BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Annoin puhua itseni ympäri ja hommasin tuon Bosch 55-pin DIYPnP-sarjan otsikon autoon suoraan amerikan pojilta. Tuli vielä mukavasti kaverin matkatavaroissa ilman tulleja ja rahteja, niin kulutkin pysyi kohtuuden rajoissa eli semmosen 330e verran joutui kuvetta kaivamaan. Huomenissa pitäisi olla sarja näpissä ja saapi alkaa ohjeiden pläräämisen ja boksin kokoamisen.

Diyautotunen sivuilta saapi ladattua joitain malliasetuksia. Sen mitä niitä vähän olen katsellut, niin omaa kokoonpanoa lähelle löytyy kyllä valmis turbokartta. Onko kokemuksia, että ovatko nuo valmiit kartat "erittäin hyviä", "hyvä pohja", sinne päin" vai "toimiihan se nyt jotenkin"?

Lähinnä eroa omaan settiin tulee suuttimien koossa, itselläni on pienemmät. Mitä pitää muuttaa saadakseen kartat sopimaan eri koon suuttimille? Riittääkö pelkkä req_fuel -arvo?

Kyseistä AFR-taulukkoa tutkin ja aika rikkaalla näkyy olevan solut ihan kevyelläkin kuormalla ja cruising-osuudessa. Miten softa huomioi nuo AFR-arvot vs. VE-taulukko? Kumpi taulukko siinä määrää (veikkaan VE) ja millä logiikalla toinen taulukko (AFR) ottaa osaa säätöön?

Mitäs muuta huomioitavaa? Kannattaako maksaa 49$ täydellisestä TunerStudiosta? Entäpä Megalogvieweri?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by Vauhtivaunu »

Kaksi DIYPNP:tä rakentaneena ja asentaneena+säätäneenä (e30/325 ja e34/535) sanon että kartat jotka siinä bemarin asennusohjepaketissa on, ovat se "hyvä pohja". Kuten sivuillakin todetaan, niillä auton saa käyntiin ja sillä voi ajaa mutta koska jokainen kone on enemmän ja vähemmän yksilö, tulee bensakartta säätää jokaiseen erikseen.

Kartta tosiaan skaalataan kulloisillekkin suuttimille sopivaksi "req fuel" arvolla.

Jos poistat massamittarin tarpeettomana niin muista että imuilman lämpöanturi on sen sisällä, jolloin joudut laittamaan erillisen anturin.

Lue ohjeet todella huolellisesti ja kasaa se laite ajatuksen kanssa. Sen kasaa jopa 3:ssa tunnissa, mutta ensikertalaiselle suosittelen rauhallisuutta.

Älä koske mihinkään asetukseen jos et tiedä mitä teet, sen saa myös sekaisin todella äkkiä.

Sinänsä DIYPNP on yllättänyt minut positiivisesti. Kaikista kasaamistani megoista se on ollut toimivin ja kivuttomin tähän mennessä. Todellakin "plug and play".

ps. AFR-kartta ei osallistu säätöön, ennenkuin aktivoit sen lambdan asetuksista ja se soveltuu käytettäväksi vain laajakaistalambdan kanssa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Jep.

Eikö tuo PnP käytä orig. massamittaria muuhun kuin imuilman lämmön mittaamiseen? MAP-anturiko sitten korvaa läpän asentotiedon?

Kokoonpanossani on Innovaten laajakaistalambda. Jos sen sitten aikanaan aktivoi, niin mikä on noiden karttojen keskinäinen suhde ja miten toinen vaikuttaa toiseen? Osaako se sitten itse tehdä pysyviä korjauksia, jos karttojen välillä on ristiriita?

