Megan virrat pätkii (resetoi?)

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

Tosiaan V2.2 ms1 ja partcon sarja sytkä modilla, ja sellasta vikaa pukkaa että kun rajummin lähtee kiihdyttää nin hyvin nopeasti megasta katkeaa virrat ja tulee takaisin. ongelma myös ilmenee kun kierrättää paikoillaan korkeille kierroksille tapahtuu sama ilmiö :shock: megan maat rungossa noin 30cm päässä. mistähän johtuisi tälläinen nopea virtojen katkeaminen?

Edit. otin tuossa logia nin juuri sillä kohtaa kun megan virrat katoaa hetkellisesti, logiin tulee pitkä punainen viiva ja megalogviewerissä lukee Reset 001, samalla myös ASE ja Warm menee päälle. voisiko johtua ulkopuolisista sähkö häiriöistä vai onko tuossa boksissa nyt sitten sisäinen vika?
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by masi71 »

onko vastukselliset "R" merkityt tulpat ?

Jos ei niin tulpat ensin vaihtoon.
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

on r-tulpat ja boschin nelikärki tulpilla sama homma, ei johdu siis tulpista, mutta voiko rikas seos sotkea megan ja resetoida sen :?: lambdaa ei kyllä megaan ole liitetty vielä...

edit. boksiin lisätty 100nf:n konkkia prossun resettiin ja kolmeen muuhun paikkaan häiriötä poistamaan. ei vaikutusta...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by teg »

Millainen on sytkäjärjestelmä? Mikä puola? Mikä sytkäyksikkö? Miten puola ja sytkäyksikkö on maadoitettu? Mihin Mega on maadoitettu? Millainen on triggeröinti? Entä sen johdotus?
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

eli honeywellin Hall-anturi lukee 12-1 triggeriä, mobiletronin hukkakipinä puola (boschin 0 221 503 407 kopio) ja +12 tulee bensapumpun releeltä, sytkäyksikkö on mobiletronin myös ja sille maat tulee ihan auton rungosta.
Megalle itelleen maat vedetty noin 20-30 sentin päähän boksista auton runkoon, myös samaan pisteeseen johon megan maat on kytketty olen vetänyt lisä maadoitus johdon lähempää akkua. ja tosiaan aina kihdyttäessä resetoi ja myös tyhjäkäynnillä tekee resettiä :oops: lenkin olen ajanut myös ilman laturia, ja sama resetointi jatkui :cry:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Vauhtivaunu »

Tarkastappa se piirilevy vielä kerran suurennuslasilla kylmien juotosten varalta. Em. aiheuttavat mitä ihmeellisimpiä vikoja. Myös TPS:lle menevä +5v johto on syytä katsoa ettei se jostain syystä pääse maadoittumaan jolloin megalta häviää käyttöjännite.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by mazda929 »

Kannattaa tutkia myös ettei tulpanjohdot lyö läpitte runkoon.
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

joo tuossa aamun ratoks kolvailin hieman tuota boksia. TPS tuskin menee oikoseen koska virrat päällä paikallaan kaasua polkiessa ei megasta virrat katoa missään vaiheessa. pitänee kokeilla toisella prossulla jos koodi olis korruptoitunu :? ja tuossa lueskelin Barometric correction asetuksesta, et oisko sillä mitään tekemistä tähän :idea: arvot siellä on vakiot max Kpa 8 ja min Kpa 8, enkä sitä ole prossulle polttanut eli ei käytössä? mutta siellä kuitenkin lukee näin: To help stop processor resets causing the engine to run weak or rich.
bensa kartassa on kyllä tosi laihoja ja rikkaita kohtia, koska resetin takia on mahdoton säätää kohdilleen... ja tosiaan kyseessä volvon ahettu kone

Edit. myös MAP anturi testattu oikosulun varalta virrat päälle kytkettynä ja painetta antamalla anturiin, eikä virrat hävinnyt.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Jasu »

Mites rele minkä kautta tulee sähköt Megalle?

On tullut vastaan sellainen tapaus että normiajossa toimi ihan kivasti, mutta dynossa tärisi jotenkin eri tavalla ja resetoi boksia. Rele vaihtaen uuteen, ongelma vähentyi, vaan loppui kun laittoi pehmikettä releen ympärille ettei enää tärissyt lokasuojaa vasten...

