suorasytytys
Moderator: Masi_K
suorasytytys
Mitenkäs tuon suorasytytyksen saa kytkettyä ja mitä osia siihen tarvitaan.
hyvät ohjeet olis tarpeen.
hyvät ohjeet olis tarpeen.
Eli oiskohan kellään tallessa/tiedossa sitä turtanan piirtämää kaaviota, jossa oli ne 2-boschin 7-napaista ohjainyksikköä, ja niilllä oli toteutettu suorasytkä ilman ford edistä, lisäksi tarvittiin vaan tommonen 3-napainen(matalajännitejohtoja=3) suorasytkäpuola ja pari vpv-motorin anturia.
Se oli tuolla volvolandian puolella , mutta turtana on taas häipynyt tieten maan alle??
Se oli tuolla volvolandian puolella , mutta turtana on taas häipynyt tieten maan alle??
plagu wrote:noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avullaYkä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori
tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon

Bmw E32 750ila
Re: suorasytytys
Tarvitset megasquirtinjussix wrote:Mitenkäs tuon suorasytytyksen saa kytkettyä ja mitä osia siihen tarvitaan.
hyvät ohjeet olis tarpeen.

Siihen täytyy tehdä ledeihin 17 ja 19 modi

sitten niiden perään sinun tarvitsee laittaa kaksi sytkämodulia joilla ohjataan hukkakipinäpuolaa.

viimeiseksi tarvitset megasquirt-extra softan joka tukee weeldecoderia.
jotta weeldecoder toimisi tarvitsee 4 sylinterisessä minimissään käyttää 4-1 coderia eli kampuralle hihnapyörään 3 tappia (4 mutta 1 puuttuu) 1 tappi laitetaan niin että se on 60" ennen yläkulokohtaan tms... mihin nyt haluakin pistää.
ja hall-anturi nuuhkimaan hihnapyörään laitettuja tappeja.
hall-anturia varten megasquirtin sisääntuloa täytyy modata.

megasquirt-extra koodi osaa suorasytkän itsekkin ulkoisia kytkentöjä ei enää tarvita siihen erikseen
Sitten vaan rustataan megatunella asetukset kuntoon.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
montako nastaa se tarvii?mulla on 2wd cossun hihnapyörä tuolla kampiakselin päässä,jossa on 4.kpl nastoja tai paremminkin nystyröitä valmiina.voiskos tuolla saada tarpeellinen tieto suorasytkälle?Ykä wrote:plagu wrote:noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avullaYkä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori
tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon
Mitä nyt msefin foorumia lueskellut niin aika moni käyttää tuota "neon" decooderia joka on weeldecoderin esiaste tehty dodgen koneelle pelkästää (siinä on aika milenkiintoinen hammastus kampuralla)
weel-decoder on täysin toimiva ilmeisemmin joitain murheita on ollut 60-2 hammastuksella tiheän pulssitaajuuden takia isommilla kierroksilla, vaatii LM1815 piirin suodattamaan vr anturin signaalia.
weel-decoder on täysin toimiva ilmeisemmin joitain murheita on ollut 60-2 hammastuksella tiheän pulssitaajuuden takia isommilla kierroksilla, vaatii LM1815 piirin suodattamaan vr anturin signaalia.
turbiinirieska wrote:montako nastaa se tarvii?mulla on 2wd cossun hihnapyörä tuolla kampiakselin päässä,jossa on 4.kpl nastoja tai paremminkin nystyröitä valmiina.voiskos tuolla saada tarpeellinen tieto suorasytkälle?Ykä wrote:plagu wrote: noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla
tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon
mulla on itellä tuo hammastettu etupyörä ja mistä halli tunnistelee tietoja kaikki muuta hampaat on otettu pois vaan 3 hammasta jätin eli ei kai se enempää tarvi itsellä ainaki toimii tuolla lailla eli hampaa on toisistaa 120 astetta
Bmw E32 750ila
Ettei ykä nyt pistä vellejä ja puuroja sekaisin kun on kyse suorasytkän asentamisesta, eli jos on neljä sylinterinen kone ja haluaa suorasytkän niin kampuralla pitää 4 tappia joista 1 puuttuu jotka ovat 90" toisistaan asennettuna että weel-decoder toimisi minimi rauta määrällä.
Ykällä on mitä ilmeisemmin kone jossa on mekaaninen jakaja vielä jäljellä.
Sieraan tämä pätee oikeastaan ihan hyvin mutta muistaakseni kampuralla olevat lovet ovat vain 24" ykk joten ei oikeen käy koska anturin täytyisi olla 50-60" ykk että saa järkevästi toimimaan.
ja eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
Ykällä on mitä ilmeisemmin kone jossa on mekaaninen jakaja vielä jäljellä.
Sieraan tämä pätee oikeastaan ihan hyvin mutta muistaakseni kampuralla olevat lovet ovat vain 24" ykk joten ei oikeen käy koska anturin täytyisi olla 50-60" ykk että saa järkevästi toimimaan.
ja eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
joo eli asista poiketen mulla on vielä normi jakaja käytössä ja tässähä oli puhe ihan eristä asiasta eli pääsi vähä vellit sekottuu niin kun turtana sanoTurtana wrote:Ettei ykä nyt pistä vellejä ja puuroja sekaisin kun on kyse suorasytkän asentamisesta, eli jos on neljä sylinterinen kone ja haluaa suorasytkän niin kampuralla pitää 4 tappia joista 1 puuttuu jotka ovat 90" toisistaan asennettuna että weel-decoder toimisi minimi rauta määrällä.
Ykällä on mitä ilmeisemmin kone jossa on mekaaninen jakaja vielä jäljellä.
Sieraan tämä pätee oikeastaan ihan hyvin mutta muistaakseni kampuralla olevat lovet ovat vain 24" ykk joten ei oikeen käy koska anturin täytyisi olla 50-60" ykk että saa järkevästi toimimaan.
ja eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.