Tuo softapuoli vielä on vähän auki, mistä kannattaa maksaa ja mihin riittää ilmaiset versiot?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by teg »

Vauhtivaunu wrote: ps. AFR-kartta ei osallistu säätöön, ennenkuin aktivoit sen lambdan asetuksista ja se soveltuu käytettäväksi vain laajakaistalambdan kanssa.
"incorpororate AFR" asetuksen ollessa päällä, AFR kartta vaikuttaa seokseen ilman WB lambdaakin. Mikäli kaikki asetukset ovat kunnossa (VE mukaan lukien), sillä voi jopa suoraan säätää seoksen :).
IsoD
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Sep 05, 2010 12:06
Location: Kouvostoliitto
Contact:

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by IsoD »

525iiäxä wrote:Tuo softapuoli vielä on vähän auki, mistä kannattaa maksaa ja mihin riittää ilmaiset versiot?
Itsellä Tunerstudion maksullinen versio. Eroa on ilmaiseen se automaaginen kartansäätö osuus.
Erovaisuudet löytyy http://www.efianalytics.com/TunerStudio/.
Megalogvieweristä löytyi juttua täältä http://www.tunerstudio.com/index.php/megalogviewer
Ei kait siinä maksullisessa rekisteröinnissä ollut muuta eroa kuin "nalkutuslaatikon" poistuminen käynnistettäessä. ?
Itse ajattelin että ovat sen verran pieniä summia että supportataan samalla tekijöitä :wink:
----------------------------------------------
Liitää kuin letukka...
Iskee kuin sitikka...


----------------------------------------------
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Nonnii... Setti on kourassa, sitä on ihmetelty ja luettu ohjeita.

Onko siitä mitään haittaa, jos juottelee kiinni kaikki komponentit? Myös ne, jotka liittyvät toimintoihin, joita ei aio ottaa käyttöön (ainakaan heti), kuten esim. boost control tai knock sensor. Eikös ne kuitenkin jotenkin jumpperoimalla oteta käyttöön tai ei...? Sytkäosastoahan tämä ei koske, siinä pitää tinailla kasaan just oikeanlainen kombinaatio, mutta muuten.

Joitain kohtia ohjeissa oli jotka eivät ihan eka lukemalla auenneet, ainakin se vaihe kun laitetaan ensi kertaa sähköt päälle. No, mutta siihen on vielä matkaa ja eiköhän tuo aukene kun tarpeeksi tavaa.

Sitä vielä funtsin, että miten VE-taulukko ja AFR-taulukko keskenään päättelevät kulloisenkin seoksen? Mikä niiden keskinäinen suhde on?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by Vauhtivaunu »

525iiäxä wrote: Onko siitä mitään haittaa, jos juottelee kiinni kaikki komponentit? Myös ne, jotka liittyvät toimintoihin, joita ei aio ottaa käyttöön (ainakaan heti),
ei ole.
525iiäxä wrote: Joitain kohtia ohjeissa oli jotka eivät ihan eka lukemalla auenneet, ainakin se vaihe kun laitetaan ensi kertaa sähköt päälle. No, mutta siihen on vielä matkaa ja eiköhän tuo aukene kun tarpeeksi tavaa.
Ensimmäisenä siihen pitää ladata se DIYautotunen BMW-ohjeiden sisältämä koodiversio. Muista joka paikassa laittaa se "microsquirt"-vaihtoehto.

525iiäxä wrote: Sitä vielä funtsin, että miten VE-taulukko ja AFR-taulukko keskenään päättelevät kulloisenkin seoksen? Mikä niiden keskinäinen suhde on?
AFR korjaa VE-kartan mukaisia suihkutusarvoja annetun vaihtelurajan sisällä. Rajat määritellään %-arvoina siellä EGO-valikossa.

ps. lue megamanuaali ja unohda se AFR-taulukko näin aluksi. On monta muuta asiaa ennen sitä mihin pitää keskittyä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

No niin, päivitetäänpäs vähän tilannetta.

Homma ei mennyt ihan plug and play... Pääosin siksi, että minulla olikin 35-piikkinen Motronic, olishan sen voinut etukäteen tarkistaa, mutta tuskin olisi vaikuttanut ostopäätökseen. Homma ratkesi kuitenkin ihan näppärästi laittamalla uudemman mallin triggeripyörä+anturi koneen keulille, pistokekin käy ihan suoraan orig johtosarjaan etummaisen anturin liittimeen (vahemmassa on kaksi anturia vauhtipyörällä). Lisäksi piti rakentaa adapteri 35-piikkisen auton johtosarjan ja 55-piikkisen megan välille. Se hoitui 35-pin uros- ja 55-pin naarasliittimillä. Niiden välille johdotus kuntoon ja koko häismäke megan ja johtosarjan väliin. Kaavioita sai tuossa tovin tutkia, yleismittarin kanssa konepellin alla ja jalkatilassa ryömiä. Hommasta löytyy dokumentti jos joku vastaavan eteen joutuu.

