Opel-HALL kytkentä
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Opel-HALL kytkentä
Miten kytketään Opelin HALL-anturi (Motonet 10-9194, Opel 12 38 228, GM 09174621, Siemens 5wk9607, 2,0-X20XE)
Laitimmaisissa liittimissä on numerot 2 ja 12.
Saako kytkettyä 5 voltille?
Laitimmaisissa liittimissä on numerot 2 ja 12.
Saako kytkettyä 5 voltille?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Sieltähän se löytyi ja liittimien numerotkin löytyi, kun vaivautui kääntämään liittimen ympäri...
1= 12V
3= 0V
2= 0-12V signaali
Kiitoksia nopeasta vastauksesta.
1= 12V
3= 0V
2= 0-12V signaali
Kiitoksia nopeasta vastauksesta.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
http://i188.photobucket.com/albums/z132 ... 1226527278
Näkeekö joku jotain vikaa kyseisessä kytkennässä?
Mega tykkää startatessa vilkuttaa kaikkia sytkälähtöjä ja tarkemmin tutkiessa Hallia LED-mittarilla, sain nopeasti liipaisemalla anturin triggerijohtoon LEDin palamaan vaikka raudan otti pois.
Toimii välillä siis ikäänkuin sysäysrele.
Näkeekö joku jotain vikaa kyseisessä kytkennässä?
Mega tykkää startatessa vilkuttaa kaikkia sytkälähtöjä ja tarkemmin tutkiessa Hallia LED-mittarilla, sain nopeasti liipaisemalla anturin triggerijohtoon LEDin palamaan vaikka raudan otti pois.
Toimii välillä siis ikäänkuin sysäysrele.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Ylösvetoa kokeiltu 670 ja 2000 ohmin väliltä. Ei mitään vaikutusta.
Oletan, että sytkävika johtuu juuri tuosta anturin sekoamisesta. Riippuen miten nopeasti sitä liipaisee, niin voi saada sen sammumaan aina hampaan kohdalla, vaikka normaalisti toimisi toisin päin.
Tuomitsenko HALL-anturit jo syvimpään helvettiin ja kokeilen induktiivista?
Oletan, että sytkävika johtuu juuri tuosta anturin sekoamisesta. Riippuen miten nopeasti sitä liipaisee, niin voi saada sen sammumaan aina hampaan kohdalla, vaikka normaalisti toimisi toisin päin.
Tuomitsenko HALL-anturit jo syvimpään helvettiin ja kokeilen induktiivista?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ei kannata vielä.MrFairlane wrote:
Tuomitsenko HALL-anturit jo syvimpään helvettiin ja kokeilen induktiivista?
Tuossa kuvan kytkennässä r10 on turha ja kilonen ylösveto liian iso.
Tosin parempi kytkentä olisi jos tuon 390 ohmin vastuksen päähän toisi +5v ja tuon xg1-pisteen kytkisi hypyllä siihen hallin keskinastaan.
Silleen tehtiin kun laitettiin eräs 36-1 pyörällä ja opelin hallilla varustettu 4A-GE pyörimään...
Em. kytkennässä hall-anturi seuraa laskevaa reunaa, mutta näppituntumalla voisin sanoa, että on varmempi kun tuo kuvan kytkis.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Tuota...en muista kovin tarkasti, miten toimi, mutta vika oli kuitenkin heitto kampiakselin päässä, joten tuo vika ei johtunut ainakaan Opelin HALLista.
Uskoisin että ei siinä mitään vikaa ollut.
BTW: Tähän mennessä olen kokeillut jo 1gt101dc:tä, Opelin HALLia, kahta Escortin VR:ää ja Mustangin VR:ää ja vihdoin uskon, että käynnistysongelmat eivät johdu enää triggeristä.
EDIT: Cherry toimii paremmin kuin Opelin anturi
Uskoisin että ei siinä mitään vikaa ollut.
BTW: Tähän mennessä olen kokeillut jo 1gt101dc:tä, Opelin HALLia, kahta Escortin VR:ää ja Mustangin VR:ää ja vihdoin uskon, että käynnistysongelmat eivät johdu enää triggeristä.
