On kyllä järkyttävän hidasta tämä tekeminen, kun joutuu melkein joka osan tekemään ja sovittaan uudelleen kokoonpanoon.
-Kannen muttereita tuli tehtyä 8kpl ja 4 arp:n alkuperäistä mutteria meni niihin kohtii, missä nokka-akselit ei ollu tiellä eli kumpiinkin ulkoreunoihin.
-Kaikki venttiilit piti säätää paloja hiomalla, kun ei tarpeeksi sopivia löytyny.
-imukauloihin joutu hitsaamaan 3cm alumiinijatkot, että saa paremmin läppärungot kiinni.
ym ym. pikkuhiplausta joka paikkaan.
-Lohkon alle tuli 2mm spaceri, joten puristukset on laskujen mukaan 9,0(vakio 12).
-Kannentiiviste on cometicin monikerros metalli ja kaikkien kerrosten kaikki pinnat suihkutettu VHT:n copper gasket cementillä.
-Kannen muttereita ei uskaltanut kiristää, kuin 56 Nm:een, koska kanta on 6mm kuusiokolo ja rupes jo kääntymään avain kannan kolossa. Bilteman kuusiokolotyökalut meni pyöriäksi mitä oli niin piti käydä hakemassa teollisuuslaatua. Mutterit on 10.9 kovuset, mutta varmaan pehmentyny hitsauksessa. Jospa tuo kiristys pitäis paineet sylinterissä, mutta pinnapulttien ei pitäs ainakaan venyä yhtään.
Kone alkaa olla siinä vaiheessa, että voi pultata runkoon kiinni, jossa sitten tekee loput osat ja kasailee paikalleen. Syksy vaan alkaa tulemaan vastaan...
Muutamia kuvia taas...
Turbo on nyt se TD05-25G, 9-lapanen turbiinisiipi, twinscroll-pakopesä ja antisurge-kompurapesä.
25G vs 16G kompurapesä.
Koneen kasausta.
Luultavasti löyty vika(ainaki suuri epäilys) miksi entisessä kokoonpanossa meni hajalle ne 2 ja 4 männän tapit ja männäntappien reiät. Tuli nuita öljysuuttimia paikalleen laittaessa viellä kerran kokeiltua kompuralla, että ilma kulkee läpi nuista suuttimista...sattu vahingossa olemaan toisen suuttimen tuo ylempi osa kääntyny nuin niinku kuvasta näkee ja eihän tuosta kulkenu ilma läpi kuin toisesta reiästä.
Kummanki suuttimen yläosat pääsee herkästi kääntymään tuon n.20 astetta vinoon ja vain toiseen suuntaan...jos kumpikin kääntyy sen minkä pystyy niin öljysumutus loppuu 2 ja 4 pytyltä kokonaan. Piti laittaa suoraan ja lyöntitapilla lukita paikallensa niin ei pääse liikkumaan öljynpaineesta.
Tuosta runkoon kiinni.
Nokat tuli ajotettua seuraavasti....
