
oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
eli kyse olis tämmösestä kun lepakkosta petti 3 pytyn veivin laakeri eli koko kone meni nyt sit uusiks ahdin ja muut hilppeet uusiks.. mut mikä olis toi sisään ajon tunnit tai kilsat ettei menis sit liian aikasin revittelemää palikoita palasiks.. kiitos jo etukätee.. 

Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
ei ole mitään sisäänajoa olemassakaan, joka auttais siihen, että otetaan liikaa tehoja komponentteihin nähden... laakereita nyt muutenkaan mitenkään sisäänajeta... m-renkaat nyt kannattaa "sisäänajaa", mutta se taas tarkoittaa sitä, että otetaan niitä tehoja irti, eikä hyssytellä...
edit: mitä öljyä käytit, jos jotain mobilin 5w-50 rally formulaa, niin ei tarvitse kyllä yhtään ihmetellä, että laakerit/kone leipoo... norm. mineraali 10w-30 on parempaa, kuin se mobilin kura...
laita siis vähän parempia perustietoja koneesta, öljyistä, tehoista, ahtopaineista, polttoaineesta (bensa, E85, metanoli) jne. kun ei täällä mitään kristallipalloa kenelläkään kuitenkaan ole...
edit: mitä öljyä käytit, jos jotain mobilin 5w-50 rally formulaa, niin ei tarvitse kyllä yhtään ihmetellä, että laakerit/kone leipoo... norm. mineraali 10w-30 on parempaa, kuin se mobilin kura...
laita siis vähän parempia perustietoja koneesta, öljyistä, tehoista, ahtopaineista, polttoaineesta (bensa, E85, metanoli) jne. kun ei täällä mitään kristallipalloa kenelläkään kuitenkaan ole...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Uuteen koneeseen, joissa "laahaavia" osia, niin hyvä laittaa zinkkilisäainetta tai sellaista öljyä missä sitä on. Diisselikoneöljyt aika usein sisältää nykyään vielä.
Laakereihin hyvä laittaa STP/öljyseosta kasattaessa, niin ei leipase kiinni kuivuutta kun paineita keräilet linjoihin.
Sisäänajo tosiaan vaihtelevalla ajotyylillä ja moottorijarrutuksia, että ne männänrenkaat asettuu.
Samaten nokkahan ajetaan sisään ohjeiden mukaisesti. Muuten mitään sisäänajoa tartte.
Laakereihin hyvä laittaa STP/öljyseosta kasattaessa, niin ei leipase kiinni kuivuutta kun paineita keräilet linjoihin.
Sisäänajo tosiaan vaihtelevalla ajotyylillä ja moottorijarrutuksia, että ne männänrenkaat asettuu.
Samaten nokkahan ajetaan sisään ohjeiden mukaisesti. Muuten mitään sisäänajoa tartte.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
jop jop mul on noi jotkut uudet männän renkaat jotka joudun viilaamaa väljykset kohallee samaten tuli myöskin kestävemmät alakerran laakerit firmasta amerikan inssi:tä postissa tosin vielä keskiviikkona pääsee hakee pois.. kun tarkotus kierrättää tota mottii vähintää se 8000rpm kun tuntu ettei toi 6000 riitä nii ja teho kuuri nyt vähintää 400hp hakuses enempää tästä motista en viitti hakee kun on vaa 8 venane.. mut jos ei teho tunnu riittävältä hommaan jostai sen pikku lohkon ja muutan ton takavetoseks kaks kunnon hyrskytintä kylkee..
nii ja kone on 2,2l turbo 560cc msd sytkä muuten aika vakio motti..

Last edited by Puuha_Pete on Sat Nov 24, 2012 16:47, edited 1 time in total.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
nii tota mul oli joku 10w40stä mut inssi ja minä epäillää et öljypumppu anto periks ainaki se oli sen näkönen et tota siitä sen enempää...
nii ja bensa kone toi lepakko on ei mun käytös ainakaa päässy laihalla käymää alotti pienet oireilut kun vaihdoin evon suuttimet eli 560cc toimi ihan ok kaiketi sen 2 päivää mut sit rupes tekee sitä ettei ottanu kiekkaa kun sin 5000rpm välil vähän pääl plus et epäilen et olis pientä väärin asennuksen makuu kun muut laakerit oli ok mut onneks on varamotti olemas et hätä ei oo sen puolee vituttaa vaa tää työn määrä kun oli myöskin öljypumpun oma akseli ottanu sillee kipeetä et oli ruvennu kulumaa noi rattaat kun pyörittää samas tota virranjakajaa toi öljypumppu kuvia otan ja voin laittaa tänne ni saatte vähän osviittaa... pieni lisäys menaan sit samal panna castrolssin 10w 60:stä sisää kun saan taas motin kuntoo.. 


Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy, ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.Höylä wrote:edit: mitä öljyä käytit, jos jotain mobilin 5w-50 rally formulaa, niin ei tarvitse kyllä yhtään ihmetellä, että laakerit/kone leipoo... norm. mineraali 10w-30 on parempaa, kuin se mobilin kura...
Toki viskositeetin pitää olla oikea.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
40 luokan kuumanpään viskon omaava öljy lienee toimii - kunhan katsot, että öljyn lämmöt ovat vähintään 80-90 astetta, ennen kuin moottorille annetaan kierroksia.Puuha_Pete wrote:kun tarkotus kierrättää tota mottii vähintää se 8000rpm...
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Sanoisin, että menet viskossa väärään suuntaan.Puuha_Pete wrote:...menaan sit samal panna castrolssin 10w 60:stä sisää kun saan taas motin kuntoo..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
jos joskus jollain käy mieles tasotus jne mult löytyy nykysin sorvi täytyy viel muokata se sopivaks samaten taso jyrsin täytyy mukata tohon samaan syssyyn et onistuu paremmin tekee nää koneistus hommat.. et vaik olen vaa megaruuttaaja on mullaki tietoo mitä tehä ja mitä ei tehä maltti on valttia..
mut nää kne hommat menee aika lailla ens kevääsee\kesää mut kovaa mennää tulevaisuudessa..

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
ai eiks toi sit käy no kertokaa te mitä laittaa.. luulin et mitä paksumpaa tai mitä sit onkaa on parmpi kun tosta tule tai tehään pelkästää kesä vehe ja lämpöö toi kuitenki kehittää..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
aa nii toi tota öljyn kierto on jo sinällää perseelee tehty et veden kierto jäähdyttää öljyy mut jokanen tietää kuuma vesi kuuma öljy ei hyvä jäähdytys.. tosin tohon tulee kyllä muutos kuhan nyt sit saan muut kamat tohon hommattuu ens et se on kasas tosin olis pitäny vaa alun perin koko motti tästä lähtö kohdasta ettei olis käyny tätä mis jamas nyt oon..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
mistäs ton nyt sit tietää????? kuitenki turbo kone jo vakiona eli otanko maahan tuojaa yhteyttä vai soitanko inssii...Benkku wrote:Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy, ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.Höylä wrote:edit: mitä öljyä käytit, jos jotain mobilin 5w-50 rally formulaa, niin ei tarvitse kyllä yhtään ihmetellä, että laakerit/kone leipoo... norm. mineraali 10w-30 on parempaa, kuin se mobilin kura...
Toki viskositeetin pitää olla oikea.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
katoin nyt ainaki et toi öljy oli täyssynteettistä 10w40... sanokaa ny viel et mul oli väärät öljyt alun perinki ni hyvä tulee vituttaa vaa lisää...
nii ja en käyttäny mitää rally formulaa vaa jotain motonentin kakkaa mut ehkä siinä syy.. et jos näin on älkää tehkö perässä.. mut kiva kun tääl on asian tunteevaa porukkaa läsnä.. iso kiitos teille.. 


Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
no kun ei ylitä... mutta jätetään taas tämä foorumi muutamaksi kuukaudeksi, kun herra haista vitun besserwisseri on saapunut paikalle... joka vitun asiassa pitää vain yrittää päteä, vaikka ei todellista tietoa tunnu olevan oikein mistään asiasta... (no, sähköstä/elektroniikasta varmaan tiedät/ymmärrät paremmin, kuin minä, mutta mulla ei sitä kohtaan olekkaan mitään mielenkiintoa...)Benkku wrote:]
Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy, ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Ei tunnu tuo sinkki-lisäaine olevan aina oikotie onneen.JaniM wrote:Uuteen koneeseen, joissa "laahaavia" osia, niin hyvä laittaa zinkkilisäainetta tai sellaista öljyä missä sitä on. Diisselikoneöljyt aika usein sisältää nykyään vielä.
