95 / 98 oktaanisen bensan vaikutus sytkäkarttaan

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

95 / 98 oktaanisen bensan vaikutus sytkäkarttaan

Post by KariM »

Sillointällöin autolla tulee pyyhkästyä matka-ajoa noin tankillinen päivässä, ja siihen hommaan edullisempi 95 oktaaninen kävisi mainiosti. Normaalissa kaupunkitykityksessä käytän 98:a, ja myös sytkä on säädetty sille. MS:n kanssa voisi kuitenkin tehdä vaivattomasti toisen napista valittavan sytkäkartan hieman pienemmillä maksimiennakoilla.

Olisiko kenelläkään referenssiä sytkäennakoista samasta koneesta 95:llä ja 98:lla? Esim. jossain 90-luvun alun Opeleissa on oktaanivalitsin. Muutoksen suuruusluokkaa mietin, muutamia asteita se lienee. Tosin melko helpostihan tuon kokeilemallakin selvittää (nakutusrajalta hieman taaksepäin), kun huipputehon merkitys ei tuossa matka-ajossa niin koviin oleellinen ole.
-Kalle-
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 13:30
Location: Lapua

Post by -Kalle- »

Toisaalta sytkän myöhäistäminen taas lisää polttoaineen kulutusta joka taas kompensoituu bensan hinnassa. Eipä taida vaivan arvoista.
-Kalle-
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Niinno, tuota kakkoskarttaa säätäessä kuluu bensaa äkkiä sen verran, etten ennätä enää tuon auton maantieajeluilla sitä takaisin tienata edullisemman menoveden hinnassa :cry:

Osakuorma-alueella (joita matkasta on >99%) en meinannut puuttua ennakkoon, ainoastaan ahtohuippujen kohdalla. Olen tuolla jo nytkin ajellut 95:lla, mutta hieman tylsää ohituksissa kytätä kilistystä.
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Täyskuorma-alueelta ottaa muutaman asteen pois, siinä se sanoisin. Esim. 3-5 astetta.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

ei tuo muutama aste paljon auta!
Rohkeesti vaa pudottaa hieman ahtoja joku 0.3-0.4 bar ni pitäis kilinän hellittää.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Entä jos se mutka on jäänyt asentamatta, eli on vapari kone?
Volvo 360GL -88
Masi_K
Megajumala
Posts: 1984
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

JTbo wrote:Entä jos se mutka on jäänyt asentamatta, eli on vapari kone?
Volvossakin on niin b200 ja b19 koneiden välillä. Kummassakin on 10.2 puristus. K jetillä oktaanitarve 98 ja lh jettikoneessa 95..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply