säätääkö mega itse imuilman lämmön mukaan?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
janneza
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Wed May 18, 2005 20:08

säätääkö mega itse imuilman lämmön mukaan?

Post by janneza »

elikkäs säätääkö mega mitenkään imuilman lämmön mukaan vai löytyykö kyseiselle asialle oma setuppi... eli kun on vaikka imuilma +40 tai -20 pitäisi myös pensaa saada erimäärä... toivon mukaan oli taas tarpeeksi epäselvästi selostettu :oops:
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Kyllä se rikastaa seosta kelin viiletessä, mutta sitäpä en tiedä voiko säädön määrään vaikuttaa.
Taitaa pystyä vaikuttamaan ainoastaan koneen lämmönmukaan tapahtuvaan rikastukseen?

Tietysti jos nakkaa potikan tuohon imuilmanlämpöanturin tilalle, niin saa potikasta säädettävät seokset ;)
Volvo 360GL -88
janneza
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Wed May 18, 2005 20:08

Post by janneza »

niin... tuli vaan mieleen että kyllä tuokin on kohtuu tärkeä säätöparametri heti kierrosluvun ja map:in jälkeen...
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Vanhalla anturilla kun tuo oma oli, niin aina silloin tällöin hävisi maadoitus anturilta ja meno stoppasi siihen, kun sääti kovin rikkalle, kävi kolmella/kahdella ja mustaa lykkäsi, -40 kuvitteli olevan imuilman. Sitä en vaan tiedä millä kaavalla tuo säätää tai voiko siihen itse vaikuttaa.
Volvo 360GL -88
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Ohjeessa taisi lukea että käyttää jonkun v8 koneen arvoja tähän :?:
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Lämpötila (T) on mukana ideaalikaasulain yhtälössä pV=nRT, johon MS:nkin bensalaskut perustuvat. Ei näitäkään laitteistoja arvaamalla tehdä ;)

http://www.msefi.com/msinfo/manual/mfuel.htm
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Jep, msefi:ssä on käyty keskustelua siitä että megan algoritmi ottaa liiaksi huomioon ilman lämpötilan, mikä johtaa erinäisiin ongelmiin ainakin kylmässä ilmastossa ja silloin kun lämpöanturin sijainti on kaikkea muuta kuin ideaalinen. Itse mietin jo kauan sitten että siihen imuilman lämpötilaan pitäisi saada kerroin, jonka voi itse säätää, ettei ilman lämpö vaikuta niin radikaalisti seokseen. Viisaammat tuolla msefissä kehittelivät ihan oikeaa algoritmiä mikä säätää kylmässä ilmastossa imuilman lämmön vaikutusta 'oikeaksi'. Saas nähdä tuleeko siitä valmista.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Missä on ideaalinen imuilmalämpöanturin paikka?
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Niin lähellä imuventtiiliä kuin mahdollista.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

ast on teoriassa oikeassa, mutta käytäntö on toinen. Jos anturi on esimerkiksi imusarjassa, vaikuttaa lämpimän imusarjan lämpötila liikaa anturin näyttämään vaikka ilma itse olisikin kylmää. Esimerkiksi jos lämpimän koneen sammuttaa vartiksi ja käynnistää uudelleen, niin auto käy minuutin todella laihalla. Jos taas anturi on laitettu kauemmaksi koneesta paikkaan jonnekin missä moottorin lämmittävä viakutus ei ole niin suuri niin ongelma poistuu. Vapareissa anturin voi melkein laittaa mihin vaan, ja ahdetuissa IC tai ahtoletku on hyvä paikka.
Post Reply