Aloittelijalle apuja säätämiseen

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Nyt ollaan niin pitkällä että tuli tämmönen ketju ajankohtaiseksi. :D

MS 2, V 3.0 - Firmware MS2/Extra 3.2.4
Suuttimet: Boschin 0280150040 406cc/min (8kpl)
Triggeröinti HEI-jakajasta (ei siis enää 36-1)
Kone: Oldsmobile 307

Sain tänään käytettyä koneen niin lämpöseksi että WUE-ledi sammui, samalla hetkellä käynti parani eli taitaa vieläkin olla liian rikkaalla? Lambdakorjaus on nollilla ja TPS 100%/s. Kävi kaasuun koskematta n. 1200RPM mutta aina välillä kierrokset haukkasi alas ja sitten taas kävi hyvin. Jakajasta on vielä toistaiseksi bypass johto irti eli käy vielä kiinteällä ennakolla.

Sain jonkun näköistä data logia, mutta USB sarjakaapeli katkoi välillä yhteyttä. Huomasin sellasenkin asian että kun nyppäsin USB-johdon irti niin moottori sammui (läppärissä ei laturi kiinni) mistäs viasta se kertoi?

Toinen ongelma on lambdamittari, se oli mulla hetken säätämässä seoksia CCC-Rochesterille. Kapeakaista signaali ECM:lle joka sääti takaisinkytkennällä 14,7 mutta mittari näytti 17,2. Vaihdoin orkkis lambdan kiinni ja mittari alkoi näyttää 14,7. Eli ilmeisesti mittari näyttää oikein mutta tietokoneelle menevä jännitesignaali kusee. Pitääkös laajakaistat kalibroida jotenkin? Kyseessä Pro Sportin setti autotunelta.

Varmaan perusjututkin päin honkia, mutta kun ei tiedä mitä ei tiedä niin siksipä kysynkin teiltä viisaammilta neuvoja.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Ainakin paistoi tuolta tunesta, että Squirts per engine pienemmäksi, jotta req fuel olisi järkevissä rajoissa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Masi_K »

Big_Easy wrote: Eli ilmeisesti mittari näyttää oikein mutta tietokoneelle menevä jännitesignaali kusee. Pitääkös laajakaistat kalibroida jotenkin? Kyseessä Pro Sportin setti autotunelta.

Varmaan perusjututkin päin honkia, mutta kun ei tiedä mitä ei tiedä niin siksipä kysynkin teiltä viisaammilta neuvoja.
Aina pitää kalibroida. Selvität että mikä on laajakaista mittarisi antojänniteskaala ja valitset vastaavat megasta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Uusi päivä, uudet suuttimet. Nyt ei ainakaan pitäisi falskaavien suutinten olla sotkemassa säätämistä. :)

Lueskelin tämän läpi http://automotivethinker.com/engine-con ... -or-other/.

Mitenkäs Mega laskee koneen asentoa? Mulla on jakajassa perusennakkoa 20 astetta, jos laitan "fixed timing" arvoksi 20 niin onko ennakkoa sitten 40 astetta (base + fixed)? Eli pitääkö Mega nollakohtana (TDC) tota hetkeä jolloin jakajalta tulee pulssi?

Kumpi on suositellumpaa, pitää jakaja 20 asteessa ja tehdä sytkäkartat sen mukaan vai säätää jakaja 0 asteeseen? Omana ajatuksena oli että toi 20 asteen perusennakko olisi samanlainen vikasietotila kuin tässä koneessa on kaasarillakin ollut, mutta mitä sanoo kokeneemmat?

Jos pidän tuon 20 asteen perusennakon niin pitääkö "General lags" asetuksista lisätä "MAP sample angle" arvoon sitten tuo 20 astetta?
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Big_Easy wrote:
Mitenkäs Mega laskee koneen asentoa? Mulla on jakajassa perusennakkoa 20 astetta, jos laitan "fixed timing" arvoksi 20 niin onko ennakkoa sitten 40 astetta (base + fixed)? Eli pitääkö Mega nollakohtana (TDC) tota hetkeä jolloin jakajalta tulee pulssi?