Laakereihin hyvä laittaa STP/öljyseosta kasattaessa, niin ei leipase kiinni kuivuutta kun paineita keräilet linjoihin.
Sisäänajo tosiaan vaihtelevalla ajotyylillä ja moottorijarrutuksia, että ne männänrenkaat asettuu.
Samaten nokkahan ajetaan sisään ohjeiden mukaisesti. Muuten mitään sisäänajoa tartte.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 96#p378825
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Eli turvallisinta siis ottaa sinkillistä öljyä kuin lisäillä. Vaikka eipä noistakaan hyötyä ole jos osat vääränlaisia keskenään tai laadultaan heikkoja.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Voit aivan vapaasti käyttää moottoreissasi mineraali-öljyä, mutta ota asioista selvää ennen kuin tulet jakamaan moisia neuvoja, jotka eivät perustu mihinkään. Synteettisten öljyjen tribologiset ominaisuudet ovat merkittävästi paremmat.Höylä wrote:no kun ei ylitä...Benkku wrote: Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy, ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Ei todellakaan ole 'perseellee tehty' - päinvastoin.Puuha_Pete wrote:aa nii toi tota öljyn kierto on jo sinällää perseelee tehty et veden kierto jäähdyttää öljyy mut jokanen tietää kuuma vesi kuuma öljy ei hyvä jäähdytys..
Vesi/öljy lämmönvaihdin varmistaa, öljyn riittävän käytönaikaisen lämpötilan, joka on vähintäänkin 80-90 astetta.
Mielellään vähänkään rasitetuimmissa moottoreissa 100 astetta - jaa miksikö - no esimerkiksi siksi, että alle 100 asteiseen öljyyn kertyy vettä. Voiteluteknisesti fataali tilanne - laakeriväleissä lämpötila kohoaa paikallisesti yli 100 asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen voimakkaita paine-iskuja ja huonompilaatuisen öljyn mikrodieselöitymistä - myös mekaanisia vaurioita eli laakeriliuskoihin muodostuu paine-iskujen aiheuttamia mikrokraatereita.
Muutama asia mikä voitelun ja jäähdytyksen suhteen kannattaa huomioida - näin räjäytät moottorisi.
- liian suuri käytönaikainen viskositeetti -> suomeksi vedetään 'kylmillä' öljyillä kierrokset tappiin, voitelu ja jäähdytys eivät riitä -> öljyn tilavuusvirta laakerien lävitse liian pieni.
- täyttönä kuumanpään visko-arvoltaan väärää - tyypillisesti liian suuren viskositeetin omaavaa öljyä esim. '-60' ja vielä kun purkin kyljessä lukee 'Racing' niin onhan sen oltava moottorille 'oikeaa' kamaa.
- rauhallisessa ajossa öljyjen lämpötilan ollessa matala kertynyt vesi, joka rasitettaessa höyrystyy laakeriväleissä mm. romahduttaen öljykalvon.
Karrikoiden - öljyn tilavuusvirrasta liukulaakerien lävitse - prosentti on voitelua ja 99 jäähdytystä. Mitä suurempi liukunopeus, sen suurempi on tilavuusvirran oltava -> suomeksi - ohut öljy toimii, jäykkä ei.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Noilla 'pyydetyillä' tiedoilla, ei oikeastaan ole tekemistä voitelun kanssa. Toki liian aikaisella sytytysennakolla voi rikkoa kankilaakeroinnin - noiden sijasta, jos/kun osaat kertoa moottori-öljyn suositusviskositeetin ja ovatko esim. laakerivälykset vakiot, suuremmat vaiko pienemmät.Höylä wrote:laita siis vähän parempia perustietoja koneesta, tehoista, ahtopaineista, polttoaineesta (bensa, E85, metanoli) jne.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Ei kai se vesi tarvitse 100 astetta haihtuakseen? Toki se haihtuu nopeammin mitä lämpöisempää on, mutta kyllä se matalemmissa lämpötiloissakin katoaa. Mineraaliöljyjä varsinkaan ei kannata noin lämpöisenä käyttää. 120 astetta pidetään jo öljylle kuin öljylle ylärajana.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Aika off topikki, Eiköhän yllämainitut saa vanhan le baronin motin rikki. Varsinkin jos vellinä olleet Mobil siirapit.Puuha_Pete wrote:jop jop mul on noi jotkut uudet männän renkaat jotka joudun viilaamaa väljykset kohallee samaten tuli myöskin kestävemmät alakerran laakerit firmasta amerikan inssi:tä postissa tosin vielä keskiviikkona pääsee hakee pois.. kun tarkotus kierrättää tota mottii vähintää se 8000rpm kun tuntu ettei toi 6000 riitä nii ja teho kuuri nyt vähintää 400hp hakuses enempää tästä motista en viitti hakee kun on vaa 8 venane.. mut jos ei teho tunnu riittävältä hommaan jostai sen pikku lohkon ja muutan ton takavetoseks kaks kunnon hyrskytintä kylkee..nii ja kone on 2,2l turbo 560cc msd sytkä muuten aika vakio motti..
