kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by masi71 »

Moottori on volvon B20, jossa aika pitkälti volvon tehtaalaiset ruiskukamat
,matalaohmiset suuttimet ja D-jetin purkista lainattu etuvastuspaketti.

Mega on MS1 v2.2 ja siinä on autotunen vr piiri.

VR anturi on lainattu BMW M20B20sta ja samoin triggeripyörä.
Anturi on noin 0.4 mm ilmavälillä ja signaali johtimessa on 10k vastus.
Eri ilmavälejä olen kokeillu ja tuosta kasvattaminen ei ainakaan paranna tilannetta.
Noin 1 mm jälkeen alkaa käyntiin lähtö jo kärsimään

Puolana on VAG hukkakipinä puola ja jonkun Golffin tulpanjohdot ja vastukselliset tulpat löytyy.
Puola on maatettu lohkoon, mega ja anturit kanteen.
Moottori on taas maatettu akkuun ja akusta maa johto koriin.

Ongelma on siis kiihdyttäessä kierroslukuun tulevat piikit, jotka ovat kapeita ja korkeita.
Käytännössä noin tuplat sen hetkisestä oikeasta kierrosluvusta.
Tooth loggerilla kun ottaa lokia pätkimisestä niin sieltä tosiaan löytyy jotain muuta kuin mitä 60-2 hampaisesta pyörästä pitäisi tulla.
Puuttuvien hampainen väli on pätkiessä sen 25-30 hammasta.

Muuten lokissa ei näy mitään ihmeellistä, tuota piikkiä seuraa sitten megan omat toimenpiteet, bensaa tuplakierrosluvun mukaan, AFR rikkaallee, ja sytkäennakko pieleen jne.

Image
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by suihkukone »

jos ois scooppi käytössä niin seurais missä välissä tulee häiriöitä eli toisin sanoen "hukkaa" hampaita ja sen takia tulee ylimääräsiä "puuttuvia" hampaita kierrokselle, josta johtuu että mega luulee kierrosten nousevan järettömän suuriksi.

Kaiken näköstä korjailua ja arvailua ollu aikojen saatossa...joillaki toimii joku ja toisella joku toinen muutos.
Suojattu vr-anturin johto auttanu joillaki ja taas toisilla ei. Erilaisia vastuksia vr-anturipiirissä jne.

Tarkastelu kannattaa alottaa vr-anturista--->sitten vr-muunninpiirin jälkeiseen signaaliin--->sitten 4N25:n ja megan prossun välille(vaikka R11:n vasemmalla puolella oleva piste), jossa on viimenen kohta missä vika ainakin esiintyy.

Mulla lähti 60-2 hampaisen häiriöt pois, kun muutin 4N25:n kanssa olevien vastusten arvoja, että mega näkee hampaan vaikka ois minkälainen signaali...häiriöt esiintyy yleensä keski/yläkierroksilla ja toimii kuitenki alakierroksilla.

Image

4N25 kestää 100mA virtaa ja tuon R11:n oikealla puolella syöttö on +5V.
VR-signaalihan viedään tuon 4N25:n(U4:n) 6-jalkaan.
Tuon C11:n voi ottaa pois ja tuon R11:n voi vaihtaa turvallisesti vaikka 1Kohm:ksi(teoriassa 50ohm riittäs, mutta savu voi nousta)....jännitteen nousu nopeutuu maihin menon jälkeen, megan sis. menossa ja näin ainakaan tämä kohta ei ahdista ja aiheuta häiriöitä.
Vr-anturipiirissä "tunnistus nopeutta" säädetään kans C:n ja/tai R:n arvoja muuttamalla.


