Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by mazda929 »

Nyt loppuu omat neuvot.
Eli sytytysennakkoa tulee tuplasti sytytyskartan arvoihin verrattuna vaikka mitä tekee.
Nolla ennakon kun säätää lampulla katsoen kohdilleen ja laittaa sitten vaikka kiinteän 10 asteen ennakon megaan niin lamppu näyttää 20 astetta.
Kyseessä microsquirt moduuli hukkakipinällä nelos koneessa.2x2 bosch puola ja triggeri 60-2 vr anturilla.
Sytkäkivi 4-kanavainen "0 227 100 211" tarvike osa, josta kaksi kanavaa nyt käytössä.
3.2.5 release ja pre3.3alpha14 koodit kokeiltu.
Tiedän että jotkut lamput hukkakipnällä näyttää tuplasti. On ollut nyt käytössä kaksi lamppua. Toisessa ennakon säätä ja toinen ilman sitä.
Kumpikin näyttää ennakon tuplana.Kokeilin lamppua omaan autoon missä myös hukkakipinä. Siinä näyttää ennakon niinkuin kuuluukin.
Mikä tässä hommassa nyt mättää? En kyllä itse enään keksi. Jokunen laite on kuitenkin tullut laitettua megalla pelittää.
Tosin ei yhtään tuolla microsquirt moduulilla.
MSQ tiedosto liitteenä.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by Benkku »

Viestistäsi ei selviä, onko ennakko 'oikeasti kaksinkertainen', vaiko vain lampun näyttämä väärä.

Mikäli ei varmuutta asiasta, niin tee pyörän kehälle ajoitusmerkki 10 asteen kohdalle.

Tehokkaammassa hukkakipinäsysteemissä, lamppu saattaa liipaistua myös pakotahdin alaiseen sylinteriin kohdistuvasta kipinästä.
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by mazda929 »

Lampun mukaan kaksinkertaistuu.En siis varmaksi tiedä onko sitä oikeasti tuplasti.
Säädettävään lampuun joutuu laittaa tuplasti ennakkoa megan näyttämään että saa nollaan.
Ja testattu että näyttää samaa ennakkoa tuolla perus lampulla. Hankala vaan todeta että näyttääkö lamput väärin.

Miten tollen vakio nykyaikainen 16v 1.6l kone käy tyhjäkäynti jos ennakoita olisi 60-80 astetta oikeasti?
Yli 30 kun laitto ennakoita megaan niin huomas jo tyhjäkäynnin äänessä.Lampun mukaan mentäs silloin 60 ennakoilla.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by Benkku »

No mietipä hetki, mistä lampun kaksinkertainen ennakko johtuu. Lamppu saa siis kaksi sytytystapahtumasta indusoitunutta pulssia per 720 kampiastetta, joista toinen tulee pakotahdin alaisesta kipinästä. Lamppu mittaa pulssien välistä aikaa. Nelitahtikoneesta kun on kysymys on koko kierros 720 astetta - ei 360 astetta, kuten se hukkakipinällä liipastuessa on. Josta seuraa lampun kaksinkertainen ennakko näyttämä.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by TimoS »

Mietitimpä minäkin, yksinkertainen ajoituslamppu vaan välähtää aina kun pulssi tulee. Jos pakotahdin aikana tulee kipinä, lamppu välähtää , muttei se lisää sitä edelliseen pulssiin. Luulisin.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by Benkku »

Yksinkertainen lamppu toiimikin, mutta osa laitteista, joissa nollaussäätö ja/tai arvon näyttävää digitaalitekniikkaa eivät toimi.
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by mazda929 »

On kokeiltu tavallisella lampulla missä ei mitään herkkuja.
Ei pitäisi kaippa silloin vaikuttaa ennakkoon vaikka tuplasti vilkuisikin.
Konetta kokeiltiin myös alkuperäisellä puola paketilla missä joka pytyllä oma puola ja sillä ajoitus lamppu vilkui tuplasti tiuhempaan.
Eli ilmeisesti tuolla 2x2 hukkakipinä puolalla ei välähdä pakotahdin aikana lamppu ja tuolla cop puolalla hukkakipinä modissa vilkkuu koska tulee myös kunnon kipinä silloinkin.
Ennakkoa kuitenkin aina ollut tuplasti megan arvoon.

En ainakaan keksi että mikä asetus voisi edes tuota saada aikaan.
Tuossa "0 227 100 211" sytkä yksikössäkään netin mukaan ei pitäisi mitään järkeä sisällä olla.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by HSuomi »

2-kanavaisella oskiloskoopilla saisit varmistuksen.
Mittaa VR-signalia ja puolan ohjausta.

Mulla näyttää tavallinen strobo 2x2 puolalla ihan oikein.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by Benkku »

mazda929 wrote:Ennakkoa kuitenkin aina ollut tuplasti megan arvoon.

En ainakaan keksi että mikä asetus voisi edes tuota saada aikaan.
Kampikulmatriggeröinnin asetukset suhteessa pulssipyörään, eli millainen hammaspyörä ja asetukset?

Ohjaimen kellokide?
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by mazda929 »

60-2 pyörä ja trigger angle 120 astetta. Opel x16xel kone. Ekassa viestissä msq tiedosto asetuksista.
Kellokiteestä ei tietoa.Miten testataan?

Löytyy 2 kanavainen skooppi ja sillä nyt tuossa pöydällä stimulaattorin avulla testailin.
Kytkin toiseen kanavaan asentopulsin ja toiseen puolan ohjauksen. Näyttäs että kun 6 astetta kerralla muutti ennakkoa, niin yhden pulsin verran siirty sytytyksen ajoitus.Eli jos oikein tulkitsin/mittasin niin pelais oikein?
Kun yksi hammas on sen 6 astetta. Autossa paikaallaan vielä kokeiltava.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by jake74 »

mazda929 wrote:60-2 pyörä ja trigger angle 120 astetta. Opel x16xel kone. Ekassa viestissä msq tiedosto asetuksista.

ooppelin oma trikkeripyörä? ooppelin omassa trikkeripyörässä 60 astetta triggerangle
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Re: Miksi sytytysennakko tuplaantuu?

Post by mazda929 »

jake74 wrote:
mazda929 wrote:60-2 pyörä ja trigger angle 120 astetta. Opel x16xel kone. Ekassa viestissä msq tiedosto asetuksista.

ooppelin oma trikkeripyörä? ooppelin omassa trikkeripyörässä 60 astetta triggerangle
On tuon koneen oma triggeri kuin myös kaikki muutkin anturit.Kävin varmistaa triggeri pyörästä niin 20 hammasta oli anturiin kun kone yläkuolokohdassa. Eli aika lähellä 120 astetta on. Riippuen mistä reunasta lukee.
Post Reply