Kumpi on suositellumpaa, pitää jakaja 20 asteessa ja tehdä sytkäkartat sen mukaan vai säätää jakaja 0 asteeseen? Omana ajatuksena oli että toi 20 asteen perusennakko olisi samanlainen vikasietotila kuin tässä koneessa on kaasarillakin ollut, mutta mitä sanoo kokeneemmat?

Jos pidän tuon 20 asteen perusennakon niin pitääkö "General lags" asetuksista lisätä "MAP sample angle" arvoon sitten tuo 20 astetta?
Siis kun liipaisu haetaan jakajlta jossa on 8 liipaisukohtaa (basic trigger), niin "perusennakko" pitäisi olla 60 astetta koska mega lähtee siitä laskemaan kipinähetkeä eli käytännössä 0-50 astetta. Jos se on 20 niin mega ei pysty sytyttämään yli 10? asteen ennakoita.

Kulma kerrotaan koneelle kohdassa Basic setup -> tach input/ignition settings -> trigger angle (60)

Lisäksi jakajan pyörijän pitäisi olla keskellä jakajan hatun nastaa noin 25 asteen ennakolla, jotta se ei sytyttäisi ohi 0-50 asteen ennakoilla.

Unohda noi General lags asetuksen ensi alkuun, niillä poistetaan häiriökäyttäytymisiä.

Fixed Timing on se jolla ohitetaan sytkäkartta esimerkiksi kun tarkistetaan sitä liipaisuhetkeä eli Fixed angleksi 10 astetta ja silloin voi lampulla katsoa näkyykö dampperilla 10. Jos ei näy niin silloin tuo 60:een perusennakko tai trigger angle ei ole oikein.

Minun mielestäni tuossa artikkelissa asiat käsiteltiin vähän kummallisesti, kuten esimerkiksi toi MAP sample angle. Ehkä olen vain tyhmä mutta minun mielestäni tuo ei ole kovinkaan tärkeä arvo jos ei ole joku kovasti viritetty ITB-vehje. Näissä minun kötöstelyissä on toistaiseksi riittänyt 1mm Mig-suutin ja bensasuodatin MAP-letkussa vaimentamaan piikit. Pitääpi opiskella asiaa.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Vaihdoin uusien suuttimien lisäksi vielä "uudet" tulpat, nyt ollaan jo vähän sinnepäin arvojen kanssa kun kone lähtee tulille kylmänä ja kuumana ja vielä jääkin käymään. :D

Seuraava homma olis toi sytkän ohjaus, mutta kun triggeriä ei pysty kääntämään suhteessa jakajaan. Jostakin artikkelista muistelisin lukeneeni että trigger angleksi voisi laittaa esim. 20 mutta sitten ennakko lasketaan vasta seuraavalle kipinälle.

Onnistuisiko trigger angleksi laittaa 110 astetta? Silloin esim. 1 pytyn liipasulla laskettaisiin 8 pytylle ennakko, jakaja olisi siis siinä 20 asteessa. Olisi ainakin terminaalit oikeassa kohdassa pyörijään nähden, mutta toimisiko tällainen viritelmä? Vai pitääkö / kannattaako modata virranjakajaa? Miten muut on tehneet HEI-jakajan kanssa?

Katoin ajoituslampulla ennakot ilman Megan ohjausta, näytti 24 astetta eli nyt olisi trigger angle vissiinkin 24?

Ilmeni vielä seuraavanlainen vika. Kun lämmöt nousee tarpeeksi (n. 180F) niin lämpömittari pamahtaa tappiiin. Tekee saman vaikka laittaa potikan lämpöanturin johtoihin, mistähän mahtaa johtua?
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Big_Easy wrote: Seuraava homma olis toi sytkän ohjaus, mutta kun triggeriä ei pysty kääntämään suhteessa jakajaan. Jostakin artikkelista muistelisin lukeneeni että trigger angleksi voisi laittaa esim. 20 mutta sitten ennakko lasketaan vasta seuraavalle kipinälle.


