Bosch anturien kartat.
Moderator: Masi_K
Bosch anturien kartat.
Elikkä hiukan apuja anturikarttoja hakeville.
http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... 280130026/
Moottorilämpötila kartta boschin anturille tai FAB3301 (yleisanturi)
http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... 280130085/
nopea imuilma anturi ahdetulle koneella.
http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... 280130026/
Moottorilämpötila kartta boschin anturille tai FAB3301 (yleisanturi)
http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... 280130085/
nopea imuilma anturi ahdetulle koneella.
Tämä vaikuttaa vain ja ainoastaan Megatunen TPS mittariin, ei Megasquirtin toimintaan. Meagsquirt käyttää aina raakaa adc arvoa kaasuläpän suhteen.Puhi wrote:Kaasuläpälle löytyy megatunesta suoraan kalibrointi. Ei muuta kuin laidasta laitaan potikalla.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Tästä pitikin kysymäni, laskeeko Megatune itse logiin tulevan TPSacc:n kaasuläpän kalibrointitiedon sekä TPS-enrichemnttien perusteella, vai tuleeko se oikeasti megalta?TVH wrote: Tämä vaikuttaa vain ja ainoastaan Megatunen TPS mittariin, ei Megasquirtin toimintaan. Meagsquirt käyttää aina raakaa adc arvoa kaasuläpän suhteen.
Kysymys
Olen asentamassa autooni lähipäivinä megasquirtia ja käytän juuri noita antureita IAT=0 280 130 085 ja CLT=0 280 130 026.
Tarviiko minun tehdä muuta kuin kopioida nuo tiedostot Megatune ohjelman kansioon entisten samannimisten tiedostojen päälle?
Tänks...
Tarviiko minun tehdä muuta kuin kopioida nuo tiedostot Megatune ohjelman kansioon entisten samannimisten tiedostojen päälle?
Tänks...

Datalehtien arvoissa on eroa todelliseen anturista mitattuun. Korkeammissa (varsinkin yli 100 C) lämpötiloissa erot voivat olla merkitseviä ominaiskäyrän ollessa loiva / vastusarvon ollessa pieni.
Bosch vs. FAE antureiden vastusarvot eroavat jonkinverran.
Mitattu FAE 33180
t C / R kOhm
4 / 5.13
7 / 4.5
10 / 3.93
12 / 3.55
12.8 / 3.5
15 / 3.19
17 / 2.95
20.6 / 2.583
20.7 / 2.567
25 / 2.2 *
27.7 / 1.92
28 / 1.91
30 / 1.75
32 / 1.63
35 / 1.385
37 / 1.283
38 / 1.233
40 / 1.149
41 / 1.102
42 / 1.064
43 / 1.024
44 / .988
45 / .950
46 / .915
47 / .883
48 / .853
49 / .821
50 / .793
51 / .770
52 / .746
53 / .720
54 / .697
55 / .674 (toinen FAE 33180 anturi .692)
56 / .650
57 / .629
58 / .610
59 / .590
60 / .572 (.586)
61 / .553
62 / .536
63 / .515
64 / .500
65 / .485 (.495)
66 / .469
67 / .453
68 / .439
69 / .426
70 / .413 (.420)
71 / .401
72 / .387
73 / .378
74 / .365
75 / .356 (.360)
76 / .343
77 / .331
78 / .321
79 / .312
80 / .302 (.310)
81 / .295
82 / .287
83 / .278
84 / .270
85 / .263 (.260)
86 / .254
87 / .247
88 / .240
89 / .234
90 / .229 (.230)
91 / .225
92 / .219
93 / .213
94 / .208
95 / .201
96 / .196 (.200)
97 / .192
98 / .187 (.180)
99 / .180 (.173)
100 / .173 (toinen FAE:n anturi .168)
105 / .150
110 / .132
115 / .114
120 / .101
125 / .87
130 / .72
Boschin datalehdissä yhden desimaalin tarkkuudella ilmoitetut arvot melkoista 'huumoria', sillä tarkkuudeksi ilmoittavat +/- 1.5 K.
