Toyota 4EFE triggeri

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

janne
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Mon Sep 19, 2011 20:09

Toyota 4EFE triggeri

Post by janne »

Tervehdys.
Tietääkö kukaan kyseisen koneen trigger asetuksia, kyseessä siis 4ef4 ja triggerilevy kampuralla.
En ole itse kyseistä levyä nähnyt ja joutuu purkamaan aikas paljon että näkee.
Kyseessä on toyotan omat osat.

Kiitos jo etukäteen.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by jake74 »

en tiiä mutta arvelen että on samalainen pyörä ku 3S-GE beamsissa. siinä ei oo tavalaan puuttuvia hampaita vaan sellanen yks pitkä hammas joka oli muistaakseni 4 hampaan pitunen.

itekki tarttisin tälläseen pyörään tiedot.
janne
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Mon Sep 19, 2011 20:09

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by janne »

Joo voin sen tänään purkaa ja ottaa vaikka kuvia.
Osaatko sanoa noista puolista onko niissä pääteasteet vai ei?
koska igf taitaa olla joku paluutieto eculle , eli siellä ilmeisesti joku äly on ?
janne
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Mon Sep 19, 2011 20:09

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by janne »

Joo nyt purin sen ja näyttäs olevan 36-2 pyörä.
Jolloin siis 60 trigger angle antaa trigpos a 4 ja b 22.
Mitenkäs noi toitsin puolat kun niissä on jotkut pääteasteet ilmeisesti kun tulee :
+15
maa
ohjaus
joku simuloitu 1 tieto ilmeisesti paluutietona vakio eculle.

Toimiiko noi ihan maattamalla vai niinkuin useimmat "vakio" pääteasteet 0-5v????
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by jake74 »

onko pyörä tällänen
http://i92.photobucket.com/albums/l2/Ewird/Image051.jpg

tuon näkönen on beamsin koneessa, samaa pyörää oon 7A ja 4A joissakin koneissa.
janne
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Mon Sep 19, 2011 20:09

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by janne »

Juurikin tuollainen.
Eli siis ilmeisesti 36-2?
janne
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Mon Sep 19, 2011 20:09

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by janne »

Joo nyt laite saatu tulille eli noilla setupeilla toimii.
Puolia ohjaan 1k ylosvedoilla 0-5v.
Toivottavasti jollekkin näistä ohjeista hyötyä.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Apua kaivataan 4E-FE koneen säädöissä.

Sytkää hoitaa kaksoiskipinä puolat Image

Triggeri anturi on vakio.

Ongelma on se että millään ei meinaa saada konettä käymään kunnolla. Paukkuu kokoajan.
Tai siis edes vastaamaan kaasuun, kaasua kun antaa lisää niin kone puuttuu heti.

Mistä vois lähteä etsiin vikaa?

Jos jollain olis jotain karttaa mikä varmasti toimii, niin saisko millään "lainata". Jotta varmistais että asetukset on kunnossa. MS1 2.2 käytössä.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by teg »

Ensimmäisenä kannattaisi ottaa logia tapahtumasta ja liittää se tänne msq tiedoston kanssa.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Juu nyt sain noi logit ja msq filet haltuun.

Sytkä asetukset1 on noilla Wheel decoder asetuksilla. Eli ei näy mitään.

Sytkäasetukset2 on sitten ton msq filen mukaiset. (seuraava viesti)

Poistin kuvat: löytyy täältä
Last edited by Anzelmi on Fri Nov 30, 2012 12:12, edited 1 time in total.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Tuolla on noi kaikki tiedostot: KLIK

Sit vielä semmonen homma että koska MS1 ei ole uusi eikä minun rakentamani niin kysyisin noista lisä kytkennöistä. Onko oikein. Kuva tässä
Toi piirilevy ilmeisesti hoitaa VR muutoksen.