Hämmästys oli suuri kun auto pärähti tulille laakista. Kävi tyhjää ihan hyvin, adapteri toimii.

Mutta, missähän nyt sitten jumittaa kun ei vastaa kaasuun ollenkaan? Jos painaa vähän reilummin, niin sammuu heti siihen, jos painaa hitaammin, niin jaksaa käydä mutta sammuu siinäkin kohtapuoliin. Kiihdytysrikastuksista tässä tuskin on kyse, mutta MAP-based ne on laitettu, treshold on joku iso luku, eli ei pitäisi vaikuttaa. Auton akku on aika finaalissa, joten ehkä jotain vaikutusta voi olla silläkin, en tiedä...

Amerikan poika epäili VE-taulukkoa, mutta siihen ei ole koskettu, on ihan siinä kuosissa kuin paketin mukana tuli, kuten muutkin asetukset pl. req_fuel, joka on säädetty suuttimia vastaavaksi. En älynnyt katsoa MAP-arvoa auton käydessä, letku kuitenkin on vedetty ja ainakin moottorin ollessa seis MAP näyttää normaalia ilmanpainetta.

Muita ideoita? Loggaukseen en ole vielä perehtynyt ollenkaan, lokeista varmaan tämäkin selviäisi, täytyy tutkia.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by JaniM »

Siis mikä kartta sisällä? Jonkun toisen Bimmerin vai joku muu?
Jos se mikä vakiona, niin voi olla tosiaan ettei käy. Muutama muukin asia pitää säätää. Kylmäkäynnistysparametrit ym.
Eli nyt manuaalia tavaamaan ja tekeen säätöjä ja asetuksia sen mukaan.
Lambda käytössä? Logi auttaa tosissaan.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Kartta on se, mikä M20B25 moottorille DIYPnP-satsin mukana tulee ja pitäisi kuulemma olla sellainen, että sillä pystyy ajamaankin. Hyvin se lähtee tulille ja käy tyhjää nätisti.

Lambda on käytössä ja näyttää 0.1 tarkkuudella samoja lukuja kuin itse Innovaten mittari.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by JaniM »

No sitten vaan datalogia ja siitä ihmettelemään.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by Vauhtivaunu »

525iiäxä wrote: Kiihdytysrikastuksista tässä tuskin on kyse, mutta MAP-based ne on laitettu, treshold on joku iso luku, eli ei pitäisi vaikuttaa.
Kyllä ne on ne kiihdytysrikastukset. been there done that. Jostain syystä amerikan Joen asetuksissa on TPS-kartta kun lataa sen turboon tarkoitetun paketin sisään. Eli siihen missä on "Percent TPS driven" laittaa 0% niin on MAP-kiihdytysrikastus. Sitten "MAPdot treshold"iin jotain 150-200 ja siitä kartasta vaan siirtelemään pallukoita kunnes kone herää kunnolla. "Accel time"en kannattaa kokeilla 0.2. Nyt siinä on ilmeisesti 0.3.

Kiihdytysrikastusten hierominen vaatii hieman kärsivällisyyttä ja kokemusta.

Ja nyt kun joku ehdottaa sitä TPS-pohjaista niin Motronicin wanhoissa versioissa ei ole potentiometri-tyyppistä anturia ja sellaisen asentaminen vaatii jonkunverran askartelupaskartelua joten se ei ensimmäisenä ole vaihtoehtona. MAP-pohjaisena olen laittanut jo kolme pirssiä kulkemaan tuolla DIYPNP:llä ja toimii katuajossa aivan hyvin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Vauhtivaunu wrote:
525iiäxä wrote: Kiihdytysrikastuksista tässä tuskin on kyse, mutta MAP-based ne on laitettu, treshold on joku iso luku, eli ei pitäisi vaikuttaa.
Kyllä ne on ne kiihdytysrikastukset. been there done that. Jostain syystä amerikan Joen asetuksissa on TPS-kartta kun lataa sen turboon tarkoitetun paketin sisään. Eli siihen missä on "Percent TPS driven" laittaa 0% niin on MAP-kiihdytysrikastus. Sitten "MAPdot treshold"iin jotain 150-200 ja siitä kartasta vaan siirtelemään pallukoita kunnes kone herää kunnolla. "Accel time"en kannattaa kokeilla 0.2. Nyt siinä on ilmeisesti 0.3.

