Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Sytkäkartan laatimiseen tarttisin vihjeitä 2-t koneeseen. Kysymyksessä Suzuki PV 90cc RM sylinterillä.
Olisko mitään ideaa minkälaista lähteä koittamaan? Ja tulee siis TPS kanssa pelaamaan, ei MAP
Käsittääkseni keski-kierroksilla ennakkoa nostetaan mutta lopussa lasketaan. Siinä tämän hetkiset tiedot : ).
Olisko mitään ideaa minkälaista lähteä koittamaan? Ja tulee siis TPS kanssa pelaamaan, ei MAP
Käsittääkseni keski-kierroksilla ennakkoa nostetaan mutta lopussa lasketaan. Siinä tämän hetkiset tiedot : ).
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Yksiselitteistä vastausta ennkko-arvoista on vaikea antaa. Kaikki vaikuttaa - poltto-aine ja seossuhde. kierrosnopeus, männänhalkaisija ts. palotilan halkaisija/palotilan muoto, seoksen pyörteily, paine ts. lämpötila puristuksen loppuvaiheessa - kaksitahtisissa lisäksi seoksen sisältämä öljy 'kontaminoi' eli hidastaa palonopeutta.
Lukemista...
Combustion Flame Speed etc.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=3652
http://www.google.fi/search?q=Knock+Lim ... nol+Blends
Mopedi-ajoilta ei nyt ole ihan kirkkaassa muistissa, mutta luokkaa 25-27 taisi olla 'pari napsua' piristetyn PV:n maksimiennakot, about kymppitonnin kierrosnopeudella.
Lukemista...
Combustion Flame Speed etc.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=3652
http://www.google.fi/search?q=Knock+Lim ... nol+Blends
Mopedi-ajoilta ei nyt ole ihan kirkkaassa muistissa, mutta luokkaa 25-27 taisi olla 'pari napsua' piristetyn PV:n maksimiennakot, about kymppitonnin kierrosnopeudella.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
En vielä lukenut noita opuksia. Mutta olen siinä uskossa että PV:ssä ennakko nousee kierroksien mukaan, ja putoaa yhtäkkiä. Tota PV:n CDI puolan toimintaa on ihmetelty porukalla mutta ei olla keksitty. Eikä kukaan ole vielä purkanut.
Muttaa tässä kyseessä n.52x42 89.1cc motti. Puristuksia 10.9:1. Voin mittailla asteita pytystä ja muutakin jos siitä on apua.
Liukasta ku n on sliksit alla. Mutta tarkoitus on vielä testejä ajella talvella kuhan saa hatullisen suuttimia.
Muttaa tässä kyseessä n.52x42 89.1cc motti. Puristuksia 10.9:1. Voin mittailla asteita pytystä ja muutakin jos siitä on apua.
Liukasta ku n on sliksit alla. Mutta tarkoitus on vielä testejä ajella talvella kuhan saa hatullisen suuttimia.
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Luultavasti ennakko putoaa, jottei moottori ottaisi ylikierroksia.
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Kyllä. Pudottamalla ennakot saadaan teho putoamaan, jolloin kierrosnopeus rajoittuu.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Myös kun ennakko pudotetaan, saadaan kuumempaa kaasua putkeen ja sillä saavutettiin jotain etuja virtauksissa... Äänen nopeus taisi olla korkeampi kuumemmalla kaasulla. Tällaista muistan lukeneeni jostain.
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Totta tuokin, mutta sytytyshetki menee liiian myöhäiseksi, jolloin palamisen huippupaine osuu liian myöhäiseen kampikulmaan.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Kokeilemallahan noi parhaiten saa selville. Täytyy vaan koittaa eri tavoilla.