Ja jos jotain pitää lisätä / muuttaa piirilevyllä niin kertokaan, niin jospa ongelmat ratkeisivat niillä.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by teg »

Se tärkein, eli logitiedosto vielä jäi uupumaan? Mikäli tuo exceli antaa jonkun hampaan triggeriksi numeron 0, niin silloin taitaa olla anturi väärässä paikassa. Kokeilin syöttää kuvassa olleet asetukset wheeldecoder.xls:ään ja sain eri tulokset kuin sinä:

Spark Settings
Trigger Angle 60

Wheel Decoder Settings
Trig pos A 3
Trig Return pos A 8
Trig pos B 21
Trig Return pos B 26
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Onko muuten niin että noita hukkakipinä puolia siis voi ohajta suodaan D17 ja D19:llä?
Tai ainakin niin edellinen omistaja on tehtynyt.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by teg »

Jos puolassa on päätteet sisällä, niin voi.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

teg wrote:Jos puolassa on päätteet sisällä, niin voi.
Vaikka kuinka olen etsinyt tolle Toyota puolalle 90919-02220 tietoja.
Kyllä jakajalliseen 4e-fe koneeseen kyl löytyy tietoa mut ei tohon hukakipinä puolila varustettuun.
Kumpa tietäis onko noissa puolissa sisäiset päätteet.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Saiskohan tästä logista mitään selvää. Lataa
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by teg »

Sai siitä ainakin sen selvää, että näemmä TPS ei ole kytketty tai ei toimi, laturi/akku on sökö/tyhjä tai jokin muu johdotus/maadoitusvika kun akkujännite on niin alhainen, lambdakorjaus on päällä ja kierroslukutieto pomppii joten triggeröinnissä näyttäisi olevan ongelmaa. Myös megasquirt resetoi välillä, joten sekin kielii että megassa on maadoitusongelmia ja/tai sytkäjärjestelmästä pääsee häiriöitä megaan.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

TPS oli irti kytketty.
Järjestelmä on akun + akkulaturi varassa.
Kuinka lambda korjauksen saa kokonaan pois päältä?
Juu triggeröinnissä on jotain hämärää. Tänään kyllä tuli kohtuu puhdasta signaalia jo.
No sitten toi sytytys ongelma. Tänään ei sitten lähtenyt enään moottori käyntiin. Tutkin asiaa ja havaitsin että tulpat ei anna kipinää, jos maissa kiinni. Jos tulppa on rungosta irti niin komee kipinä tulee kyllä.
Siis kipinä tulee tulpan elektrodin ja tulpan rungon väliin ja siitä sitten maihin kun tulppa ei kosketa runkoon. Mikä vialla? :?
RATKAISTU: Pistin puolien maadoitukset kanteen kiinni ja lähti käyntiin. Mut edelleenkin käy todella huonosti.

Eli miten noi maat pitäis oikein laittaa että varmasti on oikein?
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Sain uuden Megan (MS1 3.0) ja nyt sitten lähti kerrasta käyntiin ja vastaa kierroksiin.
Mutta kierrokset pysyy nyt jossain 1500 - 2500 rpm kohdilla kokoajan. Eikä laske millään.
Pitääkö IAT ja Coolant temp olla kiinni? Nyt siis kiinni vain TPS.
Jos laittaa kiinni IAT tai Coolant temp niin kone sammuu heti.
Ja Idle Control Valve muutosta ei vielä ole tehty tohon uuteen Megaan, joten sekin on irti vielä.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by JaniM »

No IATin mukaan laskee seoksia ja CLT määrää onko kylmäkäynnistysrikastukset päällä.
Pitää olla kiinni. Miksei niitä voi laittaa? Ei tuossa ole mitään oikotietä onneen.
Onko muut asetukset kohdillaan ja käyty läpi?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Juu en olekkaan hakemassa mitään oikotietä. Onhan tässä vaan tullut hakettua päätä seinään jo pari päivää.

Eli jos kumman vaan laittaa kiinni niin moottori sammuu samantien.
Saako noita korjauksia asetettua jotenkin nollaan, en löytänyt (tai en vaan tajunnut mistä)
Tuli tässä mieleen että älkää pitäkö tyhmänä mua ton Idle Control Valve jutun kanssa. Koska voihan se olla täisin aukikin jäänyt kun sitä ei oo kytketty. Huomenna teen muutoksen tohon uuteen Megaan.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by JaniM »

Ego controllista saa lambdakorjauksen pois. Step size nollaan vaikka tai muunnos prosentti.
Kiihdytysrikastukset pois päältä tps.dot tarpeeksi isoksi.
Idle on/off päälle, niin silloin se on päällä tai ei. Nyppää johto pois siksi aikaa että saat käymään ja tulppaa vaikka.
Nyt kun iat pois, niin näyttikö -40astetta eli sen mukaan menee todella rikkaalle.
Anturin kanssa jos ei lupaa, niin silloin bensa-asetukset pielessä.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Nyt kone käy TPS, MAP, IAT, CLT, Idle Control kytkettynä.
Mutta kierroksia en jostain syystä saa tipuun tyhjäkäynnille.
Auttakaa :D

