Venttiili ahtopaineen ohjaukseen?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Venttiili ahtopaineen ohjaukseen?

Post by turbo 245 »

Mistä löytäisin ahtopaineen ohjaukseen solenoidiventtiilin? Pitäisi olla nopeatoiminen ja edullinen. Löytyykö sopivaa jostain Hi-Flex/ vast. liikkeestä ja millä nimellä? Vai löytyykö purkaamolta jostain tietystä automerkistä/ mallista? Aikomus käyttää extrakoodin ahtopaineen ohjausmahdollisuutta Turtanan levyllä.
turbovoimaa
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Re: Venttiili ahtopaineen ohjaukseen?

Post by Yrkesman »

turbo 245 wrote:Mistä löytäisin ahtopaineen ohjaukseen solenoidiventtiilin? Pitäisi olla nopeatoiminen ja edullinen. Löytyykö sopivaa jostain Hi-Flex/ vast. liikkeestä ja millä nimellä? Vai löytyykö purkaamolta jostain tietystä automerkistä/ mallista? Aikomus käyttää extrakoodin ahtopaineen ohjausmahdollisuutta Turtanan levyllä.
Mulla on Pierburg merkkinen solenoidiventtiili. Ostin sen Tatekin mukana ja maksoin siitä 50euroa. Ilmeisesti noita käytetään jossain VAGeissa ainakin.
ajs
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Sat Apr 16, 2005 22:57
Location: kajaani

Post by ajs »

jonkin mallin kaasari saabeista saattaisi löytyä,ja ehkä volvoistakin.......
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Saabeista ja cossuista löytyy, käytettynä ei varmaan kymppiä kahta enempää maksa.
Vaikka täältä myyntipalstalta
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Millä nimellä sellainen venttiili tunnetaan?
turbovoimaa
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Melkein ennemmin suosittelisin - mikäli et aio laittaa jotain teollisuudessa käytettyä 'normi' venttiiliä - VAG:n käyttämää/Eatonin valmistamaa (VAG kaavioissa ns. 'N75') solenoidi venttiiliä.

VAG osanumero esim. '0589 062 83F'

VAG venttiili on rakenteeltaan kestävämpi kuin mainittu Saab/Ford venttiili.
timppav6
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Mar 05, 2005 20:39
Location: vantaa

Post by timppav6 »

Benkku wrote:Melkein ennemmin suosittelisin - mikäli et aio laittaa jotain teollisuudessa käytettyä 'normi' venttiiliä - VAG:n käyttämää/Eatonin valmistamaa (VAG kaavioissa ns. 'N75') solenoidi venttiiliä.

VAG osanumero esim. '0589 062 83F'

VAG venttiili on rakenteeltaan kestävämpi kuin mainittu Saab/Ford venttiili.
onko tietoa,minkä kokonen VAG venttiili on,eli paljonko siitä saa purettua ilmaa,ja onko se letku vai jollain laippa liitoksella,suurin piirtein hintaa,saattaa tarvita useamman(vortech alempaa ahtamaan ja ylhäältä pois),mistä semmosta teollisuuden venttiiliä kannattais katella/kysellä,oon vähä googletellu,mutta ilman mainittavaa tulosta,onko ahtop.ohjausta keretty jo kokeilee extrakoodilla.
mulla tyhjäk.säätö toimii ainostaan kylmänä ,tosin se onkin tärkein,venttiili on fordin normi 2johtoinen tyhjäk.solenoidi
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

teollisuudessa käytetyt venttiilit on yleensä ns pohjalaatta asennuksia,,mutta löytyy niitä myös kierreliitoksella, usein r1/8 tai 1/4 kierteellä,
kannattaa kysyä 3/2 venttiiliä esim Hi-flexiltä tai muusta pneumatiikka liikkeestä,,kelat myydään niihin erikseen,
omassa autossa on hukkaportti sähköohjattu (ei megasquirt) , siinä on käytössä kaksi venttiiliä koska portti pidetään ahtopaineen avulla kiinni ,kunnes se avataan,
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

VAG N75 on letkuliitännöillä (yleensä noin 6mm letkuille), ja kokoa on sen verran kun laittaa peukalot vierekkäin. Kolme letkua siihen tulee, yksi paineettomaan tilaan, yksi imusarjaan ja viimeinen hukkaportille. Hintaa on siinä about 80euroa. 034 906 283 K Numeroinen löytyy hyllystä, eli mallista mikä kuuluu S2/RS2 Audeihin. Voin laittaa kuvan kunhan pääsen huomenna talleilla taas 'käymään'
jarkkoscosworth
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sun Feb 27, 2005 10:06
Location: tampere
Contact:

Post by jarkkoscosworth »

autokäytössä tuosta venttiilistä taidetaan yleensä käyttää nimeä amal-venttiili. itse aijon laittaa lähes samanlaisen systeemin kuin
nimm. PE-LE. ainoana erona että aijon käyttää yhtä kolmitie venttiiliä.
se siis käytännössä sisältää kaksi venttiiliä. eli kun pääportti sulkeutuu niin samalla toinen portti avautuu ja päästää kellon puolen tyhjäksi.
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

jarkkoscosworth wrote:autokäytössä tuosta venttiilistä taidetaan yleensä käyttää nimeä amal-venttiili. itse aijon laittaa lähes samanlaisen systeemin kuin
nimm. PE-LE. ainoana erona että aijon käyttää yhtä kolmitie venttiiliä.
se siis käytännössä sisältää kaksi venttiiliä. eli kun pääportti sulkeutuu niin samalla toinen portti avautuu ja päästää kellon puolen tyhjäksi.
kokeilin itsekin sellaista kytkentää missä oli käytössä vain yksi venttiili, 3/2 venttiili ,,,eli kai tuota voisi kolmitieksi kutsua, kolme liitäntäähän siinä on,
ongelmaksi tuli moottori jarrutus, jolloin portin toiminta muuttui "nurinpäin" eli imusarjan alipaine imaisi portin auki, no eihän tuosta ole muuta haittaa kuin epämielyttävä ääni, varsinkin kun portin poistoputki tulee suoraan konepellistä läpi,
myrkky
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Mon Feb 28, 2005 18:13

Post by myrkky »

Noita saabin venttiileitä löytyy vanhemmista 900 turboista ainakin -82 eteenpäin(paitsi 900S pienpaineturbo), myös ysitonnisessa on, jos vain käytössä on APC-järjestelmä ahtimelle.
Hullun kanssa on siitä ikävä taistella, että ikinä ei tiedä milloin se on tosissaan...
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Oliskohan siinä halvinta käyttää ihan vaan normaalia ruisku suutinta !? Olis ainaskii nopee !!
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Kuulemma ei kestä, eikä edes virtaa tarpeeksi, ainakaan yhdellä.
Jan1
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon Feb 28, 2005 18:41

Post by Jan1 »

Olen kuullut, että ford olisi jossain vaiheessa käyttänyt ralliautoissa ruiskusuuttimia tuossa tarkoituksessa. Suuttimien määrästä en osaa sanoa.
Voisi olla hyvinkin kokeilunarvoinen homma?
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

Jan1 wrote:Olen kuullut, että ford olisi jossain vaiheessa käyttänyt ralliautoissa ruiskusuuttimia tuossa tarkoituksessa. Suuttimien määrästä en osaa sanoa.
Voisi olla hyvinkin kokeilunarvoinen homma?
Kuva1
Kuva2

Ilmeisesti noi on oikein tarkoitettu ilman ohjaamiseen tai näin olen ainakin ymmäränyt.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Jep, nuo boschin ilmasuuttimet on aika yleiset ja näyttävät kyllä päällepäin aivan bensasuuttimilta.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Olen muutaman suuttimen "isontanut" tuohon käyttöön, mutta kyllä ne aika pieneksi jää. Ja hidastuu, kun liikettä lisää.
Lähinnä käyttö vois olla turbon omalle hukkap. kellolle.
Varmaan hiukan riippuu suuttimesta, kuinka ison saa tehtyä.
ReeL12
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Fri Apr 08, 2005 8:47
Location: Espoo
Contact:

Post by ReeL12 »

Pystyykö apaineita ohjaamaan täysin elektronisesti, siis pelkällä solenoidilla, vai onko järjestelmä suunniteltu niin että normaalille paineella toimivalle hukkaportille säädetään ilman kulkua solenoidilla?

Pitäis keksiä keino millä saa tuon oman kulkineen muutoskatsatettua jollain 0,2-0,3 ahdoilla,että ei tehot kasva liikaa.
Tai sitten jumittaa hukkaportin kokonaan auki tehonmittauksen ja katsastuksen ajaks.. :oops:
ReeL12

Subaru Justy 1,2
Post Reply