Kiihdytysrikastusten hierominen vaatii hieman kärsivällisyyttä ja kokemusta.

Ja nyt kun joku ehdottaa sitä TPS-pohjaista niin Motronicin wanhoissa versioissa ei ole potentiometri-tyyppistä anturia ja sellaisen asentaminen vaatii jonkunverran askartelupaskartelua joten se ei ensimmäisenä ole vaihtoehtona. MAP-pohjaisena olen laittanut jo kolme pirssiä kulkemaan tuolla DIYPNP:llä ja toimii katuajossa aivan hyvin.
Tuo "Percent TPS driven" on nolla, mutta nyt en mene varmaksi sanomaan, mikä tuo treshold oli. "Accel time" on tosiaan 0.3. No, kokeillaanhan taas kun päivä valkenee.

Kierroslukumittari ei tainnut vieläkään herätä, vaikka olin ihan varma. Pitää vielä kerran tarkistaa piuhoitus.

Sain kuitenkin vähän dataa lokille asti. Ensin muutamia sahauksia, joissa kone vain vähän hörähti ja sitten hetki tasaista tyhjäkäyntiä. Varovaisesti kaasua lisää ja siihen sammui. Löytyy tuosta:

http://www.rantakallio.fi/files/2012-03-05_20.08.36.msl

Näin ensikertalainenkin äkkäsi kaavioista, missä kohtaa kone käynnistyy ja sammuu, paljon käppyröitä ja lukuja, joista kokeneempi näkee varmaan yhtä sun toista...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by Vauhtivaunu »

-TPS-arvo ryömii ylös: teitkö sen ohjeen mukaisen TPS-lähdön maadoituksen 1kohm vastuksen läpi?

-Katso että "extended" välilehdellä oleva "over run fuel cut" on pois päältä. Se ei toimi ilman kaasuläpän asentoanturia (=TPS) ja tuon TPS-arvo ryömiessä se voi mennä päälle ja katkaista suihkutuksen.

-Olethan katsonut ajoituslampulla että todellinen ennakko on sama mitä mega näyttää?

-Kiihdytysrikastus ei oikein reagoi joten voi saada myös liian vähän ainetta kaasua poljettaessa, tosin seos on kylmäkäynnistysrikastusten vuoksi raakasti rikkaalla->säätöä.

Hankala kyllä neuvoa kun ei ole auton äärellä. Ne jutut mitä teen parissa minuutissa säätäessäni on vaikea selittää täällä :?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Vauhtivaunu wrote:-TPS-arvo ryömii ylös: teitkö sen ohjeen mukaisen TPS-lähdön maadoituksen 1kohm vastuksen läpi?
Joo, piti ihan katsoa kuvista, mutta kyllä se siellä on.
Onko tämä siis kaavioissa esiintyvä TP?
Vauhtivaunu wrote:-Katso että "extended" välilehdellä oleva "over run fuel cut" on pois päältä. Se ei toimi ilman kaasuläpän asentoanturia (=TPS) ja tuon TPS-arvo ryömiessä se voi mennä päälle ja katkaista suihkutuksen.
Taitaa olla päällä, otetaan pois.
Vauhtivaunu wrote:-Olethan katsonut ajoituslampulla että todellinen ennakko on sama mitä mega näyttää?
En, tutkitaan tämäkin.
Vauhtivaunu wrote:-Kiihdytysrikastus ei oikein reagoi joten voi saada myös liian vähän ainetta kaasua poljettaessa, tosin seos on kylmäkäynnistysrikastusten vuoksi raakasti rikkaalla->säätöä.

