Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by HSuomi »

Sytkäkartan laatimiseen tarttisin vihjeitä 2-t koneeseen. Kysymyksessä Suzuki PV 90cc RM sylinterillä.

Olisko mitään ideaa minkälaista lähteä koittamaan? Ja tulee siis TPS kanssa pelaamaan, ei MAP

Käsittääkseni keski-kierroksilla ennakkoa nostetaan mutta lopussa lasketaan. Siinä tämän hetkiset tiedot : ).
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Benkku »

Yksiselitteistä vastausta ennkko-arvoista on vaikea antaa. Kaikki vaikuttaa - poltto-aine ja seossuhde. kierrosnopeus, männänhalkaisija ts. palotilan halkaisija/palotilan muoto, seoksen pyörteily, paine ts. lämpötila puristuksen loppuvaiheessa - kaksitahtisissa lisäksi seoksen sisältämä öljy 'kontaminoi' eli hidastaa palonopeutta.

Lukemista...

Combustion Flame Speed etc.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=3652
http://www.google.fi/search?q=Knock+Lim ... nol+Blends

Mopedi-ajoilta ei nyt ole ihan kirkkaassa muistissa, mutta luokkaa 25-27 taisi olla 'pari napsua' piristetyn PV:n maksimiennakot, about kymppitonnin kierrosnopeudella.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by HSuomi »

En vielä lukenut noita opuksia. Mutta olen siinä uskossa että PV:ssä ennakko nousee kierroksien mukaan, ja putoaa yhtäkkiä. Tota PV:n CDI puolan toimintaa on ihmetelty porukalla mutta ei olla keksitty. Eikä kukaan ole vielä purkanut.

Muttaa tässä kyseessä n.52x42 89.1cc motti. Puristuksia 10.9:1. Voin mittailla asteita pytystä ja muutakin jos siitä on apua.
Liukasta ku n on sliksit alla. Mutta tarkoitus on vielä testejä ajella talvella kuhan saa hatullisen suuttimia.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by teg »

Luultavasti ennakko putoaa, jottei moottori ottaisi ylikierroksia.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Benkku »

Kyllä. Pudottamalla ennakot saadaan teho putoamaan, jolloin kierrosnopeus rajoittuu.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by HSuomi »

Myös kun ennakko pudotetaan, saadaan kuumempaa kaasua putkeen ja sillä saavutettiin jotain etuja virtauksissa... Äänen nopeus taisi olla korkeampi kuumemmalla kaasulla. Tällaista muistan lukeneeni jostain.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Benkku »

Totta tuokin, mutta sytytyshetki menee liiian myöhäiseksi, jolloin palamisen huippupaine osuu liian myöhäiseen kampikulmaan.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by HSuomi »

Kokeilemallahan noi parhaiten saa selville. Täytyy vaan koittaa eri tavoilla.
Tälläsiä karttoja löysin netistä:
Image
Image
Image
Image
Image
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Benkku »

Kyllähän se teknisesti on niin, että ennakon pitää suurentua kierrosnopeuden kasvaessa - esim. tuolla speedtalk ketjussa oli mainittu F1 moottorille 45-50 astetta 18000 1/min pyörintänopeudella. Noh, niissä mäntä on hiukan isompi, mutta idea selvinnee, suorilta voi todeta tuollaisten 10 asteen ennakoiden olevan korkeilla kierroksilla voimantuoton näkökulmasta liian pieniä.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Puuhastelija »

http://www.dragonfly75.com/motorbike/timingcurves.html

Hyvä teksti lukea. Ton mukaan korkeammilla kierroksilla 2-tahti koneesta saa myöhäsemmällä sytytyksellä paremman tehon. Ja tuolla on vieläpä selitetty mistä se johtuu.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Benkku »

Niin kyseisessä tekstissä puhutaan neljän asten myöhästyksestä. Kyseinen myöhästystarve voi johtua lähinnä seossuhteen muutoksesta ja todennäköisesti siitä tuossa tapauksessa johtuukin eli seossuhde laiheni ja palonopeus suureni -> ennakko meni 'liian aikaiselle'.