Onnistuisiko trigger angleksi laittaa 110 astetta? Silloin esim. 1 pytyn liipasulla laskettaisiin 8 pytylle ennakko, jakaja olisi siis siinä 20 asteessa. Olisi ainakin terminaalit oikeassa kohdassa pyörijään nähden, mutta toimisiko tällainen viritelmä? Vai pitääkö / kannattaako modata virranjakajaa? Miten muut on tehneet HEI-jakajan kanssa?
Voi laittaa. Mitä pitempi tuo trigger anglen ennakko on niin sitä epätarkemmaksi sytkä menee, varsinkin startatessa.
Big_Easy wrote:
Katoin ajoituslampulla ennakot ilman Megan ohjausta, näytti 24 astetta eli nyt olisi trigger angle vissiinkin 24?
Kyllä jos ymmärrän oikein. Pitäisi siis toimia samalla tavalla jos laittaa 114, mutta silloin pitäisi ennakko toimia ylös asti oikein. Voihan se olla että nämä uudet koodit osaavat tehdä tuonkin itse että laskevat yli menevän eri liipaisusta, mutta en tiedä.
Big_Easy wrote: Ilmeni vielä seuraavanlainen vika. Kun lämmöt nousee tarpeeksi (n. 180F) niin lämpömittari pamahtaa tappiin. Tekee saman vaikka laittaa potikan lämpöanturin johtoihin, mistähän mahtaa johtua?
Onko tunerstudion kalibroinnit oikein?
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Kalibroin lämpöanturit uudestaan valitsemalla common sensorsista GM:n arvot, saa nähdä kuinka vaikuttaa. Olin ottanut aevot diyautotunen sivuilta, siellä oli "kuumin" arvo vain 146F voisikohan se olla osasyy ongelmiin?

Koitan myös huomenna josko saisi Megan säätämään sytkää, nyt on vielä jakajalta by pass piuha irti. Mitenkäs se trigger wizzardin käyttö tapahtuu? Jotenkin epäselvästi kirjoitettu ne ohjeet, mihin kohtaan siinä ikkunassa pitää saada sama asteluku kuin veivillä?

Kiitän jo etukäteen vastauksista. :)
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Big_Easy wrote:
Mitenkäs se trigger wizzardin käyttö tapahtuu? Jotenkin epäselvästi kirjoitettu ne ohjeet, mihin kohtaan siinä ikkunassa pitää saada sama asteluku kuin veivillä?
Fixed timing päälle esim. 10 astetta tai millä kone pysyy käynnissä, Trigger wizard ikkuna auki, lampulla katsoo paljon todellinen ennakko on, Trigger wizardista plussaa tai miinusta kunnes lamppu näyttää saman kuin Fixed timing arvo on, Fixed timing pois päältä, burn, Profit.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Sain vihdoin Megan säätämään sytkää, tein myös D16 bypass modin purkkiin. En vielä saanut trigger anglea säädettyä, koitan huomenna mitata sytkäsignaaleja oskilloskoopilla kun kone käy jakajan ennakolla. Näkeepähän samalla että jakajalle menevä signaali on oikeanlaista.

Tässä taas listaa päivän huomioista:
Käyntiin sahatessa bensamittari pomppii E ja F väliä kuin hullu.
Kone lähtee lyhyellä pyörittämisellä käyntiin, käy muutaman sekunnin todella nätisti mutta sitten käynti muuttuu raskaaksi.
Äänenvaimentimet on riittävän huonot, meni korvat lukkoon kun vähän jysähti putkeen. :mrgreen:

EDIT: Mitenkäs toi spark output asetus pitää olla HEI jakajalle? Mulla on nyt going high (inverted) ja hyppyjohto JS10:stä suoraan liittimelle. Oman käsityksen mukaan jakaja lataa puolaa kun signaali on +5v ja laskevalla reunalla lentää kipinä. Tarkoittaako toi Megan going high että silloin pitäis lentää kipinä? :roll:
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Big_Easy wrote:Sain vihdoin Megan säätämään sytkää, tein myös D16 bypass modin purkkiin. En vielä saanut trigger anglea säädettyä, koitan huomenna mitata sytkäsignaaleja oskilloskoopilla kun kone käy jakajan ennakolla. Näkeepähän samalla että jakajalle menevä signaali on oikeanlaista.
Noi loggerit on hyviä kanssa noihin häiriöiden metsästykseen.
Big_Easy wrote: Kone lähtee lyhyellä pyörittämisellä käyntiin, käy muutaman sekunnin todella nätisti mutta sitten käynti muuttuu raskaaksi.
Afterstart Enrichmentin säätöä vaan jos tyhjäkäyntialueen kartta on kunnossa.
Big_Easy wrote: EDIT: Mitenkäs toi spark output asetus pitää olla HEI jakajalle? Mulla on nyt going high (inverted) ja hyppyjohto JS10:stä suoraan liittimelle. Oman käsityksen mukaan jakaja lataa puolaa kun signaali on +5v ja laskevalla reunalla lentää kipinä. Tarkoittaako toi Megan going high että silloin pitäis lentää kipinä? :roll:
Joo.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Hitto kun eniten ahdistaa nää itsestään selvyydet. Lueskelin (taas) uudestaan megamanuaalia ja sen ohjeen mukaan oon tehnyt optoerottimella tach inputin. Jakajalta tulee 24 asteen kohdalla nouseva reuna, mutta optoerotin invertoi sen joten triggerin pitäisikin olla laskevalla reunalla eikä nousevalla niin kuin mulla nyt on asetuksissa. :?

