oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Moderator: Masi_K
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Erittäin raskaasti kuormitetuissa laivanmoottoreissa öljyn lämpötila pidetään noin 80 asteisena.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Erittäin raskaasti kuormitetussa (esim. Wärtsilä RTA 96C / 5720 kW per sylinteri) - öljy lämmitetään kierrossa (lubricating oil maintenance and treatment, Sivu F25/pdf sivu 81) 90-95 asteeseen. Voitelujärjestelmä on ainakin 'pari napsua' paremmin toteutettu, kuin auton moottoreissa.teg wrote:Erittäin raskaasti kuormitetuissa laivanmoottoreissa öljyn lämpötila pidetään noin 80 asteisena.
http://www.wartsila.com/file/Wartsila/1 ... 6C-MIM.pdf
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Taisit sekoittaa separointilämpötilan ja öljyn käyttölämpötilan, joka mainitaan PDF sivuilla 80 (F-24): 60 astetta.
EDIT: Summa summarum, vesi katoaa öljystä matalemmilla lämpötiloillakin kuin 100 astetta ja mitä vähemmän vettä on öljyssä, sen parempi, joten prosentin vesimäärä voiteluöjyssä on kyllä jatkuvassa käytössä liikaa (tällöin huomataan jo laakereissa kulumia). Riippuen moottorista, rajoissa on suuria eroja, mutta jatkuvalle käytölle ei taideta koskaan sallia yli 0,5% vesimääriä.
EDIT: Summa summarum, vesi katoaa öljystä matalemmilla lämpötiloillakin kuin 100 astetta ja mitä vähemmän vettä on öljyssä, sen parempi, joten prosentin vesimäärä voiteluöjyssä on kyllä jatkuvassa käytössä liikaa (tällöin huomataan jo laakereissa kulumia). Riippuen moottorista, rajoissa on suuria eroja, mutta jatkuvalle käytölle ei taideta koskaan sallia yli 0,5% vesimääriä.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Nimenomaan separointilämpötilaa tarkoitin, jotta vesi poistuisi, lämpötila nostetaan mainittuun 90-95 asteeseen. Moottoriin/voitelukohteeseen pumpattava öljy on kyseisen moottorin tapauksessa 40-45 asteista (pumpulle menevä on 60 asteista, pumpun jälkeen ennen voitelukohdetta on lämmönvaihdin ts. jäähdytin).
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Separointihan tarkoittaa tässä tapauksessa moottorin ulkopuolella ajettavaa puhdistinta eli separaattoria. Henkilöautojen moottoreiden ylläpitoon sellaista ei käytetäkkään - sellaisista moottoreista käsittääkseni puhuit tässä:
Anyway, kuten sanottua, mitään tarvetta ei ole nostaa öljyn lämpötilaa sataan asteeseen vaan vesi kyllä haihtuu viileämmästkin öljystä.Benkku wrote: Mielellään vähänkään rasitetuimmissa moottoreissa 100 astetta - jaa miksikö - no esimerkiksi siksi, että alle 100 asteiseen öljyyn kertyy vettä.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Kyllä, mutta loput sitoutuneesta vedestä höyrystyy laakeriväleissä, joka aiheuttaa ongelmia. Alle 100 asteinen öljy kerää vettä - ei ehkä merkittävästi, jos käytön aikainen lämpötila on jatkuvasti korkea ts. 100 tai hyvin lähellä. Käyttöautoissa tosin harvemmin jatkuvasti on.teg wrote:Anyway, kuten sanottua, mitään tarvetta ei ole nostaa öljyn lämpötilaa sataan asteeseen vaan vesi kyllä haihtuu viileämmästkin öljystä.
Öljyn kyky 'sitoa vettä', suurenee lämpötilan funktiona.
Esim. tässä eräällä öljyllä käy näin..
http://www.vaisala.fi/Vaisala%20Documen ... 06EN-A.pdf
<clip>
The illustration shows that the saturation point of the oil at 70 °C is 5000 ppm. The amount of water in this oil is 2000 ppm. This means that the oil can hold another 3000 ppm more water before the oil becomes saturated. This is sometimes referred to as the “margin” to the saturation point.