Tälläsiä karttoja löysin netistä:





Tälläsiä karttoja löysin netistä:




Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Kyllähän se teknisesti on niin, että ennakon pitää suurentua kierrosnopeuden kasvaessa - esim. tuolla speedtalk ketjussa oli mainittu F1 moottorille 45-50 astetta 18000 1/min pyörintänopeudella. Noh, niissä mäntä on hiukan isompi, mutta idea selvinnee, suorilta voi todeta tuollaisten 10 asteen ennakoiden olevan korkeilla kierroksilla voimantuoton näkökulmasta liian pieniä.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
http://www.dragonfly75.com/motorbike/timingcurves.html
Hyvä teksti lukea. Ton mukaan korkeammilla kierroksilla 2-tahti koneesta saa myöhäsemmällä sytytyksellä paremman tehon. Ja tuolla on vieläpä selitetty mistä se johtuu.
Hyvä teksti lukea. Ton mukaan korkeammilla kierroksilla 2-tahti koneesta saa myöhäsemmällä sytytyksellä paremman tehon. Ja tuolla on vieläpä selitetty mistä se johtuu.
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Niin kyseisessä tekstissä puhutaan neljän asten myöhästyksestä. Kyseinen myöhästystarve voi johtua lähinnä seossuhteen muutoksesta ja todennäköisesti siitä tuossa tapauksessa johtuukin eli seossuhde laiheni ja palonopeus suureni -> ennakko meni 'liian aikaiselle'.
<clip>
Below is a dyno print of the horsepower difference in a 50cc engine that had the tinming retarded 4 degrees which resulted in the powerband extended 1000 rpm more.
</clip>
<clip>
Below is a dyno print of the horsepower difference in a 50cc engine that had the tinming retarded 4 degrees which resulted in the powerband extended 1000 rpm more.
</clip>
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Joo muuttujia on paljon ja netissä on niin paljon asiaa kuin vaan jaksaa ettiä ja mikä tärkeintä että löytää sellaisia tietoja mitkä pitävät paikkansa. Kun ei noistakaan aina tiedä, mutta kokeilemalla oppii... Siinä on vaan aina ylimääräistä työtä ja huonolla tuurilla saa sit jotain rikki 

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Benkku wrote:Kyllähän se teknisesti on niin, että ennakon pitää suurentua kierrosnopeuden kasvaessa - esim. tuolla speedtalk ketjussa oli mainittu F1 moottorille 45-50 astetta 18000 1/min pyörintänopeudella. Noh, niissä mäntä on hiukan isompi, mutta idea selvinnee, suorilta voi todeta tuollaisten 10 asteen ennakoiden olevan korkeilla kierroksilla voimantuoton näkökulmasta liian pieniä.
Kyllähän se teknisesti on niin että ennakon pitää pienentyä

2 Tahti moottorissa sytkäkartta menee ihan päinvastoin verrattuna 4 tahtiseen. Pienillä kierroksilla täytös sylinterissä on surkea koska pakokanavasta pääsee palanutta seosta palotilaan ja ennakkoa pitää olla paljon. Lähestyttäessä max väännön ja tehon kierroksia ennakkoa pitää vähentää rajusti koska täytös hyvä ja palotilan muoto erittäin hyvä verrattuna nelariin. Kaksitahtisen pakoputki saa sylinterin sopivilla kierroksilla reiluun ylitäytökseen. Esimerkiksi omassa pärrässä ennakkoa pudotetaan muistaakseni noin 15 astetta. Toki moottorikin monta kertaa isompi mitä viestiketjun aloittajalla mutta periaate on että ennakkoa lähtee noin puolet pois kierroksilla.
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Ihan samat lainalaisuudet pätevät kaksitahtisessakin, kuin nelarimoottoreissa. Alhaalla on enemmän ennakkoa koska täytös on huono - kaksareissa jäännöskaasujen takia (eli huonoilma/polttoaineseos täytös). Molemmissa palonopeus hitaampi johtuen matalammista lämmöistä, vähäisemmästä pyörteilystä yms. Vääntömomenttihuipun ts. suurimman täytöksen kohdalla nelareissakin on ennakkokäyrässä kuoppa, mutta kierrosten tästä noustessa on ennakkoa lisättävä.