Miten toi standard coil charge toimii? Jos halutaan esim. 20 astetta ennakkoa, dwell on 3ms ja spout going high niin tuleeko nouseva reuna silloin 20 astetta + 3ms ja laskeva 20 asteen kohdalla? Jos näin on niin sitten on ainakin output asetukset oikein. Tämän takia meinasin skoopilla mittailla kun termit "basic", "standard" ja "normal" ei oikeen kerro aloittelijalle mitään.

Kartat ei vielä ole kunnossa, kun on tällaiset perusjututkin päin persettä. Eiköhän tästä pikkuhiljaa kun vain jaksaa hakata päätä seinään. :lol:
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Ohjaako puolaa HEI-moduuli vai Megasquirtin sytkäkivi?

Jos HEI, niin moduulille annetaan vain 50/50 kanttiaaltoa (fixed duty, 50%) sisään ja annetaan moduulin hoitaa puolan lataus.

Jos puola on suoraan kiinni Megassa niin sitten Standard Dwell ja sitten arvotaan Dwell-ajat puolan mukaan.

Pitäisi nähdä koko kytkentäkuva jotta voisi ottaa kantaa siihen että miten noi sytkäasetukset pitäisi sulla olla.


Sitten vedetään mutulla kun alan itsekin olla jo sekaisin. Joku saa korjata jos on korjattavaa.

-Going high/low-asetukset eivät liity mitenkään hampaan etu- tai takareunaan vaan siihen lataako puola silloin kun prosessorilta tulee +5v vai maadoittaako se.

-Jos puola kuumenee liikaa niin Going high/low asetus voi olla väärin.

Edit: Ja puolaan tulee virrat kun virrat on päällä ja kone ei pyöri

-Jos käyttää fixed duty 50:ntä, niin going high/low siirtää vain sytkän puoli pykälää pieleen.

-Jos Rising/Falling edge on väärin niin sytkä on vain hampaan verran pielessä oli opto kääntävänä tai ei.

Edit: Testasin. Ei näyttänyt toimivan ollenkaan kun Rising/Falling oli väärä. Lieneekö syynä puuttuvien hampaiden syvyys vai joku muu?

(Itse olen aina lyönyt vai Falling Edgen ja katsonut lampulla sytkän kohdalleen mikä ei liene kovin ortodoksinen tapa. Myöskin olen joutunut tappelemaan sytkän kanssa aika paljon joten en taida olla aivan oikea henkilö selvittämään asiaa. Mutta toisaalta opinpahan itsekin tässä jotain. :shock: )
Last edited by MrFairlane on Sat Mar 29, 2014 23:51, edited 1 time in total.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

MrFairlane wrote:Ohjaako puolaa HEI-moduuli vai Megasquirtin sytkäkivi?
Puolaa ohjaa HEI-moduuli, Megalta lähtee pelkkä jännite signaali.
MrFairlane wrote: Jos HEI, niin moduulille annetaan vain 50/50 kanttiaaltoa (fixed duty, 50%) sisään ja annetaan moduulin hoitaa puolan lataus.
Kiitos, tämä selvensi paljon. :D

Mulla on siis 7 pinninen HEI-moduuli josta lähtee kanttiaalto Megalle ja Megalta sytkän ohjaus kanttiaaltona takaisin HEI-moduulille. Oon 99% varma että trigger on falling edge olis oikea asetus liipaisulle, koitan huomenna vaihtaa sytkän ohjaukselle ton fixed dutyn.