When the temperature of this oil drops to 30 °C, the saturation point of the oil also drops to 3000 ppm.
Note that the amount of water in the oil has not changed (still 2000 ppm).
However, the margin to the saturation point has been reduced to 1000 ppm.
</clip>
Kysymys kuuluu kuinka korkealle ts. lähelle sataa astetta?
http://www.vaisala.com/Vaisala%20Docume ... n_Oils.pdf
<clip>
Temperature
The dependence of solubility on temperature is almost always exponential (Figure 1). Hot oil dissolves greater amounts of water. The hotter the oil, the greater the water absorption from air to oil in the same humidity conditions. This should be noted in any system setup, as airborne moisture contamination is one of the most common water sources.
</clip>
Lisää aiheesta.
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... ion-limits
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... ter-in-oil
http://www.workablewebtools.com/site_fi ... Levels.pdf
http://www.mechanica.lt/get.php?f.304
http://www.maintenanceresources.com/ref ... s/oa-m.htm
Vaikutus öljykalvon kantokykyyn ja laakerien vaurioitumiseen...
http://www.substech.com/dokuwiki/doku.p ... al_bearing
http://www.substech.com/dokuwiki/doku.p ... ng_failure
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Tuolla on jonkinlaista sisäänajo-ohjetta...
http://www.drivenracingoil.com/dro/cam-break-in
Muutenkin öljyistä asiaa (pientä jenkkisuodatinta saanee käyttää)

Kuvassa esim. eri viskositeettien käytöstä.
100F = 38C
212F = 100C
300F = 150C
Ja siis vaikkapa tommonen NASCAR-motti pyörii koko kisan käytännössä 8 - 9000rpm ja siinä käytetään 5W-20 öljyä.
Paksumpaa oljyä voi käyttää, jos tietää välyksien ja lämpöjen olevan siihen sopivat.
Mutta motin rasitusta nostamalla ja samalla paksumpaa öljyä käyttäen (ellei lämpö oleellisesti nouse, tai laakerivälyksiä kasvateta) mennään väärään suuntaan.
http://www.drivenracingoil.com/dro/cam-break-in
Muutenkin öljyistä asiaa (pientä jenkkisuodatinta saanee käyttää)

Kuvassa esim. eri viskositeettien käytöstä.
100F = 38C
212F = 100C
300F = 150C
Ja siis vaikkapa tommonen NASCAR-motti pyörii koko kisan käytännössä 8 - 9000rpm ja siinä käytetään 5W-20 öljyä.
Paksumpaa oljyä voi käyttää, jos tietää välyksien ja lämpöjen olevan siihen sopivat.
Mutta motin rasitusta nostamalla ja samalla paksumpaa öljyä käyttäen (ellei lämpö oleellisesti nouse, tai laakerivälyksiä kasvateta) mennään väärään suuntaan.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Nyt kun on esitetty 'lennokkaita perustelemattomia väitteitä' synteettisen ja mineraaliöljyn puolesta sekä vastaan, niin laitetaan vielä linkki synteettinen vs. mineraali - että menee ns. 'perille' - mitä eroa teknisesti näillä tyypillisesti on.
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=695007
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=695007
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
osaatko tehdä ikinä mitään muuta, kuin linkittää joitakin vieraskielisiä sivustoja, joista kukaan ei tajua hölynpölyäBenkku wrote:Nyt kun on esitetty 'lennokkaita perustelemattomia väitteitä' synteettisen ja mineraaliöljyn puolesta sekä vastaan, niin laitetaan vielä linkki synteettinen vs. mineraali - että menee ns. 'perille' - mitä eroa teknisesti näillä tyypillisesti on.