Hankala kyllä neuvoa kun ei ole auton äärellä. Ne jutut mitä teen parissa minuutissa säätäessäni on vaikea selittää täällä :?
Nojoo, tämänpäiväinen yritys oli jo paljon parempi. Eli, laitoin MAPdot treshold 175 ja Accel time 0.2. Moottorin tiedoista laitoin "don't include AFR target", jostain luin, että voisi toimia paremmin näin. Lisäksi kalibroin kummankin lämpötila-anturin, lambdan ja AFR-kartan. Lämpötila-arvot tunerstudion mittareissa muuttuivat jonkun verran ja näyttivät asteen tarkkuudella samaa kuin tallin lämpömittari. Sitten kokeilemaan, muutaman kerran sitä saa sahata, mutta sitten jäi käymään.

Meikäläisenkin silmäänkin osui, että ainakin AFR on nyt parempi, kävi ihan siististi aikansa, vastasi kaasuunkin kun sitä varovaisesti tarjosi. Annoin käydä ja tutkin ts:n mittareita ja karttoja, pallukka killui ihan järkevän oloisissa soluissa. Ihan lopussa sitten alkoi yskiä ja sammui omineen, käppyröistä varmaan syyn löytää kun osaa katsoa.

http://www.rantakallio.fi/files/loki2.msl

Auton oma kiekkamittari on puoliksi elossa, näyttää noin kolmanneksen siitä, mitä oikeasti on. Tai sitten se on jumissa...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by teg »

Mikäli sinulla on päällä tuo "include afr target", VE kartta on kohdillaan ja suuttimien asetukset oikein, voit säätää suoraan AFR target kartasta haluamasi seoksen.
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Ja jatkuu...

Varmaan tässä pyöritään ihan perusasioissa, mutta jospa tähän tulisi hyvä tarina alusta alkaen DIYPnP:n asentamisesta E30 BMW:hen.

Tuossa eilinen loki

http://www.rantakallio.fi/files/loki3.msl

Syy aikaisempaan kesken kaiken sammumiseen oli juuri tuo over run fuel cut, joka pisti pelin poikki. Sopivasti sattui olosuhteet kohdalleen, niin nappasi. Helppo ratkaisu olisi ollut jättää se kokonaan pois, mutta pähkäilin siihen sopivia arvoja ja ainakaan tyhjäkäyntiä se ei enää katko.

Kaasuun se vastaa ihan ookoo, ehkä vähän enemmän saisi antaa kakkua, sen säätö jatkuu myöhemmin. Tyhjäkäyntiä koitin saada alemmaksi ja PWM Idle Duty Cycle -karttaa ronkkimalla tulikin jotain tulosta. Hiiri on ehkä vähän raju työkalu niiden pallukoiden siirtoon, tahtoo lipsahtaa helpolla liikaa. Varmaan viisaampi editoida ihan numeroina. Pääsin jo tonnin paikkeille, mutta sitten piti lopettaa jo ihan terveydellisistä syistä. Vaikka on tallin ovet levällään, niin alkaa pakokaasun määrä sisällä vähitellen kasvaa ja täytyy malttaa lopettaa ajoissa.

Tuosta lokista ja muutenkin heräsi muutama kysymys:
  • Miksi suurinpiirtein session keskivaiheilla tyhjäkäynti ensin laskee reilusta 1300 alle 1200 ja sitten kohta taas nousee liki 1600 koskematta mihinkään?
  • Mikä on tuo TP, joka tekee (tässäkin) lokissa hienon käyrän?
  • Entäpä sitten tyhjäkäynti, millä muilla sitä saa/kannattaa säädettyä/säätää kuin jo tuo em. PWM Idle Duty Cycle?
  • Käyntiin lähtö voisi olla myös parempi. Hetihän se hörähtää, mutta ei jaksa jäädä käymään kuin vasta useamman sahauksen jälkeen. Mitäpä sille voisi tehdä? Mihin arvoihin pitäisi koskea, Priming Pulse, Cranking pulse vai ASE?
Nythän tässä on jo fiilis, että tästa saattaa tulla jotain - toisin kuin muutama päivä sitten...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by teg »

