Megasquirt Briggs&Strattoniin

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by Puuhastelija »

Benkku wrote:Tarkoitin anturin johtosarjakytkentää. Purkin kytkennät ja niiden mahdolliset kokeilut ovat eri asia.
Mä tarkoitin että varmistaa, nyt aluksi sen anturin kytkennän ja toimivuuden irrallaan boksista, niin sitten se on varmasti toimiva.
sen jälkeen on helpompi selvittää boksin kytkentä, kun on sata varma että anturi ja sen kytkentä toimii.

Anteeksi epäselvä selostus.
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Kyllä minusta alkaa tuntuun, että joku on rikki...ei tuu edelleenkä kiekkainfoa. Oon jo noita kaikkia kokeillu. Alkaa oleen aika epätoivonen olo, tiistaista asti joka ilta yömyöhään koittanu pähkäillä.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by Puuhastelija »

kaasari wrote:Kyllä minusta alkaa tuntuun, että joku on rikki...ei tuu edelleenkä kiekkainfoa. Oon jo noita kaikkia kokeillu. Alkaa oleen aika epätoivonen olo, tiistaista asti joka ilta yömyöhään koittanu pähkäillä.
Älä vaivu synkkyyteen. Käyt huilaamassa välillä ja yrität uudelleen virkeillä aivoilla. Nimimerkillä yksi fordin startti tuli hangattua paskaksi. :D
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Laitoin boxiin nyt tuon 3,78 koodin ja huomenna jatkuu "taistelu"! :D
Jos joku vielä tästä ohjeesta hoksais (lähinnä tuo sytkä) miten nuo alkuasetukset laitettas tuolle koneelle...
http://www.megamanual.com/mt37.htm#ia
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

YES YES YES!!! Kiekkainfo löytyy ja kipinäkin tulee!!! :D :D :D
Nyt aletaan siistiin johdotus ja koitetaan käyntiin.
Kiitos ArttuH! Tuolla sun neuvomalla kytkennällä se toimii...sittenkin.
Vref anturin 5V
Vref myös Optoin+
Anturin signaali Optoin-
Anturin maa Micron maahan
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by TimoS »

Eli toimii samalla kytkennällä kuin mullakin, eikö kukaan tiedä sen läppärungon kurkun halkaisijaa.
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Minä mittaan tallissa ja vastaan tänne...
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by TimoS »

Kiitos :D
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

34mm on halkaisija.
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Nyt ois ruutta asennettu...ja ekat paukahdukset saatu koneesta. Kuka se osais tyhmälle heittää "perusarvot ja setupit, että sais käyntiin ja vois alkaa hakeen säätöjä... :roll:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by Masi_K »

kaasari wrote:Nyt ois ruutta asennettu...ja ekat paukahdukset saatu koneesta. Kuka se osais tyhmälle heittää "perusarvot ja setupit, että sais käyntiin ja vois alkaa hakeen säätöjä... :roll:
Kokeilua ja erehdystä. Se se on erikoistapauksissa aina. Tietty perusjutut on oltava kunnossa. Ennakon tarkastus ja suuttimien koko jne. Ja TPS perustaisessa ruiskutuksessa se lähtötilanne on aina vaikea.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Dodiin...konehan saatiin jo reilu viikko sitten käyntiin, mutta projekti laajeni vähän. :roll: Sain haltuun uudemman ja paremman OHV-koneen, joten siitä nyt sitten jatketaan. Mutkakin tuli maailmalta (ihan niinku ei muutenki ois säädettävää). Laajakaista lambda pitää hommata...ja ja jatkuu. Tuolla kuvia rojektista.
https://plus.google.com/photos/10507308 ... sSxmpO3_QE
Ps. Tuo pumppu koneen päällä on turbon öljylle. Bensapumppu tankissa...kun kuitenki joku ois kohta huomauttanu tuon pumpun paineista. :lol:
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by TimoS »

Löysitkö jostain noita liittimiä, tohon ilmaventtiiliin ja tps/map/mat anturiin. ? Hommasin itelle pari läppärunkoa ebaysta. Mites ohjaat tota ilmaventtiilin askelmoottoria microsqruitilla ?
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Liittimet sain, ku purin kokonaisesta CBR:n johtosarjasta. Ei vielä käytössä tuo tyhjäkäyntiventtiili...ei yllättäen oo tiedossa johtojen järjestys. Mitkä läppärungot hommasit?
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by TimoS »

Samat mutta varmaan vanhemman koneen. Ilma venttiilin nastajärjestys reunimmaiset käämi A ja sisimmät käämi B , microsqruitillahan ei pysty ohjaa suoraan askelmoottoria, ainakaan ohjeiden mukaan.
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by petski3 »

Kohtuu komea leikkuri tuloillaan :lol: En itse ainakaan käyttäisi energiaa tuon askelmoottorijoutokäynnin miettimiseen, koska koneessa on vissiin käsikaasu kuitenkin?
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Huomenna ahtaa! :D
Teersen Joonas
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
Location: Kaustinen

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by Teersen Joonas »

offtopic

oletko tehnyt jotain koneen sisuskaluille, että kestää kierroksia/ahtamista? (ihan mielenkiinnosta kysyn en vittuillakseni)

mutta on kyllä komea vehje täytyy hattua nostaa.
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Käy ja ahtaa...mutta ihan sika rikkaalla vetää, niinku diesel savuttaa! :D Mitä näettä tässä suoraan olevan pielessä?
http://i60.photobucket.com/albums/h35/t ... 21a153.png
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by Puuhastelija »