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=695007

itse olen huomannut, että mobil delvac 1330 (SAE 30, eli arkikielessä suora 30) mineraaliöljy on parasta puimurin koneeseen (ja toimii muuten ruohonleikkurissakin paremmin, kuin synteettiset 5w40 ym. perus synteettiset), kummallakaan kun ei talvella ajeta, niin ei tarvitse mitään kylmäominaisuuksia... kone ei syö sitä ja muutenkin tuntuu pysyvän parhaiten sisällä... muutenkin öljy missä on vähiten lisäaineita on parempaa, kuin ylilisäaineistetut (eli jotku 5w-50 tyyppiset) moniaste 10w30 mineraali oli jo huonompaa ja synteettinen 5w40 ei toiminut ollenkaan, verrattuna tuohon suoraan 30, vaikka olikin "parasta" öljyä paperilla


kuitenkin asiassa ei ole olemassa vain yhtä totuutta, synteettinen ei ole aina automaattisesti se paras/mineraali huonoin öljy, joka näin väittää on vielä tiedoissaan vajaa... lisäksi joissakin maissa saa myydä synteettisenä öljynä sellaista, joka toisissa menee vielä mineraaliöljyksi...
edit: toinen esimerkki missä olen huomannut että mineraali öljy on parempaa, kuin synteettinen, oli tuo oma 500 000 km ajettu 300E mersu, johon megan heitin kokeeksi kiinni... 5w40 täyssynteettinen ei pysynyt koneessa käytännössä edes 1000 km matkaa, kun sai jo olla lisäämässä parilitraa öljyä (öljytilavuus reilu 6 ltr) toki öljy nyt oli sitä shell helix marketti paskaa, mutta kuitenkin... sitten heitin kokeeksi "mineraalit" koneeseen, eli valvolinen vr1 20w50 (maksoihan nuo kyllä 3 x sen mitä tuo täyssynteettinen, eli 60 €/5 ltr vastaan helixin n. 20 €/4 ltr) mutta niillä ajoi kuitenkin 15000 km ilman öljyn lisäämis tarvetta, eli tulivat loppupeleissä vielä halvemmiksi, kuin se "halpa" synteettinen, eikä enää niin hirvittänyt liikennevaloissa ne 0.1 bar. öljynpaineet lämpimällä koneella




itse sanoisin, että hyvä mineraali on parempaa, kuin huono synteettinen (osa-, puoli-, semi-synteettiset jne. lasken mineraaleiksi) riippuen tietysti myös käyttötarkoituksesta, joku uusi h-auton moottori ei tietenkään mene samalla öljyllä, mitä joku 60- luvulla suunniteltu/tehty työkoneen moottori... ne koneet jotka on suunniteltu synteettiselle tietenkin myös vaativat sitä, mutta joku vanha maamoottori ei toimi yhtään paremmin uudella synteettisellä, kuin perus mineraalilla, vaan joskus jopa huonommin... myös sille öljynvaihdolle täytyy laskea hinta ja usein mineraali tulee kaikkein edullisimmaksi pitkässä juoksussa, kun sitä saa tynnyritavarana aika sopuisaan hintaan... (vielä kun puhutaan moottoreista joihin menee useampia kymmeniä litroja sitä öljyä ja vaihtoväli on sama, riippumatta öljystä, eli esim. puimurin tapauksessa kerran vuoteen syksyllä...)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Nyt oli ja on kyse öljyn voitelu-ominaisuuksista ei siitä, että loppuun ajetussa korjaamotähden moottorissa on vuotavat akselitiivisteet.
Mitä tulee 'toimii paremmin' pumurissa ja ruohonleikkurissa, niin väittäisin ettei toimi. Mineraali-öljyllä kyseiset kamppeet kuluvat nopeammin. Lisä-aineistuksesta sen verran, että myös mineraali-öljyissä on lisä-aineistus ja jopa synteettisiä enemmän, koska perus-öljy 'ei kestä käyttöä' varsinkaan kuumana vaan öljy mm. ikääntyy (oksidoituu), menettää viskoaan (ohenee). Tuo hintakysymyskin on tempaistu hatusta, synteettistä öljyä saa myös 70 tai 200 tynnyreissä ja 20 kannuissa, litrahinta jotain muuta kuin 4 litran markettipänikän. Kaksin-kolminkertainen vaihtoväli ja huomattavasti pidempi moottorin avaamisväli kääntävät 'talouden' yleensä kyllä synteettisen puolelle.
