Bosch anturien kartat.

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Bosch anturien kartat.

Post by Turtana »

Elikkä hiukan apuja anturikarttoja hakeville.

http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... 280130026/

Moottorilämpötila kartta boschin anturille tai FAB3301 (yleisanturi)

http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... 280130085/

nopea imuilma anturi ahdetulle koneella.
Teppo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Tue Mar 01, 2005 13:53
Location: Turku
Contact:

Post by Teppo »

Ovatko nämä kolme arvoa vaan ne mitä tohon megaruuttaan pitää syöttää? 10 Celcius = 3500 ohm
25 Celcius = 1920 ohm
95 Celcius = 270 ohm
Ja miten tämä tapahtuu? Pitääkö myös kaasuläpän asentoanturille ja hall anturille syöttää jotain arvoja?
M10 Turbo
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

Ainoastaan noille imuilmanlämpö ja vedenlämpö. Ja siinä tapauksessa jos ei näytä oikeen. Toinen vaihtoehto on vaihtaa etuvastuksia. Mutta helpompi inc-filut tehdä uudestaan. Esim. MSToolsII:llä.
Opel 20XE project
Puhi
Nallemiäs
Posts: 36
Joined: Fri Feb 25, 2005 23:15
Location: Stadi

Post by Puhi »

Kaasuläpälle löytyy megatunesta suoraan kalibrointi. Ei muuta kuin laidasta laitaan potikalla.
Sekalainen setti Pugeja pihassa... Mökkikulkine Subaru Domingo 4x4 hirmu
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Puhi wrote:Kaasuläpälle löytyy megatunesta suoraan kalibrointi. Ei muuta kuin laidasta laitaan potikalla.
Tämä vaikuttaa vain ja ainoastaan Megatunen TPS mittariin, ei Megasquirtin toimintaan. Meagsquirt käyttää aina raakaa adc arvoa kaasuläpän suhteen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

TVH wrote: Tämä vaikuttaa vain ja ainoastaan Megatunen TPS mittariin, ei Megasquirtin toimintaan. Meagsquirt käyttää aina raakaa adc arvoa kaasuläpän suhteen.
Tästä pitikin kysymäni, laskeeko Megatune itse logiin tulevan TPSacc:n kaasuläpän kalibrointitiedon sekä TPS-enrichemnttien perusteella, vai tuleeko se oikeasti megalta?
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Kysymys

Post by Mikes9000 »

Olen asentamassa autooni lähipäivinä megasquirtia ja käytän juuri noita antureita IAT=0 280 130 085 ja CLT=0 280 130 026.
Tarviiko minun tehdä muuta kuin kopioida nuo tiedostot Megatune ohjelman kansioon entisten samannimisten tiedostojen päälle?

Tänks... :wink:
Rape
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:41
Location: Janakkala
Contact:

Post by Rape »

Mistä ihmeestä löytää MSToolsII:n? Vedenlämpö näyttää mitä sattuu ja tarvis saada se kohdalleen.
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

Opel 20XE project
Rape
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:41
Location: Janakkala
Contact:

Post by Rape »

Kiitoksia, jos tolla sais sen näyttämään jotain järkevää.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Datalehtien arvoissa on eroa todelliseen anturista mitattuun. Korkeammissa (varsinkin yli 100 C) lämpötiloissa erot voivat olla merkitseviä ominaiskäyrän ollessa loiva / vastusarvon ollessa pieni.

Bosch vs. FAE antureiden vastusarvot eroavat jonkinverran.

Mitattu FAE 33180

t C / R kOhm
4 / 5.13
7 / 4.5
10 / 3.93
12 / 3.55
12.8 / 3.5
15 / 3.19
17 / 2.95
20.6 / 2.583
20.7 / 2.567
25 / 2.2 *
27.7 / 1.92
28 / 1.91
30 / 1.75
32 / 1.63
35 / 1.385
37 / 1.283
38 / 1.233
40 / 1.149
41 / 1.102
42 / 1.064
43 / 1.024
44 / .988
45 / .950
46 / .915
47 / .883
48 / .853
49 / .821
50 / .793
51 / .770
52 / .746
53 / .720
54 / .697
55 / .674 (toinen FAE 33180 anturi .692)
56 / .650
57 / .629
58 / .610
59 / .590
60 / .572 (.586)
61 / .553
62 / .536
63 / .515
64 / .500
65 / .485 (.495)
66 / .469
67 / .453
68 / .439
69 / .426
70 / .413 (.420)
71 / .401
72 / .387
73 / .378
74 / .365
75 / .356 (.360)
76 / .343
77 / .331
78 / .321
79 / .312
80 / .302 (.310)
81 / .295
82 / .287
83 / .278
84 / .270
85 / .263 (.260)
86 / .254
87 / .247
88 / .240
89 / .234
90 / .229 (.230)
91 / .225
92 / .219
93 / .213
94 / .208
95 / .201
96 / .196 (.200)
97 / .192
98 / .187 (.180)
99 / .180 (.173)
100 / .173 (toinen FAE:n anturi .168)
105 / .150
110 / .132
115 / .114
120 / .101
125 / .87
130 / .72