Lainaus--------------
"Oli tässä yksi ralliauto mikä ei pelannut kuin 6700 rpm asti.
Teki mitä tahansa niin kierrokset jysähti noihin kierroksiin.
Setuppina opelin hall mikä maadoittaa optoa (eli oikeinpäin) ja volkkarin puola.
Tuossa maksimikierroksilla megatunessa alkoi näkymään kierrospiikkejä eli syyllinen tulopuolella. Skoopin kanssa kun tutkailin vähän aikaa niin optolta prosulle menevä signaalin nouseva reuna oli ihan selkeä rc-piirin nousu eli hidas nousu. Nousu oli niin hidas että signaalin huippuarvo ei enää tuolla kierrosluvulla ollut kuin 1,5 volttia niin prosu ei enää tunnista. Nousuaikaahan voi säädellä vastuksen R11 j C11 koolla. Tässä tapauksessa laitoin R11 rinnalle 1 kilo-ohmin vastuksen ja ongelma hävisi kertaheitolla. Pulsissa on vieläkin nähtävissä reunan pyöreyttä mutta pulssi pysyy kuitenkin 5 voltin tasossa maksimikierroksillakin. Opton suhteen ei ole ongelmia koska 4n25 kestää 100 mA virran eli kilo-ohmiluokassa ollaan vielä murto-osassa maksimivirroista."
Last edited by suihkukone on Wed Jul 11, 2012 21:48, edited 13 times in total.
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by masi71 »

huomisen päivän ohjelmalistalle lisätään skoopin lainaus .....

" voi ku olis viulu..... ja osais vielä soittaa... :D "
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by t_muikku »

Puolana on VAG hukkakipinä puola ja jonkun Golffin tulpanjohdot ja vastukselliset tulpat löytyy.
Puola on maatettu lohkoon, mega ja anturit kanteen.
Moottori on taas maatettu akkuun ja akusta maa johto koriin.
Vaihda maadoitukset esim. siten et mega lohkoon, puola kanteen ja moottori koriin

Tsekkaa myös, et vr-anturin johto ei mene virtajohtojen lähellä.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by teg »

Megasquirt kannattaa aina maadoittaa mahdollisimman lyhyellä johdolla auton koriin.
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by masi71 »

Ongelma ratkesi suihkukoneen ohjeilla, skoopilla, kolvilla, tinalla, kilon vastuksella.
Kiitoksia keskusteluun osallistuneille.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by suihkukone »

No hyvä, jos pelaa eikä tule enää häiriöitä.

Koitappa kasvattaa kokeeksi vr-anturin ilmaväliä ja kato missä rupeaa rypemään, jos on innostusta värkätä viellä....ei pitäs olla välttämättä kovin herkkä enää välimatkalle ja vr-muutospiirin pitäs ymmärtää/seurata anturin signaalia kans aika hyvin.

Pikkusen haisee siltä, että tuohon lankulle(eri versiot), missä onki tuo samanlainen optopiiri, niin kannattaa laittaa suosiolla heti alussa R11-->~1kOhm niin voipi säästyä monelta murheelta ja vian ettimiseltä...kun eihän tuosta haittaakaan ole.

Kyllähän nuita "vastuksia johtoon", johtojen suojauksia ym ym variaatioita kokeili itekki ja vaikka minkälaista, mutta tuolla opton muutoksella hävis kaikki viat...eikä tarvinu maadotuksia uusia, eikä suojattua vr-anturin johtoa, tulpatki on nyt vastuksettomat jne...voihan se tietenki jollaki johtua nuista em.asioista, mutta eliminoi eka tuon opton mahdollisen vian.
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by masi71 »

Kyllä mä sitä tutkia voin tässä joskus, mutten ihan heti.
Leimasin kesäauton kaks viikkoa sitten ja ton pätkimisen takia mä olen ollut ihan fillarin ja mopon varassa liikkumisen suhteen :D
niin että jos ajais ny välillä kun se toimii.... :D
ja niissä säädöissä on vielä paljon hakemista, ainoastaa tyhjäkäynti on moitteeton, sen säätämistä kun toi vika ei häirinny
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by masi71 »

no,piti se anturin siirto kokeilla kumminkin.
laitoin sinne 1.25 prikan eli anturi on nyt vajaan 2 mm kehästä.

ja lukee edelleen häiriöittä
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by jeddah »

Kiitoksia myös suihkukoneelle, Taunus alkoi toimimaan paljon paremmin kun vaihdoin tuon R11:n kilo-ohmiseksi :D

