suorasytytys

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

jussix
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Thu Mar 03, 2005 16:57
Location: kalajoki

suorasytytys

Post by jussix »

Mitenkäs tuon suorasytytyksen saa kytkettyä ja mitä osia siihen tarvitaan.
hyvät ohjeet olis tarpeen.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Tarvitset triggerin, suorasytkäyksikön tai 2 tavallista ja suorasytkäpuolan. Riippuu vähän koneesta että miten triggerin sitten käytännössä totettaa, yleensä kampuralle laitetaan hammaspyörä mitä luetaan hall-anturilla.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
jussix
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Thu Mar 03, 2005 16:57
Location: kalajoki

Post by jussix »

saako sen toimimaan ilman tuota hammaspyörää
Guest

Post by Guest »

jussix wrote:saako sen toimimaan ilman tuota hammaspyörää
no esim virranjakajaa modaamalla onnistuu myös (olettaen että autossa sellainen on )
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori :)
Bmw E32 750ila
Guest

Post by Guest »

Ykä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori :)
noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Eli oiskohan kellään tallessa/tiedossa sitä turtanan piirtämää kaaviota, jossa oli ne 2-boschin 7-napaista ohjainyksikköä, ja niilllä oli toteutettu suorasytkä ilman ford edistä, lisäksi tarvittiin vaan tommonen 3-napainen(matalajännitejohtoja=3) suorasytkäpuola ja pari vpv-motorin anturia.

Se oli tuolla volvolandian puolella , mutta turtana on taas häipynyt tieten maan alle??
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

plagu wrote:
Ykä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori :)
noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla

tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon :?:
Bmw E32 750ila
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Re: suorasytytys

Post by Turtana »

jussix wrote:Mitenkäs tuon suorasytytyksen saa kytkettyä ja mitä osia siihen tarvitaan.
hyvät ohjeet olis tarpeen.
Tarvitset megasquirtin :wink:

Siihen täytyy tehdä ledeihin 17 ja 19 modi

Image

sitten niiden perään sinun tarvitsee laittaa kaksi sytkämodulia joilla ohjataan hukkakipinäpuolaa.

Image

viimeiseksi tarvitset megasquirt-extra softan joka tukee weeldecoderia.

jotta weeldecoder toimisi tarvitsee 4 sylinterisessä minimissään käyttää 4-1 coderia eli kampuralle hihnapyörään 3 tappia (4 mutta 1 puuttuu) 1 tappi laitetaan niin että se on 60" ennen yläkulokohtaan tms... mihin nyt haluakin pistää.

ja hall-anturi nuuhkimaan hihnapyörään laitettuja tappeja.

hall-anturia varten megasquirtin sisääntuloa täytyy modata.

Image

megasquirt-extra koodi osaa suorasytkän itsekkin ulkoisia kytkentöjä ei enää tarvita siihen erikseen

Sitten vaan rustataan megatunella asetukset kuntoon.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

Ykä wrote:
plagu wrote:
Ykä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori :)
noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla

tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon :?:
montako nastaa se tarvii?mulla on 2wd cossun hihnapyörä tuolla kampiakselin päässä,jossa on 4.kpl nastoja tai paremminkin nystyröitä valmiina.voiskos tuolla saada tarpeellinen tieto suorasytkälle?
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Kiitokset Turtanalle.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Onko tuota suorasytkää ilman EDIS:tä kukaan kokeillut? Miten esim käynnistyvyys kylmässä jne... extra kotisivuilla lukee, että koodi on vasta alpha vaihessa ja sitä on vasta kokeiltu testipenkissä pylväsporakoneessa. Tämä on varmaan jo vanhaa tietoa?
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Mitä nyt msefin foorumia lueskellut niin aika moni käyttää tuota "neon" decooderia joka on weeldecoderin esiaste tehty dodgen koneelle pelkästää (siinä on aika milenkiintoinen hammastus kampuralla)

weel-decoder on täysin toimiva ilmeisemmin joitain murheita on ollut 60-2 hammastuksella tiheän pulssitaajuuden takia isommilla kierroksilla, vaatii LM1815 piirin suodattamaan vr anturin signaalia.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

turbiinirieska wrote:
Ykä wrote:
plagu wrote: noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla

tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon :?:
montako nastaa se tarvii?mulla on 2wd cossun hihnapyörä tuolla kampiakselin päässä,jossa on 4.kpl nastoja tai paremminkin nystyröitä valmiina.voiskos tuolla saada tarpeellinen tieto suorasytkälle?

