Toyota 4EFE triggeri
Moderator: Masi_K
Toyota 4EFE triggeri
Tervehdys.
Tietääkö kukaan kyseisen koneen trigger asetuksia, kyseessä siis 4ef4 ja triggerilevy kampuralla.
En ole itse kyseistä levyä nähnyt ja joutuu purkamaan aikas paljon että näkee.
Kyseessä on toyotan omat osat.
Kiitos jo etukäteen.
Tietääkö kukaan kyseisen koneen trigger asetuksia, kyseessä siis 4ef4 ja triggerilevy kampuralla.
En ole itse kyseistä levyä nähnyt ja joutuu purkamaan aikas paljon että näkee.
Kyseessä on toyotan omat osat.
Kiitos jo etukäteen.
Re: Toyota 4EFE triggeri
en tiiä mutta arvelen että on samalainen pyörä ku 3S-GE beamsissa. siinä ei oo tavalaan puuttuvia hampaita vaan sellanen yks pitkä hammas joka oli muistaakseni 4 hampaan pitunen.
itekki tarttisin tälläseen pyörään tiedot.
itekki tarttisin tälläseen pyörään tiedot.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Joo voin sen tänään purkaa ja ottaa vaikka kuvia.
Osaatko sanoa noista puolista onko niissä pääteasteet vai ei?
koska igf taitaa olla joku paluutieto eculle , eli siellä ilmeisesti joku äly on ?
Osaatko sanoa noista puolista onko niissä pääteasteet vai ei?
koska igf taitaa olla joku paluutieto eculle , eli siellä ilmeisesti joku äly on ?
Re: Toyota 4EFE triggeri
Joo nyt purin sen ja näyttäs olevan 36-2 pyörä.
Jolloin siis 60 trigger angle antaa trigpos a 4 ja b 22.
Mitenkäs noi toitsin puolat kun niissä on jotkut pääteasteet ilmeisesti kun tulee :
+15
maa
ohjaus
joku simuloitu 1 tieto ilmeisesti paluutietona vakio eculle.
Toimiiko noi ihan maattamalla vai niinkuin useimmat "vakio" pääteasteet 0-5v????
Jolloin siis 60 trigger angle antaa trigpos a 4 ja b 22.
Mitenkäs noi toitsin puolat kun niissä on jotkut pääteasteet ilmeisesti kun tulee :
+15
maa
ohjaus
joku simuloitu 1 tieto ilmeisesti paluutietona vakio eculle.
Toimiiko noi ihan maattamalla vai niinkuin useimmat "vakio" pääteasteet 0-5v????
Re: Toyota 4EFE triggeri
onko pyörä tällänen
http://i92.photobucket.com/albums/l2/Ewird/Image051.jpg
tuon näkönen on beamsin koneessa, samaa pyörää oon 7A ja 4A joissakin koneissa.
http://i92.photobucket.com/albums/l2/Ewird/Image051.jpg
tuon näkönen on beamsin koneessa, samaa pyörää oon 7A ja 4A joissakin koneissa.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Juurikin tuollainen.
Eli siis ilmeisesti 36-2?
Eli siis ilmeisesti 36-2?
Re: Toyota 4EFE triggeri
Joo nyt laite saatu tulille eli noilla setupeilla toimii.
Puolia ohjaan 1k ylosvedoilla 0-5v.
Toivottavasti jollekkin näistä ohjeista hyötyä.
Puolia ohjaan 1k ylosvedoilla 0-5v.
Toivottavasti jollekkin näistä ohjeista hyötyä.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Apua kaivataan 4E-FE koneen säädöissä.
Sytkää hoitaa kaksoiskipinä puolat
Triggeri anturi on vakio.
Ongelma on se että millään ei meinaa saada konettä käymään kunnolla. Paukkuu kokoajan.
Tai siis edes vastaamaan kaasuun, kaasua kun antaa lisää niin kone puuttuu heti.
Mistä vois lähteä etsiin vikaa?
Jos jollain olis jotain karttaa mikä varmasti toimii, niin saisko millään "lainata". Jotta varmistais että asetukset on kunnossa. MS1 2.2 käytössä.
Sytkää hoitaa kaksoiskipinä puolat

Triggeri anturi on vakio.
Ongelma on se että millään ei meinaa saada konettä käymään kunnolla. Paukkuu kokoajan.
Tai siis edes vastaamaan kaasuun, kaasua kun antaa lisää niin kone puuttuu heti.
Mistä vois lähteä etsiin vikaa?
Jos jollain olis jotain karttaa mikä varmasti toimii, niin saisko millään "lainata". Jotta varmistais että asetukset on kunnossa. MS1 2.2 käytössä.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Ensimmäisenä kannattaisi ottaa logia tapahtumasta ja liittää se tänne msq tiedoston kanssa.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Juu nyt sain noi logit ja msq filet haltuun.