Ei siitä ihan täydellinen vieläkään tullut, joten aloin räpläämään C11:sta. Se oli jo kasausvaiheessa vaihdettu 0,001uF konkkaan, ja nyt koitin kolvata sitä irti ja sain halki koko konkan. Murphyn laki toteutui ja auto kiertää enää 2000rpm ja sitten alkaa rytke ja pauke :lol:

60-2 + VR pyörällä orkkis C11 0,01uF on ilmeisesti liikaa, vai onko kun R11 on pienempi? Yli 7000rpm pitäs saaha irti kuitenkin... Käyn hakemassa lajitelman 0,001uF=>0,01uF ja kokeilen miten lähtee. Kommentteja kuitenkin mitä tuolle kantsisi tehdä?
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by masi71 »

mä jätin siis koko konkan pois, niinku ohje oli.
Harmi kun en ottanut skoopin näytöltä kuvaa millainen prossulle lähtevä signaali oli.
Vika oli niin päivän selvä
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by suihkukone »

jeddah wrote:Kiitoksia myös suihkukoneelle, Taunus alkoi toimimaan paljon paremmin kun vaihdoin tuon R11:n kilo-ohmiseksi :D

Ei siitä ihan täydellinen vieläkään tullut, joten aloin räpläämään C11:sta. Se oli jo kasausvaiheessa vaihdettu 0,001uF konkkaan, ja nyt koitin kolvata sitä irti ja sain halki koko konkan. Murphyn laki toteutui ja auto kiertää enää 2000rpm ja sitten alkaa rytke ja pauke :lol:

60-2 + VR pyörällä orkkis C11 0,01uF on ilmeisesti liikaa, vai onko kun R11 on pienempi? Yli 7000rpm pitäs saaha irti kuitenkin... Käyn hakemassa lajitelman 0,001uF=>0,01uF ja kokeilen miten lähtee. Kommentteja kuitenkin mitä tuolle kantsisi tehdä?

Jos, ois se skooppi käytössä niin näkis heti missä kohtaa vika ja minkälaista pulssia menee lopulta prossulle...summilla osien vaihtelu on vaan arvailua.

Kumma kun ei muka toimi ilman tuota konkkaa..mulla BMW:n 60-2/VR toimi ihan hyvin ilman tuota konkkaa...ettei vaan joku häiriö tai hanskavirhe tullu siinä kolvaillessa/irrotellessa?

Mitä isompi konkka niin sen hitaammin jännite nousee sinne +5V takas "maasulun" jälkeen ja prossu hukkaa herkemmin hampaita, jos viellä nuin tiheästi niinku tuossa 60-2 pyörässä on.
Tuo vastuksen pienentäminen antaa vaan enemmän virtaa läpi eli nopeampi reagointi hampaiden vilistellessä anturin ohi. kai se vr-muutospiiri päästää läpi kaikki ja muuntaa oikein mitä tulee vr-anturilta?

Ohjelmallinen vika? onko wheel decoder routing 025-style? kun 024s9 on alle 20-hampaisille ja tuo toinen yli...näin periaatteessa.
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by jeddah »

VR-signaali muunnetaan LM1815 piirillä, se on se ihan modaamaton vakiopiiri. Mitä tahansa siitä kun muutti niin aina toimi jotenkin huonommin, paitti moodeja muuttamalla ei muuttunut oikein miksikään. Kielisi siis, että ongelma on jossain sen piirin jälkeen. VR-anturi ja 60-2 pyörä on ihan Ooppelin orkkiskamaa.

Kolvasin tänään siihen C11 2,2pF konkan, lähti ainakin toimimaan, enää tähän aikaan ei vaan kehtaa lähteä tien päälle kokeilemaan...

Wheel decoder routine onkin mielenkiintoinen juttu, mulla kun ei toi 025s toimi yhtään, tai siis muuten pelittää sillä häiriöittä mutta koneeseen tulee kertakaikkinen stoppi ~3500rpm kohdalla, ihan kuin rajoitin hyppäisi siihen kohtaan. 024s9 sen sijaan toimii miten nyt onkin toiminut, ilman konkkaa ei vaan käynyt sillä oikeastaan ollenkaan, jouduin tien päässä vaihtamaan 025s:n niin sain nilkutettua kotiin tyhjäkäyntiä edes vähän isommilla kierroksilla :lol:

Purkki on wanha v2.2 ja se viimenen extrakoodi muutaman vuoden takaa, mikäpä nyt sitten lie olikaan.