525iiäxä wrote:
  • Miksi suurinpiirtein session keskivaiheilla tyhjäkäynti ensin laskee reilusta 1300 alle 1200 ja sitten kohta taas nousee liki 1600 koskematta mihinkään?
Koska sinun PWM idle valven duty muuttuu siinä 30 -> 25%
[*]Mikä on tuo TP, joka tekee (tässäkin) lokissa hienon käyrän?[/*]
Kaasupolkimen asento.
[*]Entäpä sitten tyhjäkäynti, millä muilla sitä saa/kannattaa säädettyä/säätää kuin jo tuo em. PWM Idle Duty Cycle?[/*]
Tyhjäkäyntiennakko ja koko tyhjäkäyntialueen seos pitää olla tip top kohdillaan
[*]Käyntiin lähtö voisi olla myös parempi. Hetihän se hörähtää, mutta ei jaksa jäädä käymään kuin vasta useamman sahauksen jälkeen. Mitäpä sille voisi tehdä? Mihin arvoihin pitäisi koskea, Priming Pulse, Cranking pulse vai ASE?[/*][/list]
ASea lisää.
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

teg wrote:
525iiäxä wrote: Miksi suurinpiirtein session keskivaiheilla tyhjäkäynti ensin laskee reilusta 1300 alle 1200 ja sitten kohta taas nousee liki 1600 koskematta mihinkään?
Koska sinun PWM idle valven duty muuttuu siinä 30 -> 25%
Niin, tämä on tuolla ihan lopussa ja siinä säätelin itse sitä PWM dutya. Mutta, paljon aiemmin on RPM:ssä notkahdus ja sitten taas kohta nousu, sen syy on minulle tuntematon.
[*]Mikä on tuo TP, joka tekee (tässäkin) lokissa hienon käyrän?[/*]
Kaasupolkimen asento.
Tämä on kytkennässä yritetty eliminoida, eikä mitään asentoanturia ole. Mutta, liekö tuosta isompaa haittaa kun se aika pian asettuu nollaan ja alle sen.
Entäpä sitten tyhjäkäynti, millä muilla sitä saa/kannattaa säädettyä/säätää kuin jo tuo em. PWM Idle Duty Cycle?
Tyhjäkäyntiennakko ja koko tyhjäkäyntialueen seos pitää olla tip top kohdillaan
Jep, no jatketaan tästö kunhan kaikki ilmanputsarit sun muut on taas paikoillaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by teg »

525iiäxä wrote: Niin, tämä on tuolla ihan lopussa ja siinä säätelin itse sitä PWM dutya. Mutta, paljon aiemmin on RPM:ssä notkahdus ja sitten taas kohta nousu, sen syy on minulle tuntematon.
Mikä kohta lokissa? Kerro sekuntilukema..

Eipä tuossa nyt oikein mitään erikoista näy muuta kuin että seokset muuttuu jne. eli vielä säätmätön tuo joutokäynnin alue.

Maadoita se TPS:n keskikarva niin se ei sekoita mitään.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by Vauhtivaunu »

teg wrote: Maadoita se TPS:n keskikarva niin se ei sekoita mitään.
DIYPNP:n ohjeissa Bemarin kohdalla mainitaan seuraavaa (lainaus):

"Until a variable TPS is added, TPS SIG from the Main Board will need to be jumpered to Ground with a 1k Ohm resistor to prevent the TPS signal from gradually floating higher and possibly accidentally triggering flood clear mode."

Linkki DIYPNP:n kasausohjeeseen Bemarin koneeseen:

http://www.diyautotune.com/diypnp/apps/ ... 25-mt.html

Eli jos DIYPNP on ohjeen mukaan kasattu niin TPS-signaali ei kellu. Tuo maadoitus on siis purkin sisällä. Epäilen että nyt on mukaan livahtanut kylmä juotos tms.

Tietysti potentiometri-tyyppisen TPS:n asentaminen ratkaisee asian, mutten suosittele sitä ennenkuin on sinut koko laitteen kanssa. Se toimii ilmankin ja on tärkeämpää saada laite säädettyä kunnolla ja vasta sitten keskittyä noihin pienempiin asioihin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Vauhtivaunu wrote:
teg wrote: Maadoita se TPS:n keskikarva niin se ei sekoita mitään.
DIYPNP:n ohjeissa Bemarin kohdalla mainitaan seuraavaa (lainaus):

"Until a variable TPS is added, TPS SIG from the Main Board will need to be jumpered to Ground with a 1k Ohm resistor to prevent the TPS signal from gradually floating higher and possibly accidentally triggering flood clear mode."
Kyllä tätä on yritetty ja kasauksesta otetuissa kuvissa se näkyy, ehkä maadoitus ei sitten ole oikeassa paikassa tai juotos on huono. Otetaas taas purkki pöydälle...