Bosch vs. FAE antureiden vastusarvot eroavat jonkinverran.
Mitattu FAE 33180
t C / R kOhm
4 / 5.13
7 / 4.5
10 / 3.93
12 / 3.55
12.8 / 3.5
15 / 3.19
17 / 2.95
20.6 / 2.583
20.7 / 2.567
25 / 2.2 *
27.7 / 1.92
28 / 1.91
30 / 1.75
32 / 1.63
35 / 1.385
37 / 1.283
38 / 1.233
40 / 1.149
41 / 1.102
42 / 1.064
43 / 1.024
44 / .988
45 / .950
46 / .915
47 / .883
48 / .853
49 / .821
50 / .793
51 / .770
52 / .746
53 / .720
54 / .697
55 / .674 (toinen FAE 33180 anturi .692)
56 / .650
57 / .629
58 / .610
59 / .590
60 / .572 (.586)
61 / .553
62 / .536
63 / .515
64 / .500
65 / .485 (.495)
66 / .469
67 / .453
68 / .439
69 / .426
70 / .413 (.420)
71 / .401
72 / .387
73 / .378
74 / .365
75 / .356 (.360)
76 / .343
77 / .331
78 / .321
79 / .312
80 / .302 (.310)
81 / .295
82 / .287
83 / .278
84 / .270
85 / .263 (.260)
86 / .254
87 / .247
88 / .240
89 / .234
90 / .229 (.230)
91 / .225
92 / .219
93 / .213
94 / .208
95 / .201
96 / .196 (.200)
97 / .192
98 / .187 (.180)
99 / .180 (.173)
100 / .173 (toinen FAE:n anturi .168)
105 / .150
110 / .132
115 / .114
120 / .101
125 / .87
130 / .72
Boschin datalehdissä yhden desimaalin tarkkuudella ilmoitetut arvot melkoista 'huumoria', sillä tarkkuudeksi ilmoittavat +/- 1.5 K.
No entäpä jos 'raaka-arvo' eroaa antureiden kesken. Kuormitustieto eroaa l. potentiometrin vaihdon jälkeen kannattaa aina suorittaa (taulukkojen) kalibrointi. Varsinkin jos anturin valmistaja vaihtuu.TVH wrote:Tämä vaikuttaa vain ja ainoastaan Megatunen TPS mittariin, ei Megasquirtin toimintaan. Meagsquirt käyttää aina raakaa adc arvoa kaasuläpän suhteen.Puhi wrote:Kaasuläpälle löytyy megatunesta suoraan kalibrointi. Ei muuta kuin laidasta laitaan potikalla.
esim.
'Bosch 0 280 122 001' / 'SE 04M' (Motonet 28-1416)
3.1 - 1.0 kOhm / 2.6 - 0.88 kOhm
Potentiometrin vastusarvo ei oikeastaan vaikuta, sillä megasquirt käyttää adc-arvona potikan jakamaa jännitettä referenssijännitteen +5V ja maatason väliltä. Suurin osa meistä käyttää lisäksi speed-density (MAP-rpm) algoritmiä, jolloin TPS:n funktioksi jää tiettyjen tapahtumien triggeröinti, kuten moottorijarrutuksen bensansyötn katkaisu ja kiihdytyspumppu-toiminto. Haluttaessa näitkäin voi triggeröidä MAPin mukaan.Benkku wrote:No entäpä jos 'raaka-arvo' eroaa antureiden kesken. Kuormitustieto eroaa l. potentiometrin vaihdon jälkeen kannattaa aina suorittaa (taulukkojen) kalibrointi. Varsinkin jos anturin valmistaja vaihtuu.
esim.