Tämän päiväisistä säätöyrityksistä ei oikeen tullut mitään, vasta jäljestäpäin huomasin että jakajan bypass johto oli unohtunut irti. Harmia aiheutti myös ilmanputsari kun kone imi koko ajan pakosarjoilta kuumaa ilmaa, taisi imuilman lämmöt nousta parhaimmillaan 65 C. Sähköflekti sentään toimi juuri niin kuin pitääkin. :mrgreen:

Sain napattua datalogiakin nyt kun läppäri + USB sarjaportti vaihtui kunnon pöytäkoneeseen. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/201 ... .44.09.msl Login lopussa kone alkoi kakomaan ja seokset pomppi laihalle, taisi bensa loppua. :lol:

EDIT: Hain tänään lisää bensaa, ja taas kone rokkaa. Tänään tuli opittua seuraavaa:

-4 pinnisessä HEI-moduulissa on dwell control, 7 pinnisessä ei ole, se on pelkkä "tyhmä" vahvistin.
-7 pinnisen bypass on virtaohjattu, ei jänniteohjattu (tai sitten mulla on risa moduuli). Tämä selvisi kun koitin vaihtaa kipinän JS10:stä D14:sta ja kone lähti silti tulille. http://www.pazzer.net/pazzer/served/Fil ... o_4pin.jpg Tuossakin kuvassa bypass on piirretty releen käämiksi ja lukeekin vielä relay. Koitan tehdä viikonloppuna ton bypass kytkennän releellä josko lähtisi toimimaan.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Alkaa näyttää siltä että HEI-moduuli on hajalla. Bypass pinnissä on resistanssi 5k eli pitäisi olla jännite ohjattu, ei silti vaihda sytkää Megan ohjaukseen. Säädin tänään jakajan 20 asteen ennakolle ja kone kävi todella nätisti, ajattelin että bypass enää toimimaan ja säätöjä hakemaan. Nyt kun lätkäsee koneen tulille niin kierrokset pomppii miten sattuu välillä 0-64000! :x

EDIT: Tässä alkaa jo itsekkin olemaan ihan sekaisin että kuinka ton nyt pitäisi toimia.

Koitin oskilloskoopilla mitata TACH-signaalin relekortin tach pinnistä. Suoraa viivaa, 0,6v piikki ja perään -0,6v piikki. :shock: Eikös tollasta signaalia tule VR-sensorista? Netistä luin että 7-pin moduulissa olisi conditioner ja ulos tuleva signaali olisi kanttiaaltoa. Koitin vielä tehdä samat mittaukset orkkis kuosissa olevalle kaasarikoneelle ja signaali oli ihan samanlaista.

Eli hyvät uutiset, RPM-tiedon sekoilu ei johdu häiriöistä. Huonot uutiset, pitäis taas kolvailla Megan sisuksia tai laittaa hyllystä 5-pin moduuli tulkkaamaan signaali Megalle.

EDIT2: Omituinen signaali taisikin olla skoopin piruiluja, taitaa olla liitokset löysällä tai putket tiensä päässä. Asensin läppärille Winscopen ja sillä tutkin sytkä moduulin. 5v kanttiaaltoa ulos, 5 voltin kanttia sisään ja 5v bypass eli moduuli toimii ainakin huoneenlämmössä. :D

Aino mikä ton RPM-sekoilun voi enää aiheuttaa on pick up coil, maadotukset tai sitten Mega. Maadotuksia ehdinkin jo parannella jakajalta ja laturilta, sen jälkeen ainakin kylmällä koneella toimi taas normaalisti.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

EDIT: Tarkistin varmaan kolmatta kertaa johdotuksia ja löytyikin aika mehevä moka, bypass ja spout meni ristiin jakajalle. Eipä mikään ihme että on "toiminut" miten sattuu. :oops:

Nyt sentään toimii Megan sytkäsäätö sekä fixed duty 50/50 että standard dwell. En enää itsekkään tiedä että kumpaa noista nyt sitten pitäisi käyttää, megamanuaali sanoo standard dwell, mutta jakajan reffi signaali on 50/50.

Vielä pitäisi selvittää mihin RPM-tieto hukkuu kuumalla koneella. koitin katsoa high speed loggerilla triggeriä ja pelkkää tyhjää näytti, Megalle ei siis ilmeisesti tule minkäänlaista signaalia?