EDIT: Cherry toimii paremmin kuin Opelin anturi
Last edited by MrFairlane on Tue Apr 01, 2014 20:19, edited 2 times in total.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
itsellä on opelin hall. Ja huomasin erikoisen jutun, eli kun pyöritän moottoria myötäpäivään niin anturi antaa jännitteen kun hammas ei ole anturin edessä ja kun vastapäivään niin antaa jännitteen kun hammas on edessä. Eli kääntämällä anturia 180 astetta saa sen toimimaan päin vastoin, outoa.
Tästä voisi johtua se, että toiset ovat saaneet toimimaan LO to Hi ja toiset HI to LO kytkennällä.
Tästä voisi johtua se, että toiset ovat saaneet toimimaan LO to Hi ja toiset HI to LO kytkennällä.
Oikein ajatuksella aloin miettimään tuota lohi ja hilo versioiden eroa tuossa wheel decoder ja hall anturi kytkennässä.j.p wrote:Tästä voisi johtua se, että toiset ovat saaneet toimimaan LO to Hi ja toiset HI to LO kytkennällä.
Sillä ei ole mitään merkitystä kumminpäin tuo kytkentä on, koska aivan saman "mittainen" on IRQ linjaan tuleva signaali väli. Vain se on erona että kumpaa hampaan reunaa se sitten käyttää laskemiseen ja jos kytkennät on kunnossa eikä ole mitään haineväaaltoa signaalina niin toimii täysin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Re: Opel-HALL kytkentä
Jatketaanpa tätä - aiheena Opel Omegan V6 orkkis HALL-anturilla. Kytkin sen tämän kuvan mukaisesti muuten, paitsi että D8 tilalla on 680ohm vastus ja siitä menee johto 5V linjaan. Oletettavasti meni suunnilleen oikein, sillä HALLin liittimen keskinastaan tulee 5V kun boksiin tyrkkää sähköt päälle.
Mega ei vaan puhu mitään kun starttailee liitin kiinni anturissa. Kokeilin yleismittarilla, niin signaalijohtimeen tulee jatkuvasti 12V eikä se sammu lainkaan vaikka miten päin vääntelee kampuraa... Kytkinköhän mä nyt ton ihan päin seiniä
Luultavasti signaalijohdin on se keskimmäinen, maa oli aika selkeä kun kytkin orkkis johtosarjaan jossa reunajohdin toimi muiden johtimien kuorena irrallaan. Eipä se tosin näytä toimivan plussa ja signaali toisinkaan päin kytkettynä yhtään sen paremmin...
Mega ei vaan puhu mitään kun starttailee liitin kiinni anturissa. Kokeilin yleismittarilla, niin signaalijohtimeen tulee jatkuvasti 12V eikä se sammu lainkaan vaikka miten päin vääntelee kampuraa... Kytkinköhän mä nyt ton ihan päin seiniä

Luultavasti signaalijohdin on se keskimmäinen, maa oli aika selkeä kun kytkin orkkis johtosarjaan jossa reunajohdin toimi muiden johtimien kuorena irrallaan. Eipä se tosin näytä toimivan plussa ja signaali toisinkaan päin kytkettynä yhtään sen paremmin...
Re: Opel-HALL kytkentä
Tosin nyt kyllä heräsi epäilys että orkkis anturi lie VR mallinen kumminkin...? Vaikka sille kolme karvaa meneekin..
Re: Opel-HALL kytkentä
Opelin VR anturissa on 3 johtoa ihan kuten hallissakin. Kaksi niistä on oikosulussa.
Re: Opel-HALL kytkentä
Njoo näyttäähän ne olevan oikkarissa kun induktiivianturille syöttää 12v toiseen karvaan ja mittaa signaalia megan piirilevyltä yleismittarilla... Eli joo olin mä kytkeny sen ihan päin helvettiä.. Tilasin VR muuntimen ja koitetaas sitten uudelleen.
Hutkittiin ennen kuin tutkittiin
Hutkittiin ennen kuin tutkittiin