Nyt kun vedit puimurit ja muut maamoottorit mukaan keskusteluun, niin lipsutaan aiheesta kunnolla ja vedetään mukaan teollisuusvaihteet ja niiden öljynvaihtovälit ynnä kustannukset (sivu 50). Mineraali halbaa?
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2
Mitä tulee 'toimii paremmin' pumurissa ja ruohonleikkurissa, niin väittäisin ettei toimi. Mineraali-öljyllä kyseiset kamppeet kuluvat nopeammin. Lisä-aineistuksesta sen verran, että myös mineraali-öljyissä on lisä-aineistus ja jopa synteettisiä enemmän, koska perus-öljy 'ei kestä käyttöä' varsinkaan kuumana vaan öljy mm. ikääntyy (oksidoituu), menettää viskoaan (ohenee). Tuo hintakysymyskin on tempaistu hatusta, synteettistä öljyä saa myös 70 tai 200 tynnyreissä ja 20 kannuissa, litrahinta jotain muuta kuin 4 litran markettipänikän. Kaksin-kolminkertainen vaihtoväli ja huomattavasti pidempi moottorin avaamisväli kääntävät 'talouden' yleensä kyllä synteettisen puolelle.
Nyt kun vedit puimurit ja muut maamoottorit mukaan keskusteluun, niin lipsutaan aiheesta kunnolla ja vedetään mukaan teollisuusvaihteet ja niiden öljynvaihtovälit ynnä kustannukset (sivu 50). Mineraali halbaa?
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Mutta eikös se öljykalvon painekin siellä laakerissa kasva rasituksen myötä esim.
http://lib.tkk.fi/Diss/2009/isbn9789522 ... 481627.pdf
pikavilkaisulla öljykalvon paine suuruusluokkaa 200bar kun rasitetaan, tämä tarkottaa
että öjy/vesiseoksen lämpötilan pitää olla yli 500C että vesi kiehuu (ulkomuistista heitin tuon lukeman)
http://lib.tkk.fi/Diss/2009/isbn9789522 ... 481627.pdf
pikavilkaisulla öljykalvon paine suuruusluokkaa 200bar kun rasitetaan, tämä tarkottaa
että öjy/vesiseoksen lämpötilan pitää olla yli 500C että vesi kiehuu (ulkomuistista heitin tuon lukeman)
Benkku wrote:Noup... 'Pelkkä' vesikin, jota palamisen seurauksena öljyn joukkoon aina joutuu, on melko pienininäkin määrinä haitallinen. Artikkelissa nimenomaan kyllä tarkoitetaan vettä.
Lämpötila laakerivälissä kohoaa reilusti yli sataan asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen kavitaatiota ja öljyn mikrodieselöitymistä. Siksi vähänkään rasitetummissa moottoreissa, öljyn lämpötilan tulisi olla mielellään 100 astetta. Kannattaa myös varovasti kohottaa lämpötila, ennen rasittamista.
No real power, just turboshit!
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
yksiaste mineraaliöljy on moniaste-synteettistä halvempaa.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Paine toki suurenee ja on näissä merkittävästi korkeampi kuin tuon paperin arvot, liukunopeus kun on merkittävästi suurempi. Paine laakerivälissä omaa vahvasti gradientin. Laakerin reunoilla, kuormittamattomalla puolella ja kulma-asemilla sekä riittämättömän tilavuusvirran tilanteissa ollaan kavitaatio-alueella. Varsinkin tuo jälkimmäinen, on näissä tyypillisesti - mielestäni, syynä laakeriliuskojen 'kraateroitumiseen'. Öljynkalvopainetta on siis vain 'painetta vastaan' (mm. kuvaajat sivu 128, 129).username wrote:Mutta eikös se öljykalvon painekin siellä laakerissa kasva rasituksen myötä esim.
http://lib.tkk.fi/Diss/2009/isbn9789522 ... 481627.pdf
pikavilkaisulla öljykalvon paine suuruusluokkaa 200bar kun rasitetaan, tämä tarkottaa
että öjy/vesiseoksen lämpötilan pitää olla yli 500C että vesi kiehuu (ulkomuistista heitin tuon lukeman)
Benkku wrote:Noup... 'Pelkkä' vesikin, jota palamisen seurauksena öljyn joukkoon aina joutuu, on melko pienininäkin määrinä haitallinen. Artikkelissa nimenomaan kyllä tarkoitetaan vettä.
