Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Ajatuksena olisi kerätä tähän vain onnistunet triggeröiti/sytytys viritykset. Olisi kivaa jos mainitaan koodiversio, triggeri/anturitiedot sekä mahdollinen lm1815n modauksen? Jos ajoneuvo toimi vain osittain hyvin virityksen katsotaan olevan "vaiheessa" ei valmis. Nimittäin epäonnistunt triggeröinti voi rikkoa moottorin.


Noniin tästä se tulee.

koodi "MS2Extra Serial321 " ; toyota oma 24+1 cas (dli) Zeal Engineering lisäkortti tupla VR-muuntimella ja hukkakipinä. Jäikö jotain tärkeä kertomatta?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Benkku »

No tuo (oletettavasti 3.2.1?) koodiversio kannattaa päivittää 3.2.4 versioon.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Kyllä 3.2.1 koodi ja bugit tiedossa. Noissa kun on aina joku filu poikittain niin vaikea sitten sanoa mikä toimii mikä ei. Ja juuri sen takia kerättäisiin tänne tietoa millä spekseila kukin on saanut pelit liikumaan. (ei ralliautoja)
3.2.4 en sitten saanut pelaman mitään 36-1 triggeria kunnolla VR tai Hall kytkyllä joko pätkii keskikierroksilla taikka ei kierrä tarpeeksi.

"MS2Extra Rel 2.1.0q" toimii ! kohtullisen hyviin 36-1, hukkakipinä VR muuntimen 18K vaihdettu 18,5K ja 300 R vaihdettu 1k. Anturina joku bmw 900 ohm.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Benkku »

Niin, em. versioiden välillä ei ole kampikulman laskentaan liittyviä muutoksia eli mainitsemasi pätkintä johtunee jostain muusta (asetuksista), kuin koodiversiosta.

3.2.4 on suositeltu ja erityisesti jos/kun et halua puolia tietyssä tilanteessa polttaa.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/fil ... elease.zip

<clip>
When mis-syncing at low rpms, dwell could be miscalculated causing spark hang-on.
Use dtpred_local
Clear MAP sample error every 1 second
Dwell/discharge balancing
Rationalise adv_offset(triggerOffset) greying and usage and make it work like MS3.
</clip>
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

kyllä kyllä, yllä mainitut bugit on tiedossa ja 3.2.4 on ollut käytössä vaan ei toimi kunnolla 36-1 tai 36-1 +1.
Mutta mikäli olet saanut vanhemmalla tai uudemmaalla koodilla toimimaan hyvin laita ihmeessä speksit.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Vauhtivaunu »

En tiedä mikä siinä on mutta seittemän vuotta oon tehny megoja ja todella vähän on sattunu triggeriongelmia. Niitä purkkeja on tullu asenneltua kymmeniä erilaisiin kokoonpanoihin, siviili- ja ralliautoihin.

Yksi "idioottivarmimmista" triggeröinneistä on kuitenkin ollu 12-1 kiekko ja honeywellin hall-anturi.

Viimeisin mega minkä tein tuli BMW:n M52-moottoriin. MS2 koodi 3.2.4, alkuperäinen bemarin hall lukemassa alkuperäistä 60-2 kiekkoa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by fordsoni »

itse käyttänyt myös 12-1 ratasta ja anturina fordin vr, signaali muuntimena hei-4, ovat pääsääntöisesti pelanneet hyvin. yhdessä oli 4-1 pyörä ja sama fordin anturi ja sekin toimi moitteetta. megat olleet ms1v2.2.
Anturin kiinnitys on kaikissa tärkeä ja kiekossa oltava riittävät hampaat.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Hyvin toimii toyon jakajalla 24+1 ja bosch 407 puola., koodina 3.2.4 Ajoneuvon saa nopeasti säädettyä ajettavan kuntoon ja oikein hyvin pelaa.

