Bensapumpun ohjaus ongelma

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by Neppo »

On hieman ongelmia bensapumpu ohjauksen kanssa Megassa, versio 2.2 ja fuel only moodi.

Megalta tuleva pumpun ohjaus on kokoajan maissa kun boxissa ei ole virtoja. Kun boxiin kytkee virrat päälle, niin ohjaussignaali ei enää ole maissa. Virran tuleminen boxiin ei myöskään aiheuta pumpun päällä olemista vain paria sekuntia. Pumpun lähtö ei mene päälle vaikka autoa starttaa ja vaikka megätune näyttää lähdön olevan päällä (muuttuu vihreäksi alapalkissa kun alkaa starttaamaan ja mega saa kierrosulukutietoa).

Kun boxissa on virrat päällä ja bensapumpun releen nastat kytkee hyppylangalla niin, että rele ja täten myös bensapumppu menee päälle, auton voi startata ja se pyörii ihan OK, eli Mega toimii. Kun moottori pyörähtää, niin Megatunessa lähtö menee vihreäksi. Auto sammuu kun hyppylangan ottaa irti releesta vaikka Megan lähdön pitäisi olla päällä.

Onko Megassa joku komponentti rikki, vai mikä mättää? Itse releelle menevä johto ei ole maissa johtosarjassa.

Oisko kellään ollu samatapaista ongelmaa tai osaisko kukaan sanoa mistä kannattais lähtee kattomaan asiaa? Mitään ihmeellisiä mittalaitteita mulla ei oo.

Stimussa ledit mielestäni palaa ihan OK. Tosin stimussa ei näy jos lähtö on maissa ennenkuin megaan menee virrat..
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

Sama ongelma itselläkin. ilmeisesti haulla selailemalla se q3 tai q5 transistori on silloin rikki? jos oikein ymmärsin. laitoin bensapumpun pyörimään virtalukon mukaan... kun en jaksanut tuota ruveta vielä vaihtamaan
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

OK, eli Q3 näyttää shemojen puolesta liittyvän Fuel Pump:in ohjaukseen ja Q5 Fast Idle:een.

Eli kannaattako kokeilla uusia tuo Q2? Eihän tuo osa miljoonia maksa, eli huomenna hakemaan uus kikkare.

Onko muita ideoita? Samoilla bensoilla hakis nipun muitakin osia...
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.

Samalla kun sain tän asian kuntoon, niin väkersin myös spark -puolen kuntoon. Eli valtakunnassa melkein kaikki OK :wink:
Tobbana
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:50
Location: Iisalmi
Contact:

Post by Tobbana »

Tuo Q3 oli itsellänikin posahtanut. Ja kun vielä bensapumpun releen takana oli myös sytkäpääte ja puola, niin eipä ihme kun kipinä oli hukassa. :)

-Sami
Sami Räihä

MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Neppo wrote:Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.
Näissä kytkennöissä kannattaa aina muistaa se, että kun se kosla on katollaan bensaputki poikki ja roikut siellä vöissä... :?
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

Jaska wrote:
Neppo wrote:Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.
Näissä kytkennöissä kannattaa aina muistaa se, että kun se kosla on katollaan bensaputki poikki ja roikut siellä vöissä... :?
Tämä on aivan totta ja tarkoitus on Korjata itseltänikin tuo. ja toivoa että auto ei mene katolleen sillä välin... Tosin mikäänhän ei ole niin pysyvää kuin väliaikainen ratkaisu :D
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Tohma
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Feb 24, 2009 9:38
Location: Vimpeli

Post by Tohma »

Kysymys kuuluu: Tilataanko uus prossu?
bensapumppu pyörii niin kauan kuin virrat on päällä, vaikka
MT näyttää katkasseen maaton.
Pumpun ohjaus nyt laitettu fidlen kautta piirin-testaus mielessä..
Sama jatkuu, eli ongelma prossussa tai jopa sitä ennen?

partco 2.2 029y4
Opel Kadett C B19FT :)
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

Jaska wrote:
Neppo wrote:Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.
Näissä kytkennöissä kannattaa aina muistaa se, että kun se kosla on katollaan bensaputki poikki ja roikut siellä vöissä... :?
Niinpä. Onneksi autossa kaaret ja 6-pistevyöt ja päävirtkytkin. Jos ei kykene sammuttamaan virtoja, niin sama kai jos se pumppukin pyörii :)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Taju kankaalla, konehuone liekeissä niin samapa tuo että pyöriikö pumppu - kun kerran ei saa pääkatkaisijaakaan käännettyä. ;)
Tohma
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Feb 24, 2009 9:38
Location: Vimpeli