'Sama' pätee myös nelareiden huuhtelutäytökseen - lukuunottamatta kaksarin hieman pidempää reversiota. Jos leväytetään aukot ajoituksiksi, eivät ne mitenkään merkittävästi poikkea korkeaviritteisen nelarin nokkien ajoituksista. Nelitahtikoneissa päästään induktiosysteemin virityksellä tyypillisesti luokkaa 130-135 prosentin täytökseen.
Linkki Yamahan paperiin, josta selviää ettei ennakko putoa vaan on nouseva - kaksitahtisessakin kun maksimi sylinteripaine tulisi osua 14-16 JYKK alueelle. Toki aste pari myöhäisempi palopaineen huippu ei vielä merkittävästi momenttia pudota. Jollain 5-10 asteen ennakolla ei taatusti osu, vaikka palotila olisi malliltaan kuinka 'hipo' tahansa.
http://www.kidsatv.com/pdfs/higher_compression6.pdf
Toinen tutkimus, josta selviää myöskin, että momentti putoaa ennakkoa myöhästämällä.
http://128.146.169.169:1027/collect/sae ... ir/doc.pdf
'Syyksi' mainitaan korkeampi pakokaasujen lämpötila, joka vaikuttaa teho-aluetta leventävästi - putkiston syke siis syynä powerin nopeaan putoamiseen ellei kaasujen lämpötilaa ja siten tilavuutta/painetta suurennettaisi sytytystä myöhästämällä. Hyötysuhde lentää ulos ikkunasta ja momentti putoaa - mass burn rate suurimmaksi osaksi suurilla JYKK kulmilla. Olisikohan tuollainen mopo 'liian vaikea ajettava' sen tonnin kapeammalla kierroslukualueella mutta suuremman ennakon tuottamalla - ehkä merkittävästikin - korkeammalla huipputeholla eli vaihteita lisää pari-kolme.
'Sama' pätee myös nelareiden huuhtelutäytökseen - lukuunottamatta kaksarin hieman pidempää reversiota. Jos leväytetään aukot ajoituksiksi, eivät ne mitenkään merkittävästi poikkea korkeaviritteisen nelarin nokkien ajoituksista. Nelitahtikoneissa päästään induktiosysteemin virityksellä tyypillisesti luokkaa 130-135 prosentin täytökseen.
Linkki Yamahan paperiin, josta selviää ettei ennakko putoa vaan on nouseva - kaksitahtisessakin kun maksimi sylinteripaine tulisi osua 14-16 JYKK alueelle. Toki aste pari myöhäisempi palopaineen huippu ei vielä merkittävästi momenttia pudota. Jollain 5-10 asteen ennakolla ei taatusti osu, vaikka palotila olisi malliltaan kuinka 'hipo' tahansa.
http://www.kidsatv.com/pdfs/higher_compression6.pdf
Toinen tutkimus, josta selviää myöskin, että momentti putoaa ennakkoa myöhästämällä.
http://128.146.169.169:1027/collect/sae ... ir/doc.pdf
'Syyksi' mainitaan korkeampi pakokaasujen lämpötila, joka vaikuttaa teho-aluetta leventävästi - putkiston syke siis syynä powerin nopeaan putoamiseen ellei kaasujen lämpötilaa ja siten tilavuutta/painetta suurennettaisi sytytystä myöhästämällä. Hyötysuhde lentää ulos ikkunasta ja momentti putoaa - mass burn rate suurimmaksi osaksi suurilla JYKK kulmilla. Olisikohan tuollainen mopo 'liian vaikea ajettava' sen tonnin kapeammalla kierroslukualueella mutta suuremman ennakon tuottamalla - ehkä merkittävästikin - korkeammalla huipputeholla eli vaihteita lisää pari-kolme.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Näköjään on useampaa mielipidettä. Kai se parhaiten selviää kun laittaa vähän ylipitkät välitykset ja ajaa tutkaan huippunopeusvetoja ja välissä muuttaa loppuennakkoa aina asteen verran.
Vilmiäkin on kyseisestä laitoksesta: http://www.youtube.com/watch?v=i-trPd1KNb0
Mahtaakohan muuten tälläseen vehkeeseen saada nakutusanturia?