En tiedä sitten mitä 36-1 vaivaa en sitten saa millään sitä hyvin toimimaan. Kaikki anturi tyypit hukkaavat 35 sekä 1 hampaan jo pienillä kierroksilla, hall ei toimi senkä vertaa. Ilmeisesti kiekon kehä täytyy kasvattaa tai jotain sellaista. On kyllä yksi testi osoittautunut hyväksi mutta ei sen enempää tällä kertaa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Benkku »

Itse olen käyttänyt aina 60-2 pulssipyörää ja VR-anturia - ei ongelmia. Pienimmillään D=150/S=3 mm ja keveimmillään m=90 g.
http://s241.photobucket.com/user/205_Pr ... g.jpg.html
Last edited by Benkku on Sun Apr 28, 2013 12:10, edited 2 times in total.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by HSuomi »

36-1 ja VR. Oliskohan joku 140mm halkasia. MS2, V3.0 ja uusin extra.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by JaniM »

Benkku wrote:Itse olen käyttänyt aina 60-2 pulssipyörää ja VR-anturia - ei ongelmia. Pienimmillään D=150/S=3 mm ja keveimmillään m=90 g.
http://s241.photobucket.com/user/205_Pr ... g.jpg.html
Millä vr anturilla? Mikä halkaisija? Hampaiden mitat?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Benkku wrote:Itse olen käyttänyt aina 60-2 pulssipyörää ja VR-anturia - ei ongelmia. Pienimmillään D=150/S=3 mm ja keveimmillään m=90 g.
http://s241.photobucket.com/user/205_Pr ... g.jpg.html
Ok, 60-2 toiminut ilmeisesti kaikilla, hyvä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

HSuomi wrote:36-1 ja VR. Oliskohan joku 140mm halkasia. MS2, V3.0 ja uusin extra.
Niin -toimii siihen 5500 RPM asti kuin unelma :D Vai saitko yli Ei kai strokattuna paljoa yli 5000 rpm oteta?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by JaniM »

Strokerit menee kyllä 7000 tuntumaan.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Tämä triggaus ilmeisesti kysessä. Kunnon nostalgia ja hieno peli! HSuomi

viewtopic.php?f=12&t=8127

Sitten toinen juttu, voiko kyseisellä boxer moottorilla hifistely ajoa ajella :)

Vielä jos sais Tooth Logger näkyville eri kirros alulla, asia olisi vakuttava. Tähän tyyliin
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 2755816770
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by JaniM »

Mitäs meinaat hifistelyllä? Kyllä noilla pörrätään rataa kuusi tuntia putkeen kesähelteellä esim.
Meillä oli ahdettu pikku Eatonilla 0.7 ahdoilla ja ihan vakiohilppeillä, mitkään lämmöt koskaan noussut liian ylös.
Noissa on omat niksinsä, niinkuin muissakin koneissa.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Tarkoitin ei ralli autoa. Hifistely "kauneus" ajoa. Liikenne ruuhkissa, pitkissä letkoissa, tasakaasulla tietyllä kierroksilla ja niin edel.. Näissä tilanteissa pienikin toistuva nykäisy tuntuu aika turhautuvalta pidemmän päälle.
Racerit tässä tinteissa asia erikseen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by JaniM »

No jos nykäisee koko ajan, niin kyllä silloin vikaa on jossain.
Eipä tuossa hifistelyssä tule ongelmaksi, kuin korkeintaa kytkin, jos turhan
pitävä malli ettei luista yhtään. Silloinkin lähdöt vaan haastavempia. Mutta niinhän ne muissakin autoissa.
Ei nuo nyt eroa sen kummemmin kuin vesikattilat. Ilmajäähyssä jäähdytys toimii koko ajan vaikka seisois paikoillaan, kun
vesikoneissa alkaa flektit pauhaan ja kiehumaan vedet :lol:
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Benkku »

JaniM wrote:Millä vr anturilla? Mikä halkaisija? Hampaiden mitat?
Hämmäsväli 4.72, hammas 3.13 mm. Anturi Bosch 0 261 210 115.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by HSuomi »