<clip>
Below is a dyno print of the horsepower difference in a 50cc engine that had the tinming retarded 4 degrees which resulted in the powerband extended 1000 rpm more.
</clip>
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Puuhastelija »

Joo muuttujia on paljon ja netissä on niin paljon asiaa kuin vaan jaksaa ettiä ja mikä tärkeintä että löytää sellaisia tietoja mitkä pitävät paikkansa. Kun ei noistakaan aina tiedä, mutta kokeilemalla oppii... Siinä on vaan aina ylimääräistä työtä ja huonolla tuurilla saa sit jotain rikki :)
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by TommiT »

Benkku wrote:Kyllähän se teknisesti on niin, että ennakon pitää suurentua kierrosnopeuden kasvaessa - esim. tuolla speedtalk ketjussa oli mainittu F1 moottorille 45-50 astetta 18000 1/min pyörintänopeudella. Noh, niissä mäntä on hiukan isompi, mutta idea selvinnee, suorilta voi todeta tuollaisten 10 asteen ennakoiden olevan korkeilla kierroksilla voimantuoton näkökulmasta liian pieniä.


Kyllähän se teknisesti on niin että ennakon pitää pienentyä :mrgreen:

2 Tahti moottorissa sytkäkartta menee ihan päinvastoin verrattuna 4 tahtiseen. Pienillä kierroksilla täytös sylinterissä on surkea koska pakokanavasta pääsee palanutta seosta palotilaan ja ennakkoa pitää olla paljon. Lähestyttäessä max väännön ja tehon kierroksia ennakkoa pitää vähentää rajusti koska täytös hyvä ja palotilan muoto erittäin hyvä verrattuna nelariin. Kaksitahtisen pakoputki saa sylinterin sopivilla kierroksilla reiluun ylitäytökseen. Esimerkiksi omassa pärrässä ennakkoa pudotetaan muistaakseni noin 15 astetta. Toki moottorikin monta kertaa isompi mitä viestiketjun aloittajalla mutta periaate on että ennakkoa lähtee noin puolet pois kierroksilla.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Benkku »

Ihan samat lainalaisuudet pätevät kaksitahtisessakin, kuin nelarimoottoreissa. Alhaalla on enemmän ennakkoa koska täytös on huono - kaksareissa jäännöskaasujen takia (eli huonoilma/polttoaineseos täytös). Molemmissa palonopeus hitaampi johtuen matalammista lämmöistä, vähäisemmästä pyörteilystä yms. Vääntömomenttihuipun ts. suurimman täytöksen kohdalla nelareissakin on ennakkokäyrässä kuoppa, mutta kierrosten tästä noustessa on ennakkoa lisättävä.

'Sama' pätee myös nelareiden huuhtelutäytökseen - lukuunottamatta kaksarin hieman pidempää reversiota. Jos leväytetään aukot ajoituksiksi, eivät ne mitenkään merkittävästi poikkea korkeaviritteisen nelarin nokkien ajoituksista. Nelitahtikoneissa päästään induktiosysteemin virityksellä tyypillisesti luokkaa 130-135 prosentin täytökseen.

Linkki Yamahan paperiin, josta selviää ettei ennakko putoa vaan on nouseva - kaksitahtisessakin kun maksimi sylinteripaine tulisi osua 14-16 JYKK alueelle. Toki aste pari myöhäisempi palopaineen huippu ei vielä merkittävästi momenttia pudota. Jollain 5-10 asteen ennakolla ei taatusti osu, vaikka palotila olisi malliltaan kuinka 'hipo' tahansa.
http://www.kidsatv.com/pdfs/higher_compression6.pdf

Toinen tutkimus, josta selviää myöskin, että momentti putoaa ennakkoa myöhästämällä.
http://128.146.169.169:1027/collect/sae ... ir/doc.pdf

'Syyksi' mainitaan korkeampi pakokaasujen lämpötila, joka vaikuttaa teho-aluetta leventävästi - putkiston syke siis syynä powerin nopeaan putoamiseen ellei kaasujen lämpötilaa ja siten tilavuutta/painetta suurennettaisi sytytystä myöhästämällä. Hyötysuhde lentää ulos ikkunasta ja momentti putoaa - mass burn rate suurimmaksi osaksi suurilla JYKK kulmilla. Olisikohan tuollainen mopo 'liian vaikea ajettava' sen tonnin kapeammalla kierroslukualueella mutta suuremman ennakon tuottamalla - ehkä merkittävästikin - korkeammalla huipputeholla eli vaihteita lisää pari-kolme.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by HSuomi »