Joo, oli vähän omaa vikaa tuossa "asennuksessa", ahtaaseen paikkaan survottu kaikki, prätkän penkin alle öljysäiliön/lokasuojan väliin. :oops:
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

Heico wrote:eli honeywellin Hall-anturi lukee 12-1 triggeriä, mobiletronin hukkakipinä puola (boschin 0 221 503 407 kopio) ja +12 tulee bensapumpun releeltä, sytkäyksikkö on mobiletronin myös ja sille maat tulee ihan auton rungosta.
Megalle itelleen maat vedetty noin 20-30 sentin päähän boksista auton runkoon, myös samaan pisteeseen johon megan maat on kytketty olen vetänyt lisä maadoitus johdon lähempää akkua. ja tosiaan aina kihdyttäessä resetoi ja myös tyhjäkäynnillä tekee resettiä :oops: lenkin olen ajanut myös ilman laturia, ja sama resetointi jatkui :cry:
Mitä dwell asetukset näyttävät? Onkos tuo mubiletron alkuperäinen tarvike :D
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

dwell asetukset on: Cranking dwell 3.2ms, Runnin dwell 3.2ms, minimum discharge period 0.2ms
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

Oletko ehtinyt lukea Boschin puolan dwell ja muut speksit? luulen että oikealla dwell säädöillä homma korjantuu.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

Characteristic dwell times [ms]
Ubatt I primary
5.0 A 6.0 A 7.0 A 8.0 A 9.0 A 10 A
6 V 6.9 9.3 13.1 22.2
8 V 4.2 5.3 6.7 8.1 9.8 12.0
10 V 3.0 3.8 4.6 5.4 6.2 7.0
12 V 2.4 2.9 3.5 4.1 4.6 5.1
14 V 1.9 2.4 2.8 3.3 3.6 4.0
16 V 1.6 2.0 2.4 2.7 3.0 3.3
20 V 1.2 1.5 1.8 2.0 2.3 2.5
22 V 1.1 1.3 1.6 1.8 2.0 2.2
24 V 1.0 1.2 1.4 1.6 1.8 2.0
Measured values are without loom resistance. Loom resistance must be
less than the primary resistance. The needed dwell time is to be verified
through current measurement

Spark energy ≤ 70 mJ
Primary current ≤ 8.0 A

tuon taulukon perusteella oon pistäny ajan
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

Niin, entäs Spark Duration. Täytyhän saadaa myös kipinä aikaiseksi :) Nyt sinulla käytössä kokonaiset 5 mJ jos sitäkään?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

hmm... tollasen löysin boschin sivuilta: Spark duration at 1 kV || 1 MΩ ≤ 2.2 ms
Dwell time
Spark energy and provided high voltage
I prim. Spark energy -duration -current Hi voltage
5 A 34.5 mJ 1.6 ms 40 mA 24.9 kV
6 A 46.5 mJ 1.83 ms 51 mA 30 kV
7 A 58.0 mJ 2.03 ms 61 mA 34.5 kV
8 A 69.6 mJ 2.2 ms 70 mA 38.6 kV
9 A 79.9 mJ 2.31 ms 77 mA 42.2 kV
10 A 89.9 mJ 2.4 ms 88 mA 45 kV

eli mitä pitäs tehä? :o
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

Eli tämä on puolan purkuaika, joka on aika pieni nyt. minimum discharge period 0.2ms ja 1.6 ms 5 A 34.5 mJ 1.6 ms 40 mA 24.9 kV ehkkä se sitten jaksaa kipunoidä ahtoillakin. Tosin en tiedä kestääkö mobiletron.
Heico wrote:hmm... tollasen löysin boschin sivuilta: Spark duration at 1 kV || 1 MΩ ≤ 2.2 ms
time
Spark energy and provided high voltage
Spark energy -duration -current Hi voltage
5 A 34.5 mJ 1.6 ms 40 mA 24.9 kV
6 A 46.5 mJ 1.83 ms 51 mA 30 kV
7 A 58.0 mJ 2.03 ms 61 mA 34.5 kV
8 A 69.6 mJ 2.2 ms 70 mA 38.6 kV
9 A 79.9 mJ 2.31 ms 77 mA 42.2 kV
10 A 89.9 mJ 2.4 ms 88 mA 45 kV
Ai niin tovottovasti sytytys ennakkon kartat kohdallaan ettei rupee nakuttaa. Tule pian moottorin rumaa jälkeä 8)
Last edited by kamski on Sat Sep 29, 2012 16:16, edited 1 time in total.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