mulla on itellä tuo hammastettu etupyörä ja mistä halli tunnistelee tietoja kaikki muuta hampaat on otettu pois vaan 3 hammasta jätin eli ei kai se enempää tarvi itsellä ainaki toimii tuolla lailla eli hampaa on toisistaa 120 astetta
Bmw E32 750ila
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Ettei ykä nyt pistä vellejä ja puuroja sekaisin kun on kyse suorasytkän asentamisesta, eli jos on neljä sylinterinen kone ja haluaa suorasytkän niin kampuralla pitää 4 tappia joista 1 puuttuu jotka ovat 90" toisistaan asennettuna että weel-decoder toimisi minimi rauta määrällä.

Ykällä on mitä ilmeisemmin kone jossa on mekaaninen jakaja vielä jäljellä.

Sieraan tämä pätee oikeastaan ihan hyvin mutta muistaakseni kampuralla olevat lovet ovat vain 24" ykk joten ei oikeen käy koska anturin täytyisi olla 50-60" ykk että saa järkevästi toimimaan.

ja eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

Turtana wrote:Ettei ykä nyt pistä vellejä ja puuroja sekaisin kun on kyse suorasytkän asentamisesta, eli jos on neljä sylinterinen kone ja haluaa suorasytkän niin kampuralla pitää 4 tappia joista 1 puuttuu jotka ovat 90" toisistaan asennettuna että weel-decoder toimisi minimi rauta määrällä.

Ykällä on mitä ilmeisemmin kone jossa on mekaaninen jakaja vielä jäljellä.

Sieraan tämä pätee oikeastaan ihan hyvin mutta muistaakseni kampuralla olevat lovet ovat vain 24" ykk joten ei oikeen käy koska anturin täytyisi olla 50-60" ykk että saa järkevästi toimimaan.

ja eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
joo eli asista poiketen mulla on vielä normi jakaja käytössä ja tässähä oli puhe ihan eristä asiasta eli pääsi vähä vellit sekottuu niin kun turtana sano :D :oops:
Bmw E32 750ila
jussix
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Thu Mar 03, 2005 16:57
Location: kalajoki

Post by jussix »

kiitos tiedoista. :D
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.[/quote]

juu on mekaaninen jakaja,eli kävisköhän se sitten sillai et ku kaksi niistä tapeista hiois pois.silloinko megaruutta sais riittävät tiedot suorasytkälle.
tyhmänä kysyy hän :roll: :lol:
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Kysymys Turtanalle: sinulla on ilmeisesti käytössä tuo kuvan mukainen sytytysjärjestelmä(2kpl HEI 4 pin moduli+kaksoiskipinäpuola). Toimiiko ko. järjestelyn kanssa kipinäohjattuna hard/soft cut rev limiter vai joutuuko käyttämään fuel cuttia?. Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio? Minkä Megatunen ja Ms'n's Extra version ko. järjestelmä vaatii?
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

W-PH wrote: Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio?
Moduleita on tietysti monenkin valmistajan, mutta yksi edullinen on ainakin startaxin maahantuoma jolla on ovh hinta 15eur, niitä pitäisi saada kyllä tilaamalla ainakin mistä hyvänsä autovaraosaliikkeestä.

Samalla firmalla on myös fordin suorasytkäpuolaa, ja hinta oli muistaakseni 60-80 eur.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

"turbiinirieska"]eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.

juu on mekaaninen jakaja,eli kävisköhän se sitten sillai et ku kaksi niistä tapeista hiois pois.silloinko megaruutta sais riittävät tiedot suorasytkälle.
tyhmänä kysyy hän :roll: :lol:
Jos koneessa on jo mekaaninen jakaja niin en lähtisi sitä poistamaan vaan huvin vuoksi, megasquirtin ohjaus on paljon helpompi toteuttaa mekaanisella jakajalla kuin suorasytkänä.

foordin tapit ovat muistaakseni 24" ykk ennen anturia joka on hiukan huono homma sinäällään että jos käytetään kahta kauimmaista tulee triger kulmaksi 114" joka on hieman liikaa mutta boxi sen pystyy tosin tekemään käynnistyvyys heikkenee tuon takia ja 24" ei ole tarpeeksi pieni että next-cylinder koodi toimisi 10-20" on sen vaatimus.