EDIT2: Tach signaalin ongelmista päästy vihdoin eroon. :D Signaalipiuha vaatii jostain syystä 2 voltin offsetin, joten tein siihen bias-vastukset.

Seuraava ongelma onkin sitten saada sytkän ohjaus toimimaan. Tarviikohan sekin tuon 2v offsetin? Jotenkin mielenkiintoinen tämän koneen sytytys, ei oikeen mikään toimi niin kuin muilla. Tyhjäkäynnilläkin (800RPM) ennakkoa on jo 28 astetta, meinaa olla vähän hankalaa kun asteikko loppuu 24:ään asteeseen. :roll:
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Well, amen! 8) Nyt toimii sytytyksen ohjaus. Fixed timing 24, veivillä saman verran ja pysyi merkki paikallaan kun antoi kenkää. :D Nyt voinkin vihdoin omistaa tämän ketjun siihen mihin sen alun perin tein eli säätämiseen eikä (mun) sähläämiseen. :lol:

Eka pitäisi vissiin saada säädöt kohdilleen kuumalla koneella ja sen jälkeen sitten rikastukset? Missä järjestyksessä noita karttoja pitäisi säätää? Pitääkö ne säätää taulu kerrallaan vai pitääkö hieroa kaikkia vuorotellen vähän kerrallaan?
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Big_Easy wrote: Eka pitäisi vissiin saada säädöt kohdilleen kuumalla koneella ja sen jälkeen sitten rikastukset? Missä järjestyksessä noita karttoja pitäisi säätää? Pitääkö ne säätää taulu kerrallaan vai pitääkö hieroa kaikkia vuorotellen vähän kerrallaan?
Sytkäkartta näyttää kohtuulliselta (jos maksimiennakot ovat oikeasti siellä 34 hujakoilla), joten siihen ei varmaan tarvitse ensimmäiseksi koskea. (Ennakko tosin voisi nousta nopeammin alussa.)

Ja sytkäkartan säätö on hiukan hankalaa ilman dynoa. Pitäisi olla hyvin säädetty bensakartta ja sitten naputella sytkäkarttapistettä ylös tai alas ja katsoa että haluaako kone samalla pisteellä lisää bensaa vai ei.

-Kone lämpimäksi ja tyhjäkäyntialueen säätö, ASE ja Cranking
(seuraavassa kylmäkäynnistyksessä sitten Warmup ja kylmäpään ASE ja Cranking)

-VE analyze päälle ja rallia
-Kartan tasoittelu ja lisää rallia

-kiihdytysrikastukset

Sytkäkartan muutokset ja moni muu asia vaikuttavat seoksiin joten tuota bensakartan säätelyä voi harrastaa vähän joka välissä.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Ehdin jo lauantaina kokeilemaan VE analyze:ä, ringille en vielä päässyt kun jarrut ei näköjään sittenkään vielä toimi. Sen verran sain VE taulua enemmän oikeaan suuntaan mitä nyt vapaalla tohti antaa kierroksia ja vaihde päällä tyhjäkäynnillä. :)

Nettigeneraattorilla tehty sytkäkartta oli ainakin niin hyvä ettei putkissa paukkunut.

Sytkäsignaalissa meinaa vieläkin olla satunnaisia piikkejä kuumalla koneella, koitin tänään lisätä häiriönpoisto konkat lämpöantureihin, huomenna näkee onko niillä toivottua vaikutusta. Tiedä oikeen mistä sitä häiriötä tulee kun kuumalla koneella TPS:kin pomppii n. 1% verran edes takaisin. :?
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Häiriönpoistokonkat vaan pahensi tilannetta, eli taitaa maadotuksissa olla vikaa. Konkat oli siis IAT ja CLT signaalijohdoista maihin.

Tutkiskelin tuota aiemmin ottamaani high speed loggerin logi-filua. Trigger-time arvot pysyy suunnilleen 10-12ms välillä, silloin tällöin tulee piikkejä 30-120ms. MUTTA silloin jos tulee esim 100ms pituinen piikki niin myös time arvossa on samassa kohdassa 100ms yhtäkkinen nousu. Mitäs se tarkoittaa? Ihan kuin Megalle tulisi 100ms mittainen black out.