aivan nyt ymmärrän :) joo uskosin et kestää kun tosiaan on tuon bocshin kopio ja vastaa sitä täysin. elikkä pitääpä juoda kupponen kahvia ja kopasta jos minimum discharge periodin muuttas tuosta 0,2ms--->1,6ms, jospa se auttas ongelmaan :roll: tai ainakin antaa uutta osviittaa siitä :D

edit. ja varmaan maximi on tuo 8.0A jolla duration aika 2.2ms ja spark energy 69.9 :?:
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

Siis kyllä..

Aloita ensin pienellä muutoksella 1,6 ms vois olla ok. Ja kuuntele samalla ettei ahdoilla rupea nakuttaa. mikäli sikäli -jos homma rupee toimimaan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

joo elikkä ikävä kyllä resetointi jatkuu, :cry: mutta kiitoksia kuitenkin kamskille tuosta...
ja ihan tyhjäkäynnillä tekee resettiä ja välillä melkein kokoajan, tyhjäkäynnistäkin kuulee kun moottorin kierrokset heittelee ja resettiä pukkaa :| huomioni kiinnittyi regulaattoriin elikkä kuinkas kuumana tuo normaalisti käy vai antaako lämpöä ollenkaan? :?
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by harrastaja »

kamski wrote:Niin, entäs Spark Duration. Täytyhän saadaa myös kipinä aikaiseksi :) Nyt sinulla käytössä kokonaiset 5 mJ jos sitäkään?
Ei tuolla purkausaika-asetuksella ole käytännössä mitään merkitystä kuin jakajasytytyksessä tai hitaasti latautuvalla hukkakipinällä.
Tässä tapauksessa (Dwell = 3,2ms) tuo purkausaika alkaa olemaan merkittävä jossain pitkälle yli 10000rpm.

Siis, ei ole kuin kahta aikaa.... latausta tai purkausta. Ja kaikki mikä ei ole latausta on purkausaikaa.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

Juu ei hätä, se oli vasta murto osa megan säätöviidakosta. minkämoiset sulakkeet volvossa on, vanha aikaiset vai? Ja oletko kokeilut ajaa ilman läppäriä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

elikkä sulakkeet vaihettu ihan normaaleihin laatta sulakkeisiin volvon vanhoista putki sulakkeista ja kyllä on ilman läppäriäkin tullu ajettua ja samat ongelmat myös silloin. :|
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Benkku »

Heico wrote:...jos minimum discharge periodin muuttas tuosta 0,2ms--->1,6ms, jospa se auttas ongelmaan :roll:
Jos/kun moottorisi suurin käyntikierrosnopeus ei ole niin suuri, että latausaika + minimi purkausaika alkaisi lähestymään koko kampikierroksen aikaa - ei mimipurkausajalla ole merkitystä - saati, että tällä olisi merkitystä ohjaimen resetointiin ollenkaan.
Katoavatko sähköt 'oikeasti' vaiko sytytyksen aiheuttamat häiriöt siellä indusoituvat ja aiheuttavat resetin. MS1 V2.2 on suojauksiltaan puutteellinen - suorastaan teknisesti ala-arvoinen. Kokeile lisätä muuntajan jännitesyöttöön häiriönpoisto kondensaattori (decoupling condensator). Haulla löytynee lisätietoa.

Minimi purkausaika, hukkakipinämuuntaja, 4-syl. 4-tahtimoottori.
esim.
6000 1/min koko kampikierros 10 ms aikaa - Jos latausaika on 3.2 ms, jää purkausajaksi 6.8 ms.