Viimeisin DataLog
MSQ löytyy täältä

Sitten millä tommosta IAC pitäis ohjata kun ilmeisesti siinä ei ole mitään jousta vaan se ajetaan kiinni tai auki erikseen.
Katso kuva
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by petski3 »

Anzelmi wrote:Millä tommosta IAC pitäis ohjata kun ilmeisesti siinä ei ole mitään jousta vaan se ajetaan kiinni tai auki erikseen.
Katso kuva
3Wire IAC
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by petski3 »

Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

petski3 wrote:
Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?
Molemmat, mut juu moottorin kierrokset heittelehtii kokoajan. :D

Sit nyt tuli uus ongelma
Tein Fan Control muutokset, mutta rele ei vedä? TunerStudiossa kyl näkyy että ohjaa.
Tein myös Idle PWM muutoksen. Mutta ei signaalia ulos? Olen kokeillut ottaa +12V S12 ja S12c pisteestä.
Kumpaakaan en ole saanut toimii.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

Anzelmi wrote:
petski3 wrote:
Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?
Molemmat, mut juu moottorin kierrokset heittelehtii kokoajan. :D

Sit nyt tuli uus ongelma
Tein Fan Control muutokset, mutta rele ei vedä? TunerStudiossa kyl näkyy että ohjaa. <- Ohjeessa kuvissa piirikaaviossa on 2N2222AG mutta valokuvissa on PN2222A. Joten jos käyttää 2N2222AG niin tasanen sivu toiseen suuntaan.
Tein myös Idle PWM muutoksen. Mutta ei signaalia ulos? Olen kokeillut ottaa +12V S12 ja S12c pisteestä.
Kumpaakaan en ole saanut toimii.
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by petski3 »

Anzelmi wrote:
petski3 wrote:
Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?
Molemmat, mut juu moottorin kierrokset heittelehtii kokoajan. :D

Sit nyt tuli uus ongelma
Tein Fan Control muutokset, mutta rele ei vedä? TunerStudiossa kyl näkyy että ohjaa.
Tein myös Idle PWM muutoksen. Mutta ei signaalia ulos? Olen kokeillut ottaa +12V S12 ja S12c pisteestä.
Kumpaakaan en ole saanut toimii.
Jos kierrokset heittelee niin lisää säätöä. Sen saa tasaiseksi kun tarpeeksi rukkaa sytkä ja bensa karttaa.

Tuon releohjauksen debuggaaminen kannattaa aloittaa siitä että mittaa tuleko megan prosessorilta sinun tekemään piiriin +5V kun sen pitäisi olla aktiivinen. Jos ei tule niin joko prossu rikki tai koodiongelma. Jos tulee niin sitten tekemässäsi kytkennässä on vika.

Sama ohje pätee myös idle pwm ohjausen debuggaamiseen yleismittarilla. Laitat mittarin tasajännitealueelle ja kun muutat arvoja tunerstudiossa niin yleismittarin näyttämän pitäisi olla jotain 0-5V väliltä, ja lukeman tulee muuttua dutusyclen muuttuessa. Ja nämä kummatkin mittaukset siis prosessorin pinnistä.
Anzelmi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Mon Oct 24, 2011 17:49

Re: Toyota 4EFE triggeri

Post by Anzelmi »

petski3 wrote: Jos kierrokset heittelee niin lisää säätöä. Sen saa tasaiseksi kun tarpeeksi rukkaa sytkä ja bensa karttaa.

Tuon releohjauksen debuggaaminen kannattaa aloittaa siitä että mittaa tuleko megan prosessorilta sinun tekemään piiriin +5V kun sen pitäisi olla aktiivinen. Jos ei tule niin joko prossu rikki tai koodiongelma. Jos tulee niin sitten tekemässäsi kytkennässä on vika.

Sama ohje pätee myös idle pwm ohjausen debuggaamiseen yleismittarilla. Laitat mittarin tasajännitealueelle ja kun muutat arvoja tunerstudiossa niin yleismittarin näyttämän pitäisi olla jotain 0-5V väliltä, ja lukeman tulee muuttua dutusyclen muuttuessa. Ja nämä kummatkin mittaukset siis prosessorin pinnistä.
No mitäs sitten jos signaali tulee ja kytkentä oikein.
Mutta yleismittarilla mitattuna lähdön ja plussan välillä on 12 volttia?
Jos rele kytkettynä mittaa, niin näyttää 0 volttia? :?:
Post Reply