Sytkä asetukset1 on noilla Wheel decoder asetuksilla. Eli ei näy mitään.
Sytkäasetukset2 on sitten ton msq filen mukaiset. (seuraava viesti)
Poistin kuvat: löytyy täältä
Sytkä asetukset1 on noilla Wheel decoder asetuksilla. Eli ei näy mitään.
Sytkäasetukset2 on sitten ton msq filen mukaiset. (seuraava viesti)
Poistin kuvat: löytyy täältä
Last edited by Anzelmi on Fri Nov 30, 2012 12:12, edited 1 time in total.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Tuolla on noi kaikki tiedostot: KLIK
Sit vielä semmonen homma että koska MS1 ei ole uusi eikä minun rakentamani niin kysyisin noista lisä kytkennöistä. Onko oikein. Kuva tässä
Toi piirilevy ilmeisesti hoitaa VR muutoksen.
Ja jos jotain pitää lisätä / muuttaa piirilevyllä niin kertokaan, niin jospa ongelmat ratkeisivat niillä.
Sit vielä semmonen homma että koska MS1 ei ole uusi eikä minun rakentamani niin kysyisin noista lisä kytkennöistä. Onko oikein. Kuva tässä
Toi piirilevy ilmeisesti hoitaa VR muutoksen.
Ja jos jotain pitää lisätä / muuttaa piirilevyllä niin kertokaan, niin jospa ongelmat ratkeisivat niillä.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Se tärkein, eli logitiedosto vielä jäi uupumaan? Mikäli tuo exceli antaa jonkun hampaan triggeriksi numeron 0, niin silloin taitaa olla anturi väärässä paikassa. Kokeilin syöttää kuvassa olleet asetukset wheeldecoder.xls:ään ja sain eri tulokset kuin sinä:
Spark Settings
Trigger Angle 60
Wheel Decoder Settings
Trig pos A 3
Trig Return pos A 8
Trig pos B 21
Trig Return pos B 26
Spark Settings
Trigger Angle 60
Wheel Decoder Settings
Trig pos A 3
Trig Return pos A 8
Trig pos B 21
Trig Return pos B 26
Re: Toyota 4EFE triggeri
Onko muuten niin että noita hukkakipinä puolia siis voi ohajta suodaan D17 ja D19:llä?
Tai ainakin niin edellinen omistaja on tehtynyt.
Tai ainakin niin edellinen omistaja on tehtynyt.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Jos puolassa on päätteet sisällä, niin voi.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Vaikka kuinka olen etsinyt tolle Toyota puolalle 90919-02220 tietoja.teg wrote:Jos puolassa on päätteet sisällä, niin voi.
Kyllä jakajalliseen 4e-fe koneeseen kyl löytyy tietoa mut ei tohon hukakipinä puolila varustettuun.
Kumpa tietäis onko noissa puolissa sisäiset päätteet.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Saiskohan tästä logista mitään selvää. Lataa
Re: Toyota 4EFE triggeri
Sai siitä ainakin sen selvää, että näemmä TPS ei ole kytketty tai ei toimi, laturi/akku on sökö/tyhjä tai jokin muu johdotus/maadoitusvika kun akkujännite on niin alhainen, lambdakorjaus on päällä ja kierroslukutieto pomppii joten triggeröinnissä näyttäisi olevan ongelmaa. Myös megasquirt resetoi välillä, joten sekin kielii että megassa on maadoitusongelmia ja/tai sytkäjärjestelmästä pääsee häiriöitä megaan.
Re: Toyota 4EFE triggeri
TPS oli irti kytketty.
Järjestelmä on akun + akkulaturi varassa.
Kuinka lambda korjauksen saa kokonaan pois päältä?
Juu triggeröinnissä on jotain hämärää. Tänään kyllä tuli kohtuu puhdasta signaalia jo.
No sitten toi sytytys ongelma. Tänään ei sitten lähtenyt enään moottori käyntiin. Tutkin asiaa ja havaitsin että tulpat ei anna kipinää, jos maissa kiinni. Jos tulppa on rungosta irti niin komee kipinä tulee kyllä.
Siis kipinä tulee tulpan elektrodin ja tulpan rungon väliin ja siitä sitten maihin kun tulppa ei kosketa runkoon. Mikä vialla?
RATKAISTU: Pistin puolien maadoitukset kanteen kiinni ja lähti käyntiin. Mut edelleenkin käy todella huonosti.
Eli miten noi maat pitäis oikein laittaa että varmasti on oikein?
Järjestelmä on akun + akkulaturi varassa.
Kuinka lambda korjauksen saa kokonaan pois päältä?
Juu triggeröinnissä on jotain hämärää. Tänään kyllä tuli kohtuu puhdasta signaalia jo.