Bmw E32 750ila
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.[/quote]
juu on mekaaninen jakaja,eli kävisköhän se sitten sillai et ku kaksi niistä tapeista hiois pois.silloinko megaruutta sais riittävät tiedot suorasytkälle.
tyhmänä kysyy hän

juu on mekaaninen jakaja,eli kävisköhän se sitten sillai et ku kaksi niistä tapeista hiois pois.silloinko megaruutta sais riittävät tiedot suorasytkälle.
tyhmänä kysyy hän


Kysymys Turtanalle: sinulla on ilmeisesti käytössä tuo kuvan mukainen sytytysjärjestelmä(2kpl HEI 4 pin moduli+kaksoiskipinäpuola). Toimiiko ko. järjestelyn kanssa kipinäohjattuna hard/soft cut rev limiter vai joutuuko käyttämään fuel cuttia?. Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio? Minkä Megatunen ja Ms'n's Extra version ko. järjestelmä vaatii?
Moduleita on tietysti monenkin valmistajan, mutta yksi edullinen on ainakin startaxin maahantuoma jolla on ovh hinta 15eur, niitä pitäisi saada kyllä tilaamalla ainakin mistä hyvänsä autovaraosaliikkeestä.W-PH wrote: Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio?
Samalla firmalla on myös fordin suorasytkäpuolaa, ja hinta oli muistaakseni 60-80 eur.
Jos koneessa on jo mekaaninen jakaja niin en lähtisi sitä poistamaan vaan huvin vuoksi, megasquirtin ohjaus on paljon helpompi toteuttaa mekaanisella jakajalla kuin suorasytkänä."turbiinirieska"]eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
juu on mekaaninen jakaja,eli kävisköhän se sitten sillai et ku kaksi niistä tapeista hiois pois.silloinko megaruutta sais riittävät tiedot suorasytkälle.
tyhmänä kysyy hän![]()
foordin tapit ovat muistaakseni 24" ykk ennen anturia joka on hiukan huono homma sinäällään että jos käytetään kahta kauimmaista tulee triger kulmaksi 114" joka on hieman liikaa mutta boxi sen pystyy tosin tekemään käynnistyvyys heikkenee tuon takia ja 24" ei ole tarpeeksi pieni että next-cylinder koodi toimisi 10-20" on sen vaatimus.
joten helpoimmaksi tulee laittaa koneen laturin tms... hihnapyörälle 2 tappia 180" välein niin että olat 60" ennen ykk.
W-PH wrote:Kysymys Turtanalle: sinulla on ilmeisesti käytössä tuo kuvan mukainen sytytysjärjestelmä(2kpl HEI 4 pin moduli+kaksoiskipinäpuola). Toimiiko ko. järjestelyn kanssa kipinäohjattuna hard/soft cut rev limiter vai joutuuko käyttämään fuel cuttia?. Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio? Minkä Megatunen ja Ms'n's Extra version ko. järjestelmä vaatii?
toimii kipinänkatkaisu, puolan hommasin itse purkamolta 50e hintaan, uudet tulpanjohdot puolalle 30e ja 2 sytkämodulia uutena 18e kappale.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html tuolta löytyy tarvittavat softat.
Kiitoksia tiedoista! Jos joku vielä muistaisi/tietäisi varaosanumeroita noille moduleille, puolalle sellaisen jo löysin. Tuli vielä yksi kysymys mieleen, miten on ko. moduleilla kosketuskulman säädön laita(dwell control), onko sisäinen/hoidettava MS:llä?
Last edited by W-PH on Sun Mar 06, 2005 18:08, edited 1 time in total.
Kiitoksia kaikille infosta. Tämä foorumi on tosi hieno juttu kun ei tarvitse ihan kaikkea perustietoa kaivella kissojen ja koirien kera. Erilaisten modulien ja muun "raudan" kytkikset olisivat varmasti tarpeen monelle aloittelevalle squirttaajalle, joten laittakaa niitä aina jakeluun kun saatte kehiteltyä/rakenneltua toimivan kytkennän. Sillä tavalla tämä homma poikii aina vain lisää uusia ideoita/sovelluksia.
Pikaisesti yritin tästä etsiä tarkempaa tietoa ( http://megasquirt.sourceforge.net/extra/ , http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm) juuri tästä COP aiheesta, mutta ei osunut silmiin.Turtana wrote:...megasquirtilla pystyy myös tekemään 4 sylinteriseen COP tyylillä sytytyksen erillisillä puolilla koska extra koodissa on jo 4 sytkälähtöä tällöin vaatii trigeripyörän nokkapyörälle.
Tuo olisi ilmeisesti aito COP/suorasytytys, joka antaa kipinän vain työtahdilla vai wasted spark ? Siis oikea suorasytkä ainakin tuolle 4-sylinteriselle....
Petteri
Re: suorasytytys
Tosi hyvät ohjeet Turtanalta, vielä olisin kysynyt megatunen ruuvauksesta että mitähän noihin kohtiin spark settingeissä kirjoitetaan jos laitan eka tapin 60" ennen ykk ja kytken kaikki em ohjeiden mukaan.Turtana wrote:
Sitten vaan rustataan megatunella asetukset kuntoon.
Trigger angle (Deg)?
Trigger angle addition?
Cranking advance Angle (Deg)?
Hold Ignition?
Spark output inverted?
Fixed Angle ?
Trim Angle?
Tässä olisi pari 4-sylinteristä autoa johon nyt pitäs saada tuo suorasytkäkin toimiin.
Niin ja rarviiko tuohon dwell settingsiin mitenkään koskea?