Vilmiäkin on kyseisestä laitoksesta: http://www.youtube.com/watch?v=i-trPd1KNb0
Mahtaakohan muuten tälläseen vehkeeseen saada nakutusanturia?
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Ihan sama mitä teoria sanoo jos käytäntö on toinen. Kummasti vaan kaikissa 2 tahti moottoripyörissä ennakkokartta on laskeva eikä nouseva. Eiköhän ne suurten moottoripyörävalmistajien tekemät ennakkokäyrät ole kohtuulisesti kohdallaan. Minunkin kisapärrän ohjelmoitavan sytkän ennakkokartaa on tehty penkissä testaamalla ja eri osakokonaisuuksia vaikutuksia kokeilemalla ja kummasti kartasta vaan tuli laskeva.
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana? Kuitenkin joissain kisapyörissä pakoputkelle on rakennettu jäähdytysjärjestelmä...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Putkisto toimii tietyllä kierrosalueella hyvin ja tätä aluetta laajannetaan korkeammalle kierrosalueelle säätämällä pakokaasujen lämpötilaa. Ja tästä päättelemällä on tärkeämpää saada moottoriin laaja tehoalue, kuin että olis maksimaalinen teho kapealla alueella. Kaikkihan on käyttötarkoituksesta kiinni mihin moottoria käytetään. erilaisella säädöllä saadaan myös nelitahtikoneeseen erilaisia ominaisuuksia, esim nokka-akseleiden ajotuksella.teg wrote:Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana?
Varmaankin on olemassa jotain säätyviä pakoputkistojakin olemassa, jotta voitas sillä saada laaja kierrosalue pitämällä kuitenkin ennakkoa enemmän. Tiedä mitä kaikkea ne kilpamiehet on rakennellut???
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Tätä minäkin epäilen. Putkesta ja sen syke-alueesta johtunee tuo ennakon myöhäistäminen.teg wrote:Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana? Kuitenkin joissain kisapyörissä pakoputkelle on rakennettu jäähdytysjärjestelmä...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Samaa mieltäBenkku wrote:Tätä minäkin epäilen. Putkesta ja sen syke-alueesta johtunee tuo ennakon myöhäistäminen.teg wrote:Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana? Kuitenkin joissain kisapyörissä pakoputkelle on rakennettu jäähdytysjärjestelmä...
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Vaikutti mielenkiintoiselta tämä keskustelu niin ajattelin heittää erään näkökulman.
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=523.0
Tuohan on jokseenkin mainospuhetta, mutta luulisi kyseisen kirjoittajan tietävän mistä puhuu.
Toisena näkökulmana voitais pitää Bell:n teosta Two Stroke Performance Tuning, joka puhuu myös ennakkon tiputtamisen puolesta kierrosten noustessa. Kyseisestä opuksesta löytyy saman kokoluokan moottorin esimerkkikartta sivuilta 170-171.
- Tommi
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=523.0
Tuohan on jokseenkin mainospuhetta, mutta luulisi kyseisen kirjoittajan tietävän mistä puhuu.
Toisena näkökulmana voitais pitää Bell:n teosta Two Stroke Performance Tuning, joka puhuu myös ennakkon tiputtamisen puolesta kierrosten noustessa. Kyseisestä opuksesta löytyy saman kokoluokan moottorin esimerkkikartta sivuilta 170-171.
- Tommi
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Myöskin mielenkiintoista on, että tuon edellisessä viestissä olevan linkin tekstissä esiin tulevan "säätöboxin" käppyrät ei laske kierroksilla.
Esim.
http://www.jdracingignition.com/SUZUKI.html
Esim.
http://www.jdracingignition.com/SUZUKI.html
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Mahtaa olla nelarin käppyrät noissa kuvissa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Saattaa hyvinkin olla.
Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle
Tuossa linkissä oleva käppyrässä on aivan selvästi nelarin käyrä. Itsellänikin on toisessa pyörässä kyseisen kirjoittajan ohjelmoima JD sytkä ja hän varmasti tietää mitä tekee. Viime kaudellakin taisi olla kaikkien soololuokkien mestareilla hänen tekemät ohjelmat.