Joo skooppi olis kiva, tai siis onhan tuolla nurkassa joku sota-aikainen hirviö joka ei oikein toimi tämän talon nollamaadoitetussa sähkösysteemissä, ottaa jostain häiriötä aika kovasti...
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by jeddah »

Ai niin joo, ja sytkäennakon muuttaminen 35 asteesta => 30 asteeseen lisäsi häröilyä aika mahtavasti :shock:

Vika tosiaan voi olla jotain ihan muutakin, suurin osa ajamista haittaavista häriöistä hävisi kun tajusin maadoittaa puolapaketin rungon sylinterikanteen...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by Benkku »

jeddah wrote:Joo skooppi olis kiva, tai siis onhan tuolla nurkassa joku sota-aikainen hirviö joka ei oikein toimi tämän talon nollamaadoitetussa sähkösysteemissä, ottaa jostain häiriötä aika kovasti...
Lisää skoopin syöttöjohtimeen - skoopin puoleiseen päähän - läpireiällinen ferriittikuristin.
http://www.bourns.com/ProductLine.aspx? ... _beads_emi

Toinen vaihtoehto lisätä kunnollinen EMI linjasuodatin.
http://www.cor.com/Series/RFI.asp
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by jeddah »

No niin, sainhan mä sen skoopin jotenkin wörkkimään. Mitäs mää nyt sit sillä mittailisin? :oops:

Tuossa on kuvaa minkälaista signaalia mega näkee, minusta ihan nättiä kanttiaaltoa, n. 0,5v yläreunasta alareunaan. Kierroksia kuvaushetkellä n. 4500rpm kun siinä tuli hieman häröjä jotka näkyivät megatunen kiekkamittarissakin. Vaan ei niinkään skoopissa, pienenpieni ylimääräinen piste välillä tuli tuonne ylemmän vaakaviivan oikean reunan päälle. Kielii mistä? Vähän hankalaa kun paikallaan kone ottaa ihan hienosti sen 7500rpm jenkaa, vaan ajossa alkaa pätkyttämään aika pahasti jo ennen 7000rpm :?

Ja edelleen mennään sillä 024s9 koodilla, 025s ei kierrä edes tuohon asti.

Edit - kävin kolvaamassa toisen jalan irti siitä C11 konkasta, ihan samalta se skoopin signaali näytti, ei vaan enää kiertänyt juuri lainkaan yli kolmen tonnin, kiekkamittari vetää hirmu piikkiä joka suuntaan...
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by suihkukone »

siistiltähän tuo pulssi näyttää ja mega varmaan ymmärtää tuon kanttiaallon hyvin ilman häiriöitä...tuntuu, että nyt on jossaki muualla vika ja prossu häiriintyy jonku muun sis.tulon kautta kuin kierroslukutiedon.
Ei maha auttaa korjailla enempää tuota kiekkatiedon sis.menoa.

Oliskohan paikallaan kolvata vaikka kaikki piirilevyn jalat/pisteet uudelleen käyttäen vaan lämpimänä ja tinaa jos jostain häipyny.
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: kierrosluvussa piikkejä 2500 -3500 välissä

Post by jeddah »

Tuo on minuakin hieman epäilyttänyt kun sytkäennakkoa, dwelliä ja jopa suuttimia vaihtamalla ongelma on aina vain hieman muuttanut muotoaan ja kierrosaluetta, koskaan se ei ole kokonaan hävinnyt. Yhdessä vaiheessa alkoi röpeltää tosi pahasti kun laittoi valot päälle :lol:
Suurimmat parannutkset tähän mennessä tulleet maadoittamalla puolapaketin kiinnitysrunko sylinterikanteen ja vaihtamalla tuon R11 1kohm suuruiseksi. Jopa tuon LM1815 piirin modea vaihtamalla ei ole oikeastaan mitään vaikutusta mihinkään.

Laturi on hieman kysymysmerkki kun akku on kontissa, selvästi kuitenkin kuomitettaessa alkaa enempi häröilemään.
Post Reply