Tuossa kuvassa se näkyy
http://www.rantakallio.fi/underside.jpg
teg wrote: Mikä kohta lokissa? Kerro sekuntilukema..
720-800
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by teg »

525iiäxä wrote: 720-800
Näyttäisi siltä, että VE kartta ei ole ihan tasainen sillä alueella. Kun MAPpi pienenee niin seos rikastuu joten kierrokset nousee.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by Vauhtivaunu »

Tarkasti kun katoin kuvaa niin huomasin että olet laittanut tuon TPS-maadoituksen tuolta protoalueelta olevalta 1kohm vastuksen läpi tuohon liittimen piirilevyyn?

Jos näin on niin: siinä ei ole maadoitusta. Etsi siltä "päälevyltä" GND-piste ja juota johto siihen.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Hiljaiselon jälkeen taas jotain tapahtumia.

TP maadoitus on nyt kohdallaan ja sen signaali on viivasuora ja pysyy, ei muutu mihinkään.

Asensin imuputken ja ilmansuodattimen paikalleen, eli nyt on kaikki hilut kiinni. Aiemminhan tuo hörähti aina käymään, mutta sammui saman tien, samaa teki 4-5 kertaa ja sitten jäi käyntiin. Tuolla aiemmin oli neuvona, että ASEa lisää, mutta itse asiassa sitä oli liikaa. Vielä kun tuo putsari tuli mukaan, niin ainakin minun logiikan mukaan ilmaa menee koneeseen vähemmän kuin ilman mitään suodattimia. Madalsin kauttaaltaan ASE-käyrää, niin nyt se jää käymään joka startin jälkeen.

Liittynee varmaan samaan putsariasiaan, niin heti kohta ASE-vaiheen jälkeen sammuu, pysyy kyllä käynnissä kun painaa kaasua. Tästä voisi päätellä, että tyhjäkäyntiseos on liian tuhti, savukin oli aika kitkerä... Kumpaa siinä nyt kannattaisi roplata, WUEta vai VE-taulukkoa? Pitäisikö se saada ensin käymään lämpimänä hyvin tyhjää ja sitten säätää se WUE-vaihe?

Lokia ei tämän päivän kokeiluista ole, lyhyeksi jäi muutenkin kun akku petti taas. Heti arkena täytyy uusia se, ei siitä pääse mihinkään.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by ArttuH »

Ehdottomasti ensin VE-taulukko kuntoon tyhjäkäyntialueelta lämpimällä koneella ja sitten vasta lämmitysrikastusten kimppuun. Nuo kaikki rikastukset kun tulee normaalin VE-taulukon päälle, niin niitä ei paljoa kannata säädellä ennen kuin VE-taulukko on suunnilleen kohdallaan.
Arttu
GSX1100 -85
525iiäxä
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Sep 07, 2010 7:58
Location: Lappeenranta

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by 525iiäxä »

Ensikertalaiselta tyhmä (?) kysymys, mikä on VE:n säätöperiaate/peukalosäännöt? Mihin siinä pitäisi pyrkiä? Entäs Idle PWM duty table, miten se tähän liittyy vai liittyykö?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by ArttuH »

Vähän myöhäinen vastaus, mutta jospa siitä vielä olisi hyötyä, edes jollekin.

VE-taulukon säädössä pyritään saamaan aikaan haluttu seos. Ja tyhjäkäynnillä haluttu seos on yleensä se, jolla kone käy tasaisimmin. Tästä aiheesta löytyy paljon lisää juttua heti manuaalista alkaen.

