Nykiminen tasakaasulla

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Nykiminen tasakaasulla

Post by tupihepi »

Autona Audi 80TQ vm86 ja koneena 5-pyttyinen megalla sytkän ohjauksen kanssa. Kierrosten ollessa 2000-3000 välillä meinaa nykiä ja nytkyttää. Lambdan mukaan kaikki ok.
Voisko olla sytkän ajoituksessa?
Vinkkejä kaivataan
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

No voi toki olla sytkässä. Millainen ennakkokartta?

Yksi nykimistä aiheuttava syy voi olla myös TPS-anturi, jos sitä käyttää kiihdytysrikastukseen ja treshold on laitettu liian pieneksi. Katso, vilkkuuko kiihdytysrikastuksen "valo" tasakaasulla. Jos villkkuu, niin tresholdia pikkasen isommaksi, kunnes ei enää vilku.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Mitä se lambda sitten näyttää?

Veikkaus: liian laiha seos tai sytytys liian myöhäisellä.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Lisäveikkauksia,

Jakajan "pyörrin" väärässä kohdassa. Ota käyttämäsi maksimiennakkoarvo, jaa se kahdella, käännä kone tähän astelukuun ja tarkista että pyörijän sormen keskikohta on oikean pytyn kontaktin kohdalla. Esim. max ennakko 44°, tarkista pyörijän asento kun kone on käännetty kohtaan 22°EYKK. Jos joudut tämän saavuttamiseksi kääntämään jakajaa, menee trigger angle uusiksi.

Tämä oli syynä mulla pieneen nypytykseen alle 2000rpm pienellä kuormituksella; Ennakkoalueen päissä jakajankannen kylkeen poratusta reiästä katsomalla pyörijä näytti olevan hollilla, mutta em. tilanteessa se kuitenkin roiski jonnekin muualle, tai oli sen verran kaukana että kipinä heikentyi.

Viitoskoneessa jakajassa kontakteja on enemmän, eli sallittu alue on vielä kapeampi.
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

kiitoksia vinkeistä-aika kiitettävästi tuli vinkkiä lyhyessä ajassa. Tutkin loppuviikolla tai viim. alkuviikolla nuo kaikki.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Katso ettei MAP-arvo heittelehdi itsestään resonanssin takia tietyllä kierrosluvulla. Tämä aiheuttaa seoksen niin nopeaa heittelehtimistä, että seosmittarit eivät näytä kuin keskiarvon. Lääkkeeksi käy esim. MAP-anturille tulevan letkun kuristaminen anturin läheltä.
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Realtime displayssä kiihdyttäessäkin vilkkuu se decel-valo(moottorijarrutuksen) ja nykimistä ilmenee samalla. Mistähän johtuu?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

tupihepi wrote:Realtime displayssä kiihdyttäessäkin vilkkuu se decel-valo(moottorijarrutuksen) ja nykimistä ilmenee samalla. Mistähän johtuu?
Oletko datalogista katsonut Excelissä miten kierrosluku heittelee? Vaikuttaisi tuon kuvauksen perusteella kiekkasingaalin epäpuhtaudelta.

Omassakin se vähän sahaa ja toisinaan saattaa tulla reilumpia piikkejä, ovat tosin harvinaisia, kuitenkin aiheuttaa tuollaisen decel/accel välähtämisen turhaan.

Alufoliolla voisi kokeilla kiekkasingaalijohdon kietomista, vähentää häiriötä ja tietysti liitosten kontaktien varmistamista.

Olikohan joissain systeemeissä jopa komponentin vaihdolla saavutettu tasaisempaa kierrossingaalia?
Volvo 360GL -88
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Ei heittele kiekat. Mitenhän tuo kiihdytysrikastussäätö?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

tupihepi wrote:Ei heittele kiekat. Mitenhän tuo kiihdytysrikastussäätö?
No tuo on helppo testata, jos kokeilet testimielessä laittaa kiihdytysrikastuksiin 0ms arvoiksi, mikäli edelleen oireilee, niin vika on jossain muualla.

Overrun cut (extra koodi) on omassani sellainen, että aiheuttaa aavistuksen sellaista pientä nykimistä, mutta tämä esiintyy omassani vain pienillä kiekoilla.

Omassa kokoonpanossa ei ole sytkän ohjausta, mutta pienillä kiekoilla, alle 1200 on sellaista mennään/ei mennä nyökkymistä tasakaasulla, samoin jos moottorijarrutukselta joutuu äkkiä kiihdyttämään. Tämä vaiva oli kaasarillakin ja paljon pahempana, joten epäilen, että kyseessä on sytkä puolen häikkää.
Volvo 360GL -88
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Realtime displayssä kiihdyttäessäkin vilkkuu se decel-valo(moottorijarrutuksen) ja nykimistä ilmenee samalla. Mistähän johtuu?
Villinä veikkauksena TPS:n johdot väärinpäin ja painettaessa kaasua jännite TPS:n sisääntulossa tippuukin ja mega luulee että kaasulta nostetaan ja rikastukset ei toimi oikein?! Kun painat kaasua niin suureneeko TPS:n ADC arvo (vai mikä siinä realtime displayssa olikaan...) niinkuin pitäisi eikä siis pienene?
Post Reply