No mikähän tähän nyt sitten iski...?
Ajelin lokia muutamana päivänä ja aina sama juttu. Kierrokset on lokissa ihan mitä sattuu, jotain kymmeniä ja satoja tuhansia. Tunerstudion mittari näyttää ihan oikein ja moottori pelaa normaalisti, mutta lokiin tulee ihan kummia lukuja... Käyrän muoto logviewerissä on ihan oikea, mutta numerot on vaan kymmeniä kertoja liian suuria.
Nyt en ole ihan satavarma, mutta ilmiö taisi alkaa kun latasin uusimman version MegaLogVieweristä. Jos niin on, niin sikälis outoa, että sehän ei niitä lukuja sinne kirjoita vaan TS, joka on ollut sama alusta alkaen.
Enkä ole muuttanut (tietääkseni) mitään engine constant-juttuja, tuo kuitenkin pelaa ihan normaalisti.
Pikkasen hankala seurata lokista tapahtumia kun pallero sahaa VE-kartan oikeassa reunassa koko ajan...
BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Moderator: Masi_K
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
megalog viewerissä on options kohdassa RPM x100 kohta. ota ruksi pois siitä
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
No perskules, näköjään tuli sitten uuden version mukana myös tuo ruksi päälle. No, nyt näyttää viisaammalta.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Nonni, kaikkea pientä on tullut kokeiltua, loputon prosessihan tämä on. Periaatteessa kaikki on ihan ookoo, mutta... Muutama asia edelleen ihmetyttää.
1) Omituinen nykiminen. Alkoi jo viime ajokauden lopulla, tasakaasulla välillä pätkii. Ei ole seoksista kiinni, ihan hyvin mennään 15.2-15.6, siitä ei ole kiinni. Tulpat vaihdoin viime syksynä ja ajoin niillä ehkä 10km, joten käytännössä uudet. Taisin jopa ottaa pykälää paremmat ahtokäyttöön, eli kylmemmätkö ne sitten oli, en muista
Ajelin vähän composite logia, mutta en siitä ymmärrä mitään. Ihan siistin näköistä palkkia siinä ruudulla kyllä on.
2) Toiminta TP 0%-5% alueella. Jotenkin on aika kuollut kohta tuossa ihan pienillä läpän asennoilla, ei niin kuin mitään vaikutusta, jopa vähän nyykähtää kun lähtee liikkeelle tai ajossa nollakaasusta antaa hiukan kaasua. Kokeiltu on MAP-TP -rikastuksen eri painotusta, mutta ei juuri vaikutusta. Mitä enemmän painottaa MAPpia, niin muuten tuntuu toimivan paremmin.
Edit: Tämä parani selvästi kalibroimalla TPS - ties kuinka monennen kerran... Pieni polkimen liike ei väräyttänyt TP:tä ollenkaan. Mikä niitäkin asetuksia muuttelee, onhan tuo kalibroitu jo n kertaa. Ei kuitenkaan vaikuttanut kohtaan 3)
3) Liittyykö tuohon edelliseen, mutta esim parkkipaikoilla kun köröttelee ihan hissukseen, niin helposti alkaa käydä "kengurubensalla". Sitä tietysti edesauttaa voimalinjan välykset, mutta ei tuota vakiona koskaan ollut.
4) Satunnaisesti seos hyppää ihan minne sattuu välillä 12-17, ajossa ei huomaa, mutta mittarissa näkyy. Voi tietysti olla ihan anturin lukemahäiriökin. En ole saanut tätä lokille osumaan.
Vähän semmonen fiilis, että tuo värkki on tehty kovaan ajoon eikä kruisailuun.
Miten tuon kipinäpuolen toiminnan saisi parhaiten diagnostisoitua?
