SAAB 99 vm. 1983, T16, Megasquirt'n'spark Extra

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

SAAB 99 vm. 1983, T16, Megasquirt'n'spark Extra

Post by passi »

Tässä olis kuvia niin itse tekemästäni megan piirilevystä, kuin autoistani:
http://www.evtek.fi/~k0201253/harrastukset/
ja tässä olisi sparkin asennuskaavioni:
http://www.evtek.fi/~k0201253/harrastukset/mega/

On muuten eroa kuin yöllä ja päivällä, kun vertaa 10-astetta fixed-ennakkoa ja Saab 9000 Direct Injection:in käyttämää sytytyskarttaa. Laitoin siis moisen kartan sparkkiini ja kyllä rokkaa. Tämä siis tyhjäkäynnillä.

Kuhan lumet sulaa niin pääsee sitten dumppia asentelemaan ja ihmettelemään bensakarttoja kohdilleen kun tuli tuohon 99:iin vaihdettua talvella isommat suuttimet, tuo sparkki ja myös spaxin iskarit odottaa alle asennusta.

Dynotin katsastusta varten auton 2004 syksyllä ja 181hp @ 0.6bar antoi, ilman cooleria ja sytytysennakko oli ~ 12 astetta.

Sain sen nakuttamaan kun oli jakajan kellon letku irronnut, 1bar ahtoa, ei IC:tä ja 16 astetta ennakko. :) Onneksi saabin APC tunnistaa nuo nakutukset ja tiputtaa ahtopainetta, tiputtipa huimasti 0.9baariin. ;) Vaikka itse sanon niin vielä jotain potentiaalia virille löytys. :twisted:

Tiedoksi vielä että moisen vakiopannun syttyennakko on 12astetta ahdoilla, max ahtopaine 0.75bar ja intercooler löytyy myös (sellanen postimerkki).

T. Pasi / Helsinki
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Setup vähän muuttunut:

Sytkä ei toiminut kunnolla joten vaihdoin vakiosytkän takaisin. Vakioajossa pidän ennakkoa kireällä jotta bensaa säästyy, mutta radalle säädän tehoille optimaaliseksi. Megalla tänkin sais samaan karttaan. :( Ahdot näin ilman IC:tä piikkaavat 1 BAR ja rajottimella 0.75 BAR. Noilla paineilla huipputeho ~200 hv. Väännöstä en tiedä kun en ole dynonnut. Mutta kyllä toi lyö kakkosellakin suttua. ;)

Vesiruisku on myös asennettu. Mega ohjaa! Hyödystä en osaa sanoa vielä. Imuilman lämpöanturi ainakin on 70 astetta ahdoilla ilman vesiruuttaa ja ~45 astetta vesiruiskun kanssa. Lämpöanturi on vesiruutan jälkeen, jotenka jonkinasteista kastumisesta saattaa olla kyse myös tuossa lämmössä.

Widebandilla säädetyt kartat - persdynokin kiittää hyviä karttoja.


Kuvassa imuputkessa vesiruutan suutin (sinisen alla) ja sininen suutin on vain reiän täytteenä tällä hetkellä. Vesiruutta ampuu suoraan vastavirtaan.
Image
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Sulla on lämpötila-anturi suoraan imusarjassa.. eikö siihen johdu moottorista lämpöä?
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Johtuuhan siihen. Jos pitkään tyhjäkäyttää niin sekoilee hetken (menee laihalle), mutta ei muuta.

T. Pasi
Post Reply