No sitten toi sytytys ongelma. Tänään ei sitten lähtenyt enään moottori käyntiin. Tutkin asiaa ja havaitsin että tulpat ei anna kipinää, jos maissa kiinni. Jos tulppa on rungosta irti niin komee kipinä tulee kyllä.
Siis kipinä tulee tulpan elektrodin ja tulpan rungon väliin ja siitä sitten maihin kun tulppa ei kosketa runkoon. Mikä vialla?

RATKAISTU: Pistin puolien maadoitukset kanteen kiinni ja lähti käyntiin. Mut edelleenkin käy todella huonosti.
Eli miten noi maat pitäis oikein laittaa että varmasti on oikein?
Re: Toyota 4EFE triggeri
Sain uuden Megan (MS1 3.0) ja nyt sitten lähti kerrasta käyntiin ja vastaa kierroksiin.
Mutta kierrokset pysyy nyt jossain 1500 - 2500 rpm kohdilla kokoajan. Eikä laske millään.
Pitääkö IAT ja Coolant temp olla kiinni? Nyt siis kiinni vain TPS.
Jos laittaa kiinni IAT tai Coolant temp niin kone sammuu heti.
Ja Idle Control Valve muutosta ei vielä ole tehty tohon uuteen Megaan, joten sekin on irti vielä.
Mutta kierrokset pysyy nyt jossain 1500 - 2500 rpm kohdilla kokoajan. Eikä laske millään.
Pitääkö IAT ja Coolant temp olla kiinni? Nyt siis kiinni vain TPS.
Jos laittaa kiinni IAT tai Coolant temp niin kone sammuu heti.
Ja Idle Control Valve muutosta ei vielä ole tehty tohon uuteen Megaan, joten sekin on irti vielä.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Toyota 4EFE triggeri
No IATin mukaan laskee seoksia ja CLT määrää onko kylmäkäynnistysrikastukset päällä.
Pitää olla kiinni. Miksei niitä voi laittaa? Ei tuossa ole mitään oikotietä onneen.
Onko muut asetukset kohdillaan ja käyty läpi?
Pitää olla kiinni. Miksei niitä voi laittaa? Ei tuossa ole mitään oikotietä onneen.
Onko muut asetukset kohdillaan ja käyty läpi?
Re: Toyota 4EFE triggeri
Juu en olekkaan hakemassa mitään oikotietä. Onhan tässä vaan tullut hakettua päätä seinään jo pari päivää.
Eli jos kumman vaan laittaa kiinni niin moottori sammuu samantien.
Saako noita korjauksia asetettua jotenkin nollaan, en löytänyt (tai en vaan tajunnut mistä)
Tuli tässä mieleen että älkää pitäkö tyhmänä mua ton Idle Control Valve jutun kanssa. Koska voihan se olla täisin aukikin jäänyt kun sitä ei oo kytketty. Huomenna teen muutoksen tohon uuteen Megaan.
Eli jos kumman vaan laittaa kiinni niin moottori sammuu samantien.
Saako noita korjauksia asetettua jotenkin nollaan, en löytänyt (tai en vaan tajunnut mistä)
Tuli tässä mieleen että älkää pitäkö tyhmänä mua ton Idle Control Valve jutun kanssa. Koska voihan se olla täisin aukikin jäänyt kun sitä ei oo kytketty. Huomenna teen muutoksen tohon uuteen Megaan.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Toyota 4EFE triggeri
Ego controllista saa lambdakorjauksen pois. Step size nollaan vaikka tai muunnos prosentti.
Kiihdytysrikastukset pois päältä tps.dot tarpeeksi isoksi.
Idle on/off päälle, niin silloin se on päällä tai ei. Nyppää johto pois siksi aikaa että saat käymään ja tulppaa vaikka.
Nyt kun iat pois, niin näyttikö -40astetta eli sen mukaan menee todella rikkaalle.
Anturin kanssa jos ei lupaa, niin silloin bensa-asetukset pielessä.
Kiihdytysrikastukset pois päältä tps.dot tarpeeksi isoksi.
Idle on/off päälle, niin silloin se on päällä tai ei. Nyppää johto pois siksi aikaa että saat käymään ja tulppaa vaikka.
Nyt kun iat pois, niin näyttikö -40astetta eli sen mukaan menee todella rikkaalle.
Anturin kanssa jos ei lupaa, niin silloin bensa-asetukset pielessä.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Nyt kone käy TPS, MAP, IAT, CLT, Idle Control kytkettynä.
Mutta kierroksia en jostain syystä saa tipuun tyhjäkäynnille.
Auttakaa
Viimeisin DataLog
MSQ löytyy täältä
Sitten millä tommosta IAC pitäis ohjata kun ilmeisesti siinä ei ole mitään jousta vaan se ajetaan kiinni tai auki erikseen.
