Lambdan lämmitys

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Kristian
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Apr 29, 2005 22:30

Lambdan lämmitys

Post by Kristian »

Lambdan lämmityksen johdot ilmeisesti kytketään suoraan 12V, eikä mitään etuvastuksia tarvita?
Toimiiko lämmittyksen omaava lambda ilman pakokaasun lämpövaikutusta esim. pakoputken päässä? Vai onko se vain nopeuttamassa sen lämpenemistä toimintakuntoon?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Jep, suoraan +12V. Itselläni on lämmitys kytketty bensapumpun releen kautta, jolloin anturia lämmitetään vain jos kone käy...
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Voihan tuolle ottaa ohjauksen f idlestä releen kautta niin saa säädettyä et kuinka lämpöiseksi asti lamdaa lämmitetään vaikka eihän tuosta taida haittaa olla vaikka tuo kokoajan lämpenisikin..?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Eiks toi Lambdan lämmitys ole itsestään säätyvä, eli kun anturi lämpenee tarpeeksi niin tuon lämmitysvastuksen resistanssi kasvaa niin suureksi, ettei se enää käytännössä ota paljoa mitään virtaa?
Viisaammat valaiskoot...
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Kimmo's wrote:Eiks toi Lambdan lämmitys ole itsestään säätyvä, eli kun anturi lämpenee tarpeeksi niin tuon lämmitysvastuksen resistanssi kasvaa niin suureksi, ettei se enää käytännössä ota paljoa mitään virtaa?
Viisaammat valaiskoot...
Näin se minunkin tietääkseni menee. Alussa saattaa ottaa isotkin virrat tästä syystä.

T. Pasi
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Ja esim VPV:n myymä boschin lambda ei ilman lämmitystä näytä mitään.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

No hyvä et selkis tääki. Täytyy kytkee sit pumpun releen kautta.
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Minä kytkin lämmityksen niin että se lämmittää heti kun virrat laittaa päälle. Tuosta on se etu että seokset näkee heti koneen käynnistyttyä jos lambdan on antanut lämmetä. Haittana lienee akun kulutus jos unohtaa virrat päälle. En tiedä voiko tuosta olla haittaa itse anturille.
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

ast wrote:Minä kytkin lämmityksen niin että se lämmittää heti kun virrat laittaa päälle. Tuosta on se etu että seokset näkee heti koneen käynnistyttyä jos lambdan on antanut lämmetä. Haittana lienee akun kulutus jos unohtaa virrat päälle. En tiedä voiko tuosta olla haittaa itse anturille.
Tuskin se lambda siitä suuttuu, normaali tilanteessahan se saa kylpeä 500 asteisessa pakokaasussa jatkuvasti. :)

Lambadahan taisi toimia lämpötila-alueella 400-800 astetta. Lutu tiskissä pakosarjan kaasut saavuttavat 900-1000 astetta, riippuen viritysasteesta. Tuossa tonnissa alkaa jo kyllä vakiokone mielestäni porsimaan.


T. Pasi
Post Reply