kamski wrote:
HSuomi wrote:36-1 ja VR. Oliskohan joku 140mm halkasia. MS2, V3.0 ja uusin extra.
Niin -toimii siihen 5500 RPM asti kuin unelma :D Vai saitko yli Ei kai strokattuna paljoa yli 5000 rpm oteta?
Muistaakseni rajari jäi johkun 7300 paikkeille. Tosin aion sitä nostaa kyllä siitä ylemmäs.
Benkku ton sääteli kohdalleen rullilla. Jossain kohtaa karttaa on sellanen "ontto" kohta missä vähän nypyttää mutta sekin hotuu varmasti säädöllä. Tällähetkellä motti on lattialla odottamassa uusia pyttyjä ja mäntiä.
Enkä mä nyt tolta moottorilta muutenkaan odota täysin virheetöntä toimintaa alhaaöta ylös asti.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Tosi hieno juttu jos kiertää 36-1 kiekolla yli 7000 rpm.
Sitten kun moottori on nipussa ja saat sen nypytyksen pois päivitä tilanne tänne.
Ilmeisesti ne säätörullat sijaitsevat Lahden ja Helsingin puolivälin paikkella`
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Puuhastelija »

36-1 triggeri, coswortin vakio VR anturi, V3.0 piirilevy.

Toimii ilman noise filttereitä. Ei ole ollut mitään ylimääräisiä häiriöitä ainakin 7000RPM asti, enkä epäile yhtään ettei menis korkeemmallekkin.

Tämän tein kahteen autoon.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

Hyvä hyvä, millä koodilla ja triggerin halkaisija?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Puuhastelija »

Triggerin halkaisija oli 136mm ja siitä sorvasin sen verran matalammaksi jotta oli alkuperäisen triggerin kokoinen. En muista tarkkaan mikä se lopullinen halkaisija oli, mut pari milliä siitä piti sorvata. Eli vakio anturi on vakio paikalla.

MS2 3.2.4 koodilla
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by kamski »

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Puuhastelija »

Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Masi_K »

36-1 pyörä ja Cherryn täyskierteinen GS Hall. Pelaa todella harvinaista tapahtuvaa synk lossia lukuunottamatta tosi hyvin. En siis pistä sitä kombinaation piikkiin millään tavalla. Niin ja Microsquirt Module v2.2. Ms2Extra 3.2.5
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by HSuomi »

Ei ole vieläkään mitään logia mutta nyt tuntuu pelaavan paremmin kun lambdakorjaus ei käytössä tällähetkellä (tosin myös uudet sylinterit/männät, tuplavenajouset ja puristuksia aavistus lisää). Nostin myös rajarin 8200rpm kohdalle ja sinne kyllä soi hienosti. Ei siellä mitään tehoa enää ole mutta kiihdytysajossa voi vetää kolmosvaihteella maaliin asti ja huiput nousi n.5kmh. Mikä ongelma piti olla 36-1 + VR paketissa? Voisiko ylärundeilla toiminta parantua jos olis vaikka 12-1 ja HALL?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Masi_K »

HSuomi wrote:Ei ole vieläkään mitään logia mutta nyt tuntuu pelaavan paremmin kun lambdakorjaus ei käytössä tällähetkellä (tosin myös uudet sylinterit/männät, tuplavenajouset ja puristuksia aavistus lisää). Nostin myös rajarin 8200rpm kohdalle ja sinne kyllä soi hienosti. Ei siellä mitään tehoa enää ole mutta kiihdytysajossa voi vetää kolmosvaihteella maaliin asti ja huiput nousi n.5kmh. Mikä ongelma piti olla 36-1 + VR paketissa? Voisiko ylärundeilla toiminta parantua jos olis vaikka 12-1 ja HALL?
Jos kampuran asennon lasku ei ala heittää kohti kierroksia mentäessä, ei asennon lukutavalla ole mitään merkitystä tehoihin missään kierrosalueella. 36-1 + vr eiole mitään vikaa. Kaikki HALL it eivät siihen kykene.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Onnistunut triggeröinti ja sytytys !

Post by Puuhastelija »

Eiköhän tämä lasketa jo onnistuneeksi kun on jo penkissä pyöritetty 8000 ilman mitään häiriöitä

Pösö XU9J4 eli mi16 moottori:
Vakio triggeri vauhtipyörällä 60-2
Vakio VR anturi vakio johtorarjalla josta katkaistu ohjainlaitteen liitin pois ja megan liitin liitetty siihen.
MS2 FW 3.3.1 V3.0 piirilevy
jakajasytytys bib373 kivellä
Post Reply