku 5 vuotta sitten, ovat jostain opelista ja ei hajuakaan virtauksesta.
tehojahan tuossa moottorissa ei ole kun joku 50 heppaa, mikähän olisi sopiva virtausarvo tuohon laskuriin?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
Olet varmaan kertonut Megalle muutkin oleelliset, moottorin kuutiotilavuudesta alkaen? Siellä on varsin paljon asetuksia mitkä olisi suotavaa olla oikein ennen käyntiin yritystä, vaan toki ymmärrän sen että "pitää saada savut just kasatusta koneesta" -tunteen. Mutta, ilman lambdaa, MAP:n letkua sekä satunnaisilla asetuksilla, ainua mitä sillä saa on hetken hauskuus kun kone pörisee (ja sekin tälläkin kertaa taistelun ja arvailun jälkeen) eikä sillä ole säätämisen kannalta mitään etua saati apua...seppo mäntykivi wrote:joo, toi regfuel oli 12 ja pienensin sen ysiin niin kävi paremmin.
Toisaalta, tarviiko aina olla järkevä, jos on kivaa? Se kun on tullut havaittua ettei kiva ja järkevä satu samaan yhteyteen...

Oikeastaan niin pienet kuin löydät...seppo mäntykivi wrote:nyt pitäisi jostain kaivaa esiin toi suuttimen virtaus. ostin noi suihkut joku 5 vuotta sitten, ovat jostain opelista ja ei hajuakaan virtauksesta.
tehojahan tuossa moottorissa ei ole kun joku 50 heppaa, mikähän olisi sopiva virtausarvo tuohon laskuriin?
Karkeasti laskettuna, jotain 60-65cc/min luokkaa olisi ne millä saisit jo kaikki 50 kaakkia käyttöön, 80% duty cyclellä liikuttais n. 78cc/min tienoolla...
Paikallaan olevista suuttimista pitäisi löytyä numerosarja, jonka avulla virtausmäärä pitäisi löytyä. 0 280 150 *** tyyppisen numerosarjan kuvittelisin niistä löytyvän...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 25
- Joined: Fri Apr 17, 2009 18:52
Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)
toi ruiskusarja on ollut kiinni mun edellisessä, samanlaisessa moottorissa. Ainut osa mikä on vaihtunut, on imusarja, läppärunko ja tps anturi.
ajattelin että asetukset olisi suunnilleen sinnepäin että voi startata.
tps anturissa näyttäisi olevan vikaa, ainakin mun mittausten perusteella, ei toimi koko alueella..
Huomenna saan uuden, ja sitten pitäisi jostain löytää lambdan puuttuva johto mittarille...
ajattelin että asetukset olisi suunnilleen sinnepäin että voi startata.
tps anturissa näyttäisi olevan vikaa, ainakin mun mittausten perusteella, ei toimi koko alueella..
Huomenna saan uuden, ja sitten pitäisi jostain löytää lambdan puuttuva johto mittarille...