Boschin datalehdissä yhden desimaalin tarkkuudella ilmoitetut arvot melkoista 'huumoria', sillä tarkkuudeksi ilmoittavat +/- 1.5 K.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

TVH wrote:
Puhi wrote:Kaasuläpälle löytyy megatunesta suoraan kalibrointi. Ei muuta kuin laidasta laitaan potikalla.
Tämä vaikuttaa vain ja ainoastaan Megatunen TPS mittariin, ei Megasquirtin toimintaan. Meagsquirt käyttää aina raakaa adc arvoa kaasuläpän suhteen.
No entäpä jos 'raaka-arvo' eroaa antureiden kesken. Kuormitustieto eroaa l. potentiometrin vaihdon jälkeen kannattaa aina suorittaa (taulukkojen) kalibrointi. Varsinkin jos anturin valmistaja vaihtuu.

esim.
'Bosch 0 280 122 001' / 'SE 04M' (Motonet 28-1416)

3.1 - 1.0 kOhm / 2.6 - 0.88 kOhm
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Benkku wrote:No entäpä jos 'raaka-arvo' eroaa antureiden kesken. Kuormitustieto eroaa l. potentiometrin vaihdon jälkeen kannattaa aina suorittaa (taulukkojen) kalibrointi. Varsinkin jos anturin valmistaja vaihtuu.

esim.
'Bosch 0 280 122 001' / 'SE 04M' (Motonet 28-1416)

3.1 - 1.0 kOhm / 2.6 - 0.88 kOhm
Potentiometrin vastusarvo ei oikeastaan vaikuta, sillä megasquirt käyttää adc-arvona potikan jakamaa jännitettä referenssijännitteen +5V ja maatason väliltä. Suurin osa meistä käyttää lisäksi speed-density (MAP-rpm) algoritmiä, jolloin TPS:n funktioksi jää tiettyjen tapahtumien triggeröinti, kuten moottorijarrutuksen bensansyötn katkaisu ja kiihdytyspumppu-toiminto. Haluttaessa näitkäin voi triggeröidä MAPin mukaan.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

mulla on täysin samat anturit ku Turtanalla, mut miten mä saan tehtyä ton s19 tiedoston ja syötettyä sen megaan. kun noi inc-tiedostot sais kyllä noista linkeistä. ajattelin vaan ettei tarvis ruveta mittailemaan kun joku on sen jo kuiteski tehny.

edit: megasquirt (ei kipinää), niin tarviiko noita inc tiedostoja kopioida mihinkään, vai riittääkö pelkkä s19 tiedoston poltto megaan?
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Easythermillä onnistuu!
Itse en käyttänyt noista inc-filuita, kuin ne kolme lämpötietoa ja tein omat.

Easytherm itsessään luo Inc-tieostot, s19-tiedoston ja polttaa s19-tiedoston MegaLankulle.

-Easythermin readme:stä kopioitua-

1.) Run EasyTherm.
2.) Enter temperature/resistance pairs for coolant and air temp thermistors
3.) Enter comments in the white box below the t/r pair entry area. These
comments are then included in the header of the .inc file for easy
identification later
4.) Select the desired code version from the list.
5.) Hit 'Write' to generate the .inc files and custom .s19 file for download
6.) Boot your MS box in bootloader mode (boot jumper or resistor shorted).
6.) Select com port, and hit 'Download' to send the file to your controller.
The previously generated .s19 will be downloaded to the controller.

For advanced users with custom .s19 code (including MSnSExtra), select the 'Custom'
from the version listing, and enter the start address of the thermistor lookup tables
in hex format. The start address default listed is suitable for all MSnSExtra code
versions. When hitting the 'Write' button, you will be prompted to browse to a .s19
file to use as the base code. ET4 can also be used to download existing .s19 files by
selecting 'Custom', and hitting the 'Download' button. If you've used the 'custom'
option, browse to your .s19 file with the '_mod' suffix, ie 'msnsextra_mod.s19' or
equivalent.
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

ja vielä semmonen, että mistä mä saan ton easythermin? kun tuolta msefi:n sivuilta en sitä saanu imuroitua, tai en sitten osaa käyttää sitä sivua. :oops:
http://www.msefi.com/dload.php?action=c ... &cat_id=27
voisko joku laittaa suoran linkin tiedostoon. :?
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

MSefin sivulta saat imettyä, kunhan ensiksi rekisteröidyt sinne.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

no ilmankos en sitä saanutkaan ku en ollu rekisteröityny. Kiitos neuvoista. 8)
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Post Reply