Post by Tohma »

Mikähän mun pa-pumpussa mahtais olla kun toimii alkuun normaalisti, n.10-15 min. sen jälkeen sammuu (MT näyttää että on päällä), virrat pois, takas päälle, toimii pari minuuttia ja sammuu taas.. 2 eri relettä kokeiltu, ne ei lämpene kuten ei pumppukaan..
Opel Kadett C B19FT :)
reiskaar
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Thu Feb 16, 2006 17:48
Contact:

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by reiskaar »

ms1 v2. boksilla turbokoneessa pelkkä ruiskutus megalla. Bensapumppu käy sen pari sekkaa. Nostaa painetta sen verran että satunnaisesti auto hörähtää. Ei vaan pyöri bensapumppu pidempään, missä vika lienee.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by teg »

Saako mega kierrosluvun luettua?
reiskaar
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Thu Feb 16, 2006 17:48
Contact:

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by reiskaar »

ahaa, elikkäs ilmeisesti puolalta pitäisi tämä kierroslukusignaali tulla, koska autossa ei ole triggeripyörääkään ollut koskaan, kun sytkä on perinteinen jakajallinen?

Aiemmin pelitti, mutta oiskos nyt joku johto irronnut sitten.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by JaniM »

Ju vain. Tunerissa pitää näkyä kierrokset, jotta toimii.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
reiskaar
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Thu Feb 16, 2006 17:48
Contact:

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by reiskaar »

tää selkis tältä erää. Moottorin maadoituskaapeli oli kokonaan irti. Sitten piti vähän samalla laturinjohtoja korjailla, sekä kojetaulun alta yhtä sulakkeen litiintä, kun sekin pätki. Tämmösii nää vanhat vm. -70 datsunit on :)

Opettavaista taas kerran ja huolellisuutta ei liikaa voi korostaa. Seuraavaksi pitäis alkaa miettimään triggeripyörää + edis4. Jos vain kerkeis. Neuvot kuuntelen nöyränä.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by HSuomi »

Älä välttämättä laita EDIS4. Volkkarin puola on kätevämpi ja saat ennakot ja rajottimet toimimaan niinku haluat.
reiskaar
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Thu Feb 16, 2006 17:48
Contact:

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by reiskaar »

onko volkkarin puola sama kuin cop tulpanjohdot?

Mistä tämmöset osat voisi löytää sopivasti? EDIS-kamoja niin kovasti kaupataan, mutta tää on hieman vieraampi juttu.

Triggeripyörän volkkarilaisetkin nähtävästi tarttee? Kuinka monta hammasta ok?
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by HSuomi »

Katoppa tuolta: viewtopic.php?f=11&t=4430

Sama triggeripyörä ja anturi käy ku EDIS:ssä. Sit vaan boxiin pikku modit ja kaks johtoa tonne puolalle.
Säästyy paljolta ylimääräsiltä piuhoilta. EDIS:llä et saa ennakkoa alle 10 asteen etkä pätkittyä sytkää.
tossu
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Jan 10, 2010 15:26
Location: haapavesi

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by tossu »

eli purkki ms1 2.2 kyseessä. mitenkäs kun pensapumpun releen heräte johtoon tulee noin 5 volttia? eikös sen pitäny maalla ohjata? ei ainakaan yleismittarilla maadottanu ku tota tutkailin. sitte kokeilin varsin mitata et mitä näyttää volttipuolella. muuten näyttäs toimivan oikein. onko joku säätö vika vai muu?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by Masi_K »

Transistori q3 palanut tai väärin kytketty.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tossu
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Jan 10, 2010 15:26
Location: haapavesi

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Post by tossu »

juu eli näyttäs olevan transistori palanu. löysin toisen melkein samanlaisen eli kysymys kuuluu onko tolla poikkevuudella tässä aiassa merkitystä. muut arvot ois samat mut tässä ero:

fT transition frequency IC = 20 mA; VCE = 20 V; f = 100 MHz
2N2222 250 - MHz
2N2222A 300 - MHz

siellähän oli toi 2N2222A
Post Reply