Nykiminen tasakaasulla
Moderator: Masi_K
Nykiminen tasakaasulla
Autona Audi 80TQ vm86 ja koneena 5-pyttyinen megalla sytkän ohjauksen kanssa. Kierrosten ollessa 2000-3000 välillä meinaa nykiä ja nytkyttää. Lambdan mukaan kaikki ok.
Voisko olla sytkän ajoituksessa?
Vinkkejä kaivataan
Voisko olla sytkän ajoituksessa?
Vinkkejä kaivataan
No voi toki olla sytkässä. Millainen ennakkokartta?
Yksi nykimistä aiheuttava syy voi olla myös TPS-anturi, jos sitä käyttää kiihdytysrikastukseen ja treshold on laitettu liian pieneksi. Katso, vilkkuuko kiihdytysrikastuksen "valo" tasakaasulla. Jos villkkuu, niin tresholdia pikkasen isommaksi, kunnes ei enää vilku.
Yksi nykimistä aiheuttava syy voi olla myös TPS-anturi, jos sitä käyttää kiihdytysrikastukseen ja treshold on laitettu liian pieneksi. Katso, vilkkuuko kiihdytysrikastuksen "valo" tasakaasulla. Jos villkkuu, niin tresholdia pikkasen isommaksi, kunnes ei enää vilku.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Lisäveikkauksia,
Jakajan "pyörrin" väärässä kohdassa. Ota käyttämäsi maksimiennakkoarvo, jaa se kahdella, käännä kone tähän astelukuun ja tarkista että pyörijän sormen keskikohta on oikean pytyn kontaktin kohdalla. Esim. max ennakko 44°, tarkista pyörijän asento kun kone on käännetty kohtaan 22°EYKK. Jos joudut tämän saavuttamiseksi kääntämään jakajaa, menee trigger angle uusiksi.
Tämä oli syynä mulla pieneen nypytykseen alle 2000rpm pienellä kuormituksella; Ennakkoalueen päissä jakajankannen kylkeen poratusta reiästä katsomalla pyörijä näytti olevan hollilla, mutta em. tilanteessa se kuitenkin roiski jonnekin muualle, tai oli sen verran kaukana että kipinä heikentyi.
Viitoskoneessa jakajassa kontakteja on enemmän, eli sallittu alue on vielä kapeampi.
Jakajan "pyörrin" väärässä kohdassa. Ota käyttämäsi maksimiennakkoarvo, jaa se kahdella, käännä kone tähän astelukuun ja tarkista että pyörijän sormen keskikohta on oikean pytyn kontaktin kohdalla. Esim. max ennakko 44°, tarkista pyörijän asento kun kone on käännetty kohtaan 22°EYKK. Jos joudut tämän saavuttamiseksi kääntämään jakajaa, menee trigger angle uusiksi.
Tämä oli syynä mulla pieneen nypytykseen alle 2000rpm pienellä kuormituksella; Ennakkoalueen päissä jakajankannen kylkeen poratusta reiästä katsomalla pyörijä näytti olevan hollilla, mutta em. tilanteessa se kuitenkin roiski jonnekin muualle, tai oli sen verran kaukana että kipinä heikentyi.
Viitoskoneessa jakajassa kontakteja on enemmän, eli sallittu alue on vielä kapeampi.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Oletko datalogista katsonut Excelissä miten kierrosluku heittelee? Vaikuttaisi tuon kuvauksen perusteella kiekkasingaalin epäpuhtaudelta.tupihepi wrote:Realtime displayssä kiihdyttäessäkin vilkkuu se decel-valo(moottorijarrutuksen) ja nykimistä ilmenee samalla. Mistähän johtuu?
Omassakin se vähän sahaa ja toisinaan saattaa tulla reilumpia piikkejä, ovat tosin harvinaisia, kuitenkin aiheuttaa tuollaisen decel/accel välähtämisen turhaan.
Alufoliolla voisi kokeilla kiekkasingaalijohdon kietomista, vähentää häiriötä ja tietysti liitosten kontaktien varmistamista.
Olikohan joissain systeemeissä jopa komponentin vaihdolla saavutettu tasaisempaa kierrossingaalia?
Volvo 360GL -88
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
No tuo on helppo testata, jos kokeilet testimielessä laittaa kiihdytysrikastuksiin 0ms arvoiksi, mikäli edelleen oireilee, niin vika on jossain muualla.tupihepi wrote:Ei heittele kiekat. Mitenhän tuo kiihdytysrikastussäätö?
Overrun cut (extra koodi) on omassani sellainen, että aiheuttaa aavistuksen sellaista pientä nykimistä, mutta tämä esiintyy omassani vain pienillä kiekoilla.
Omassa kokoonpanossa ei ole sytkän ohjausta, mutta pienillä kiekoilla, alle 1200 on sellaista mennään/ei mennä nyökkymistä tasakaasulla, samoin jos moottorijarrutukselta joutuu äkkiä kiihdyttämään. Tämä vaiva oli kaasarillakin ja paljon pahempana, joten epäilen, että kyseessä on sytkä puolen häikkää.
Volvo 360GL -88
Villinä veikkauksena TPS:n johdot väärinpäin ja painettaessa kaasua jännite TPS:n sisääntulossa tippuukin ja mega luulee että kaasulta nostetaan ja rikastukset ei toimi oikein?! Kun painat kaasua niin suureneeko TPS:n ADC arvo (vai mikä siinä realtime displayssa olikaan...) niinkuin pitäisi eikä siis pienene?Realtime displayssä kiihdyttäessäkin vilkkuu se decel-valo(moottorijarrutuksen) ja nykimistä ilmenee samalla. Mistähän johtuu?