joten helpoimmaksi tulee laittaa koneen laturin tms... hihnapyörälle 2 tappia 180" välein niin että olat 60" ennen ykk.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

W-PH wrote:Kysymys Turtanalle: sinulla on ilmeisesti käytössä tuo kuvan mukainen sytytysjärjestelmä(2kpl HEI 4 pin moduli+kaksoiskipinäpuola). Toimiiko ko. järjestelyn kanssa kipinäohjattuna hard/soft cut rev limiter vai joutuuko käyttämään fuel cuttia?. Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio? Minkä Megatunen ja Ms'n's Extra version ko. järjestelmä vaatii?

toimii kipinänkatkaisu, puolan hommasin itse purkamolta 50e hintaan, uudet tulpanjohdot puolalle 30e ja 2 sytkämodulia uutena 18e kappale.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html tuolta löytyy tarvittavat softat.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Kiitoksia tiedoista! Jos joku vielä muistaisi/tietäisi varaosanumeroita noille moduleille, puolalle sellaisen jo löysin. Tuli vielä yksi kysymys mieleen, miten on ko. moduleilla kosketuskulman säädön laita(dwell control), onko sisäinen/hoidettava MS:llä?
Last edited by W-PH on Sun Mar 06, 2005 18:08, edited 1 time in total.
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

Itelläkin on käynyt mielessä jos rakentaisi tollasen sytkän kun nytten on jo suorasytkäpuolakin kiinni, tosin toi edissi toimii melkein 100% :x

Rajottajan kanssa ongelmia..
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Jätetäänkö se 1-sylinteriä merkkaava "tappi" pois 4-1 pyörää käytettäessä vai onko sen sijainnilla merkitystä?
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

pyörimis suunnassa viimeinen tappi jätetään pois ja ensimmäinen tappi mieluusti 50-60" ennen ykk.

megasquirtilla pystyy myös tekemään 4 sylinteriseen COP tyylillä sytytyksen erillisillä puolilla koska extra koodissa on jo 4 sytkälähtöä tällöin vaatii trigeripyörän nokkapyörälle.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Sytkäyksiköksi käy kahden tavallisen modulin sijaan ainakin myös Bosch 0 227 100 200 tai 0 227 100 204, näissä on myös dwell ohjaus.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Kiitoksia kaikille infosta. Tämä foorumi on tosi hieno juttu kun ei tarvitse ihan kaikkea perustietoa kaivella kissojen ja koirien kera. Erilaisten modulien ja muun "raudan" kytkikset olisivat varmasti tarpeen monelle aloittelevalle squirttaajalle, joten laittakaa niitä aina jakeluun kun saatte kehiteltyä/rakenneltua toimivan kytkennän. Sillä tavalla tämä homma poikii aina vain lisää uusia ideoita/sovelluksia.
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Turtana wrote:...megasquirtilla pystyy myös tekemään 4 sylinteriseen COP tyylillä sytytyksen erillisillä puolilla koska extra koodissa on jo 4 sytkälähtöä tällöin vaatii trigeripyörän nokkapyörälle.
Pikaisesti yritin tästä etsiä tarkempaa tietoa ( http://megasquirt.sourceforge.net/extra/ , http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm) juuri tästä COP aiheesta, mutta ei osunut silmiin.

Tuo olisi ilmeisesti aito COP/suorasytytys, joka antaa kipinän vain työtahdilla vai wasted spark ? Siis oikea suorasytkä ainakin tuolle 4-sylinteriselle....

Petteri
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Re: suorasytytys

Post by kimmo-p »

Turtana wrote:
Sitten vaan rustataan megatunella asetukset kuntoon.
Tosi hyvät ohjeet Turtanalta, vielä olisin kysynyt megatunen ruuvauksesta että mitähän noihin kohtiin spark settingeissä kirjoitetaan jos laitan eka tapin 60" ennen ykk ja kytken kaikki em ohjeiden mukaan.

Trigger angle (Deg)?
Trigger angle addition?
Cranking advance Angle (Deg)?
Hold Ignition?
Spark output inverted?
Fixed Angle ?
Trim Angle?

Tässä olisi pari 4-sylinteristä autoa johon nyt pitäs saada tuo suorasytkäkin toimiin.

Niin ja rarviiko tuohon dwell settingsiin mitenkään koskea?
Post Reply