Lämpötila laakerivälissä kohoaa reilusti yli sataan asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen kavitaatiota ja öljyn mikrodieselöitymistä. Siksi vähänkään rasitetummissa moottoreissa, öljyn lämpötilan tulisi olla mielellään 100 astetta. Kannattaa myös varovasti kohottaa lämpötila, ennen rasittamista.
ps. Veden kriittinen piste on merkittävästi alempi, about 374 celsiusta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kriittinen ... amiikka%29
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Tämä nyt varmasti pitää paikkansa. Tässä yksi ilmeisen toimiva mineraali.Höylä wrote:....itse sanoisin, että hyvä mineraali on parempaa, kuin huono synteettinen ...)
Jokatapauksessa kunnon synteettinen kestää lämpöä huomattavasti enemmän, kuin paraskaan mineraali. Ja kestää myös käyttöä pitempään.
Öljyjä on myöskin eri käyttötarkoituksiin, jos haluaa ajaa tehokkaalla moottorilla, niin ei välttämättä kannata käyttää jotain vakioautoon tarkoitettua, vaikka muuten hyvää öljyä olisikin. Lisäaineistukset ei välttämättä ole sopivat.
Lisäksi pitää siis olla viskositeettiin sopiva lämpötila ja myös laakerivälykset.
Ei liene järkeä kinata mikä on halvinta öljyä tai toimiiko joku separaattorissa ym

Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Kannattaa myös huomioida - 'varsinaisissa' kilpa-öljyissä ei lisä-aineistukseen - esim. oksidoitumisen suhteen, viskositeetin säilymiseen tai haihtumishäviöön - tarvitse kiinnittää juuri huomiota, vaihtovälit kun tyypillisesti hyvin lyhyitä.
Toki kilpa-öljyjä(kin) lyhyelti käytettäessä pitää tietää mitä tekee. Tarpeettoman rikkaiden seosten käyttö esimerkiksi, dilutoi öljyn hyvin nopeasti pilalle. Poltto-aineella on myös merkitystä. Alkoholipitoiset vettä sisältävät hydroskooppiset poltto-aineet, ovat monille 'racing' öljyille ongelmallisia - niin myös tuolle linkitetylle - valmistaja ei kyseisen öljyn käyttöä E85 poltto-ainetta käytettäessä suosittele - 'should not be considered'.
http://www.penngrade1.com/CMSFiles/File ... D_PENN.pdf
Toki kilpa-öljyjä(kin) lyhyelti käytettäessä pitää tietää mitä tekee. Tarpeettoman rikkaiden seosten käyttö esimerkiksi, dilutoi öljyn hyvin nopeasti pilalle. Poltto-aineella on myös merkitystä. Alkoholipitoiset vettä sisältävät hydroskooppiset poltto-aineet, ovat monille 'racing' öljyille ongelmallisia - niin myös tuolle linkitetylle - valmistaja ei kyseisen öljyn käyttöä E85 poltto-ainetta käytettäessä suosittele - 'should not be considered'.
http://www.penngrade1.com/CMSFiles/File ... D_PENN.pdf
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
jep. ja oikeissa kilpaöljyissä ei sitten ole esim. niitä peseviä lisäaineita, joten kone on syytä puhdistaa aina välillä oikein perusteellisesti, joko ihan purkamalla ja käsipelissä putsata paikat siitä sakasta tai sitten pestä se ihan öljyillä... nykyäänkin törmää välillä siihen käsitykseen, että mineraalit ei ole olisi peseviä öljyjä ja siksi käytetään synteettisiäBenkku wrote:Kannattaa myös huomioida - 'varsinaisissa' kilpa-öljyissä ei lisä-aineistukseen - esim. oksidoitumisen suhteen, viskositeetin säilymiseen tai haihtumishäviöön - tarvitse kiinnittää juuri huomiota, vaihtovälit kun tyypillisesti hyvin lyhyitä.