'Bosch 0 280 122 001' / 'SE 04M' (Motonet 28-1416)
3.1 - 1.0 kOhm / 2.6 - 0.88 kOhm
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
mulla on täysin samat anturit ku Turtanalla, mut miten mä saan tehtyä ton s19 tiedoston ja syötettyä sen megaan. kun noi inc-tiedostot sais kyllä noista linkeistä. ajattelin vaan ettei tarvis ruveta mittailemaan kun joku on sen jo kuiteski tehny.
edit: megasquirt (ei kipinää), niin tarviiko noita inc tiedostoja kopioida mihinkään, vai riittääkö pelkkä s19 tiedoston poltto megaan?
edit: megasquirt (ei kipinää), niin tarviiko noita inc tiedostoja kopioida mihinkään, vai riittääkö pelkkä s19 tiedoston poltto megaan?
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Easythermillä onnistuu!
Itse en käyttänyt noista inc-filuita, kuin ne kolme lämpötietoa ja tein omat.
Easytherm itsessään luo Inc-tieostot, s19-tiedoston ja polttaa s19-tiedoston MegaLankulle.
-Easythermin readme:stä kopioitua-
1.) Run EasyTherm.
2.) Enter temperature/resistance pairs for coolant and air temp thermistors
3.) Enter comments in the white box below the t/r pair entry area. These
comments are then included in the header of the .inc file for easy
identification later
4.) Select the desired code version from the list.
5.) Hit 'Write' to generate the .inc files and custom .s19 file for download
6.) Boot your MS box in bootloader mode (boot jumper or resistor shorted).
6.) Select com port, and hit 'Download' to send the file to your controller.
The previously generated .s19 will be downloaded to the controller.
For advanced users with custom .s19 code (including MSnSExtra), select the 'Custom'
from the version listing, and enter the start address of the thermistor lookup tables
in hex format. The start address default listed is suitable for all MSnSExtra code
versions. When hitting the 'Write' button, you will be prompted to browse to a .s19
file to use as the base code. ET4 can also be used to download existing .s19 files by
selecting 'Custom', and hitting the 'Download' button. If you've used the 'custom'
option, browse to your .s19 file with the '_mod' suffix, ie 'msnsextra_mod.s19' or
equivalent.
Itse en käyttänyt noista inc-filuita, kuin ne kolme lämpötietoa ja tein omat.
Easytherm itsessään luo Inc-tieostot, s19-tiedoston ja polttaa s19-tiedoston MegaLankulle.
-Easythermin readme:stä kopioitua-
1.) Run EasyTherm.
2.) Enter temperature/resistance pairs for coolant and air temp thermistors
3.) Enter comments in the white box below the t/r pair entry area. These
comments are then included in the header of the .inc file for easy
identification later
4.) Select the desired code version from the list.
5.) Hit 'Write' to generate the .inc files and custom .s19 file for download
6.) Boot your MS box in bootloader mode (boot jumper or resistor shorted).
6.) Select com port, and hit 'Download' to send the file to your controller.
The previously generated .s19 will be downloaded to the controller.
For advanced users with custom .s19 code (including MSnSExtra), select the 'Custom'
from the version listing, and enter the start address of the thermistor lookup tables
in hex format. The start address default listed is suitable for all MSnSExtra code
versions. When hitting the 'Write' button, you will be prompted to browse to a .s19
file to use as the base code. ET4 can also be used to download existing .s19 files by
selecting 'Custom', and hitting the 'Download' button. If you've used the 'custom'
option, browse to your .s19 file with the '_mod' suffix, ie 'msnsextra_mod.s19' or
equivalent.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
ja vielä semmonen, että mistä mä saan ton easythermin? kun tuolta msefi:n sivuilta en sitä saanu imuroitua, tai en sitten osaa käyttää sitä sivua.
http://www.msefi.com/dload.php?action=c ... &cat_id=27
voisko joku laittaa suoran linkin tiedostoon.

http://www.msefi.com/dload.php?action=c ... &cat_id=27
voisko joku laittaa suoran linkin tiedostoon.

Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)