Idle PWM duty table liittyy tyhjäkäyntiventtiilin ohjaukseen. Itse en ole kauhesti tyhjäkäyntiventtiilien kanssa touhunnut, mutta alkuvaiheessa suosittelisin ottamaan koko tyhjäkäyntiventtiilin pois käytöstä ja säätämään tyhjäkäyntikierrokset ihan manuaalisesti, jos mahdollista. Sitten kun seokset alkaa olemaan kohdillaan, voi ruveta pelaamaan tyhjäkäyntiventtiilin ja sen säätöjen kanssa. Saattaa olla vähän turhan haastavaa saada järjellistä tyhjäkäyntiä aikaiseksi, jos koittaa yhtä aikaa säätää seoksia ja venttiilin ohjausta. Siis jos ei tiedä ihan tarkkaan mitä on tekemässä.
Arttu
GSX1100 -85
Makkis
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sun Aug 26, 2007 20:40
Location: Elimäki/Koria

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by Makkis »

Ajattelin tähän topikkiin kirjoittaa kun lähtöjään samantyylinen vika mulla.

Eli auto on Bmw E34 535i eli M30B34 moottorilla.
Megana toimii MS2 v.3.57 firmiksenä MS2extra 3.2.1
Muutoksia megaan on tehty vain BIP373 juotettu paikalleen, muita muutoksia kyseiseen autoon ei tarvitsisi.
Eli mega ohjaa suoraan tuota orkkis puolaa ja tyhjäkäyntimoottoria. Imuilman lämpöanturina on cossusierran anturi ja kaasuläpäntunnistimena on M50-koneesta oleva.

Ongelmana on semmoinen että auto lähtee käyntiin, käy suht tasaista/hyvää tyhjäkäyntiä, mutta heti kun koskee kaasupolkimeen niin kierrokset yrittää nousta ja sit alkaa rötäämään ja paukuttamaan putkessa.

Sytkän asetukset on kopioitu netistä löydetyistä ohjeista, näillä todistettavasti monilla toiminut vastaavassa autossa.
Kuten muutkin moottoriin liittyvät perusasetukset on ko. ohjeista.

Sytkä ja bensakartat on lainattu toimivasta vastaavasta laitteesta. Kaiken maailman asetuksia on yritetty muutella, firmiksiä vaihdettu jne. mutta sama vika jatkuu, yli 2000rpm ei saa kiertämään millään.

Kertokaa joku mitä voisi lähtä edes kokeilemaan, mulla loppuu konstit.
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Post by petski3 »

Makkis wrote:Ajattelin tähän topikkiin kirjoittaa kun lähtöjään samantyylinen vika mulla.

Eli auto on Bmw E34 535i eli M30B34 moottorilla.
Megana toimii MS2 v.3.57 firmiksenä MS2extra 3.2.1
Muutoksia megaan on tehty vain BIP373 juotettu paikalleen, muita muutoksia kyseiseen autoon ei tarvitsisi.
Eli mega ohjaa suoraan tuota orkkis puolaa ja tyhjäkäyntimoottoria. Imuilman lämpöanturina on cossusierran anturi ja kaasuläpäntunnistimena on M50-koneesta oleva.

Ongelmana on semmoinen että auto lähtee käyntiin, käy suht tasaista/hyvää tyhjäkäyntiä, mutta heti kun koskee kaasupolkimeen niin kierrokset yrittää nousta ja sit alkaa rötäämään ja paukuttamaan putkessa.

Sytkän asetukset on kopioitu netistä löydetyistä ohjeista, näillä todistettavasti monilla toiminut vastaavassa autossa.
Kuten muutkin moottoriin liittyvät perusasetukset on ko. ohjeista.

Sytkä ja bensakartat on lainattu toimivasta vastaavasta laitteesta. Kaiken maailman asetuksia on yritetty muutella, firmiksiä vaihdettu jne. mutta sama vika jatkuu, yli 2000rpm ei saa kiertämään millään.

Kertokaa joku mitä voisi lähtä edes kokeilemaan, mulla loppuu konstit.
Vilkaseppas composite loggerista että tuleeko hyvää signaalia kampuralta. Oma vehjes teki samaa kunnes sai vr anturin signaalin aisoihin. Ja jos se loggerin kuvio näyttää hyvältä niin ota pois päältä kaikki "noise filtering" optiot jos ne sattuu olemaan päällä.
Post Reply