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Tätä benkun viestiä jäin miettimään kun itsellä käytössä juurikin se "-60" ja purkissa lukee "racing" eli castrol TWS motorsport 10w-60Benkku wrote:näin räjäytät moottorisi.
- liian suuri käytönaikainen viskositeetti -> suomeksi vedetään 'kylmillä' öljyillä kierrokset tappiin, voitelu ja jäähdytys eivät riitä -> öljyn tilavuusvirta laakerien lävitse liian pieni.
- täyttönä kuumanpään visko-arvoltaan väärää - tyypillisesti liian suuren viskositeetin omaavaa öljyä esim. '-60' ja vielä kun purkin kyljessä lukee 'Racing' niin onhan sen oltava moottorille 'oikeaa' kamaa.
- rauhallisessa ajossa öljyjen lämpötilan ollessa matala kertynyt vesi, joka rasitettaessa höyrystyy laakeriväleissä mm. romahduttaen öljykalvon.
Karrikoiden - öljyn tilavuusvirrasta liukulaakerien lävitse - prosentti on voitelua ja 99 jäähdytystä. Mitä suurempi liukunopeus, sen suurempi on tilavuusvirran oltava -> suomeksi - ohut öljy toimii, jäykkä ei.
Moottorina mazda 323 -88 1.6 16V bensaturbo aikaslailla viritettynä (ei juurikaan vakio osaa koneessa ole) ja tarkotus ajaa korkeilla ahdoilla (1.5-2.0bar) tällähetkellä n.260 hummaa ja tarkotus ottaa lisää.
Eli mitä KUNNOLLISTA öljyä sinne sitten kannattaa laittaa mulle on sama maksaako 4L purkki 30€ vai 80€ pääasia että koneessa ois oikeasti hyvät öljyt.
varmaan oikeita kisaöljyjä ei kannata laittaa kun joku mainitsi niiden puhdistusominaissuden puutteesta ja kun auto nyt kuitenkin on kesällä ns. käyttöauto.
valmistajan mukaan öljyvaatimukset on API service, SF ja viskositeetti 10w-40/10w-50
Mitä mieltä arvoisa raati on?
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
- laitat täytöksi hyvälaatuista synteettistä, jonka kuumanpään viskositeetti on enintään 40.
- kooltaan mahdollisimman suuri suodatin, jotta virtauskapasiteetti suodatinpanoksen lävitse korkeammillakin kierroksilla riittää.
- lämmönvaihtimella huolehdit, öljyn käytönaikaisesta lämpötilasta. Minimi 70-80 ja maksimi 100 astetta tai hieman yli moottoria maksimaalisesti rasitettaessa.
- kooltaan mahdollisimman suuri suodatin, jotta virtauskapasiteetti suodatinpanoksen lävitse korkeammillakin kierroksilla riittää.
- lämmönvaihtimella huolehdit, öljyn käytönaikaisesta lämpötilasta. Minimi 70-80 ja maksimi 100 astetta tai hieman yli moottoria maksimaalisesti rasitettaessa.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Mistä kohdasta se selvisi, että vika oli väärässä öljyssä?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Ööö en tiedä kysytkö multa, mutta jos kysyit niin ei viat liity öljyyn mitenkään. Herätti Vaan Tuo benkun postaus...mr clock wrote:Mistä kohdasta se selvisi, että vika oli väärässä öljyssä?
Onkohan Nuo Red linen moottoriöljyt hintansa Veroisia? Esim.10w-40 3.78L n.80€ (tuo Nykynenkin 10w-60 on 4L n.70€)
Laatikossa mulla on red line mt90 ja se ainakin vaikuttaa tosi hyvältä.