EDIT: Vielä logi tiedosto mukaan. Logi ei ole zippinä! Poistakaa tiedostosta vaan .zip-pääte.
EDIT2: Nyt vasta tajusin ettei tuo high speed loggeri tallennakkaan rivejä tasaisin väliajoin vaan aina liipasutapahtuman kohdalla. :oops: Eli jostain syystä jää pulsseja lukematta.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
circa
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Wed Sep 18, 2013 18:11

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by circa »

Miten asetan tuommosen 36-1 triggerin anturiin nähden 4cyl motissa?
edit: en jaksanut tehdä asiasta uutta topickkia niin ajattelin tässä kysäistä
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

circa wrote:Miten asetan tuommosen 36-1 triggerin anturiin nähden 4cyl motissa?
edit: en jaksanut tehdä asiasta uutta topickkia niin ajattelin tässä kysäistä
Kun anturi kohtaa tyhjän hampaan jälkeisen hampaan niin kone on Trigger Anglen verran BTDC:ssä.

Eli TDC:ssä eka hammas on mennyt Trigger Anglen verran anturin ohi.

Trigger Anglen olen tähdännyt sinne 60 hujakoille huvikseni.

EDIS-vehkeet on sitten erikseen ja MS1 taitaa olla vähän ronkelimpi noille asteille.
circa
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Wed Sep 18, 2013 18:11

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by circa »

MrFairlane wrote:
circa wrote:Miten asetan tuommosen 36-1 triggerin anturiin nähden 4cyl motissa?
edit: en jaksanut tehdä asiasta uutta topickkia niin ajattelin tässä kysäistä
Kun anturi kohtaa tyhjän hampaan jälkeisen hampaan niin kone on Trigger Anglen verran BTDC:ssä.

Eli TDC:ssä eka hammas on mennyt Trigger Anglen verran anturin ohi.

Trigger Anglen olen tähdännyt sinne 60 hujakoille huvikseni.

EDIS-vehkeet on sitten erikseen ja MS1 taitaa olla vähän ronkelimpi noille asteille.
Eli siis pistän koneen BTDC:hen jonka jälkeen asetan triggerin siten että antura osoittaa tyhjän hampaan jälkeiseen hampaaseen?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

Silloin trigger angle on nollan hujakoilla.
circa
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Wed Sep 18, 2013 18:11

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by circa »

Noniin, asetin triggerin siten että antura osoittaa tyhjän hampaan jälkeen kuudenteen "piikkiin". Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin nyt trigger angle on 50 luokkaa?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by MrFairlane »

-Ignition settings->ignition options->Fixed advance Fixed timingiin ja timing for fixed advanceen 10 astetta

-Pyöritä konetta startilla ja ajoituslampun pitäisi näyttää 10 astetta ennakkoa.
Jos ei näytä niin laita Tooth angleen joku muu luku.

-Laita Fixed advance takaisin use tableen.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Auto on nyt leimalla. 8) Johdotin triggerisignaalin suoraan prossun kintulle ja laitoin ylösvetovastuksen, siihen loppui kuumakäynti ongelmat.

Pysyy käynnissä vapaalla ja vaihde päällä. Vapaalla käy aika nätisti tyhjäkäyntiä, vaihde päällä hieman raskaan tuntusesti. Koitin lisätä alakierroksille sytkäennakkoa ja nyt ainakin ryntää paljon nätimmin. :)

Huomasin että asetuksista oli "incorporate AFR target" pois päältä jostain syystä. Laitoin päälle, saa nähdä vaatiiko joku paikka säätämistä.

Ainoa ongelma tällä hetkellä on että datalogissa näkyy välillä kiihdytysrikastusta vaikka MAP ja TPS arvot ei muutu ollenkaan. Kiihdytysrikastuksen pitäisi kaiken lisäksi olla pois käytöstä vielä.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Aloittelijalle apuja säätämiseen

Post by Big_Easy »

Logi.jpg
Mitähän tuossa valitussa 0,675s kohdassa oikeen tapahtuu? Pulssinleveys kasvaa 50% vaikka mikään rikastus ei mene päälle. Samassa kohdassa imuilman lämmöt nousee 10F. Kierrosluvun romahtaminen ja MAPin nousu varmaan johtuu liian rikkaasta seoksesta.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Post Reply