1) Omituinen nykiminen. Alkoi jo viime ajokauden lopulla, tasakaasulla välillä pätkii. Ei ole seoksista kiinni, ihan hyvin mennään 15.2-15.6, siitä ei ole kiinni. Tulpat vaihdoin viime syksynä ja ajoin niillä ehkä 10km, joten käytännössä uudet. Taisin jopa ottaa pykälää paremmat ahtokäyttöön, eli kylmemmätkö ne sitten oli, en muista

2) Toiminta TP 0%-5% alueella. Jotenkin on aika kuollut kohta tuossa ihan pienillä läpän asennoilla, ei niin kuin mitään vaikutusta, jopa vähän nyykähtää kun lähtee liikkeelle tai ajossa nollakaasusta antaa hiukan kaasua. Kokeiltu on MAP-TP -rikastuksen eri painotusta, mutta ei juuri vaikutusta. Mitä enemmän painottaa MAPpia, niin muuten tuntuu toimivan paremmin.
Edit: Tämä parani selvästi kalibroimalla TPS - ties kuinka monennen kerran... Pieni polkimen liike ei väräyttänyt TP:tä ollenkaan. Mikä niitäkin asetuksia muuttelee, onhan tuo kalibroitu jo n kertaa. Ei kuitenkaan vaikuttanut kohtaan 3)
3) Liittyykö tuohon edelliseen, mutta esim parkkipaikoilla kun köröttelee ihan hissukseen, niin helposti alkaa käydä "kengurubensalla". Sitä tietysti edesauttaa voimalinjan välykset, mutta ei tuota vakiona koskaan ollut.
4) Satunnaisesti seos hyppää ihan minne sattuu välillä 12-17, ajossa ei huomaa, mutta mittarissa näkyy. Voi tietysti olla ihan anturin lukemahäiriökin. En ole saanut tätä lokille osumaan.
Vähän semmonen fiilis, että tuo värkki on tehty kovaan ajoon eikä kruisailuun.
Miten tuon kipinäpuolen toiminnan saisi parhaiten diagnostisoitua?
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Tuo kengurubensa on erittäin helposti tuleva ja erittäin vaikea saada säädettyä pois siten että samaan tilanteesen jouduttaessa esim ykkös tai kakkos vaihteilla, olis seokset ja ennakot ees sinnepäin. En ole sitä iteltä saanut koskaan pois. En tosin ole siihen hemmetisti paneutunutkaan. Se vaan on se tilanne kun map ja rpm alkavat olemaan matalat ja ollaan samaan aikaan esim kylmäkäytön korkeammalla kierrosalueella. Jotta siinä saadaan seos hyväksi, on se aivan väärä sitten tohon kenguru tilanteeseen. Tähän voi lisätä vielä vaihtelevan ennakon aiheuttamat oireet jne. Jo paalatulla 244 volvolla tuo alue oli jossain 1100-1300rpm ja "pari" kertaa joutu ajaa tuolla alueella ku edessä oli kilometrikaupalla liki paikallaan ollutta autojonoa. Saman alueen yli moottori menee joka ikinen kerta kun päästää kaasua tai pitää paikallaan kaasua korkeammalla. Mutta ajossa se ei ole sopiva.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Näköjään on paha säätää pois, ei ainakaan näillä taidoilla.
Mutta, tuohon aiempaan vähän lisäinfoa:
1) ja 4) Näissä oli kuin olikin, ainakin osasyyllinen, edelleen ajossa laukeava AE, jostain syystä TPS antaa häiriötä aika paljon, Thresholdia kasvattamalla tilanne parani.
2) ja 3) Näihin ei ole parannusta tullut, olkoon nyt se tilanne mikä on.
Koko värkkikin on sitä paitsi nyt myynnissä, niin pohtikoon mahdollinen seuraava omistaja sitä. Ellen pura ahtokamoja veks ja yritä myydä vakiona. Aika näyttää.
Mutta, tuohon aiempaan vähän lisäinfoa:
1) ja 4) Näissä oli kuin olikin, ainakin osasyyllinen, edelleen ajossa laukeava AE, jostain syystä TPS antaa häiriötä aika paljon, Thresholdia kasvattamalla tilanne parani.
2) ja 3) Näihin ei ole parannusta tullut, olkoon nyt se tilanne mikä on.
Koko värkkikin on sitä paitsi nyt myynnissä, niin pohtikoon mahdollinen seuraava omistaja sitä. Ellen pura ahtokamoja veks ja yritä myydä vakiona. Aika näyttää.