Katso kuva
Mutta kierroksia en jostain syystä saa tipuun tyhjäkäynnille.
Auttakaa

Viimeisin DataLog
MSQ löytyy täältä
Sitten millä tommosta IAC pitäis ohjata kun ilmeisesti siinä ei ole mitään jousta vaan se ajetaan kiinni tai auki erikseen.
Katso kuva
Re: Toyota 4EFE triggeri
3Wire IACAnzelmi wrote:Millä tommosta IAC pitäis ohjata kun ilmeisesti siinä ei ole mitään jousta vaan se ajetaan kiinni tai auki erikseen.
Katso kuva
Re: Toyota 4EFE triggeri
Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Molemmat, mut juu moottorin kierrokset heittelehtii kokoajan.petski3 wrote:Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.

Sit nyt tuli uus ongelma
Tein Fan Control muutokset, mutta rele ei vedä? TunerStudiossa kyl näkyy että ohjaa.
Tein myös Idle PWM muutoksen. Mutta ei signaalia ulos? Olen kokeillut ottaa +12V S12 ja S12c pisteestä.
Kumpaakaan en ole saanut toimii.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Anzelmi wrote:Molemmat, mut juu moottorin kierrokset heittelehtii kokoajan.petski3 wrote:Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Sit nyt tuli uus ongelma
Tein Fan Control muutokset, mutta rele ei vedä? TunerStudiossa kyl näkyy että ohjaa. <- Ohjeessa kuvissa piirikaaviossa on 2N2222AG mutta valokuvissa on PN2222A. Joten jos käyttää 2N2222AG niin tasanen sivu toiseen suuntaan.
Tein myös Idle PWM muutoksen. Mutta ei signaalia ulos? Olen kokeillut ottaa +12V S12 ja S12c pisteestä.
Kumpaakaan en ole saanut toimii.
Re: Toyota 4EFE triggeri
Jos kierrokset heittelee niin lisää säätöä. Sen saa tasaiseksi kun tarpeeksi rukkaa sytkä ja bensa karttaa.Anzelmi wrote:Molemmat, mut juu moottorin kierrokset heittelehtii kokoajan.petski3 wrote:Heitteleekö moottorin kierrokset vaiko megan kierrokset?Anzelmi wrote:Paljonko tommosessa MS1 on heittoa rpm suhteen?
Kun nyt kierrokset heittelehtiin +-100 rpm sisällä.
Sit nyt tuli uus ongelma
Tein Fan Control muutokset, mutta rele ei vedä? TunerStudiossa kyl näkyy että ohjaa.
Tein myös Idle PWM muutoksen. Mutta ei signaalia ulos? Olen kokeillut ottaa +12V S12 ja S12c pisteestä.
Kumpaakaan en ole saanut toimii.
Tuon releohjauksen debuggaaminen kannattaa aloittaa siitä että mittaa tuleko megan prosessorilta sinun tekemään piiriin +5V kun sen pitäisi olla aktiivinen. Jos ei tule niin joko prossu rikki tai koodiongelma. Jos tulee niin sitten tekemässäsi kytkennässä on vika.
Sama ohje pätee myös idle pwm ohjausen debuggaamiseen yleismittarilla. Laitat mittarin tasajännitealueelle ja kun muutat arvoja tunerstudiossa niin yleismittarin näyttämän pitäisi olla jotain 0-5V väliltä, ja lukeman tulee muuttua dutusyclen muuttuessa. Ja nämä kummatkin mittaukset siis prosessorin pinnistä.
Re: Toyota 4EFE triggeri
No mitäs sitten jos signaali tulee ja kytkentä oikein.petski3 wrote: Jos kierrokset heittelee niin lisää säätöä. Sen saa tasaiseksi kun tarpeeksi rukkaa sytkä ja bensa karttaa.
Tuon releohjauksen debuggaaminen kannattaa aloittaa siitä että mittaa tuleko megan prosessorilta sinun tekemään piiriin +5V kun sen pitäisi olla aktiivinen. Jos ei tule niin joko prossu rikki tai koodiongelma. Jos tulee niin sitten tekemässäsi kytkennässä on vika.
Sama ohje pätee myös idle pwm ohjausen debuggaamiseen yleismittarilla. Laitat mittarin tasajännitealueelle ja kun muutat arvoja tunerstudiossa niin yleismittarin näyttämän pitäisi olla jotain 0-5V väliltä, ja lukeman tulee muuttua dutusyclen muuttuessa. Ja nämä kummatkin mittaukset siis prosessorin pinnistä.
Mutta yleismittarilla mitattuna lähdön ja plussan välillä on 12 volttia?
Jos rele kytkettynä mittaa, niin näyttää 0 volttia?