Varmaan tohon MAP:n letkuun vois laittaa jonkun pienen "säiliön" väliin rauhoittamaan tuota MAP:n helahtelua. Ja voisit varmistaa ettei Kiihdytysrikastus ole MAP:n puolella vaan TPSn puolella.
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Kyllä tää vaan vastustaa käsittämättömän paljon...tuon login jäljiltä tänään ei enään käyntiin, ei sitten millään!?!? Lyö jotenki vastaan ja startti hehkuu punasena. :cry:

...kohta myydään halvalla microa, pientä ahdinta ym...
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kamski »

Varmaan tulppa kuoli, miten olet toteuttanut voitelun turboon. Oliskos lisä kuvia. :roll:
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Koitin uudellakin tulpalla. Sähköpumppu kierrättää koneen öljyä turbolla...laitan kuvia tuonne kansioon tänään lisää.
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Muutama kuva lisätty...ja kone käy. En kyl enää osaa sanoa, mistä johtuu nuo ongelmat. Epäilen että meidän "säädettävä" trikkeripyörän kiinnitys luistaa ja pyörii pieleen tms. Hyvin se sitten jaksaa käydä, mut edelleen törkeen mustaa pukkaa, kun kaasuttelee. Eikä acce tai warm ledit edes sammu.
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Monologi jatkuu...eli joo, koko ajan perimmäisenä "piruna" tuo luistava trirkkeripyörän kiinnitysholkki (kampiakseliin neljällä M6 pidätinruuvilla lukittava)! Pyörähtää pikku kaasutuksellakin pieleen...hitsataan siis kiinni (hihnapyörä istukkaan). Taas kerran säätöapua ArttuH:lta ja alkaa putputin pikkuhiljaa toimiin. Vieläkin se rikkaalla käy ja harrastebudjetti ei vielä anna myöten PLX-laajakaista lambdan ostoon...joten pikkuhiljaa. Motonetin 3-piuhanen ei näytä yhtään mitään (yllätys). Muutenkaa ei vielä pääse konetta kuormittaan, joten lopullinen säätäminen jää keväälle. Nyt aletaan siistiin johdotuksia, putkia/osia kiillottaan ja muutenki hifisteleen. 8)
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by Vauhtivaunu »

kaasari wrote:Eikä acce tai warm ledit edes sammu.
No ei ihme että käy tajuttoman rikkaalla jos lämmityskäytön rikastus eli ryyppy ja kiihdytysrikastus on koko ajan lisäämässä suihkutusmäärää.

Kokeile nyt aluksi laittaa warmup enrichment 100% kaikille lämpötiloille ja TPS dot treshold vaikkapa 10v/s niin ei rikastukset mene päälle ja saat peruskarttaa edes samalle hehtaarille.

MAP-arvo sahaa aivan liian paljon. Et saa tuota ikinä säätöihin jos et saa MAP-arvoa rauhoittumaan esim. alipainesäiliöllä. Jos tuo ei parane niin muuta suosiolla kartat Alpha-N eli TPS-pohjaisiksi.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
kaasari
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed May 14, 2008 17:07

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by kaasari »

Joo, en syytäkään laitteita. Aika paljon vaan kerralla uutta opittavaa tuossa ja päälle se, että kaikki (ruisku, turbo ja sytkä) kerralla asennetaan koneeseen, mistä ei oikein kellään kokemusta. Ei niin paljon enää sahaa Mappi, ku laitoin sille vähän suodatusta...mut projekti jatkuu ja kaikki neuvot on tervetulleita!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by ArttuH »

Ainakaan siinä yhdessä logissa mitä vilkaisin, niin kiihdytysrikastus ei ollut päällä mitenkään liikaa. Eli sen ledin palamiseen on varmaan joku muu syy. Lämmityrikastus siinä taisi olla koko ajan aktiivisena, mutta rikastus oli kohtuullisen pieni.

Noille ledeillehän saa määritettyä asetuksissa vaikka mitä toimintoja, joten niistä ei voi päätellä mitään ellei tiedä mille toiminnolle ne on asetettu.

Merkittömät tarvikelambdat on ilmeisesti melko surkeita esityksiä noin keskimäärin. Tiedän aika monta tapausta missä nuo on olleet jo valmiiksi rikki tai sitten ovat hajonneet ihan muutaman tunnin käytöllä. Tämä lienee niitä paikkoja, missä säästäminen ei oikein kannata.
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by Vauhtivaunu »

Tuota mun allekirjoitusta ei ole tarkoitettu lannistamaan vaan lähinnä se on ihan oman megauran tuottama aforismi. Ei ne kaikki omatkaan asennukset joka kerta ole olleet kohdallaan suoraan asennuksesta. Silti joka kerta kun vikaa on etsinyt niin lopulta on huomannut että peilistä se löytyy. Monesti yksinkertaisin asia esim. huono liitos aiheuttaa toimintahäiriön.

Arttu antoi hyviä vinkkejä. Yksi mitä kannattaa vielä kokeilla on pienentää req-fuel- arvoa kylmästi 1-2 ms. Se ei ole mikään tarkka arvo johon pitää luottaa kun sen on koneella lasketuttanut vaan kannattaa kokeilla ensin että mitä tapahtuu req-fuelia pienentämällä/suurentamalla ja sitten alkaa hieroa karttaa.

Oma strategia on aina ollut että jos tyhjäkäyntiä ei saa n. 30-50ve-arvoilla niin req-fuel-arvoa pitää pienentää.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Post by HSuomi »

Helposti pienin kulu tälläsessä projektissa on se että ostaa miehen paikalle vähän kattomaan niitä partsuja.
Post Reply