Hae kirjastosta "moottori" virittäjän käsikirja siel on aika paljon perus tietoa myös sisään ajost.
Jotkut moottorityypit eivät vaan sovi viritettäväksi sellaisenaan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 41
- Joined: Tue Oct 25, 2011 19:06
- Location: salo
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
tolla kirjalla mitää tee.. soitan inssii saapahan ainaki ammatti apuu tohon öljyyn.. samaten sit ton sisään ajon kysyttyy noille männän renkaille..
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
rallinetissä oli myös juttua öljynlämpö tilasta. sillon ku se on oikeella alueella ni öljyn viskositeetti on oikea kyseisen moottoriin. jos se on öljynlämpötilä on kylmä ni öljy on liian paksua. pitää koittaa ettiä juttu rallinetistä.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Siltähän tuo vaikuttaisi.JaniM wrote:Eli turvallisinta siis ottaa sinkillistä öljyä kuin lisäillä. Vaikka eipä noistakaan hyötyä ole jos osat vääränlaisia keskenään tai laadultaan heikkoja.
Jenkit tuntuvat vaahtoavan tuon sinkin puolesta laahurinokkien kanssa, mutta itse en ole huomannut kahdessa koneessa mitenkään ihmeellistä kulumista, ellen sitten sattunut vahingossa ajamaan sinkkiöljyllä.
Tai sitten eron huomaa vasta kun aletaan laittamaan jäykkää jousta ja jenkaa riittävästi.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Ilmajäähy Volsuissa kun laahaavat nostimet ja työntangot päissä sekä lisänä yleensä tuplajouset, niin siinä on nostimet kovilla.
Vähänkin huonot nostimet, niin rikki ovat jopa kesässä.
Vähänkin huonot nostimet, niin rikki ovat jopa kesässä.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Matalammissa lämpötiloissa, vettä ylipäätään on sitoutuneena öljyn joukkoon. Melko pieni määrä vettä on jo haitaksi.teg wrote:Ei kai se vesi tarvitse 100 astetta haihtuakseen? Toki se haihtuu nopeammin mitä lämpöisempää on, mutta kyllä se matalemmissa lämpötiloissakin katoaa.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
1-2% ei tee vielä mitään.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Joo, jossain mamman kauppa-autossa, mutta rasitetummissa moottoreissa tuolla jo räjäytät moottorisi.teg wrote:1-2% ei tee vielä mitään.
http://www.oildepot.ca/interesting-arti ... gine-oils/
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Taisi olla tuossa artikkelissa olla virheellisesti puhuttu vedestä vaikka tarkoittivat glykolin ja veden seosta? Glykoli/vesiseos on haitallinen jo 10 kertaa pienemmillä määrillä kuin puhdas vesi.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Noup... 'Pelkkä' vesikin, jota palamisen seurauksena öljyn joukkoon aina joutuu, on melko pienininäkin määrinä haitallinen. Artikkelissa nimenomaan kyllä tarkoitetaan vettä.
Lämpötila laakerivälissä kohoaa reilusti yli sataan asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen kavitaatiota ja öljyn mikrodieselöitymistä. Siksi vähänkään rasitetummissa moottoreissa, öljyn lämpötilan tulisi olla mielellään 100 astetta. Kannattaa myös varovasti kohottaa lämpötila, ennen rasittamista.
Lämpötila laakerivälissä kohoaa reilusti yli sataan asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen kavitaatiota ja öljyn mikrodieselöitymistä. Siksi vähänkään rasitetummissa moottoreissa, öljyn lämpötilan tulisi olla mielellään 100 astetta. Kannattaa myös varovasti kohottaa lämpötila, ennen rasittamista.
Last edited by Benkku on Wed Nov 28, 2012 0:13, edited 2 times in total.