Näköjään on useampaa mielipidettä. Kai se parhaiten selviää kun laittaa vähän ylipitkät välitykset ja ajaa tutkaan huippunopeusvetoja ja välissä muuttaa loppuennakkoa aina asteen verran.
Vilmiäkin on kyseisestä laitoksesta: http://www.youtube.com/watch?v=i-trPd1KNb0

Mahtaakohan muuten tälläseen vehkeeseen saada nakutusanturia?
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by TommiT »

Ihan sama mitä teoria sanoo jos käytäntö on toinen. Kummasti vaan kaikissa 2 tahti moottoripyörissä ennakkokartta on laskeva eikä nouseva. Eiköhän ne suurten moottoripyörävalmistajien tekemät ennakkokäyrät ole kohtuulisesti kohdallaan. Minunkin kisapärrän ohjelmoitavan sytkän ennakkokartaa on tehty penkissä testaamalla ja eri osakokonaisuuksia vaikutuksia kokeilemalla ja kummasti kartasta vaan tuli laskeva.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by teg »

Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana? Kuitenkin joissain kisapyörissä pakoputkelle on rakennettu jäähdytysjärjestelmä...
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Puuhastelija »

teg wrote:Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana?
Putkisto toimii tietyllä kierrosalueella hyvin ja tätä aluetta laajannetaan korkeammalle kierrosalueelle säätämällä pakokaasujen lämpötilaa. Ja tästä päättelemällä on tärkeämpää saada moottoriin laaja tehoalue, kuin että olis maksimaalinen teho kapealla alueella. Kaikkihan on käyttötarkoituksesta kiinni mihin moottoria käytetään. erilaisella säädöllä saadaan myös nelitahtikoneeseen erilaisia ominaisuuksia, esim nokka-akseleiden ajotuksella.

Varmaankin on olemassa jotain säätyviä pakoputkistojakin olemassa, jotta voitas sillä saada laaja kierrosalue pitämällä kuitenkin ennakkoa enemmän. Tiedä mitä kaikkea ne kilpamiehet on rakennellut???
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Benkku »

teg wrote:Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana? Kuitenkin joissain kisapyörissä pakoputkelle on rakennettu jäähdytysjärjestelmä...
Tätä minäkin epäilen. Putkesta ja sen syke-alueesta johtunee tuo ennakon myöhäistäminen.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Puuhastelija »

Benkku wrote:
teg wrote:Ilmeisesti myöhäisellä ennakolla yritetään pitää pakoputken "viritys" oikeana? Kuitenkin joissain kisapyörissä pakoputkelle on rakennettu jäähdytysjärjestelmä...
Tätä minäkin epäilen. Putkesta ja sen syke-alueesta johtunee tuo ennakon myöhäistäminen.
Samaa mieltä
Tom-mi
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Tue Dec 02, 2008 13:43
Location: Alajärvi

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by Tom-mi »

Vaikutti mielenkiintoiselta tämä keskustelu niin ajattelin heittää erään näkökulman.
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=523.0

Tuohan on jokseenkin mainospuhetta, mutta luulisi kyseisen kirjoittajan tietävän mistä puhuu.
Toisena näkökulmana voitais pitää Bell:n teosta Two Stroke Performance Tuning, joka puhuu myös ennakkon tiputtamisen puolesta kierrosten noustessa. Kyseisestä opuksesta löytyy saman kokoluokan moottorin esimerkkikartta sivuilta 170-171.

- Tommi
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by harrastaja »

Myöskin mielenkiintoista on, että tuon edellisessä viestissä olevan linkin tekstissä esiin tulevan "säätöboxin" käppyrät ei laske kierroksilla.
Esim.
http://www.jdracingignition.com/SUZUKI.html
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by HSuomi »

Mahtaa olla nelarin käppyrät noissa kuvissa.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by harrastaja »

Saattaa hyvinkin olla.
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: Sytkäkarttoja 2-tahtiselle

Post by TommiT »

Tuossa linkissä oleva käppyrässä on aivan selvästi nelarin käyrä. Itsellänikin on toisessa pyörässä kyseisen kirjoittajan ohjelmoima JD sytkä ja hän varmasti tietää mitä tekee. Viime kaudellakin taisi olla kaikkien soololuokkien mestareilla hänen tekemät ohjelmat.
Post Reply