Vastaavasti
10000 1/min -> 6 ms - Jos latausaika on 3.2 ms, jää purkausajaksi vielä 2.8 ms. Siis minimi purkausaika ei tule vastaan ts. latausaika ('kipinän teho') alkaa lyhenemään vasta päälle kymppitonnin.
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

Benkku wrote: Katoavatko sähköt 'oikeasti' vaiko sytytyksen aiheuttamat häiriöt siellä indusoituvat ja aiheuttavat resetin. MS1 V2.2 on suojauksiltaan puutteellinen - suorastaan teknisesti ala-arvoinen. Kokeile lisätä muuntajan jännitesyöttöön häiriönpoisto kondensaattori (decoupling condensator). Haulla löytynee lisätietoa.
nin eli tarkotatko muuntajalla regulaattoria :?: vaiko onko nyt kyseessä puolan +12v johtoon liitettävästä häiriönpoisto konkasta, jota mm. fordissa käytetään :? ainakin tuolta partcolta löytyy tälläsiä konkkia häiriönpoistoon:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1028_1617
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Vauhtivaunu »

Heico wrote: ongelma myös ilmenee kun kierrättää paikoillaan korkeille kierroksille tapahtuu sama ilmiö
Heico wrote:myös tyhjäkäynnillä tekee resettiä
Heico wrote:TPS tuskin menee oikoseen koska virrat päällä paikallaan kaasua polkiessa ei megasta virrat katoa missään vaiheessa
Mikä näistä nyt on totta? Oletko tarkastanut sen TPS:lle menevän +5v johdon?

Regu ei kuumene missään vaiheessa kädenlämpöä lämpimämmäksi jos asiat on kunnossa. Regun lämpeneminen viittaa siihen että jossain kohdassa +5v linja maadoittuu ja megalta häviää käyttöjännite.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

niin elikkä kun auto on käynnissä silloin resettiä tapahtuu myös tyhjä käynnillä, sekä kiihdyttäessä.
TPS testattu niin että virrat on päällä muttei moottori käy ja silloin ei resettiä tapahdu, kun poljeskelen kaasua.
eli johtopäätöksenä TPS ei vetäisi megaa oikoseen, koska resetointia ei tapahdu kun pelkät virrat on päällä (moottori ei käy)
Regu tuntuu lämpenevän ihan jonkun verran, mutten osaa sanoa onko se liikaa lämpöä mitä se tuottaa...

Edit. myös TPS johto irti ei vaikutusta resetointiin
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

No niin Riihimäeltä tuli taas melko kattava korjaus opas. Tovottovasti olette testanneet lataus sekä purkuajat myös viallisella sytkäpäättelä, prosessorilla sekä läpilyövällä puolalla. Laitakka nekin arvot tänne näkyville.

Tuli tässä mieleen, minkämoiset sytytyksen ylösvetovastukset käytössä ja miten olet kytkennyt ne.
Käyttännössä ei auta mikään jos prosessori sekasi. S19 tiedosto sekä extra uusiksi. Mutta ennen sitä pitää löytää vikaa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

ylösvedot vedetty 330ohm vastuksilla ja ihan ledin jalkaan ja siitä vcc linjaan, kuten ohjeissakin sanotaan... mut tänään otan megan ihan pöydälle ja käyn sitä tarkemmin läpi, jos sattuis olemaan joku oikonen siellä :| tohon prossun sekaisin menemiseen tosiaan syy ois löydyttävä, mutta kahdella prossulla oon kopassu ja samaa vikaa molemmissa... vois toisaalta kopasta silleen et tyhjää toisen prossun ja pistää kaikki uusiks
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by kamski »

Heico wrote:ylösvedot vedetty 330ohm vastuksilla ja ihan ledin jalkaan ja siitä vcc linjaan, kuten ohjeissakin sanotaan... mut tänään otan megan ihan pöydälle ja käyn sitä tarkemmin läpi, jos sattuis olemaan joku oikonen siellä :| tohon prossun sekaisin menemiseen tosiaan syy ois löydyttävä, mutta kahdella prossulla oon kopassu ja samaa vikaa molemmissa... vois toisaalta kopasta silleen et tyhjää toisen prossun ja pistää kaikki uusiks
Miks lediin?

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#2coil22

Elikkäs R25 (spark A) ja R28 (spark B) jalkaan tinattava 330 ohm vastukset. Vastuksen toinen pää tulekin sykäkiveen "syttymoduli" mobiletroniin :D Ota ne muut vcc viritykset poijes. Sitten alkaa rokkaa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Heico
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Fri Feb 04, 2011 14:29

Re: Megan virrat pätkii (resetoi?)

Post by Heico »

siis hei hetkinen nyt oon pihalla :shock: eikö tämä siis ole oikea tapa tehdä tuota sytkän ylösvetoa http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/hukkakipina.gif tosin tuossa kytkennässä on 100ohm vastus eli jos tuohon tapaan tekee non onko 330ohm vastukset liian suuret :?:
Post Reply